4p
Jeff Bezos az Amazonnal minden elért, amit lehetett: a cég a világ negyedik legnagyobb tőzsdei vállalata, ő maga a második leggazdagabb ember. Most az Amazonból jókora pénzt csoportosít át űrcégébe, mivel célja nem kevesebb, mint elsőként utasokat vinni a világűr határára, felkészülést érdemben nem igénylő utazás során.

Csillagászati összeg

Az internet-milliárdos bejelentette, hogy mostantól évente egymilliárd dollár értékben ad el Amazon részvényeiből (a részvénynek meg sem kottyan, mivel a cég összértéke 400 milliárd körül van), hogy azt átcsoportosítsa a Blue Origin nevű cégébe, amely az űrhajózási üzletágat viszi. Ezt szerdán egy iparági rendezvényen, az úgynevezett űrszimpóziumon jelentette be Colorado Springsben. Az Amazon-főnök 10 éve vágott bele az űr-üzletágba, és ezt kezdettől fogva az Amazonból szerzett jövedelméből finanszírozta, de a csillagászati összegek ideje csak most jött el.

A tervezett utasfülke. Forrás: blueorigin.com

Ablak a világra

Bezos mindjárt azt is elmondta, hogy a technikai megvalósításon túl mi lehet még az, amivel ő esetleg többet tud nyújtani, mint a hasonló területen kísérletező, ugyancsak rendkívüli vállalkozó készséggel megáldott Virgin-vezér, Richard Branson. Ez nem más, mint a hatalmas ablakok, amin keresztül az utasok kényelmesen szemlélhetik a Földet és a csillagokat, míg megteszik mindössze 11 percre tervezett űrugrásukat. A 300 ezer dolláros űrrepjegyért kell is komoly élményt nyújtani, és egy hagyományos repülőablak erre nem igazán elegendő.

A nagy ablakot, korlátlan térlátást Elon Musk is most készül megvalósítani Model 3-as elektromos autóival, de egy autónál talán ez könnyebb feladat, mint egy űrhajónál, igaz, maga az autó ára, noha nem olcsó, alig több mint a tizede az űrrepülőjegynek. Az ígéret szerint az ablakok a legnagyobbak lesznek az űrutazás történetében, mind a hat utasnak lesz egy-egy szép nagy, és ehhez olyan hátrahajtható bőrülés is jár, amely eloszlatja az óriási nehézségi erőt, ami a gyorsulás során lép fel.

Holdkör

Az űrséta iparágban egyébként maga Elon Musk is szorgoskodik: újraindítható rakétáival két embert szeretne jövőre Hold körüli útra küldeni, míg a Blue Origin két éven belül tervezi az űrugrást. Kereslet minden bizonnyal bőven lesz, hisz eleinte kevesen utazhatnak majd, és a hét és fél milliárdos emberiségből akad jócskán, akinek annyi pénze van, hogy miért ne próbálna ki elsők között egy röpke kis űrutazást. A lényeg, hogy sikerüljön mielőbb megvalósítani, hisz most még csak a kísérletek folynak.

Mint a repülő

A Blue Origin sokszor felhasználható rakétákat tervez a járművei számára, hogy azokkal szinte akárhányszor lehessen utazni, mint egy repülővel. A cég New Shepard rakétája 2015 novembere óta már ötször utazott az űr határára, ami már elég magas ahhoz, hogy ballisztikus pályán haladva súlytalanságot érzékeljenek az utasok, de ahhoz nincs elég magasan, hogy Föld körüli pályára is állhasson. Persze akkora sebesség sem kell hozzá, és ez sokat egyszerűsít a helyzeten, mert sokkal kevesebb üzemanyag kell egy ballisztikus rakétához, mint egy Föld körüli pályára álló járműhöz.

Költséges de megéri

A nagy ablak egyébként komoly kihívás: igen vastagnak és sűrűnek kell lennie, hogy ellenálljon minden fellépő erőnek, és bírja a nagysebességű szemcsékkel való ütközéseket is. Ezek az ablakok elég sokat adnak a jármű súlyához, amely egyébként a lehető legkönnyebb kell, hogy legyen. Az ablaknak emellett még a belső légnyomást is meg kell tartania, és végül egy olyan réteg kell rá, ami javítja az átláthatóságot. Ezzel együtt úgy gondolják, hogy az űrturizmushoz elengedhetetlen a nagy ablak, megéri az extra beruházást.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Bevásárolt a Waberer's a szomszédban, további növekedést alapoznának meg
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 10:08
A szerb piac meghatározó szereplőjében szerzett többségi részesedést a magyar logisztikai óriás.
Vállalat Nagyot mentek a Volkswagen tömegmárkái 2023-ban
Privátbankár.hu | 2024. március 27. 16:47
A Volkswagen-csoporthoz tartozó tömegmárkák (Core csoport) összesített árbevétele tavaly 21 százalékkal 138 milliárd euróra nőtt, a működési eredmény 80 százalékkal 7,3 milliárd euróra emelkedett.
Vállalat Menekülőre fogta a Boeing vezére
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 14:33
2024 végén távozik a Boeingtől David Calhoun vezérigazgató. 
Vállalat Szabálysértésen kapta az Apple-t, a Google-t és a Metát az Európai Bizottság
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 14:16
Az Európai Bizottság vizsgálatot indított az Apple, a Google és a Meta vállalat ellen, hogy megfeleltek-e a digitális piacokról szóló szabályozásnak (DMA) - jelentette be Margrethe Vestager digitális korra felkészült Európáért felelős uniós biztos hétfőn.
Vállalat Óriási dobást jelentett be a Revolut – a magyar ügyfelek is örülhetnek
Privátbankár.hu | 2024. március 25. 08:43
Március 25-től már elérhető a lehetőség.
Vállalat Újabb terheket kaphat a nyakába a Spar
Privátbankár.hu | 2024. március 22. 14:16
Rövid időn belül újabb kormányzati sarcok nehezíthetik a Spar és még pár külföldi kiskereskedelmi lánc itteni életét.
Vállalat Rásütött a nap a Waberer’s kamionjaira
Privátbankár.hu | 2024. március 22. 10:06
A logisztikai szolgáltató 711 millió eurós árbevétel mellett közel 96 millió euróra növelte EBITDA és 43 millió euróra EBIT (üzemi) eredményét. Rekordévet zárt, és nagyobb osztalékot is fizet.
Vállalat A horvát sportautógyártó elbúcsúzik a kényszermunkát alkalmazó kínai cégtől
Bózsó Péter | 2024. március 21. 19:01
A horvát elektromos luxusautógyár, a Rimac kiszáll a kínai akkumulátorgyártóval, a Camel Grouppal közös vállalkozásából.
Vállalat Új gyárakkal szórja meg a világpiacot a Mapei
Mester Nándor | 2024. március 20. 12:43
Közép-Európában egyelőre nem terveznek új üzemet. Ukrajnában nagy lehetőséget látnak, ha véget érnek a harcok és egy újjáépítést segítő olasz állami programba bekapcsolódnának, mint Itália legnagyobb építőipari cége.
Vállalat Tudja, mekkorát kaszált tavaly év végén a Xiaomi?
Privátbankár.hu | 2024. március 19. 17:34
A vártnál nagyobb bevételt és profitot realizált 2023 IV. negyedévében a Xiaomi, melyben nagy szerepe volt az új Mi14-es modellüknek.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG