Csillagászati összeg
Az internet-milliárdos bejelentette, hogy mostantól évente egymilliárd dollár értékben ad el Amazon részvényeiből (a részvénynek meg sem kottyan, mivel a cég összértéke 400 milliárd körül van), hogy azt átcsoportosítsa a Blue Origin nevű cégébe, amely az űrhajózási üzletágat viszi. Ezt szerdán egy iparági rendezvényen, az úgynevezett űrszimpóziumon jelentette be Colorado Springsben. Az Amazon-főnök 10 éve vágott bele az űr-üzletágba, és ezt kezdettől fogva az Amazonból szerzett jövedelméből finanszírozta, de a csillagászati összegek ideje csak most jött el.
A tervezett utasfülke. Forrás: blueorigin.com |
Ablak a világra
Bezos mindjárt azt is elmondta, hogy a technikai megvalósításon túl mi lehet még az, amivel ő esetleg többet tud nyújtani, mint a hasonló területen kísérletező, ugyancsak rendkívüli vállalkozó készséggel megáldott Virgin-vezér, Richard Branson. Ez nem más, mint a hatalmas ablakok, amin keresztül az utasok kényelmesen szemlélhetik a Földet és a csillagokat, míg megteszik mindössze 11 percre tervezett űrugrásukat. A 300 ezer dolláros űrrepjegyért kell is komoly élményt nyújtani, és egy hagyományos repülőablak erre nem igazán elegendő.
A nagy ablakot, korlátlan térlátást Elon Musk is most készül megvalósítani Model 3-as elektromos autóival, de egy autónál talán ez könnyebb feladat, mint egy űrhajónál, igaz, maga az autó ára, noha nem olcsó, alig több mint a tizede az űrrepülőjegynek. Az ígéret szerint az ablakok a legnagyobbak lesznek az űrutazás történetében, mind a hat utasnak lesz egy-egy szép nagy, és ehhez olyan hátrahajtható bőrülés is jár, amely eloszlatja az óriási nehézségi erőt, ami a gyorsulás során lép fel.
Holdkör
Az űrséta iparágban egyébként maga Elon Musk is szorgoskodik: újraindítható rakétáival két embert szeretne jövőre Hold körüli útra küldeni, míg a Blue Origin két éven belül tervezi az űrugrást. Kereslet minden bizonnyal bőven lesz, hisz eleinte kevesen utazhatnak majd, és a hét és fél milliárdos emberiségből akad jócskán, akinek annyi pénze van, hogy miért ne próbálna ki elsők között egy röpke kis űrutazást. A lényeg, hogy sikerüljön mielőbb megvalósítani, hisz most még csak a kísérletek folynak.
Mint a repülő
A Blue Origin sokszor felhasználható rakétákat tervez a járművei számára, hogy azokkal szinte akárhányszor lehessen utazni, mint egy repülővel. A cég New Shepard rakétája 2015 novembere óta már ötször utazott az űr határára, ami már elég magas ahhoz, hogy ballisztikus pályán haladva súlytalanságot érzékeljenek az utasok, de ahhoz nincs elég magasan, hogy Föld körüli pályára is állhasson. Persze akkora sebesség sem kell hozzá, és ez sokat egyszerűsít a helyzeten, mert sokkal kevesebb üzemanyag kell egy ballisztikus rakétához, mint egy Föld körüli pályára álló járműhöz.
Költséges de megéri
A nagy ablak egyébként komoly kihívás: igen vastagnak és sűrűnek kell lennie, hogy ellenálljon minden fellépő erőnek, és bírja a nagysebességű szemcsékkel való ütközéseket is. Ezek az ablakok elég sokat adnak a jármű súlyához, amely egyébként a lehető legkönnyebb kell, hogy legyen. Az ablaknak emellett még a belső légnyomást is meg kell tartania, és végül egy olyan réteg kell rá, ami javítja az átláthatóságot. Ezzel együtt úgy gondolják, hogy az űrturizmushoz elengedhetetlen a nagy ablak, megéri az extra beruházást.