4p
Úgy látszik, egyes német vállalatok azt csinálják önként és dalolva, amire Donald Trump amerikai elnök erőszakkal akarja rávenni a cégeket: visszatelepülnek az anyaországba. Ennek számos oka van. Az egész végső soron a robotok térnyerésének kedvez, de a fogyasztó is jól járhat.
(Fotó: Adidas Group)

Lehet, hogy ahol „Germany” lesz a címkén, az jövőben tényleg Németországban fog készülni? – sugallja az N-Tv.de cikkének címe. A termelési költségek miatt a kilencvenes években számos német vállalat telepítette át termelését alacsony bérű feltörekvő piacokra, ám ez a folyamat megfordulni látszik.

A láncfűrészekre specializálódott Stihl, a plüssmackó-gyártó Steiff és az Adidas a cikk szerint csak pár példa azon vállalatok sorában, amelyek termelésüket újra Németországba helyezik át. Az egyik fontos tényező, hogy a felmérések szerint a „Made in Germany” (készült Németországban) ma is a legjobban csengő védjegy a világon.

Már nem olyan olcsó a bér

Mi változott? Kína, Vietnam vagy Indonézia sok éven keresztül alacsonyan tudta tartani a bérköltségeit, miközben Németország a magas bérű országok közé tartozik. Ezért korábban sok német cég helyezte termelését ezekbe az országokba. Emiatt egész iparágak voltak halálra ítélve az anyaországban.

Egyrészt az alacsony bérek külföldön már nem olyan alacsonyak, a bérköltségek meredeken emelkednek. Másrészt a bérköltségek már csak a ráfordítások 11 százalékát teszik ki. Mivel a költségmegtakarítás már nem túl nagy, a termékeiket sokan inkább ott akarják előállítani, ahol a legtöbb vásárlójuk él.

Három hónap helyett öt óra

Ipar 4.0.” Így is nevezik az egyre inkább terjedő automatizálást. Az Adidas például „speed factory”-nak (nagy sebességű gyárnak) nevezi új koncepcióját. Itt automaták dolgoznak a nap 24 órájában, és az emberek csak néha-néha kell ránézzenek a gépekre. Lézerrel vágják az anyagot és három dimenziós nyomtatóval készítik a talpat, egy futócipő öt óra alatt elkészül.

Az olcsó bérű országok között itt Kínát és a Kelet-Európai országokat említik, valószínűleg Magyarországot is beleértve, mint ahol még kézzel készítik az Adidas-termékeket, és légi úton szállítják Európába. A szállítási költségeken túl vámokat is kell fizetni, de az időveszteség is sokba kerül. A megrendeléstől számítva három hónapig is eltarthat egy cipő leszállítása a Távol-Keletről Németországba. A tételek ilyenkor nagyok, csak úgy éri meg, így a raktározás is sokba kerül.

Sok selejtet termelnek az olcsó munkások

A három hónap nagyon sok a divatvilágban, a trendek gyorsan változnak. A kínai és kelet-európai munkaerő ráadásul nem szakemberek keze alól kerül ki, így sok a selejt. Márpedig a hagyományos német cégek egyik fő tartóoszlopa a minőség. A Steiff nemrég így járt Knut nevű jegesmedvéivel, amelyek kínai gyártásában annyi volt a selejt, hogy visszavitték a termelést Németországba.

Adidas-cipők egyéni megrendelésre

Az Adidas terveiben viszont az is szerepel, hogy méretre készülő, egyéni emblémákkal, képekkel díszített cipőket is lehet majd nála rendelni, amelyek az automatikus gyáraknak köszönhetően órák alatt elkészülnek és feladhatók a vevőnek. Szó sem lesz több hónapos átfutásról. Az autógyártók viszont továbbra is a vevőkhöz közel, így nagyrészt külföldön igyekeznek termékeiket előállítani.

Trump a robotokat erősíti?

Donald Trump amerikai elnök ígéreteinek része volt, hogy az amerikai vállalatok külföldre helyezett termelését újra hazahozza. Ezt vámokkal vagy a termelés helye szerint változó, úgynevezett határkiegyenlített adókkal véli elérni. Egyes szakértők szerint viszont ha haza is hozzák a vállalatok termelésüket, azt nem elsősorban a külföldi munkások bérének többszörösét kapó amerikai dolgozók érzik majd meg, mert az új gyárakban már inkább robotokat állítanak fel.

Emellett az amerikai foglalkoztatás szintje magas, a munkanélküliség alacsony szinten van. Hasonló a helyzet Németországban is. Nem is biztos, hogy megfelelően képzett munkaerőt lehetne találni a hazahozott termelés élőmunka-szükségletének fedezéséhez a robotok nélkül.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója a Garantiqa.hu

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Karácsony előtt vált meg több bolti dolgozójától az OBI
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 17:43
Létszámcsökkentést kellett végrehajtani az OBI-nál, a dolgozókat novemberben kezdték el tájékoztatni a felmondásokról. A vállalat a következő évekre készített tervekkel indokolta a lépést. 118 fő is érintett lehet.
Vállalat Nagy tervei vannak a 4iG-nek az egyik legismertebb amerikai céggel
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 09:16
Együttműködést készítenek elő.
Vállalat Két megállapodást is tető alá hozott a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. december 17. 06:50
Űripari és védelmi kérdések.
Vállalat Az Opus szállodalánca belép Horvátországba
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 18:40
Hunguest Hotels szállodalánc üzemeltetheti az Opatijában található négycsillagos Hotel Miramart – közölte a társaság kedden.
Vállalat Zöldhitellel újít az MFB
Privátbankár.hu | 2025. december 16. 17:20
Új, átfogó finanszírozási lehetőség érhető el a Magyar Fejlesztési Banknál (MFB) Zöld Lendület Hitelprogram néven.
Vállalat Mészáros Lőrincék cége nem lassít
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 09:10
Az Opus-csoport adózott eredménye 31 milliárd forint lett az első három negyedévben.
Vállalat 15 éve nem látott krízis csapott le a német autógyártókra
Privátbankár.hu | 2025. december 15. 08:10
A német autógyártók a 2009-es pénzügyi válság óta nem tapasztalt nyomás alá kerültek a július és szeptember közötti időszakban – derül ki az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég elemzéséből.
Vállalat Lezárult a részvényigénylési időszak az MBH-nál, a következő cél a blue chipek mezőnye – interjú
PR | 2025. december 13. 12:05
December 12-ig tartott az igénylési időszak az MBH Bank részvénytranzakciójában, a program zárása pedig a napokban várható. Az MBH Befektetési Bank vezérigazgatója és egyben az MBH Bank ügyvezető igazgatója elmondta, hogy teljesült az a várakozása, hogy minél több lakossági befektető jegyezze le a papírjaikat, hiszen a lakossági igénylést napokkal a tervezett határidő előtt, a kiemelkedő érdeklődés miatt leállította a bank. Brezina Szabolcs a lapunknak adott interjúban arról is beszélt, hogy tovább növelnék a közkézhányadot, az első számú cél pedig, hogy a BUX indexbe kerülve betörjenek a hazai blue chipek közé.
Vállalat Trump tombolni fog: hatalmasat késik a repülője
Privátbankár.hu | 2025. december 13. 08:55
A Boeingnél készülő két új Air Force One elnöki repülőgép közül az első csak 2028 közepén állhat szolgálatba, ami újabb egyéves késedelmet jelent az eddigi ütemtervhez képest az amerikai légierő (U.S. Air Force) közleménye szerint.
Vállalat Egy stabil lépés is elég a tudatos vállalatfinanszírozás irányába
PR | 2025. december 12. 14:12
Minden várakozást felülmúlt az érdeklődés a fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram iránt – derül ki a KAVOSZ legfrissebb adataiból. A társaság országos ügyfélszolgálati hálózata folyamatosan segíti a vállalkozásokat abban, hogy megtalálják a számukra legmegfelelőbb konstrukciókat. A Cégkassza Podcast legújabb epizódjában Mészáros Ádám, a KAVOSZ Zrt. vezérigazgató-helyettese osztotta meg tapasztalatait a program eddigi eredményeiről, az őszi roadshow tapasztalatairól és a jövőbeli fejlesztési tervekről.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG