7p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Elképesztő mennyiségű, márkájú, fajtájú arc-, kéz- és lábkrémet, lemosót, tonikot, arcmaszkot, szemránckrémet lehet kapni – de hogy melyiket válasszuk, abban senki sem segít. Közben trükkök százaival próbálnak minket befolyásolni.

Míg régen kevesek kiváltsága volt kozmetikai terméket vásárolni, ma milliók hétköznapi gyakorlata lett, főleg, amióta a nagy német drogéria-láncok megjelentek Magyarországon Ezek egybemossák a régi illatszertárakat a hajdani háztartási boltokkal, de újabban már gyógynövény- és diétás termékeket, sőt, babaápolási cikkeket, konyhai kisgépeket, karácsonyfa-díszeket és bizsukat is árusítanak. 

Nem kell bajlódni a szervizzel, a reklamációval

Elképesztő mennyiségű, márkájú, fajtájú arc-, kéz- és lábkrémet, lemosót, tonikot, arcmaszkot, szemránckrémet lehet kapni. A választék gyakorlatilag áttekinthetetlen. Piacon, kínai boltban, hipermarketben és gyógyszertárban is meg lehet ezek egy részét vásárolni, arról nem beszélve, hogy interneten és multilevel-hálózaton keresztül is. De ettől nem leszünk okosabbak.

Arra nem nagyon ad tanácsot senki, hogy melyiket vegyük a több ezer közül? Sok nő – ők a fő fókuszcsoport, a férfiaknak is ők vásárolnak – nem tudja, milyen típusú a bőre, mi a különbség a nappali és éjszakai krém hatásfoka között és arról sincs fogalma, jó-e ha algás, aloés vagy éppen olívás krémmel keni magát. Azzal viszont mindenki tisztában van, hogy akár pár száz forintba, akár 30 ezerbe kerül egy kis tégely, nincs garancia az eredményre, és reklamálni sem lehet. Voltaképpen nagyon megéri kozmetikai termékeket gyártani, hiszen nem kell bajlódni szervizzel, senki nem kérheti számon rajtuk – meg a bőrünkön – a hatékonyságot.

Nincs, aki szakmai tanácsot adjon, egyre kevesebb az eladó

Ehhez adódik még egy új gond: a drogériákban mostanában alig találunk eladót, aki mégis ott dolgozik, az a raktárban matat, árut pakol vagy nagy kelletlenül beül a pénztárgéphez, ha valaki megakad az önkiszolgáló pénztáraknál. De az is megesik, hogy végre találunk valakit, aki pakol az egyik polcon, aztán kiderül, korán örültünk: a hölgy egy adott kozmetikai világmárka szakembere, ő dönti el, abban a hónapban melyik rúzs és szemfesték kerüljön a vevő szemmagasságába, ám fogalma sincs róla, hogy egy konkrét babakrém vagy vízkő eltávolító mit tud, és hogy akinek a bőre száraz, az uborkás arctejjel mossa-e vagy micellás vízzel?  Arra sem nagyon kapunk választ, mi a különbség az egyes szérumok vagy maszkok hatásfoka között, valamint hogy milyen gyakran és mikor kell azokat használni.

A választék egy apró töredéke egy drogériában. Honnan tudhatnánk, melyik nekünk a legjobb...?
A választék egy apró töredéke egy drogériában. Honnan tudhatnánk, melyik nekünk a legjobb...?
Fotó: Depositphotos

A boltokban mindenütt tévelygő vevőket látni, egyedül a biztonsági őr tudja megmondani, merre vannak az öblítők, a szivacsok, a pelenkák vagy éppen a gluténmentes kekszek. Neki ugyanis fejből kell tudnia, melyik állványon vannak a parfümök, a legdrágább termékek.

A csomagolásért legalább annyit fizetünk, mint a krémért

Mielőtt elindulunk vásárolni, fontos lenne megtudni – szakembertől – milyen típusú a bőrünk. Manapság a száraz bőrűek vannak többségben – az elektroszmog, a párahiány, a füst, a klímaberendezések mind szárítják a bőrt. A száraz bőr többnyire gyakoribb hidratálást, tápanyag és zsírpótlást igényel.  De minden bőrtípusnál alapszabály: nem biztos, hogy a legdrágább krém a leghatékonyabb számunkra.

Karácsony előtt hatalmas állványokon vannak felhalmozva a kozmetikai csomagok. Ha egyenként vásároljuk meg, amiket tartalmaznak és mi csomagoljuk be, nagyon sokat spórolunk. Tudni kell, hogy minél drágább, híresebb márka mellett döntünk, annál biztosabb, hogy többet hagyunk ott a pénztárnál – a brandért, a tégelyért, a designért, a csomagolásért, a marketingért, hiszen a világsztárt, aki hirdeti, meg kell fizetni.

Hova lettek az áruminták?

Az áruházak legjobb vevői a férfiak. Gyorsan levesznek valami mutatós nagy dobozt a polcról, és ezzel el van intézve a karácsonyi ajándék. A nők nagy része azért előbb körülnéz a neten, sőt, lehet, hogy még nagyító is van nála, ha véletlenül nem volna az hozzárögzítve a bevásárló kocsihoz, hogy megnézze a termék összetevőit.

Régen gyakori volt, hogy a világmárkák mind krémben, mind parfümben kis reklámmintákat ragasztottak a magazinokba. Hasznosak voltak, hiszen ezekből kiderült, hogy kedveljük-e az adott termék állagát, illatát, és pár napos utazáshoz is jól jöttek, helyettesítve a nehéz tégelyeket, üvegeket. Újabban csak a több ezer forintos külföldi női magazinokban lelünk rá ilyenekre, mert ezek maradtak csak fenn az online média korszakában.

Ne dőljünk be az újdonságoknak

A tudatos vevő megjegyzi annak a készítmények a márkáját és nevét, ami bevált. Régen felírtuk, ma elég lefotózni a mobillal. Bár nem biztos, hogy egy év múlva is rálelünk: a gyártók úgy vélik, az újdonságok állandó piacra dobásával lehet növelni a forgalmat. Gyakran előfordul, hogy csak az illatanyag és a csomagolás változik. Főleg úgy, hogy egyre nagyobb lesz a doboz, míg a beltartalom nem változik – ami nem más, mint becsapás, csak kozmetikázva… A műanyag tartály olcsóságot sugall, a drága porcelán tégely és mintás doboz eleganciát – a krém viszont ugyanaz. Sokszor a csomagolásért – ami reklámeszköz – többet fizetünk, mint magáért a hatóanyagért.

A gyógyszertár ügyes trükk

Ne dőljünk be az olyan csábításoknak, minthogy a krém-tusfürdő-testápolós díszcsomagolás mellé még egy neszesszert is kapunk. Általában nincs szükségünk még egy neszesszerre, viszont a termékek általában kisebb kiszerelésűek a megszokottnál. Az ügyesebbek sok mindent fodrász és kozmetikuskellék szaküzletekben vásárolnak. Ott többnyire szerényebb a csomagolás és nagyobb a kiszerelés.

Léteznek olyan kozmetikai márkák, amelyek csak gyógyszertárakban kaphatók. Ez kiváló marketingfogás, azt sugallja, hogy nem kozmetikumot vásárolunk, hanem gyógyhatású   készítményt. Ám semmi nem garantálja, hogy ezek hatékonyabbak lennének, mint bármelyik más hasonló kozmetikum. Küllemükben kevésbé díszesek, hogy ne tűnjenek ki a patikák gyógyszerei közül, de nem spórolnak kevésbé a csomagolással, mint a drogériában kapható társaik.

A kozmetikusoknál vásárolni készítményeket luxus. Ők nagyker áron szerzik be, nekünk nagy felárral adják. Ráadásul úgy, mintha titkos varázsszert kínálnának, és figyelmeztetnek, hogy sokszor használd – mert csak akkor hat (?) – no meg gyere minél hamarabb, az újért.

Divatba jönnek-e a házi szépítőszerek?

Erősen illatosított kencéket vásárolni nem érdemes. Hiszen minden termék ma már illatosítva van, az egész egy nagy kavalkád lesz, nem beszélve arról, nem biztos, hogy illik a kedvenc parfümünkhöz.

Egyszer még divatba fognak jönni – akár szeretné a kozmetikai ipar, akár nem – újra a házi, nem illatosított, természetes szépítőszerek, mint a méz, a joghurt, a tejföl, a túró, a tojás, az uborka, bizonyos gyümölcsök. Igaz, ezek ma már sokkal több mikroműanyagot tartalmaznak, mint hetven évvel ezelőtt, amikor az asszonyok vidéken a frissen gyúrt vajas tészta maradékát paskolták az arcukra, ami táplált is, meg peelingezett. Igaz, ezeket nem fogja senki reklámozni az áruházakban meg a tévében.

A fogyasztóvédelem része, hogy tisztában legyünk azzal, mikor járnak le a termékek, mit tartsunk hűtőben, mit ne, koszos kézzel ne nyúljunk bel a tégelybe és hogy fölösleges kipróbálni a barátnő kencéit. Arra ne várjuk, hogy erre majd megtanítanak bennünket a szaküzletekben.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Zuhanó borfogyasztás: minőségi választ ad egy magyar borászat
PR | 2025. november 19. 09:36
A borfogyasztás visszaesése által okozott krízisre a Jammertal a Nagyborral válaszol.
Vásárló Ötször annyi játékot vesznek a családok decemberben, mint máskor
Privátbankár.hu | 2025. november 18. 12:57
Egy átlagos kisgyerekes családnak 88 ezer forintba kerül a karácsony. 
Vásárló Zagyszivattyú kínálat – Mutatjuk, mire használható az eszköz!
Márkázott tartalom | 2025. november 13. 10:21
A modern építőipar, a mélyépítés, valamint a környezetvédelemhez kapcsolódó víztelenítési és szennyvízkezelési feladatok elképzelhetetlenek a zagyszivattyú kínálat megbízható és nagy teljesítményű tagjai nélkül. A zagyszivattyúk képesek a legnagyobb kihívást jelentő, koptató hatású, szilárd részecskéket és iszapot tartalmazó folyadék, a zagy hatékony kezelésére. A Tsurumi márkanév a megbízhatóság, a tartósság és a technológiai innováció szinonimája a szakmában. Közel egy évszázados tapasztalatával a világ egyik legelismertebb gyártójává vált a merülőszivattyúk szegmensében.
Vásárló Összefüggést találtak a fiatal felnőttek vastagbélrákja és a biológiai életkor között
Natív tartalom | 2025. november 12. 14:05
Az 50 év alatti vastagbélrákok emelkedése új megvilágításba helyezi a megelőzést – a biológiai életkor lehet a korai felismerés kulcsa.
Vásárló Teszt Plussz Magazin: ezek a legjobb vezeték nélküli állóporszívók
Márkázott tartalom | 2025. november 12. 10:25
A Teszt Plussz Magazin ismét frissítette vezeték nélküli állóporszívó tesztjét, aminek részeként megvizsgálták az egész piacot, és a teszteredményekből kiderült, hogy a Dyson még mindig uralja a prémium kategóriát, de egyre komolyabb kihívót jelent a Dreame, miközben az alacsonyabb kategóriákat leginkább a Xiaomi, a Bosch, a Shark és a Gorenje porszívói uralják.
Vásárló Milyen előnyei vannak a toló bukó erkélyajtónak?
Márkázott tartalom | 2025. november 10. 18:30
Ez egy rendkívül népszerű nyílászáró típus, amit az erkélyekhez, teraszokhoz és télikertekhez rendszeresen használnak. A kialakítása tulajdonképpen egy fix elemből és egy tolható szárnyból áll. Zárt állapotban a fix üvegfal síkjában helyezkedik el, így a gyakorlatban nem foglal el felesleges helyet.
Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Alvás és mindennapi terhelés – Hogyan válasszunk megfelelő matracot?
Márkázott tartalom | 2025. november 8. 17:23
A pihenés módja sokak számára egy megszokott rutin, mégis gyakran csak akkor kerül előtérbe, amikor hosszabb idő után kényelmetlenséget tapasztalunk. A fekhely kialakítása nemcsak az alvás hosszára, hanem a napközbeni működésünkre is hat. 
Vásárló Az adatmentés fontossága a digitális korban
Márkázott tartalom | 2025. november 7. 16:50
A digitális világban mindennapi eszközeinkkel rögzítjük életünk pillanatait: képek, dokumentumok, üzenetek. De vajon elegendő figyelmet fordítunk ezek megőrzésére? Fontos tudatosítani, hogy eszközeink naponta különféle kockázatoknak vannak kitéve.
Vásárló Zöld fűtési alternatíva: a pelletkazánok
Márkázott tartalom | 2025. november 5. 16:41
Napjaink egyik nagy kérdése, hogy miként lehet környezettudatosan élni, és ennek részeként, milyen technológiákat érdemes választani a mindennapi életben. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG