7p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Nincs vége a Boeing körüli botrányoknak – a 737 MAX-okat továbbra sem engedik felszállni, és ez minden eltelt nappal egyre többe kerül az érintetteknek. Az amerikai gyártó szinten biztosan dollármilliós nagyságú kártérítés-követelésekre számíthat, ráadásul a Szövetségi Légügyi Hatóságról (FAA) is egyre megdöbbentőbb részletek derülnek ki.
(EPA/JUSTIN LANE)

A Bloomberg Intelligence légiközlekedési elemzője, George Ferguson úgy becsüli, hogy eddig legalább 100 millió dollárjába került a Boeingnek a mostani ügy, és ahogy csúsznak az elkészült 737 MAX-ok kiszállításai, ez az összeg havonta körülbelül 12 millióval nő.

Világszerte több mint 350 darab 737 MAX nem tud felszállni, és egyszerűen nincsen annyi használaton kívüli repülő, ami ezeket mind pótolni tudná, így egyáltalán nem meglepő, hogy a légitársaságok a gyártón akarják behajtani az így kieső járatok költségeit. A szakértő arra számít, hogy minden érintett légitársaság előbb-utóbb benyújtja a Boeingnek a számlát.

A Norwegian Air az EASA (az Európai Uniói légügyi hatósága) minden tagállamra kötelező érvényű tiltása után jelezte, hogy biztosan kártérítést követel majd a Boeingtől a kieső bevételek miatt – a norvég légitársaságnak egyébként 18 darab olyan 737 MAX gépe van, ami jelenleg nem tud felszállni. A texasi Southwest Airlines, a 737 MAX-ok legnagyobb megrendelője, egyelőre nem jelezte, hogy kártérítést akar kicsikarni a gyártótól.

Madas László igazságügyi légiközlekedési szakértő (Aeroexpert.hu) korábban a Privátbankár.hu megkeresésére elmondta, hogy a Norwegian követelése lavinát indíthat el az érintett légitársaságok körében, mivel a kialakult helyzetnek nagyon komoly szavatosságból eredő jogkövetkezményei lehetnek. A társaságok akár kártérítést követelhetnek, akár további repülőgépek szállításakor kaphatnak komoly árengedményt, vagy elállhatnak a további megrendelésektől, és átpártolnak az Airbushoz, ami óriási veszteséget jelenthet a Boeingnek.

Jön a csúcsidő - ketyeg az óra

Az, hogy a légitársaságoknak mennyire fájhat a 737 MAX gépek leállítása, nagyban múlhat azon is, hogy milyen hosszúra nyúlik a kényszerpihenő, hiszen közeledik a nyári időszak, amikor egyre többen indulnának nyaralni, és a légitársaságok forgalma is hagyományosan megnő. Ha azonban a tiltás sokáig húzódik, és a modifikációk végrehajtása időigényes és költséges lesz, az már komolyabb anyagi gondokat okozhat minden érintettnek, nemcsak a gyártónak.

Kínos ügyek az FAA-nél

A Boeing kommunikációja a két katasztrófa fényében anélkül, hogy túlságosan erősen fogalmaznánk, is hagyott némi kívánnivalót maga után. Az MCAS-rendszer problémája már a Lion Air gépének lezuhanása után kiderült, de a gyártó, miközben bőszen elkezdett dolgozni a javításon, ugyanúgy engedte tovább repülni a 737 MAX-okat, és hangoztatta, hogy a típussal nincsen semmi probléma – írja a Plane&Pilot szaklap.

Az FAA-nak pedig kötelessége elismerni, hogy tisztában volt azzal a folyamattal, miszerint a Boeing egy több mint 50 éves dizájnt alakított egy modern nagyhajtóműves géppé, és hogy komoly problémák vannak a típusok és az altípusok rendszerével (itt elég csak arra gondolni, hogy a besorolási sajátosságok miatt a pilótákat egy óra alatt, egy iPaden képezték ki az MCAS-rendszer használatára). Az elmúlt hetek eseményei miatt az egész világ bizalma megingott az amerikai hatóságban és a Boeingben is, hiszen a katasztrófára adott késlekedő választ nem nehéz úgy érteni, hogy a céges érdekeket védték.

Az FAA gyakorlatilag utolsóként adott ki légialkamassági-direktívát az Ethiopian Airlines gépének lezuhanása utána a 737 MAX-okra, sokak rosszallását kiváltva ezzel. Jelzésértékű volt, hogy az etióp hatóságok a gépek fekete dobozát nem az Egyesült Államokba, hanem Franciaországba küldték vizsgálatra.

Nem sokkal ezután Trump közlekedési minisztériuma vizsgálatot indított az FAA-nél azzal kapcsolatban, hogy egyáltalán hogy kaphatott a 737 MAX típusalkalmassági-bizonyítványt. Ennek a vizsgálatnak az elindítása részben azzal magyarázható, hogy egyre több hasonlóságot találnak az indonéz Lion Air októberi és az etióp repülő katasztrófája közt.

A Boeing ellenőrizte a saját rendszerét?

Mindeközben kikerült egy egészen elképesztő ügy, az AirPortal.hu cikke szerint az FAA az elmúlt évek alatt egyre nagyobb mértékben hagyta a Boeingre saját gépei repülésbiztonsági rendszereinek véleményezését, így tett az MCAS-rendszerrel is.

A humán- és anyagi erőforrás hiány mellett a Seattle Times-nak nyilatkozó, korábban az FAA-nél dolgozó mérnökök azt mondták, időhiány is közre játszott a lépésben, hiszen a Boeing kilenc hónapos csúszásban volt a MAX-ok tervezésével az Airbus A320neókhoz képest, így mindent megtettek, hogy felgyorsítsák az engedélyezési folyamatokat.

A 737 MAX engedélyeztetésének korai fázisában az FAA biztonsági mérnökei szétválasztották a műszaki értékelést, amelyet aztán a Boeinghez delegáltak, a komolyabb rendszerek ellenőrzése és jóváhagyása pedig az FAA-nél maradt. Ebben a környezetben a Lion Air balesetben szerepet játszó MCAS rendszer áttekintése és véleményezése éppen a Boeingnél landolt.

Egyszerűsítettek, hogy ne kelljen átképezni a pilótákat

A rendszerrel kapcsolatban a Seattle Times azt írta, a nagyobb és nehezebb hajtóművek a 737NG-khez képest előbbre kerültek a szárnyakon, ezzel megváltozott a gép súlypontja és repülési tulajdonságai bizonyos repülési helyzetekben (pl. magas sebesség mellett történő átesés közeli helyzetekben). A Boeingen nyomás volt amiatt is, hogy az új változat az NG-kkel azonos típusvizsgával repülhessen, hogy az üzemeltetőknek ne okozzon többletköltségeket a pilóták átképzése.

A Boeing megalkotta az MCAS rendszert, amely átesés közeli helyzetben a vízszintes vezérsíkok állásszögét változtatva (trim) segít a pilótáknak a gép orrának lefelé irányításában, hogy elkerülhető legyen az átesés, emellett így a repülési tulajdonságok az eltérő konstrukció ellenére sem voltak akkorák, amelyek újabb típusvizsgát igényelnének.

Mindeközben a konkurenciánál

Az iho.hu cikke szerint az Ethiopian Airlines fontolgatja teljes flottája lecserélését Airbusokra, amely 108 nem túl koros gépet jelentene (kilenc A350-es kivételével), ez a lap iparági forrásai szerint nehezen kivitelezhető ilyen rapid és radikális módon.

Ugyanakkor a hírek szerint Emmanuel Macron francia elnök már tárgyalt az etióp légitársasággal az Airbusok beszerzéséről, sőt, most esedékes megbeszélésein a kínai miniszterelnökkel szintén téma az ország légitársaságainak rendelési listája, és azon a Boeingok helyére az európai típusok belépése.

A Gazeta.ru orosz lap szerint maga Vlagyimir Putyin emlékeztette az orosz társaságokat arra a korábban meghirdetett irányelvre, miszerint a nyugati gyártású repülőgép-állományt hazaival kell lecserélni, és ezügyben Putyin ismét a partnerek figyelmébe ajánlotta a fejlesztés alatt álló MC-21-est, az Aeroflot pedig már jelezte is, hogy egyetért a koncepcióval. Az első társaság, amely lefújná a 737-es rendeléseit, az Aeroflot-csoporthoz tartozó Pobeda lenne.

Szerencsés „véletlen”, hogy az új orosz konstrukció harmadik példánya épp szombaton teljesítette első felszállását, hogy csatlakozzon a berepülési programhoz, a tesztekhez szükséges műszerek mellett már légitársaságoknak ajánlott kabinbelsővel is. Az első két példánnyal ellentétben ez a harmadik gép a gyártó fotóinak tanúsága szerint festés nélkül szállt fel először, mintegy jelezve, hogy van a MAX-oknak orosz alternatívája is, igaz, ez egyelőre még amerikai hajtóművekkel repül.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Dúsgazdaggá tette az egyik amerikai államot a Google
Privátbankár.hu | 2025. május 10. 13:25
A netes keresőmotort kifejlesztő és üzemeltető cég milliárdos kifizetéssel rendezte adatvédelmi vitáját Texassal.
Vállalat Jól kezdte az évet a gazdaság egyik zászlóshajója
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 06:21
A Mol nagyobb nyereséggel zárta a 2025-ös év első negyedévét, mint a 2024-est.
Vállalat Nagyon megsínylette a kormány intézkedéseit a legnagyobb hazai bank
Privátbankár.hu | 2025. május 9. 06:10
A közel 130 milliárd forintos különadó-terhek nélkül még szebb lett volna az OTP Bank első negyedéves eredménye, ami így viszont több mint 20 százalékkal lett kisebb az egy évvel korábbinál.
Vállalat A nehézségek ellenére jó évet remél a Bosch
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 16:59
A Bosch, a technológiák és szolgáltatások szállítója 2024-ben 90,3 milliárd eurós árbevételt ért el, ami 1,4 százalékkal – árfolyamhatások nélkül 0,5 százalékkal – marad el a 2023. évitől. A világkereskedelem kiszámíthatatlansága közepette a vállalat az idén 1 és 3 százalék közötti árbevétel-növekedést céloz meg, az árbevétel-arányos üzemi eredmény pedig várhatóan jelentősen javulni fog 2024-hez képest.
Vállalat Utoléri a vámháború az egyik legnagyobb amerikai céget
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 08:46
Vámokat vethet ki a Boeing repülőgépekre az Európai Unió.
Vállalat Több hitelt helyezett ki és több vagyont kezelt az Erste, a profit mégis csökkent
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 12:58
Az Erste első negyedéve számokban.
Vállalat Cash flow válság a növekedési szakaszban – hogyan ne akadj el?
PR | 2025. május 7. 12:51
Sokan azt gondolják, hogy a pénzügyi nehézségek a stagnálással vagy visszaeséssel járnak együtt. Pedig a valóság az, hogy a vállalkozások jelentős része épp a növekedés szakaszában szembesül likviditási problémákkal. Amikor nő az értékesítés, bővül az ügyfélkör, és egyre több megrendelés érkezik. Az öröm mellett nő a nyomás is: nagyobb árukészlet, több munkatárs, fejlettebb logisztikai háttér – vagyis egyre nagyobb finanszírozási igény.
Vállalat Mindenkit meglepett az EA, a részvényesek pénztárcája is vastagodik
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 11:41
Erős negyedévet zárt az Electronic Arts, jól fogadták a legújabb játékokat, nyáron pedig újabb nagy dobásra készül a cég.
Vállalat Komoly gyomrost kaphat a Google
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:17
Meg kell válnia két fontos bevételi forrásától az óriáscégnek? A bíróság dönthet, de nem áll jól a Google szénája.
Vállalat A lakás-takarékpénztári konstrukciók biztonságosak, kiszámíthatóak, megbízhatóak
Natív tartalom | 2025. május 7. 09:48
Egy éve szerzett többségi tulajdonrészt az MBH Bank a Fundamenta-Lakáskassza Zrt.-ben. Jakabfalvy Dórával, a lakás-takarékpénztár üzleti divíziójának ügyvezetőjével beszélgettünk arról, milyen tapasztalatokkal gazdagodtak az azóta eltelt időszakban, milyen akcióval élhetnek az ügyfelek a közelmúltban piacra dobott Jövőépítő Lakásszámla nevű új termékük kapcsán, és kitértünk a társasházakat érintő, állagmegóvást célzó megtakarítás fontosságára is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG