4p
Egyre több üzleti úton vesznek részt a magyar cégek alkalmazottjai - ezzel párhuzamosan egyre több cég bízná profi szolgáltatókra az utazásszervezést. A közép-kelet-európai cégek körében végzett felmérést a piac egyik legnagyobb globális szereplője, az Amadeus.

Az Amadeus nemzetközi felmérését Szula Márk, a társaság vezetője mutatta be egy keddi sajtótájékoztatón.

Sok cégnél nincs kőbe vésve, hogyan és mivel lehet utazni

A magyar vállalatok közel 40 százaléka nem alkalmaz üzleti utazási szabályzatot – ebben egyébként nagyon hasonlítunk a régiós országok átlagára. Ez a szabályzat tartalmazza egyebek mellett az árakra vonatkozó megkötéseket; azt, hogy a cég milyen kategóriájú szállást, milyen osztályú repülőjegyet biztosít az üzleti utazásokra induló munkavállalóknak; milyen szolgáltatók igénybevételét preferálja az utazástervezésnél. A szabályzat rendelkezhet arról, hogy az üzleti utazás illetve annak megtervezése során  a munkavállaló mit fizethet vállalati hitelkártyával és mit egyenlítenek ki központi utalással.

Tartanak a kártyás fizetéstől

Ami a fizetési szokásokat illeti: a magyar cégek szívesebben utalnak, minthogy a vállalati kártyával fizessék a költségeket: az az érdekes, hogy a repülőjegyet, hotelfoglalást is több mint 50 százalékban utalással egyenlítik ki, csak az esetek negyedében-ötödében fizetnek kártyával. Pedig kártyával könnyebben beazonosíthatóak lennének a költségek, a késleltetett fizetés pénzügyi előnyt jelent – sorolta az előnyöket Szula Márk. Attól sem kell félni, hogy a munkavállaló nyakra-főre költésekbe kezd a céges kártyával: jól szabályozhatóak a felelősségi körök, mit milyen feltételekkel fizethet ki a munkavállaló.

Csak kevesen fognak kevesebbet utazni

Örvendetes, hogy a magyar cégek a régiós átlagnál sokkal kisebb arányban terveznek kevesebbet költeni ezen a téren – 70 százalékuk nem készül ezen a területen spórolni, mert élénkül az üzletmenet, a személyes találkozás pedig fontos. Ebben lényegesen jobban teljesít Magyarország a régiós átlagnál. Azok között a cégek között viszont, amelyek faragni akarnak a költségeiken, jóval nagyobb az aránya azoknak, akik az utak számát akarják csökkenteni - pedig nem kevesebbet kell utazni, visszafogni az üzleti tevékenységet, hanem sokkal inkább a fajlagos költségeken kellene faragni – mondta Szula Márk.

Az utazásszervezők élnek és virulnak

Sokszor hallani, hogy az utazási irodák napjai meg vannak számlálva, de ez biztosan nem igaz addig, amíg az üzleti utazások piaca így fejlődik: a vállalatok jelentős része szerint igenis szükség van utazásszervezőkre, 70 százalék tervezi is külső szakértők bevonását üzleti útjai szervezéséhez.

A szolgáltatók ajánlatainak összehasonlíthatósága a leginkább vonzó szempont, de sokan említették a költségoptimalizálást, valamint hogy a szolgáltatások egy helyen elérhetők. A magyar cégek számára az egyszerűség és az átláthatóság is fontos.

A sajtótájékoztatón elhangzott: amellett, hogy az üzleti utak kiszervezése idő- és költségmegtakarítást is jelenthet a cégeknek, a rendszer átláthatósága kulcskérdés: a megfelelő technikai megoldások használata esetén az utazáson részt vevő munkavállalónak nincs lehetősége nem valós adatokat tartalmazó számlát benyújtani az utazás végén, és nincs lehetősége arra, hogy azért válasszon egy adott légitársaságot, hotelt, mert ott gyűjt kedvezményeket.

Az utazás utáni elszámoláshoz szükséges információk egy pillanat alatt átláthatóak és begyűjthetőek - ez a szempont egy családi nyaralás esetében fel sem merül, egy céges út esetében viszont komoly zsebbevágó kérdést jelent a vállalatnak.

Ilyen egy átlagos céges út

Ahogy az üzleti utazások száma növekszik, a kínálat egyre bővül, és egyre összetettebbé válik a piac.

Ami a hazai üzleti utazások piacát illeti: a magyar cégek 10 éve még többet költöttek céges utakra, mivel jóval kisebb volt a szolgáltatók közti verseny, magasabbak voltak az árak. Ma már sokkal több a piaci szereplő, és a fapados légitársaságok megjelenése lenyomta az árakat – mondta Szula Márk. A tipikus üzleti út egy magyar üzletember számára 2-4 napos, valamelyik európai nagyvárosba irányul. Repülőjegy, szállodai szoba és reptéri transzfer/taxi szerepe l az igénybe vett alapszolgáltatások között

A felmérésről

Az Amadeus az utazási iparág vezető technológiai szolgáltatója, több mint 190 országban van jelen. 2016-ban 1,4 milliárd utazást szerveztek rendszereiken keresztül, a Dow Jones Fenntarthatósági Index (DJSI) tagja.

Csehországban, Magyarországon, Lettországaban, Litvániában, Lengyelországban és Romániában kérdeztek meg a Kantar TNS közvéleménykutató segítségével 1002 vállalatot. Olyan cégek vehettek részt a felmérésben, amelyeknek legalább 50 alkalmazottja van, és évente legalább 50 000 eurót költenek üzleti utakra vagy 250 üzleti utat szerveznek évente.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Egy stabil lépés is elég a tudatos vállalatfinanszírozás irányába
PR | 2025. december 12. 14:12
Minden várakozást felülmúlt az érdeklődés a fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram iránt – derül ki a KAVOSZ legfrissebb adataiból. A társaság országos ügyfélszolgálati hálózata folyamatosan segíti a vállalkozásokat abban, hogy megtalálják a számukra legmegfelelőbb konstrukciókat. A Cégkassza Podcast legújabb epizódjában Mészáros Ádám, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgató-helyettese osztotta meg tapasztalatait a program eddigi eredményeiről, az őszi roadshow tapasztalatairól és a jövőbeli fejlesztési tervekről.
Vállalat A Teslának az „olcsósítás” sem segített
Privátbankár.hu | 2025. december 12. 07:20
Amerikai eladásai közel négyéves mélypontra estek novemberben az olcsóbb verziók bevezetése ellenére.
Vállalat NATO-kompatibilis drónfejlesztés indulhat: Magyarország regionális központtá válhat
Privátbankár.hu | 2025. december 11. 17:03
Stratégiai partnerségre lép a 4iG SDT és az Aeronautics.
Vállalat A 4iG teljesen megszerzi az ACE Network céget
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 12:41
A 4iG bejelentette, hogy leányvállalata, a 4iG Informatikai Zrt. részvény adásvételi szerződést írt alá az ACE Network további 30 százalékos részvénycsomagjának megszerzésére.
Vállalat A Generali Biztosító a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetségének stratégiai partnerévé vált
Privátbankár.hu | 2025. december 10. 11:14
Stratégiai megállapodást kötött a piac egyik meghatározó szereplője, a Generali Biztosító és a Magyar Biztosítási Tanácsadók Szövetsége (MBTSZ) a hazai biztosítási szektor jövőjét meghatározó képzési program támogatására.
Vállalat A 4iG újabb nagy bevásárlása
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 19:12
A 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) adásvételi megállapodást kötött az EQUILOR Alapkezelő Zrt.-vel az általa kezelt Central European Opportunity Magántőkealap tulajdonában lévő a FaceKom Kft. (FaceKom) 100 százalékos tulajdonrészének megvásárlásáról.
Vállalat A 4iG 90 százalékos üzletrészt vásárol
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 16:01
A 4iG Informatikai Zrt. (4iG IT) 90 százalékos üzletrészt vásárol az IoT adatkommunikációs technológiákra specializálódott Mobil Adat Távközlési és Informatikai Szolgáltató Kft.-ben (Mobil Adat).
Vállalat A 4iG eladja földfelszíni műsorszóró és infrastruktúra társaságát
Privátbankár.hu | 2025. december 9. 09:53
A 4iG Távközlési Holding Zrt. értékesíti az országos lefedettségű országos műsorszóró infrastruktúrát tulajdonló és üzemeltető 4iG Műsorszóró Infrastruktúra Kft. 100 százalékos üzletrészét. A vevő a Pro-M Professzionális Mobil és Hálózati Szolgáltató Zrt.
Vállalat A 4iG lett a török út legnagyobb nyertese
Privátbankár.hu | 2025. december 8. 19:10
Törökország vezető vállalataival között stratégiai megállapodást a 4iG Csoport a védelmi ipari és technológiai, valamint a tervezett befektetési együttműködések területén.
Vállalat A Private Banking 30 éve Magyarországon: Így lesz a bizalomból vagyongyarapítás
Natív tartalom | 2025. december 8. 17:12
A magyar kétszintű bankrendszer megalakulása óta közel négy évtized telt el, amely idő alatt gyökeresen átalakultak a hazai pénzügyi szolgáltatások. Különösen igaz ez a privátbanki szektorra, amely 30 évvel ezelőtti indulásakor egy szelektív, személyre szabott stratégia mentén épült fel. A szerkesztőségünknek adott interjúban Bálint Attila, a Raiffeisen Bank privátbanki üzletágának ügyvezető igazgatója beszélt az ágazat evolúciójáról, a kezdeti bizalmatlanságról, a válságok tanulságairól, valamint arról, hogyan készül fel a Raiffeisen a generációváltás és a digitalizáció kihívásaira.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG