3p
Az elektromos autókkal a Földet, a visszatérő rakétákkal pedig az űrt készül meghódítani Elon Musk. Másfél évtizeddel ezelőtt még őrült álmodozásnak tűnt a Mars kolonizálása, most azonban már a NASA is a pártjukat fogja, és 15 éven belül elindulhat az első ember a vörös bolygó felé. Kérdés azonban, hogy megéri-e ezt bármelyik vállalat.
EPA/JEROME FAVRE

A technika- és az űrkutatás szerelmesei sürgősen jegyezzék fel jövő keddet, azaz szeptember 27-ét a naptárba, ekkor lesz ugyanis a 67. Nemzetközi Űrkutatási Konferencia, amin a Tesla és a SpaceX vezetője, Elon Musk is előadást tart – méghozzá a Mars kolonizálásáról. A Bloomberg cikke szerint a legközelebbi szomszédos bolygó meghódítása gyerekkori álma Musknak, egyebek mellett ennek megvalósítására is alapította 14 évvel korábban a SpaceX-et.

Mára számos hasonszőrű érdeklődőt – köztük rengeteg befektetőt és kutatót – sikerült megnyerni az ügynek. A NASA már toborozza az űrhajósokat egy 2030-ra tervezett expedícióra, a Lokheed Martin pedig elnyerte a jogot, hogy egy Mars körüli űrállomást építsen. Az ügyet ráadásul Hillary Clinton is felkarolta, kampányüzenetei közt szerepelt az amerikai űrkutatás előbbre mozdítása. Maga a SpaceX 2018-ban tervez ember nélküli űrhajót küldeni a Marsra. Az expedíciót a tervek szerint kétévente ismételnék majd, és végül 2025-ben küldenék el az első embert, nyilatkozott Elon Musk.

Lehetséges ez egyáltalán?

A Mars meghódításához azonban számos akadályt le kell küzdeni, hogy sikeres lehessen – vagy, hogy egyáltalán meg lehessen próbálni. A hidegháború időszakával ellentétben mostanáig nem volt különösebben nagy verseny az űrközpontok között, mint ami egykor a holdra szállást övezte. A lelkesedés 2012-ben kapott új lendületet, amikor a NASA-nak sikerült eljuttatnia a Marsra a Curiosity űrszondát, amely azóta is lélegzetelállító fotókat és pótolhatatlan mérési adatokat közöl a bolygóról, ezt a lelkesedést próbálják azóta is újra felszítani.

Nem mond sokat a 80 millió kilométer? Itt egy látványos ábra, hogy pontosan milyen messze is vagyunk a legközelebbi szomszédos bolygónktól. >>>

Bár a NASA-nak a saját elmondása szerint minden technikai eszköze megvan arra, hogy embert juttasson a Marsra, a jelenleg rendelkezésre álló technológia nem tenné lehetővé a hatékony utazást: még ha az űrhajósok túl is élnék a 80 millió kilométeres utat, soha nem térhetnének vissza a Földre, hacsak nem sikerül helyben üzemanyagot előállítaniuk a visszaúthoz. A kolonizálás lehetőségeit jelenleg is vizsgálják, egy csoport űrhajós jelenleg is a sivatagban élve vizsgálja, hogy hogyan lehetne életben maradni a Marson.

Ráfér egy kis lazítás

A beszéd a remények szerint egy kis időre elterelheti a közönség figyelmét a Tesla vezér vállát nyomó problémákról: bár az áprilist követő siker után még három alkalommal tudták visszahozni a SpaceX hordozórakétáját, szeptember elsején azonban felrobbant egy Falcon típusú rakéta, megsemmisítve ezzel a Nemzetközi Űrállomásra szánt utánpótlást és egy izraeli műholdat is.

A Teslánál is gondok vannak, a robotpilóta okozta haláleset mellett a nevadai sivatagban épülő új akkumulátorgyár is folyamatosan apasztja a társaság vagyonát, ami a Model 3 piacra dobása előtt nem valószínű, hogy nyereségesbe fordul. Mindezek mellett a veszteséges SolarCity napelemgyártó felvásárlása is óriási vihart kavart a befektetők körében, mivel egyelőre nagyon úgy néz ki, hogy ráfizetéses lesz az ügy – arról nem is beszélve, hogy Musk saját maga mellett a bizalmasait delegálja az igazgatóságba.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Gigantikus mennyiségű magzatkárosító hatású hulladékot szállíthatnak Komáromba Debrecenből
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 15:12
Évente 25 ezer tonna, azaz 25 ezer kisebb autó tömegének megfelelő NMP-hulladék átvételéről szóló szerződést kötött egy komáromi cég. A hulladékot a debreceni CATL-gyárból szállítják a városba.
Vállalat Óriásit zakózott a japán cég az amerikai vámok miatt
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 13:00
A Honda fél éves profitja csaknem 20 százalékkal zuhant.
Vállalat Gigantikus adókkal sújtja a kormány az OTP-t, de így is jól megy a banknak
Herman Bernadett | 2025. november 7. 11:30
Kiváló kilenc hónap van az OTP mögött, bár a kormányzati terhek tovább emelkedtek. Az Otthon Start miatt ötször annyi lakáshitelt igényeltek szeptemberben, mint augusztusban. 
Vállalat Jól megadóztatták az OTP-t, így teljesítettek idén eddig Csányi Sándorék
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 07:20
Közzétette az első három negyedévre vonatkozó üzleti adatai az OTP-csoport a Budapesti Értéktőzsde honlapján.
Vállalat Washingtonig szállt a hír: eredményben ugyanott áll a Mol, mint egy éve
Privátbankár.hu | 2025. november 7. 06:38
Erős harmadik negyedévet zárt a Mol-csoport, ugyanakkor az új kihívások tükrében a vállalat felülvizsgálta év végi eredmény előrejelzését – írja a vállalat a Budapesti Értéktőzsde honlapján megjelent tájékoztatóban.
Vállalat Trump vámjai elkaszálták a Nissant, az autógyártó a központját is eladja
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 18:25
A Nissan Motor japán autógyártó jelentős veszteséggel zárta pénzügyi évének első felét a járműeladások csökkenése, a magas amerikai vámok miatt – közölte a cég csütörtöki jelentésében.
Vállalat Ezt tervezi a német bankóriás a Commerzbank gyenge eredménye után
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 17:26
A Commerzbank, a második legnagyobb német bank adózott eredménye 7,9 százalékkal csökkent az idei harmadik negyedévben éves összevetésben – áll a cég csütörtöki közleményében.
Vállalat A bolgárok már a Lukoil finomítójának átvételére készülnek – de van benne csavar
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 16:41
Bulgária jogszabályváltozást készít elő a Lukoil burgaszi finomítójának állami átvételére és értékesítésére.
Vállalat Fájó szerződésszegésre panaszkodik a Mol leányvállalata
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 16:21
A szlovák Slovnaft szerint nem tud szerződés szerint szállítani a horvát Janaf.
Vállalat Csúcsra szállt az Emirates
Privátbankár.hu | 2025. november 6. 13:51
Az Emirates Group csütörtökön publikálta első féléves pénzügyi jelentését, így sorozatban a negyedik olyan féléves beszámolási időszakát zárta a cégcsoport, amikor történelmi csúcsot ért el a profit.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG