8p

Június 14-én, 92 éves korában elhunyt Leonard Lauder, Estée Lauder legidősebb fia, aki nemcsak egy sikeres üzletasszony örököse volt, hanem tehetséges menedzser is – a családi vállalkozást milliárdos nemzetközi nagyvállalattá bővítette. Azonban nem csak ezért emlékeznek rá a szakmában: az amerikai média úgy véli, hogy ő lett a szépségipar első influenszere, amikor ilyen fogalom még nem is létezett – emlékeztet rá a Kommerszant című orosz napilap.

Amikor Leonard Laudert megkérdezték, hogy mi volt az első munkaköre az édesanyja, Estée Lauder által alapított cégnél, azt válaszolta: a fia voltam.

A cég leendő örököse és vezetője 1933-ban született, amikor Estée már elkezdte működtetni konyhájában azt a kozmetikát, ami később több milliárd dolláros vállalkozássá vált. Josephine Esther Mentzer 1906-ban (más források szerint 1908-ban) született New York szegénynegyedében, Queensben, egy magyar és szlovák zsidó bevándorlókból álló családban. A rokonok egyszerűen Esthe-nek hívták.

Igen, ezt ugyanúgy kell kiejteni, mint a magyar Esztit: amikor megnyitotta a rendszerváltás előtt a Váci utca 12.ben az első márkaboltot, személyesen is jelen volt az avatáson, és amikor interjút készítettem a vékony, törékeny hölggyel, annyit mondott, szólíts csak Esztinek.

Sok más lányhoz hasonlóan, gyermekkorától kezdve mindenféle szépségápolási termék érdekelte – krémek, rúzsok, parfümök, púderek. Egy szegény bevándorló család számára azonban a szépségipar kellékei akkor elérhetetlenek voltak. Nagybátyjának, John Shotz vegyésznek köszönhetően valósította meg álmát, 1924-ben Shotz kifejlesztette egyebek között az arcbőr hideg elleni védelmére szolgáló krémeket.

Leonard Lauder 92 évesen halt meg
Leonard Lauder 92 évesen halt meg
Fotó: Facebook

Kozmetikus volt és marketingzseni

A fiatal nő aktívan bekapcsolódott a termékek értékesítésébe, és lelkesen terjesztette azokat szépségszalonokban és fodrászatokban. De nemcsak a kozmetikumokhoz értett, hanem a marketinghez is: ingyenes krémmintái sok új vásárlót vonzottak. 1930-ban feleségül ment Joseph Lauterhez, a családnevet később Lauderre változtatták. A fiatalasszony aktívan részt vett a krémek gyártásának tervezésében, melyeket a vásárlók kívánságainak és saját ízlésének megfelelően alkotott meg. Emellett gyakorló kozmetikusként sminkeléssel és különféle arckezelésekkel foglalkozott.

„Nagyon, nagyon, nagyon szegények voltunk” – mesélte később Leonard .

„A gazdasági világválság idején apám selyemüzlete csődbe ment. Emlékszem, kisgyerekként a konyhában ültem, és néztem, ahogy anyukám a következő vendéget sminkeli. Két álma volt: hogy színésznő legyen, és hogy segítsen az embereknek szebbé válni.”

Az első nem valósult meg, a második igen.

Óránként 25 centtel kezdődött

A háború után, 1946-ban, a férjével alapították meg saját cégüket. Leonard gyermekkorától kezdve segített szüleinek, a tanítási idő után krémeket csomagolt és szállított a vásárlóknak. Így kereste meg az első fizetését – óránként 25 centet. Iskola után Leonard a Pennsylvaniai Egyetemre ment tanulni, ahol alapdiplomát szerzett. Később azt mondta, hogy katonai szolgálata számos hasznos tulajdonság fejlesztésében segített neki, amelyek jól jöttek az üzleti életben: mint a csapatmunkára való képesség, a vezetővé válás, a gyors alkalmazkodás az új, és nem mindig könnyű körülményekhez. A haditengerészet volt a vezetői posztgraduális képzésem„ – mondta Leonard később egy interjúban. „Még egy köszönőlevelet is küldtem volna a Harvardnak, amiért előtte nem vettek fel.”

Leonard vállalkozói képességei már a haditengerészetnél is teljes mértékben megmutatkoztak.

A hajóboltot, ahol mindenféle apróságot árultak, a haditengerészet virágzó vállalkozásává tette. Lauder folyamatosan kérdezgette tengerésztársait a kívánságaikról, lényegében terepkutatást végzett a fogyasztói preferenciákról – és ennek megfelelően szerezte be az árukat. „Parfümöket és rúzsokat vettem, amelyeket a tengerészek aztán a barátnőiknek adtak. De karórákat, mindenféle fogkrémet és higiéniai cikket – mindent, amire az embereknek szükségük volt. A kis üzletünk hamar felvirágzott.”

Kanadától a Harrods-ig

Leonard 1958-ban szerelt le a haditengerészettől, és csatlakozott a családi vállalkozáshoz, amelynek akkori értéke 800 000 dollár volt. Marketing és értékesítési területen kezdett dolgozni, szupermarketekben kereste fel a vásárlókat, és országszerte utazgatott. 1964-ben öccse, Ronald Lauder, aki nemzetközi üzleti diplomát szerzett a Brüsszeli Egyetemen, csatlakozott a vállalkozáshoz. Míg Leonard az amerikai földrészt hódította meg, Ronald az európai – brüsszeli – gyártóközpontban kezdett dolgozni, ahol tapasztalatot szerzett a külföldi partnerekkel való tárgyalásokban. A nemzetközi terjeszkedést Kanadában kezdték, majd részleget nyitottak a tekintélyes londoni Harrods áruházban. A következő néhány évben a vállalat belépett Franciaország, Németország, Belgium, Ausztrália és Közép-Amerika piacaira. Leonard vezetésével létrehoztak egy kutatási és fejlesztési részleget a vállalaton belül, professzionális vezetőket alkalmaztak a kulcsfontosságú műveletekhez, és a cég elkezdte átalakulni valódi vállalattá.

Evelyn találta ki a Clinique-t

Sikeresen bevezették a Clinique márkát, amelyet felesége, Evelyn talált ki.

Ezeket a krémeket az illatanyagok hiánya vagy minimális tartalma jellemezte, – ez akkor újdonság volt – hogy csökkentsék az érzékeny arcbőr allergiás reakcióit. Az 1970-es évek végére az Estée Lauder termékcsalád éves eladásai csaknem 200 millió dollárt, a Clinique-é pedig közel 100 millió dollárt tettek ki. A férfi kozmetikumok és parfümök hatalmas kihasználatlan piacnak bizonyultak, ezért eladásaik évente több mint 15 százalékkal nőttek. A nyolcvanas évek egyik slágere a JHL férfi kölnivíz volt, amelynek neve Estée férje, Joseph Harold Lauder nevének rövidítéséből származott.

Leonard Lauder élete során több mint 2 milliárd dollárt költött jótékonysági célokra
Leonard Lauder élete során több mint 2 milliárd dollárt költött jótékonysági célokra
Fotó: Depositphotos

1982-ben Leonard lett a cég vezérigazgatója. Ő volt az, aki a versenytársak és a kisebb, ígéretes cégek felvásárlásai mögött állt, amelyek később a vállalatcsoport jelentős márkáivá váltak. Az Aveda, a Bobbi Brown, a Jo Malone London és a MAC felvásárlásával többszörösére növelték a forgalmat és a profitot.

Ronald Lauder Reagan tanácsadója volt

1984-ben, amikor az Estée Lauder Companies éves árbevétele megközelítette az 1 milliárd dollárt, az öccsét, Ronaldot meghívták a Reagan-kormányba, hogy a védelmi miniszter európai kapcsolatokért felelős tanácsadója legyen. Édesanyja inkább reprezentatív feladatokat látott el az igazgatótanács elnökeként. 1995-ben átadta ezt a posztot is a fiának. Ugyanebben az évben Leonard tőzsdére vitte az céget. A kereskedés első napján a vállalat részvényei 33 százalékkal ugrottak meg.

A szoknyaindex után megszületik a rúzsindex

Az 1990-es évek végére Leonard Lauder fokozatosan átadta a hatalmat fiának, William-nek, aki 1986 óta dolgozott a cégnél. 1999-ben Leonard lemondott vezérigazgatói posztjáról, de az igazgatótanácsban maradt.

2001-ben Leonard ismét nagy port kavart világszerte – megalkotta a rúzsindexet.

A szeptember 11-i támadás után az amerikai gazdaság válságba került, az emberek ritkábban utaztak, kevesebbet költöttek drága ruhákra és ékszerekre. Ugyanakkor, meglepő módon, a kozmetikai cikkek eladásai növekedni kezdtek. Maga Lauder azt mondta, hogy a „rúzsindex” némileg hasonlít a „szoknyahossz-indexhez”. Ennek az az eredete, hogy1926-ban George Taylor amerikai közgazdász azt állította, hogy gazdasági nehézségek idején a hosszabb ruhák és szoknyák válnak divatossá, ahogyan ez történt a világválság idején. Később, az 1960-as években ez a feltételezés be is igazolódott, az Egyesült Államok és Nyugat-Európa gazdasági fellendülése idején a miniszoknyák jöttek divatba.

Egy milliárd dollárt érő műgyűjteményt ajándékozott el

Laudert mindig is érdekelte a képzőművészet – gyerekként art deco korszakbeli festményeket ábrázoló képeslapokat gyűjtött. Később, amikor már megtehette, kubista és más, 20. századi irányzatok alkotásait kezdte gyűjteni. Gyűjteményében Gustav Klimt, Fernand Léger, Georges Braque és több mint 30 Picasso alkotás is szerepelt. 2014-ben a gyűjteményt, amelynek értéke meghaladja az 1 milliárd dollárt, a New York-i Metropolitan Museum of Artnak adományozta.

1998-ban testvérével, Ronalddal több mint 200 millió dollárt adományoztak az Alzheimer kór gyógyítására. Feleségével, aki mellrákban szenvedett, létrehozták az Evelyn Lauder Mellrák Alapítványt. 2008-ra az alapítvány körülbelül 335 millió dollárnyi pénzt gyűjtött össze. Evelyn társalapítója volt a rózsaszín szalagnak, amely azóta nemzetközi szimbólummá vált az emlőrákszervezetek, alapítványok és magánszemélyek számára. 2022-ben Leonard 125 millió dollárt adományozott a Pennsylvaniai Egyetemnek orvosi és egészségügyi oktatási programokra. Becslések szerint Leonard Lauder élete során több mint 2 milliárd dollárt költött jótékonysági célokra.

Az Estée Lauder márkabirodalom piaci értéke 27 milliárd dollárt tesz ki az orosz napilap adatai szerint. A Bloomberg 25 milliárd dollárra becsülte Leonard Lauder nettó vagyonát.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Távozhat az Apple-vezér, már nagyon keresik az utódját
Privátbankár.hu | 2025. november 15. 11:41
Tim Cook 14 év után már jövőre távozhat az Apple éléről, ki léphet a helyére?
Vállalat 15 ezer embert küld el a legnagyobb amerikai telekommunikációs cég
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 19:01
Dolgozóinak 15 százalékától megválik a Verizon, az Egyesült Államok legnagyobb bevételű telekommunikációs vállalata. A városnyi embert már a jövő héten elküldi a cég.
Vállalat Közel 200 millió forintra büntette a Wizz Airt az olasz versenyhivatal
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:08
A Wizz Air korlátlan előfizetésként mutatta be az All You Can Fly-t, de nem adtak megfelelő és naprakész tájékoztatást a foglalási időszakokról, az ülőhelyek számáról és típusáról sem. 
Vállalat A fix 3 százalékos hitel új lendületet ad a fejlesztéseknek
PR | 2025. november 14. 10:37
A fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram a gazdasági növekedés mellett a mindennapi biztonságot is erősíti. A Cégkassza Podcast legújabb adásában Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára, valamint Palóc André, a minisztérium szóvivője részletesen kifejtették, hogyan mozdította meg a program a „fiókban maradt fejlesztéseket”, miként ösztönzi a kkv-k méretugrását, és milyen további könnyítések várhatóak az adminisztráció és az adózás területén.
Vállalat Előnyben a csalók, terjed a deepfake: így venné fel a kesztyűt a KiberPajzs
Imre Lőrinc | 2025. november 13. 16:59
Újabb eszközöket ad a kibercsalók kezébe a mesterséges intelligencia, ami egyelőre inkább a támadóknak kedvez, a lakossággal és a vállalatokkal szemben. Küzdeni kell a digitális támadások ellen, de a helyzetet nehezíti, hogy sokan a biztonság illúziójába ringatják magukat – hangzott el az OTP Bank és a KiberPajzs projekt közös sajtótájékoztatóján.
Vállalat Nyakon csípték a Red Bull-t
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 15:34
Az Európai Bizottság hivatalos versenyfelügyeleti eljárást indított annak kivizsgálására, hogy a Red Bull osztrák energiaital-gyártó vállalat jogellenesen korlátozta-e a versenyt az EU energiaital-piacán, megsértve ezzel az uniós versenyjogi szabályokat – közölte csütörtökön a brüsszeli testület.
Vállalat A Mol lehet a nyertese a szerbiai céget sújtó amerikai szankciónak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 11:35
Bevásárolná magát a szerbiai Naftna industrija Srbije (NIS) olajvállalatba, részvényeket véve az orosz Gazprom többségi tulajdonostól.
Vállalat Akkumulátorgyár: a Toyota kedveskedik Donald Trumpnak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 07:21
A Toyota Motor szerdán közölte, hogy megkezdte a termelést 13,9 milliárd dollár értékű észak-karolinai akkumulátorgyárában, miközben fokozza hibridgyártását, és megerősítette, hogy a következő öt évben 10 milliárd dollárt fektet be amerikai gyártókapacitásainak fejlesztésébe.
Vállalat Kevesebb bevétel mellett is profitot hozott a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 19:33
Itt a negyedéves gyorsjelentés.
Vállalat Felelős digitalizáció a Magyar Telekomnál
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 18:57
Bár az ESG kifejezés csak az elmúlt években épült be a köztudatba, a legnagyobb magyarországi vállalatok már több mint két évtizede készítenek fenntarthatósági jelentéseket környezeti, társadalmi és vállalatirányítási tevékenységeikről. Így van ez a Magyar Telekomnál is. A Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencián a cég ESG vezetője elmondta, hogy – bár a telekommunikációs szektor – nem tartozik a klasszikusan magas üvegházhatású gázokat kibocsátók közé, jelentős gazdasági szereplőként mégis érzik szerepüket, ezért is tesznek aktívan a klímavédelemért.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG