9p

A Big Tech két cége a tervezett amerikai törvény miatt csapott össze, amely szerint a platformoknak fizetnie kellene a médiának a hírekért. Egyre világosabb mindenki számára, hogy a bajban levő hírmédiát meg kell segíteni, hogy a sajtó ellássa alapvető feladatát: tükröt tartson, és beszámoljon a közönségnek arról, mi történik a világban. 

Azzal kezdődött, hogy a másik visszaütött. Tulajdonképpen így is megfoghatnánk a történteket, hiszen a Google alelnöke, Ken Walker "meztelen vállalati opportunizmusnak" nevezte a a Microsoft magatartását. A szoftvergyártó ugyanis támogatja az amerikai törvényhozást abban a törekvésében, hogy a felületükön megjelenő hírekért fizetésre bírja a nagy tech cégeket. A régi ellenségeskedés tehát kiújult.

A mostani pengeváltás azzal kezdődött, hogy Brad Smith, a Microsoft elnöke részt vett azon a pénteki kongresszusi meghallgatáson, ami annak a - ausztráliaihoz hasonló - törvényjavaslatnak a megvitatásáról szól, mely megkönnyítené a kiadók dolgát, hogy kollektív megállapodásokat kössenek a tech platformokkal, hogyan is oszthatók meg tartalmaik, írja a Financial Times.

Míg Smith a meghallgatáson ült, hosszú blogposztban tette közzé hivatalos tanúvallomását, amelyben azzal - egyébként sokak által felismert és hangoztatott - érveléssel élt, hogy "a híroldalakra vitt forgalomnak van ugyan értéke, ám a hírmédia számára egyre nehezebb lett forgalmuk monetizálása, mert a nyereség legnagyobb részét a Google csikarja ki".

Smith elsimeri, hogy bár a hírek segítenek ellátni a keresőket tartalommal, de gyakran egyáltalán nem vagy nem elegendő kompenzációt kapnak ezért, és úgy véli, a Google szerint igazából hálásaknak kellene lennie a híroldalaknak, hogy az olvasók egyáltalán rájuk találnak.

"A Google elérte, hogy ő legyen a hírekre vágyók kezdőoldala, magához láncolva az olvasókat és az eddig a kiadók tulajdonában álló híreket saját árukínálatának részévé degradálva"

- folytatta Smith.

Ennek alátámasztására a Microsoft elnöke a Pew Research amerikai kutatóintézet adatait citálta:

az amerikai napilapok hirdetési bevételei a 2005-ös 49,4 milliárd dollárról 2018-ra 14,3 milliárdra zuhantak, míg a Google ugyanezen időszak alatt hirdetésekből 6,1 milliárdról egészen elképesztő 116 milliárd dollárra növelte bevételeit.

Nem véletlenül - teszi hozzá Smith, akinek írásával a közeljövőben még részletesen is foglalkozunk.

A válasz természetesen nem késett: Kent Walker, a Google vezető alelnöke szintén egy posztban válaszolt, "merő vállalati opportunizmussal" vádolva a Microsoftot, azt állítva, hogy a szoftveróriás "saját érdekeit szolgáló követelésekkel áll elő ... és még arra is hajlandó, hogy megtörje az internet szabad működését, csak hogy aláássa egy riválisát".

A Microsoft szóvivője nem kívánta kommentálni az elhangzottakat, mondván a Kongresszus előtt fekvő törvényjavaslatra koncentrálnak.

Kétségtelen, hogy mindkét félnek van igazsága, és mindkét fél a saját érdekei szerint érvel. A Microsoft és a Google kőkemény versenytársak voltak a 2016-os fegyverszünetükig, nem ritkán trösztellenes ügyekben. Nem nehéz meglátni, hogy a két cég számos területen verseng egymással: Google vs Bing, Gmail vs Hotmail, Google Meet vs Microsoft Teams, Google Dokumentumok és Spreadheet vs Microsoft Office, hogy felhőszolgáltatásokat ne is említsük.

Ez csak egy szegmens a két tech óriás csatamezején
Ez csak egy szegmens a két tech óriás csatamezején

A felek egyrészt kiemelik, hogy ők maguk mennyi mindent tettek az újságírás fennmaradásáért - bár az az érv mindkét fél részéről megmosolyogtató vagy vérlázító, vérmérséklettől függően mindenki eldöntheti. A 3 vagy 8 év alatt a médiának juttatott egymilliárd dollárral büszkélkedik két olyan cég vezetője, amelyek éves hirdetési árbevétele, amelyet a média elől szipkázott el, százszorosan haladja meg a médiának szánt vagy visszaosztott pénzeket.

Annyit azért érdemes leszögezni, hogy kettejük érveléséből a Microsoft elnökének írása, tanúvallomása sokkal nagyobb látszöget fog be, rámutatva arra is, hogy az ausztrál törvény megvizsgálása után szerintük nem áll meg a Google szabad internetet féltő érvelése, mely szerint fizetni kellene a linkekért (sőt, Smith még azt is hozzáteszi: a helyzet iróniája, hogy ma az interneten leginkább pont a keresőoldalakon kell fizetni a linkekért - vagyis a Google és Bing oldalain), mert a platformoknak nem linkenként, hanem egy összegben kell fizetniük a kiadóknak. Bemutatva azt az ökoszisztémát, amely gyakorlatilag a Google kezében van, és a lapok vagy más vállalkozások ebben kénytelenek tevékenykedni - a Google szolgáltatásainak az újságírást illető hatásairól korábban mi is írtunk.

A média mecénása? Tanulmány arról, hogyan csalta tőrbe a Google a médiát

Smith felidézi azt is, hogy 2004 óta csak az Egyesült Államokban 2100 lap szűnt meg, az ország 200 megyéjében nincs helyi lap, a megyék felében (1540) csak egy helyi lap maradt. A helyzet nem nagyon más máshol sem: Magyarországon a stabil anyagi háttérrel csak a kormányzati befolyású KESMA vidéki lapjai rendelkeznek, és a legtöbb megyében nincs is alternatívájuk.

De vissza a Big Tech két óriásához. Az amerikai Kongresszus előtt egy kétpárti törvényjavaslat fekszik, ami a tech platformoktól a küszködő sajtóhoz felé tolná vissza a kereskedelmi erőt.

A pénteki meghallgatáson a The Intercept alapítója, Glenn Greenwald újságíró azonban a törvényjavaslatot sem tartotta túl jónak, mondván, az amerikai tervezet a média további koncentrációja felé vezethet. Greenwald a kongresszusi bizottságnak azt mondta, különösen amiatt aggódik, hogy a hírmédia egyre befolyása egyre kevesebb kézben összpontosul,

a New York Times az újságírás Amazonjává kezd válni. 

Kemény szavak ezek, de sok igazságot rejtenek. A New York Times azon kevés kiadó egyike, amely - főleg digitális előfizetései révén - egyre jobb anyagi pozícióba került, és megengedheti magának stábja bővítését. A NYT 2020-ban 2,4 millió új digitális előfizetővel gyarapodott, így a tavalyi év végére már 7,5 millió előfizetője (ebből 6,69 millió digitális) volt a lapnak. A negyedik negyedévben 315,8 millió dollár bevétel származott az előfizetőktől, ami 14,7 százalékos növekedésnek felelt meg. Ez ellensúlyozni tudta a hirdetési és az egyéb bevételek 18,7, illetve 12,1 százalékos csökkenését, így a lap kiadója minimális, 0,2 százalékos növekedéssel 509,4 millió dollár bevételt realizált 2020 utolsó negyedében 2019 hasonló időszakához képest, míg tavalyi teljes bevétele 1,195 milliárd dollár lett. Az utolsó negyedév működési eredménye így 80,5 millió dollár lett, az első három negyedéves 95,7 milliós profitot megfejelve. A lap így gyakorlatilag sértetlenül vészelte át a pandémia okozta válságot.

Nem sok kiadó mondhatja el ezt magáról, viszont a sajtó szabadsága azt is jelenti, hogy a média sokszínű marad, sokféle forrásból és nézőpontból lehet információhoz jutni. A média koncentrációja ezt veszélyeszteti.

Ezért vezettük be mi is az előfizetés lehetőségét lapjainknál

 

Walker rövid posztjában azzal vádolta még a Microsoft elnökét, hogy a meghallgatáson elmondottakkal Smith csak el akarja terelni a figyelmet azokról a biztonsági problémákról, amelyek kiderültek a cégéről. A Microsoft szoftverének sebezhetőségei szerepet játszottak két nagy hacker kampány elősegítésében, amelyek világszerte több százezer vállalkozást és kormányzati ügynökséget céloztak.

Amint az decemberben kiderült, a SolarWinds mintegy 300 ezer Oriont használó ügyfeléből 18 ezren töltötték le annak Sunburst malware-rel megfertőzött verzióját - ugyanakkor az elkövetők a kártevőt letöltő bázisnak csak töredékén kezdtek valóban információgyűjtésbe, hogy minimalizálják a lebukás kockázatát.

A SolarWinds-hackről itt olvashat többet.

A múlt héten pedig a Hafnium nevű, kínai állami támogatású hackercsoport szerzett hozzáférést az áldozatok emailjeihez.

A Microsoft ugyan a múlt héten négy biztonsági rést is befoltozott Exchange Server termékeiben, arra figyelmeztetve, hogy aktívan kihasznált sebezhetőségekről van szó - azóta a támadások kiterjedtségéről is részletesebb információk láttak napvilágot, és mint kiderült, legalább 30 ezer egyesült államokbeli szervezetet rendszereibe jutottak be az illetéktelen behatolók, világszerte pedig az érintettek száma több százezerre rúghat, írta hétfőn a hwsw.hu szakportál.

A Microsoft mindenestre eddig elkerülte azt az éles törvényhozói kritikát, amit a Google és a Facebook kénytelen elviselni, és ellentétben a két másik Big Tech óriással, nem kellett első számú vezetőinek a Kongresszus előtt magyarázkodnia.

A kilencvenes években merőben más volt a helyzet, hiszen akkor a Microsoft gyakorlatilag egyeduralkodónak számított a szoftvercégek között, és éppenhogy csak elkerülte a szétdarabolást.

A helyzet mára megváltozott: a Microsoft minden próbálkozása ellenére megmaradt szoftvercégnek (143 milliárdos tavalyi árbevételéből 100 milliárd még mindig ehhez kötődik, és ezt mutatja az is, hogy a "mindössze" 7,7 milliárd dolláros hirdetési árbevétele eltörpül a Google a 150 milliárdot közelítő bevételéhez képest, de jócskán elmarad a Facebook 30 milliárdot meghaladó hirdetési bevételéhez képest is), így neki kevésbé fáj a hirdetési árbevételek elirányítása a kiadók felé. És ezzel párhuzamosan, mivel nem sikerült olyan közösségi platformot vagy szolgáltatást létrehozni, amely felvehetné a versenyt a YouTube, a Google vagy a Facebook és az Instagram népszerűségével, így nincsenek is olyan adatkezelési vagy felvásárlási botrányai, mint a másik kettőnek.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Közel 200 millió forintra büntette a Wizz Airt az olasz versenyhivatal
Privátbankár.hu | 2025. november 14. 14:08
A Wizz Air korlátlan előfizetésként mutatta be az All You Can Fly-t, de nem adtak megfelelő és naprakész tájékoztatást a foglalási időszakokról, az ülőhelyek számáról és típusáról sem. 
Vállalat A fix 3 százalékos hitel új lendületet ad a fejlesztéseknek
PR | 2025. november 14. 10:37
A fix 3 százalékos kamatozású vállalati hitelprogram a gazdasági növekedés mellett a mindennapi biztonságot is erősíti. A Cégkassza Podcast legújabb adásában Szabados Richárd, a Nemzetgazdasági Minisztérium kis- és középvállalkozások fejlesztéséért és technológiáért felelős államtitkára, valamint Palóc André, a minisztérium szóvivője részletesen kifejtették, hogyan mozdította meg a program a „fiókban maradt fejlesztéseket”, miként ösztönzi a kkv-k méretugrását, és milyen további könnyítések várhatóak az adminisztráció és az adózás területén.
Vállalat Előnyben a csalók, terjed a deepfake: így venné fel a kesztyűt a KiberPajzs
Imre Lőrinc | 2025. november 13. 16:59
Újabb eszközöket ad a kibercsalók kezébe a mesterséges intelligencia, ami egyelőre inkább a támadóknak kedvez, a lakossággal és a vállalatokkal szemben. Küzdeni kell a digitális támadások ellen, de a helyzetet nehezíti, hogy sokan a biztonság illúziójába ringatják magukat – hangzott el az OTP Bank és a KiberPajzs projekt közös sajtótájékoztatóján.
Vállalat Nyakon csípték a Red Bull-t
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 15:34
Az Európai Bizottság hivatalos versenyfelügyeleti eljárást indított annak kivizsgálására, hogy a Red Bull osztrák energiaital-gyártó vállalat jogellenesen korlátozta-e a versenyt az EU energiaital-piacán, megsértve ezzel az uniós versenyjogi szabályokat – közölte csütörtökön a brüsszeli testület.
Vállalat A Mol lehet a nyertese a szerbiai céget sújtó amerikai szankciónak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 11:35
Bevásárolná magát a szerbiai Naftna industrija Srbije (NIS) olajvállalatba, részvényeket véve az orosz Gazprom többségi tulajdonostól.
Vállalat Akkumulátorgyár: a Toyota kedveskedik Donald Trumpnak
Privátbankár.hu | 2025. november 13. 07:21
A Toyota Motor szerdán közölte, hogy megkezdte a termelést 13,9 milliárd dollár értékű észak-karolinai akkumulátorgyárában, miközben fokozza hibridgyártását, és megerősítette, hogy a következő öt évben 10 milliárd dollárt fektet be amerikai gyártókapacitásainak fejlesztésébe.
Vállalat Kevesebb bevétel mellett is profitot hozott a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 19:33
Itt a negyedéves gyorsjelentés.
Vállalat Felelős digitalizáció a Magyar Telekomnál
Privátbankár.hu | 2025. november 12. 18:57
Bár az ESG kifejezés csak az elmúlt években épült be a köztudatba, a legnagyobb magyarországi vállalatok már több mint két évtizede készítenek fenntarthatósági jelentéseket környezeti, társadalmi és vállalatirányítási tevékenységeikről. Így van ez a Magyar Telekomnál is. A Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencián a cég ESG vezetője elmondta, hogy – bár a telekommunikációs szektor – nem tartozik a klasszikusan magas üvegházhatású gázokat kibocsátók közé, jelentős gazdasági szereplőként mégis érzik szerepüket, ezért is tesznek aktívan a klímavédelemért.
Vállalat Fenntartható IT – a laptopgyártók zöld stratégiái
PR | 2025. november 12. 09:50
Mindenre kiható digitális világunkban a technológia fejlődése már közel sem a csak a teljesítményről és innovációról szól. A felelősségvállalás legalább ilyen fontossá vált. A „fenntartható IT megoldás” már nemcsak egy üres, zöldre mosó jelszó, hanem a tudatos vállalatirányítás és fogyasztói döntéshozatal alapja kell, hogy legyen. Nézzük, mit értenek ez alatt a laptopmárkák!
Vállalat Nonstop védelmet kínál a Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 11. 20:09
A Telekom Üzleti Net Nonstop csomagjai instant megoldásokkal biztosítják az üzletmenet folyamatosságát a vállalkozások számára, még szélsőséges körülmények között is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG