8p

Szegény munkáscsalád gyermekéből lett világhírű divattervező Szlava Zajcev, akinek először engedélyezték a Szovjetunióban, hogy ruhái saját nevén futhassanak.

Sosem felejtem azt a napot, amikor időpontot kaptam a Proszpekt Mirán lévő Dom Modiba, Szlava Zajcev divatházába. Külföldiek 1992-ben sem léphettek be a moszkvai divat fellegvárába csak úgy, nem beszélve az egyszerű, nem kiemelt pártkorifeus oroszokról, akiknek többsége nem is tudta volna megfizetni a Szlava Zajcev ruhákat.

Pufajka helyett valami mást

Ne gondoljunk persze túl merész öltözékekre, hordható, jól szabott, viszonylag jó minőségű holmikat árusítottak itt, de nem a kifutók extravaganciáit.

A 85. életévét most betöltő Zajcev, egy nagyon szegény ivanovói munkáscsalád gyermeke – édesanyja takarítónő volt - 1962 márciusában, a helyi ruhagyárban kezdte pályafutását. Később Moszkvában és a környező régiókban a női ruhák gyártását felügyelte. 

A Zajcev-divatház üzlete a Proszpekt Mirán 2009-ben. Régi fényéből vesztett egy kicsit, de bőven túlélte a nyugati konkurenciával való találkozást. Fotó: Wikimedia
A Zajcev-divatház üzlete a Proszpekt Mirán 2009-ben. Régi fényéből vesztett egy kicsit, de bőven túlélte a nyugati konkurenciával való találkozást. Fotó: Wikimedia

Érezte, hogy ki kell valamit találnia, mert a nagy hidegben a nők és a férfiak egyaránt rémséges, vatelinnel bélelt szürke pufajkával védekeztek a metsző hideg ellen, ami nem volt éppen fantáziadús viselet.

Közben pedig – ahogy erről egy hajdani magyar riport is beszámol – az ivanovói szövőgépekről színes orkánkabátszerű anyagok omlottak le. Élénkpiros, és kellemes kék színű orkán anyaggal bevonta hát a vatelines pufajkákat, overallokat, majd színes fonallal rávarratott népművészeti díszeket. Ez volt az első emlékezetes siker.

A szovjet kormány végre megengedte, hogy feltüntesse a nevét

Pierre Cardin, Marc Bohan (akkor a Dior házi tervezője) és Guy Laroche 1965 áprilisában Moszkvába látogattak, és megismerkedtek munkáival, amelyeket fantáziadúsnak ítéltek. A francia sajtó rögtön elnevezte Vörös Diornak, munkáit ezután külföldön is rendszeresen bemutatták.

Alekszander Vasziljev, orosz származású, párizsi divattörténész és -tervező többször kijelentette, hogy "ha lehetősége lett volna külföldön már korábban bemutatni kollekcióit, valószínűleg világhírű márka vált volna belőle". 

Pályája egyik csúcspontja volt, amikor a szovjet csapat számára megtervezte az 1980-as nyári olimpia formaruháit. Közben verseket és könyveket is írt. Igaz, ezeket akkor, a Szovjetunión kívül csak Bulgáriában és Csehszlovákiában adták ki, és ott sem biztos, hogy elkapkodták.

Az első igazi moszkvai divatszalon 1982-ben nyílt meg, Dom Modi néven. Zajcev lett az első divattervező, akinek a szovjet kormány engedélyezte, hogy saját tervei, ruhái a nevét viselhessék.  Ez akkor forradalmi lépés volt!

Raisza Gorbacsova, aki egyébként nagyon kedvelte a nyugati, olasz és francia tervezőket, szintén az ő ruháit viselte, számos hivatalos látogatáson, főleg a szovjet-amerikai viszony javulása idején. A szovjet First Ladynek is köszönheti, hogy hírnevet szerzett, mint a világ egyik legtehetségesebb divattervezője.  

Ehhez képest meglepő, hogy a City of Women magazinnak 2015-ben azt nyilatkozta, miszerint Raisza Gorbacsova soha nem volt az ügyfele, „de gyakran mondta, hogy varrok neki… Soha nem szerettem a hatalommal dolgozni, és mindig is igyekeztem visszautasítani az ilyen parancsokat ” .

Amikor a nyereség már saját zsebbe folyt be

Már amikor tehette persze… Munkái szerepeltek az 1986-os világkiállításon, és hamarosan bemutatkozhatott Kanadában, Dél-Amerikában és az USA-ban is.  Eszébe sem jutott, hogy kint maradjon – és jól tette. Nyugaton a szenzáció egy idő után fakult volna, míg otthon sztár volt, akinek szinte mindent megengedtek abban az időben.

Zajcev eleinte természetesen tagja volt az SZKP-nak, és hitt a kommunizmus jövőjében, a munkásparadicsom eszméiben, ám a New York Times később arról számolt be egy interjúban, hogy a nyolcvanas években kiábrándult a pártból. Olyannyira, hogy az 1980-as évek végén kilépett, ami még akkor is igen merész tettnek számított.

Külföldön is elismerték a Vörös Diort - Zajcev egyik rangos nemzetközi díjával. Fotó: Wikimedia
Külföldön is elismerték a Vörös Diort - Zajcev egyik rangos nemzetközi díjával. Fotó: Wikimedia

Arról persze fogalma sem volt az amerikai és francia kollegáknak, hogy egy ilyen sikeres ember, aki annyit tett a Szovjetunió jó színben való feltüntetéséért, rendre arról panaszkodik, mert nem kapja meg a munkájához szükséges alapvető anyagokat és kellékeket. A szovjet korszakban azt is többször szóvá tette,, hogy az 1970-es években kollekciókat tervezett a teltebbek számára, de csak 48-as méretig tartó modelleket fogadtak el gyártásra. Pedig akkortájt nem a nádszálkarcsú manökenalkat volt arrafelé jellemző…

1987 augusztusában hároméves szerződést írt alá az Intertorg Inc.-nel, amelynek keretében a Dom Modi az Egyesült Államokban értékesítette termékeit, és a nyereséget inkább a tervezőház kapta, mint a szovjet állami büdzsé. Ez volt az első, valóban profitorientált  magán kereskedelmi szerződés, amely a két ország között köttetett. 

Párizs díszpolgára lett

Ugyanezen év októberében bemutathatta friss kollekcióját az ikonikus Waldorf-Astoriában, New York-ban, ám az ottani kritikusok már nem voltak tőle elájulva, túl komolynak, nehéznek, korszerűtlennek titulálták, és a több évvel ezelőtti nyugati divatra emlékeztetőnek. 

Minderről persze az átlag szovjet állampolgár nem nagyon értesült, a híradásokban sem a kudarcok, sem az elismerések kevéssé kaptak helyet, kivéve, ha olykor részét képezték a hurrápropagandának.

Franciaországban töretlen volt a népszerűsége. Az első párizsi bemutatóra 1988 januárjában került sor, hamarosan pedig Párizs díszpolgárává avatta Jacques Chirac, az akkori polgármester. 1989 decemberében első díjat nyert a Világ öt legjobb divattervezője versenyen, olyan nagy nevekkel vetélkedve, mint Donna Karan , Claude MontanaHanae Mori és a Byblos.

 A szovjet időszakban Zajcev munkáját a kormány finanszírozta, - kitüntetésekkel is bőven ellátva - de állami alkalmazottként havonta legfeljebb 1000 rubelt kereshetett, az se volt persze akkor kevés pénz. A Szovjetunió összeomlása után azonban meg kellett tanulnia a helyi (vad)kapitalizmus szabályait, és hirtelen ő lett a felelős az üzlet magánbevételeiből történő fenntartásáért, az alkalmazottak fizetéséért.

Jane Fonda és Maruszja

A rendszerváltás után előtűntek az addig sötétben bujkáló újoroszok, azaz, akik hirtelen meggazdagodtak. Az utóbbi évtizedekben a hazai ipart támogató oligarchák teszik ki ügyfélkörének nagy részét.

Zajcev-divatbemutató egy pillanata a 2000-es évekből. Fotó: Wikimedia
Zajcev-divatbemutató egy pillanata a 2000-es évekből. Fotó: Wikimedia

Egy időben Amerikában is sikk volt tőle vásárolni, vevői közé tartozott  Jane Fonda , Ted Turner és Herb Ritts is. Maruszja névvel női parfümöt dobott piacra, a francia L’Oréal-lal társulva.

Szlava Zajcev, ahogy ma is mindenki – persze főleg az idősebbek - ismerik, 85 éves születésnapja alkalmából adott egy rendhagyó interjút a Kommerszant című népszerű napilapnak. Tudni kell róla, hogy az Orosz Föderáció Népművésze – ez ott a legmagasabb művészeti díj, - egyben író, egyetemi tanár és televíziós műsorvezető is.

A Kis Herceg, meg az elmúló nemzedék

Ebben – költői hangulatban - úgy nyilatkozott, hogy „Távol tartom magam a politikától. A saját vallásomat választottam, a szépség vallását, és ezt szolgálom... Távol állok az üzlettől is, amiből sok nehézségem származik. De örülök, hogy ilyen vagyok... Még ha egy elmúló nemzedéket is képviselek, de a harmónia szolgája vagyok, és a harmónia örök” – mondta egy rádióadásban, 1999-ben. Egy másik, 2017-es tévéműsorban még költőibb hangokat pengetett meg:

„Nem mehetek ki a divatból, mert én, akárcsak a Kis Herceg, felelős vagyok azokért, akiket megszelídítettem. Sok vevő nem bocsátja majd meg, ha elmegyek.” 

Elsősorban Pierre Cardin volt a példaképe, alapelve ugyanaz volt, ami a francia pályatársnak: a stílushoz nagy bátorságra van szükség.

Ma már élő legenda, jelképe a szovjet korszaknak. Amikor a világ minden divatmárkája – fast fashion áruházak és exkluzív brand-ek -  jelen van az orosz nagyvárosokban (a háború miatt olykor más név alatt, és sokadik csatornán beszüremkedve az áruházakba)  akkor nem szenzáció egy Zajcev modell. Inkább ereklye – a világ számos múzeumában láthatók kompléi és kézzel rajzolt tervei.

 

 

 

 

 

 

 

 

,

 

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Portugáliában szimatol az Air France-KLM
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 13:14
Vásárolnának.
Vállalat Mindenkit meglepett a Xiaomi
Privátbankár.hu | 2025. november 19. 08:42
Ilyen eredményekre senki nem számított.
Vállalat Akadálymentesítés a fenntarthatóság édes gyermeke? Klasszis Podcast
Natív tartalom | 2025. november 18. 18:16
Beszélgetés a Magyar Telekom sokszínűségi és esélyegyenlőségi szakértőjével, Jakab Judittal és Dr. Balogh Virág szabályozási vezetőjével.
Vállalat A Renault két új, Geely-alapú autót gyárt majd Brazíliában
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 17:21
A Renault-csoport 2026 második felétől két új autót fog gyártani Brazíliában kínai partnere, a Geely járműveinek alapjaira építve – közölte a vállalat kedden, jelezve, hogy tovább terjeszkedik a nagy növekedési potenciállal rendelkező piacon.
Vállalat Jövő májustól örülhetnek a Wizz Air budapesti utasai
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 15:57
A Wizz Air bővíti budapesti bázisát, májusban érkezik ide a cég 18. repülőgépe, ami új járatok indítására és a meglévők bővítésére ad lehetőséget – mondta Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója kedden online sajtótájékoztatón.
Vállalat Hihetetlen, hogy az Apple mit művel Kínában
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 15:34
Az Apple Inc. okostelefon-eladásai Kínában 37 százalékkal nőttek októberben az új, 17. szériás készülékek iránti erős keresletnek köszönhetően – áll a Counterpoint Research piackutató honlapján kedden közzétett jelentésben.
Vállalat Gondban a kínai Baidu, ezzel kellett számolnia
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 13:41
A Baidu kínai internetes cég veszteséggel zárta a harmadik negyedévet bevételeinek csökkenése mellett.
Vállalat Aki érti az adatait, az érti a piacát – így épül a jövő vállalata
PR | 2025. november 18. 11:15
Az adat ma már nem pusztán információ, hanem a siker kulcsa. Egy vállalat minden egyes tranzakciójában, ügyfélinterakciójában, számlájában ott rejlik az a tudás, amelyből pontosabb döntések, stabilabb működés és megbízhatóbb partnerkapcsolatok születhetnek. A jövő vállalata nem ösztönből működik, hanem adatból épít döntést, biztonságot és bizalmat.
Vállalat Felvásárolja az Otthon Centrumot az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:54
Az MBH Bank újabb stratégiai akvizícióval bővíti portfólióját és megvásárolja az országos lefedettségű Otthon Centrumot a Biggeorge Holding leányvállalatától.
Vállalat Köszönőviszonyban sincs a kkv-k béremelési terve a kormány elképzelésével
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 08:38
A kormány 13 százalékos minimálbér-emelést tervez, a cégek örülnek, ha 5 százalékot tudnak adni – írja a GKI.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG