Többek között a zenei szolgáltatást nyújtó Spotify, a szálláskereső Booking.com valamint a Angry Bird játékot alkotó Rovio uniós pénzügy miniszterekhez eljuttatott közös levelében hívja fel a figyelmet a javaslat negatív hatásaira – írja a Financial Times.
Idén az Európai Bizottság javaslata szerint 3 százalékos adót vetnének ki a jelentősebb technológiai vállalkozások – például a Google, az Amazon vagy Facebook – bevételeire. A vállalatok közös levele szerint egy ilyen adóztatási rendszer a legnagyobb bevételt elérő cégeket veszi alapul, a kisebb európai cégeket azonban aránytalanul nagy teher érné ezzel, ami torzíthatja a piaci versenyt. A vezető vállalatóriásoknak nem okozna érezhető kiesést a szabályozás, sok új vállalkozás és startup viszont a bevételekből alapozza meg későbbi növekedését, egy ilyen megszorítás pont a növekedéshez szükséges hátteret rombolná.
Az Európai Bizottság márciusban bejelentett javaslata lehetővé tenné, hogy megadóztassák az információtechnológiai nagyvállalatokat, a tervezetet várhatóan a jövő héten mutatják majd be. Korábban már az Apple és a Google kapcsán is felmerült egy új adótörvény életbe léptetése, a két céget ugyanis rendszeresen érte vád, hogy elcsalják az adót, ám ezt az amerikai vállalatok rendszeresen tagadják.
Hosszú távú megoldás kell
A mostani tervezet szerint a cégeknek az éves forgalmuk 3 százalékát kellene befizetniük adóként, ezt azonban csak a világszinten 750 millió eurós, az Európai Unióban pedig legalább 50 millió eurós bevételt elérő vállalatokra vetnék ki. Az EB becslése szerint 3 százalékos adó esetén évente mintegy ötmilliárd euró adóbevétel keletkezne az EU-ban. Az adót a felhasználók tartózkodási helye szerinti uniós tagállam szedné be.
A digitális adó bevezetését Emmanuel Macron francia elnök is támogatja, akinek kampányígéretei között van a nagyvállalati technológiai szféra megadóztatása. A jogszabály ideiglenes jellegű lenne, amíg nem sikerül átfogó megoldást találni arra, hogy a digitális cégek ott adózzanak, ahol a nyereségük keletkezik, ne csak ott, ahol a központjuk van.
Hosszú távú megoldásként megreformálnák a digitális tevékenységekre vonatkozó társasági adóval kapcsolatos szabályokat, hogy a tagországok megadóztassák a területükön képződő nyereséget, még akkor is, ha a vállalkozás ott fizikailag nincs jelen. Ennek elfogadásához a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) és G20-ak együttes döntésére van szükség.
A britek lehetnek az elsők
A tagállamok azonban aggodalmukat fejezték ki az új adózással kapcsolatban: bár a francia kormány már az év végétől életbe léptetné a javaslatot, több uniós tagállam szerint egy csak EU-ra vonatkozó adórendszer bevezetése ellentmondana a nem EU-s államokkal kötött kétoldalú adómegállapodásokkal. Több kormánynak ráadásul problémát okoz meghatározni, miként is lehet meghatározni egy cég digitális jelenlétét a bevételek alapján a nyereség helyett.
Az adózásról szóló módosításokat minden tagországnak egyhangúan kell megszavaznia, ez azonban hosszú folyamat lehet. Spanyolország korábban már kifejtette, hogy nemzet szintű stratégiával szállnának szembe a problémával, az Egyesült Királyság pedig világon elsőként adót vetnek ki a nagy techcégekre, így a Facebookra, a Google-re és az Amazonra is.
A bejelentés szerint a digitális adó a legalább 500 millió fontos globális, éves bevétellel rendelkező cégóriásokat sújtaná. A vállalatoknak a Nagy-Britanniában keletkezett bevételeik 2 százalékát kellene befizetniük az államnak, mely így Philip Hammond brit pénzügyminiszter becslése szerint összesen évi 400 millió fontot is kereshetne az új teherrel. A digitális adó a keresőmotorokat, a közösségi oldalakat és az online piactereket sújtaná, de a digitális zene és -filmszolgáltatókat nem érintené. Az adón még dolgoznak, kivetésével 2020-at célozzák meg. Erről itt olvashatsz részletesebben >>>