A repülőutak idején tapasztalt turbulenciák sokszor halálközeli élményt jelenthetnek. A kisebb rázkódásoktól kezdve a nagy liftezésig számos formájuk van, a legkomolyabbak az utasok és a személyzet sérüléseivel járó baleseteihez vezethetnek.
Mi az a CAT?
Ez milliókat érint, akik útra kelnek a világ légi folyosóin a nyári vakáció idején. Nekik szól angol tudósok tanulmánya, amely szerint a légi turbulenciák egyik legrosszabb fajtája, a tiszta időben fellépő úgynevezett "clear-air turbulence" (CAT), amely a jövőben egyre nagyobb fenyegetést fog jelenteni.
Az egyetemi kutatók a klímaváltozás miatt felmelegedett légkörnek tulajdonítják a változást. A CAT olyan erős rázkódás, hogy aki nincs bekötve az ülésében, az súlyosan beverheti a fejét. Emellett a repülőgépek szerkezetét is károsítja. Idén márciusban egy amerikai légi járat 11 ezer méteres magasságban szenvedett el CAT-ot, ami arra késztette a pilótákat, hogy megszakítsák a gép útját. A Meteorológiai Világszervezet meghatározása szerint a CAT gyakran, bár nem feltétlenül mindig a felhők teljes hiánya idején fordul elő, ami nagyon megnehezíti az előrejelzését.
Jelentős növekedés következett be
A Geophisycal Research Letters tudományos folyóiratban megjelent tanulmány az 1979 és 2020 közötti CAT események összesítésén alapul. A jelentés szerint az Atlanti-óceán északi medencéje, a világ egyik legforgalmasabb légi közlekedési térsége felett a komoly turbulenciák előfordulása 55 százalékkal nőtt 1979 és 2020 között. A CAT esetek időtartama alapján összesen évi 17,7 óráról 27,4 órára. Eközben a közepes turbulenciák összes ideje 70,0 óráról 96,1 órára, a gyengéké 466,5 óráról 547,8 órára emelkedett.
Önmagában a fedélzeti radarral nem lehet előrejelezni. A kutatók az infravörös tartományban is pásztázó radarral, az úgynevezett LIDAR-ral kísérleteznek, ám a próbálkozásokon még nem jutottak túl. Ha a technológia beválik, akkor még hátra lesz az a feladat, hogy egy repülőgépen elfogadható súlyú és méretű mérőeszközt készítsenek belőle.