Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Egyre sötétebb fellegek gyülekeznek az amerikai légipari óriás, a Boeing feje felett. A több mint 100 éves cég a világ egyik legnagyobb civil légiközlekedési gyártója, emellett évente súlyos milliárdokat keres az amerikai hadi megrendelésekből is. Két egymást viszonylag gyorsan követő incidens elég volt ahhoz, hogy csúnyán megrendüljön a gépeikbe vetett bizalom - szégyenpadra került a Boeing.
Az American Airlines Boeing 737 MAX 8 repülőgépe landol New Yorkban. (EPA/JUSTIN LANE)

Közel három éve a Boeingnél komoly évfordulót ünnepeltek, ugyanis az amerikai légipari óriás ekkor kezdte meg százéves működését. 2016-ban a vállalat csillaga fényesen ragyogott, ráadásul a centenáriumot mintegy megünneplendő, ebben az évben teljesített először próbarepülést egy 737 MAX 8.

Ez annyira jól sikerült, hogy a típusra elkezdett özönleni a megrendelések, és alig egy évvel később 2017 májusában a maláj Malindo Air már forgalomba is állította az ilyen típusú repülőjét. Idén januárig összesen mintegy 300 modell kapta meg a repülési engedélyét, míg további ötezret megrendeltek a légitársaságok. Aztán beütött a krach.

Népszerű típus

A modellből több európai légitársaság is vásárolt már: egy 2018-as lista szerint a Ryanair, a LOT és a Norwegian Air is adott le megrendelést.

Az, hogy az indonéz Lion Air JT610-es járata, amit egy gyakorlatilag vadonatúj 737 MAX 8 teljesített, nem sokkal az utazómagasság elérése után az óceánba zuhant, sokak fejében megcsengette a vészcsengőt.

A helyzeten az sem segített, hogy a repülő műszerei minden bizonnyal meghibásodtak, és hibás adatokat továbbítottak, amelyek közrejátszhattak a katasztrófában.

Ezt követte vasárnap az Ethiopian Airlines szintén gyakorlatilag új 737 MAX 8-ának lezuhanása, amely csakúgy, mint a korábban szerencsétlenül járt indonéz repülő, nem sokkal felszállás után csapódott a földbe. A gép fekete dobozait már megtalálták, a New York Times értesülései szerint az etióp hatóságok ezeket Európába küldik további elemzésre, mivel az afrikai az országban nem rendelkeznek a szükséges eszközökkel.

Hiányzik a megfelelő kiképzés is?

Figyelemre méltó, hogy a 737 MAX gépekkel repülő Southwest Airlines és American Airlines pilóta-szakszervezetei már a novemberi indonéz katasztrófa után jeleztek egy súlyos hiányosságot, mégpedig, hogy nem volt része a képzési és üzemeltetési kézikönyveknek az, hogy miként viselkedik a 737 MAX az állásszög-jeladó hibája esetén.

Az AirPortal.hu cikke szerint Boeing a 737 MAX típusokra egy új, úgynevezett Maneuvering Characteristic Augmentation (MCAS) rendszert fejlesztett, amely arra hivatott, hogy javítsa a repülőgép irányíthatóságát nagy állásszögek mellett. A rendszert részben azért dolgozták ki, mert az új géptípusok hajtóművei jóval nehezebbek a korábbi változatokéinál.

Az MCAS-rendszer teljesen automatikusan lép működésbe, amikor a repülőgép számítógépei úgy értékelik, hogy arra szükség van, például nagyobb terhelés mellett, nagy állásszög és éles fordulók során, ha a repülőgépet a pilóták kézzel repülik, tehát a robotpilóta ki van kapcsolva és a fékszárnyak behúzott állapotban vannak.

A szakszervezetek közlése szerint a 737 MAX típusokon dolgozó pilóták nem kaptak oktatást, és megfelelő információt az MCAS-rendszer működéséről, ami egyébként automatikusan kikapcsol, ha a repülőgép állásszöge csökken, vagy a pilóták kézi beállítással felülbírálják az automatika működését.

Nem engedik felszállni a gépeket

Ahogy arról korábban írtunk már, Kínában, Indonéziában, Ausztráliában, Indiában, a Kajmán-szigeteken, Etiópiában már a földre kényszerítették a 737 MAX-okat. Az EASA, az Európai Uniói légügyi hatósága kedd esti határozata Európa teljes légteréből kitiltotta a géptípust, ez minden tagországra, így Magyarországra is kötelező érvényű.

A Boeing, miután egy amerikai gyártóról beszélünk, az ország légügyi hivatalának hatáskörébe tartozik. Az FAA sokáig nem tiltotta meg a gépek felszállását, a hatóság első lépésként légialkalmassági folyamatossági nyilatkozatot tett.

Elnöki közbelépés Amerikában

Ezt követte nem sokkal Donald Trump amerikai elnök azon bejelentése, hogy egyeztetett a Boeing vezetőjével, Dennis Muilenburg elnök-vezérigazgatóval, és az elnöki utasításról szóló döntést a gépek átmeneti felfüggesztéséről közösen hozták meg. Az elnök ugyan kiváló vállalatként méltatta a repülőgépgyárat, amely szerinte máris dolgozik a felmerült problémák kijavításán, de mint írta, amíg nem születik megoldás, addig az a két típus nem közlekedhet.

Trump bejelentése után közleményt tett közzé az FAA is, amely elrendelte a 737 MAX-gépek repülésének átmeneti felfüggesztését mind az amerikai légitársaságoknál, mind az amerikai légtérben. A tiltás a vizsgálatok befejezéséig érvényben marad. A vizsgálatoknál felhasználják az etióp légitársaság gépének lezuhanása után megtalált fekete dobozok adatait is.

Mit mond a Boeing?

Az FAA határozata csak az amerikai lajstromjelű gépekre és az USA légterére vonatkozik, ezért sokkal érdekesebb a Boeing közleménye, mivel a gyártó amellett, hogy kiemeli, hogy továbbra is bízik a 737 MAX biztonságosságában, azt javasolja, hogy a világon az összes forgalomban lévő ilyen gép üzemeltetését függesszék fel.

Az észak-amerikai társaságok közül elsőként egyébként Sunwing kanadai légitársaság állította le saját hatáskörében az érintett típusú repülőiket. Igaz közleményükben nem biztonsági, hanem kereskedelmi okokra hivatkoztak – hiszen az általuk átrepült országok egy része kitiltotta a légteréből a 737 MAX 8-akat.

Fizetnie kell a Boeingnek?

A Norwegian Air fapados légitársaság szerdán bejelentette, hogy kompenzációt fog követelni a Boeingtől azért a bevételkiesésért, amit az okoz, hogy az EASA nem engedi felszállni a 737 MAX 8-akat.  A Reutersnek eljuttatott közleményben úgy fogalmaztak, hogy „elvárják a Boeingtől, hogy ezt a számlát állja”. Az oslói központú társaságnak 18 ilyen típusú gépe van, és egyébként is anyagi gondokkal küszködik, így nem csoda, hogy érzékenyen érinti a mostani kényszerpihenő.

Madas László igazságügyi légiközlekedési szakértő (Aeroexpert.hu) szerint ez a követelés lavinát indíthat el az érintett légitársaságok körében, mivel a kialakult helyzetnek nagyon komoly szavatosságból eredő jogkövetkezményei lehetnek. A társaságok akár kártérítést követelhetnek, akár további repülőgépek szállításakor kaphatnak komoly árengedményt, vagy elállhatnak a további megrendelésektől, és átpártolnak az Airbushoz, ami óriási veszteséget jelentene a Boeingnek.

Ugyanakkor kiemelte, hogy pontos vásárlási szerződések ismerete nélkül nem lehet tudni, hogy ezeknek a követeléseknek mekkora alapja van. Mint mondta, minden repülőgépnek van egy típusalkalmassági-bizonyítványa és egy típusgazdája, ez utóbbi a 737 MAX 8 esetében nyilvánvalóan a Boeing, míg a bizonyítványt az őt felügyelő légügyi hatóság, az amerikai FAA adja ki. Ha a típus, vagy valamelyik változata nem alkalmas, ezt a hatóságnak vissza kell vonni, vagy fel kell függeszteni bizonyos feltételek teljesüléséig.

A típusalkalmassági-bizonyítványt a Boeingek esetében csak az FAA vonhatja vissza, viszont az egyedi alkalmassági bizonyítvány felett már a lajstromozó államok gyakorolják a joghatóságot, és  ha visszavonják a repülési engedélyt, akkor azokkal a gépekkel nem lehet felszállni. Ha a repülőkkel nem lehet elindulni, mert technikai vagy biztonsági hiányosságokat állapítottak meg, akkor a szakértő szerint teljesen természetes, hogy a vevő kártérítést követel a gyártótól.

Madas László korábban elmondta, hogy azért is fontos volt, hogy az FAA lépjen, mert ha a hatóság úgy dönt, hogy a 737 MAX 8 nem típusalkalmas bizonyos feltételek teljesüléséig, akkor az addig keletkező anyagi kiesésért a Boeing fog anyagi felelősséggel tartozni. A típusalkalmassági-bizonyítvány visszavonásáról egyelőre nincsen szó a 737 MAX-modellek esetében, bár a Boeing ajánlása mindenképpen érdekes előjel.

Ez azért is kényes kérdés, mert nem mindegy, hogy milyen mértékű és mekkora költségű modifikációra van szükség a gépek újbóli üzembe állításához, valamint a javítások, tréningek ütemezése is nehéz lesz, hiszen rövid idő alatt sok gépet kellene újra forgalomba helyezni.

Rekordév után jöttek a viharfelhők

A Boeing egyébként január végén tette közzé a negyedik negyedévre vonatkozó  gyorsjelentését, ami elképesztően jól sikerült. A vállalat 28,3 milliárd dolláros negyedéves, és 101,1 milliárd dolláros éves árbevételt jelentett.

Emellett a cég polgári légiközlekedési ágazata is nagyon jól teljesített, 806 repülőt szállítottak le a megrendelőknek. A vállalat előrejelzésében ekkor úgy számolt, hogy 2019-ben 895-905 gépet is leszállíthatnak – kérdés, hogy hány megrendelő fog elállni a vásárlástól a 737 MAX 8 körüli botrány miatt. A cég tőzsdei árfolyama is reagált a hírekre, a mélypontot kedd déltájban érte el az árfolyam, akkor 370 dollár alatt adták a Boeing papírokat a Stooq.com adatai szerint, innen azóta már valamennyit erősödni tudott újra.

A Boeing ötnapos árfolyama. Forrás: stooq.com

A légitársaságok részvényeinek árfolyamai eddig érdemben nem reagáltak az eseményekre, feltehetően a befektetők úgy gondolják, hogy az átmeneti gépleállítások nem okozhatnak nagy kárt, ha pedig igen, azt a Boeing állja akár kártérítés, akár későbbi árengedmények formájában. Az Airbus árfolyama azonban nem meglepő módon emelkedett az elmúlt napokban, hétvége óta eddig 4 százalékot. Hozzá kell azonban tenni, hogy az elmúlt hónapokban a két nagy gyártó árfolyama a piaci folyamatokat követve olyan nagyokat ingadozott, hogy a baleset óta bekövetkezett ármozgás ehhez képest eltörpül.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára. Sok éves tapasztalattal a hátunk mögött elérkezettnek láttuk az időt arra, hogy szintet lépjünk és egy olyan lehetőséget kínáljunk Önöknek, amelynek segítségével egyes témakörök elismert szakértőinek - így többek között Bod Péter Ákos, Pogátsa Zoltán, László Csaba, Prinz Dániel vagy Szakonyi Péter - véleményeihez, mélyelemzéseihez, neves újságírók által készített egyedi tartalmakhoz jutnak hozzá. Ennek formája egy ELŐFIZETÉS, mely egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között klubtagságot, webinárumokon való részvételt, a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.

Előfizetőink naponta 4-6 unikális, máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá az első hónapban 390 forintért.

Cikkeink túlnyomó többsége azonban továbbra is szabadon olvasható marad.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz januárban, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: a Raiffeisen Bank személyi kölcsöne 30 379 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. Az Ersténél 32 831 forint, a Cetelemnél pedig 33 102 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vállalat Csúnya veszteség a Honvédnál - a tulajdonosok mégis bizakodnak
Székely Sarolta | 2021. április 12. 18:37
Bár harmadával nőtt a koronavírus-járvánnyal sújtott évben a Budapest Honvéd értékesítésből származó bevétele, ez kevés volt ahhoz, hogy elkerüljék az újabb tetemes veszteséget év végén. A tulajdonosok újabb pénzinjekcióval várják a fordulatot és a jelenlegi korlátozásokkal teli helyzet megváltozását. Lapunk megkeresésére azonban bizakodásuknak adtak hangot.
Vállalat Márciusban már a szebbik arcát mutatta az autópiac
Privátbankár.hu | 2021. április 12. 17:16
A Trend FM Reggeli monitor című műsorában kollégánk, Király Béla volt a vendég, aki az autóipar folyamatokat elemezte. A szektor értékesítési adatai számottevő javulást mutatnak, ugyanakkor a gyártási oldalon azért vannak nehézségek.
Vállalat Újabb 7 milliárd forintot kapott a Hell az államtól
Privátbankár.hu | 2021. április 12. 13:51
Egyedi döntéssel. 
Vállalat Beárazták a magyar utánpótlásképzést az Eb-n, de mi a baj igazából a fiatal labdarúgóinkkal?
Marosi Gergely | 2021. április 11. 16:59
Értékelhetetlen teljesítményért mentek a milliárdok a magyar utánpótlásfutballba, vagy meggondolatlan dolog ennyire sarkos kijelentést tenni? A magyar sport és közélet polarizált voltát jól mutatják az U21-es futballválogatott Eb-szereplésére érkezett reakciók. Annyit megállapíthattunk: a legidősebb utánpótlás-korosztályból összeállított csapat és ellenfelei között jókora, felkészültségi szempontból aggasztó különbség mutatkozott meg.
Vállalat Vissza kettő, padlógáz - minden zűrt leráztak magukról az autógyártók
Király Béla | 2021. április 10. 17:18
Az első negyedéves értékesítési adatok alapján úgy tűnik, a járműipar túl van a válságon. Annak ellenére biztatóak a számok, hogy a globálisan jelentkező chiphiány miatt számos vállalat szembesült nehézségekkel. Vélhetőleg azonban a növekvő keresletet a gyártás követni tudja.
Vállalat Csányi Sándor cége új tevékenységbe fogott
Csabai Károly | 2021. április 9. 05:24
Az egyebek mellett a mezőgazdaságban meghatározó szereplőnek számító Bonafarm Csoport felett diszponáló Bonitás 2002 Befektető és Tanácsadó Zrt. az energetikai piacra lép. Az OTP Bank elnök-vezérigazgatója kizárólagos tulajdonában lévő társaság egy, az utóbbi években több milliárd forintos forgalmat lebonyolított százhalombattai cégben szerez 76 százalékos részesedést. 
Vállalat Így nyitottak újra a fodrászatok, kozmetikák
MTI | 2021. április 8. 16:11
A szolgáltatók fel tudtak készülni az üzletek újranyitására, a távolságtartást elsősorban időpontfoglalással oldják meg, amivel elkerülik az esetleges torlódást.
Vállalat Idő kérdése, hogy fizetésképtelenné váljanak a cégek
Privátbankár.hu | 2021. április 8. 14:03
Bár azzal meglepetést okoztak az eurózóna vállalatai, hogy a koronavírus-járvány kedvezőtlen hatásai miatt a fizetésképtelenség terén nem romlott a helyzet 2020-ban, de a következő időszakban változhat a helyzet. A Coface szerint a magyar gazdaságban az építőipar mellett  a szolgáltatási és a ruhaipari szektor is a rizikós ágazatok közé tartozik. 
Vállalat Nevet váltott a CIB Alapkezelő
Privátbankár.hu | 2021. április 8. 13:41
A CIB Befektetési Alapkezelő Zrt. felvette anyavállalata nevét, Eurizon Asset Management Hungary néven folytatja tevékenységét. 
Vállalat Ezek a legígéretesebb startupok ma Magyarországon
Privátbankár.hu | 2021. április 7. 16:47
A Now Technologies a legígéretesebb startup, a Bitrise pedig a legjobb scale-up Magyarországon 2021-ben - közölte a rangsort készítő Startup Online.
hírlevél
depositphotos