7p

Elképesztő mennyiségű, márkájú, fajtájú arc-, kéz- és lábkrémet, lemosót, tonikot, arcmaszkot, szemránckrémet lehet kapni – de hogy melyiket válasszuk, abban senki sem segít. Közben trükkök százaival próbálnak minket befolyásolni.

Míg régen kevesek kiváltsága volt kozmetikai terméket vásárolni, ma milliók hétköznapi gyakorlata lett, főleg, amióta a nagy német drogéria-láncok megjelentek Magyarországon Ezek egybemossák a régi illatszertárakat a hajdani háztartási boltokkal, de újabban már gyógynövény- és diétás termékeket, sőt, babaápolási cikkeket, konyhai kisgépeket, karácsonyfa-díszeket és bizsukat is árusítanak. 

Nem kell bajlódni a szervizzel, a reklamációval

Elképesztő mennyiségű, márkájú, fajtájú arc-, kéz- és lábkrémet, lemosót, tonikot, arcmaszkot, szemránckrémet lehet kapni. A választék gyakorlatilag áttekinthetetlen. Piacon, kínai boltban, hipermarketben és gyógyszertárban is meg lehet ezek egy részét vásárolni, arról nem beszélve, hogy interneten és multilevel-hálózaton keresztül is. De ettől nem leszünk okosabbak.

Arra nem nagyon ad tanácsot senki, hogy melyiket vegyük a több ezer közül? Sok nő – ők a fő fókuszcsoport, a férfiaknak is ők vásárolnak – nem tudja, milyen típusú a bőre, mi a különbség a nappali és éjszakai krém hatásfoka között és arról sincs fogalma, jó-e ha algás, aloés vagy éppen olívás krémmel keni magát. Azzal viszont mindenki tisztában van, hogy akár pár száz forintba, akár 30 ezerbe kerül egy kis tégely, nincs garancia az eredményre, és reklamálni sem lehet. Voltaképpen nagyon megéri kozmetikai termékeket gyártani, hiszen nem kell bajlódni szervizzel, senki nem kérheti számon rajtuk – meg a bőrünkön – a hatékonyságot.

Nincs, aki szakmai tanácsot adjon, egyre kevesebb az eladó

Ehhez adódik még egy új gond: a drogériákban mostanában alig találunk eladót, aki mégis ott dolgozik, az a raktárban matat, árut pakol vagy nagy kelletlenül beül a pénztárgéphez, ha valaki megakad az önkiszolgáló pénztáraknál. De az is megesik, hogy végre találunk valakit, aki pakol az egyik polcon, aztán kiderül, korán örültünk: a hölgy egy adott kozmetikai világmárka szakembere, ő dönti el, abban a hónapban melyik rúzs és szemfesték kerüljön a vevő szemmagasságába, ám fogalma sincs róla, hogy egy konkrét babakrém vagy vízkő eltávolító mit tud, és hogy akinek a bőre száraz, az uborkás arctejjel mossa-e vagy micellás vízzel?  Arra sem nagyon kapunk választ, mi a különbség az egyes szérumok vagy maszkok hatásfoka között, valamint hogy milyen gyakran és mikor kell azokat használni.

A választék egy apró töredéke egy drogériában. Honnan tudhatnánk, melyik nekünk a legjobb...?
A választék egy apró töredéke egy drogériában. Honnan tudhatnánk, melyik nekünk a legjobb...?
Fotó: Depositphotos

A boltokban mindenütt tévelygő vevőket látni, egyedül a biztonsági őr tudja megmondani, merre vannak az öblítők, a szivacsok, a pelenkák vagy éppen a gluténmentes kekszek. Neki ugyanis fejből kell tudnia, melyik állványon vannak a parfümök, a legdrágább termékek.

A csomagolásért legalább annyit fizetünk, mint a krémért

Mielőtt elindulunk vásárolni, fontos lenne megtudni – szakembertől – milyen típusú a bőrünk. Manapság a száraz bőrűek vannak többségben – az elektroszmog, a párahiány, a füst, a klímaberendezések mind szárítják a bőrt. A száraz bőr többnyire gyakoribb hidratálást, tápanyag és zsírpótlást igényel.  De minden bőrtípusnál alapszabály: nem biztos, hogy a legdrágább krém a leghatékonyabb számunkra.

Karácsony előtt hatalmas állványokon vannak felhalmozva a kozmetikai csomagok. Ha egyenként vásároljuk meg, amiket tartalmaznak és mi csomagoljuk be, nagyon sokat spórolunk. Tudni kell, hogy minél drágább, híresebb márka mellett döntünk, annál biztosabb, hogy többet hagyunk ott a pénztárnál – a brandért, a tégelyért, a designért, a csomagolásért, a marketingért, hiszen a világsztárt, aki hirdeti, meg kell fizetni.

Hova lettek az áruminták?

Az áruházak legjobb vevői a férfiak. Gyorsan levesznek valami mutatós nagy dobozt a polcról, és ezzel el van intézve a karácsonyi ajándék. A nők nagy része azért előbb körülnéz a neten, sőt, lehet, hogy még nagyító is van nála, ha véletlenül nem volna az hozzárögzítve a bevásárló kocsihoz, hogy megnézze a termék összetevőit.

Régen gyakori volt, hogy a világmárkák mind krémben, mind parfümben kis reklámmintákat ragasztottak a magazinokba. Hasznosak voltak, hiszen ezekből kiderült, hogy kedveljük-e az adott termék állagát, illatát, és pár napos utazáshoz is jól jöttek, helyettesítve a nehéz tégelyeket, üvegeket. Újabban csak a több ezer forintos külföldi női magazinokban lelünk rá ilyenekre, mert ezek maradtak csak fenn az online média korszakában.

Ne dőljünk be az újdonságoknak

A tudatos vevő megjegyzi annak a készítmények a márkáját és nevét, ami bevált. Régen felírtuk, ma elég lefotózni a mobillal. Bár nem biztos, hogy egy év múlva is rálelünk: a gyártók úgy vélik, az újdonságok állandó piacra dobásával lehet növelni a forgalmat. Gyakran előfordul, hogy csak az illatanyag és a csomagolás változik. Főleg úgy, hogy egyre nagyobb lesz a doboz, míg a beltartalom nem változik – ami nem más, mint becsapás, csak kozmetikázva… A műanyag tartály olcsóságot sugall, a drága porcelán tégely és mintás doboz eleganciát – a krém viszont ugyanaz. Sokszor a csomagolásért – ami reklámeszköz – többet fizetünk, mint magáért a hatóanyagért.

A gyógyszertár ügyes trükk

Ne dőljünk be az olyan csábításoknak, minthogy a krém-tusfürdő-testápolós díszcsomagolás mellé még egy neszesszert is kapunk. Általában nincs szükségünk még egy neszesszerre, viszont a termékek általában kisebb kiszerelésűek a megszokottnál. Az ügyesebbek sok mindent fodrász és kozmetikuskellék szaküzletekben vásárolnak. Ott többnyire szerényebb a csomagolás és nagyobb a kiszerelés.

Léteznek olyan kozmetikai márkák, amelyek csak gyógyszertárakban kaphatók. Ez kiváló marketingfogás, azt sugallja, hogy nem kozmetikumot vásárolunk, hanem gyógyhatású   készítményt. Ám semmi nem garantálja, hogy ezek hatékonyabbak lennének, mint bármelyik más hasonló kozmetikum. Küllemükben kevésbé díszesek, hogy ne tűnjenek ki a patikák gyógyszerei közül, de nem spórolnak kevésbé a csomagolással, mint a drogériában kapható társaik.

A kozmetikusoknál vásárolni készítményeket luxus. Ők nagyker áron szerzik be, nekünk nagy felárral adják. Ráadásul úgy, mintha titkos varázsszert kínálnának, és figyelmeztetnek, hogy sokszor használd – mert csak akkor hat (?) – no meg gyere minél hamarabb, az újért.

Divatba jönnek-e a házi szépítőszerek?

Erősen illatosított kencéket vásárolni nem érdemes. Hiszen minden termék ma már illatosítva van, az egész egy nagy kavalkád lesz, nem beszélve arról, nem biztos, hogy illik a kedvenc parfümünkhöz.

Egyszer még divatba fognak jönni – akár szeretné a kozmetikai ipar, akár nem – újra a házi, nem illatosított, természetes szépítőszerek, mint a méz, a joghurt, a tejföl, a túró, a tojás, az uborka, bizonyos gyümölcsök. Igaz, ezek ma már sokkal több mikroműanyagot tartalmaznak, mint hetven évvel ezelőtt, amikor az asszonyok vidéken a frissen gyúrt vajas tészta maradékát paskolták az arcukra, ami táplált is, meg peelingezett. Igaz, ezeket nem fogja senki reklámozni az áruházakban meg a tévében.

A fogyasztóvédelem része, hogy tisztában legyünk azzal, mikor járnak le a termékek, mit tartsunk hűtőben, mit ne, koszos kézzel ne nyúljunk bel a tégelybe és hogy fölösleges kipróbálni a barátnő kencéit. Arra ne várjuk, hogy erre majd megtanítanak bennünket a szaküzletekben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Szerencsétlen gazdagok: beütött a rolexes probléma
Buksza blog | 2025. január 3. 10:39
Teszteli a luxuscikkek legendás érzéketlenségét az áremelkedésekkel szemben a Rolex azzal, hogy jelentősen emeli aranyóráinak árát. Az arany drágulásából fakadó költségnövekedést áthárítja vevőire.
Vásárló Folytatódhat a csokirémálom
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 15:43
Az elmúlt évek arról szóltak, hogy a kakaóbab-termelő vidékeken kialakult kedvezőtlen időjárás miatt felment az ára a csokoládé nélkülözhetetlen összetevőjének. Most újabb rossz hírek jöttek. 
Vásárló Európa közepén rabszolgamunkával vádolnak egy vállalatot
Buksza blog | 2025. január 1. 15:21
Nem kell a világ szegény sarkaiba menni azért, hogy rabszolgamunkával vádolható cégeket találjanak a hatóságok, bírósági dokumentumok szerint elég Észak-Olaszországban körülnézniük.
Vásárló Átlépett az öt számjegyű ligába az Aldi, a Lidl és a Penny hármasa
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. december 30. 05:45
Tavaly még 10 ezer forintnál kevesebbet kellett fizetni a javarészt alapvető élelmiszereket tartalmazó kosárért a diszkontokban. Az idén viszont csaknem 12 ezer forintot. 
Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG