6p

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Idén már minden második hazai vállalat létszámnövekedéssel számol. A koronavírus járvány azonban elmélyítette azokat az aggodalmakat, amelyekkel a vezetők eddig is kénytelenek voltak szembenézni – derül ki a PwC Magyarország 10. vezérigazgatói felméréséből.

Míg tavaly 21 százalék tartott az adóterhek növekedésétől, ez az arány idén 50 százalék, a válsághelyzetekre való felkészültség, a munkaerő romló egészségügyi állapota és a félrevezető tájékoztatás szintén nagyot ugrott előre a kockázati tényezők listáján a megkérdezett 240 vezérigazgató szemében.   

Optimisták a cégvezetők, de látnak több kockázatot is (fotó: MTI)
Optimisták a cégvezetők, de látnak több kockázatot is (fotó: MTI)

A felmérés szerint a vezetők 65 százaléka gondolja a globális és a magyar gazdaságról is, hogy a növekedési ütem gyorsulni fog – ez az előrejelzés az eddigi legoptimistább jövőkép. A tavalyi várakozásokhoz képest hatalmas ugrás tapasztalható, erre magyarázatul szolgál az is, hogy a Covid-19 miatti megtorpanás után visszapattanást várnak a vezetők, mivel a járvány vége belátható közelségbe került. 

Nem érzékelhető ekkora elmozdulás a saját bevételek alakulásával kapcsolatos előrejelzéseken, ami a PwC szakemberei szerint azzal is magyarázható, hogy 2015 óta a megkérdezettek jelentős többsége mindvégig bizakodó volt a 12 hónapos kilátásokat illetően. A vállalatok árbevétel-növekedési kilátásai szinte egyeznek a tavalyi optimizmus mértékével, a 3 éves perspektívát nézve pedig a pozitív várakozások tovább javultak. 

Az elmúlt évben a nagyvállalatok személyi állománya a világjárvány ellenére nem változott jelentősen a vezérigazgatói interjúk alapján, harmaduk nyilatkozott úgy, hogy kénytelen volt csökkenteni alkalmazotti létszámát. Ez arra utal, hogy a makroszinten kimutatható munkanélküliség-növekedés inkább a kkv-szektor elbocsátásaihoz köthető. Ugyanakkor 2021-re újra minden második megkérdezett vállalatvezető létszámnövekedéssel kalkulál, és a következő három évre ez az arány felkúszik egészen 62 százalékra. 

Átlagosan tíz százalékponttal emelkedett minden kockázati tényező esetében azok aránya, akik tartanak az adott faktortól. A dobogó legfelső fokára, mintegy 82 százalékos aránnyal, betört a pandémia és más egészségügyi járványhelyzet okozta fenyegetettség. A világjárványt a szakemberhiány és az árfolyam ingadozás követi, nyomában a bizonytalan gazdasági növekedéssel és a kiber fenyegetettséggel. Talán nem meglepő, hogy a stratégiai kockázatkezelésbe legtöbben ezt az első négy tényezőt, valamint a változó fogyasztói magatartást és a gyors technológiai változást építik be. 

Néhány elem jelentős változást mutat tavalyhoz képest: a növekvő adóterhektől közel 30 százalékponttal többen tartanak, minden második vezető valós veszélynek jelölte, attól tartva, hogy a pandémia alatt bevezetett gazdaságfenntartó támogatásoknak ez lesz a forrása. Aggasztó még a válsághelyzetekre való felkészültség szintje, a munkaerő romló egészségügyi állapota, és a félrevezető tájékoztatás. Mindhárom tényező esetén megközelítőleg 25 százalékponttal növekedett azok aránya, akik tartanak tőle.

A növekedési tervek területén nagy változást nem hozott a 2020-as év: tovább csökkent, de még mindig legjellemzőbb vállalás a működési hatékonyság javítása, második helyen az új szolgáltatás vagy termék piacra dobása, illetve az organikus növekedés terve szerepel. Tovább csökkent közben azok aránya, akik új stratégiai szövetséget, vagy más vállalkozókkal, vagy startupokkal való együttműködést terveznek. Szintén strukturálisan csökkent a külpiacok fontossága, ha növekedési tervekről van szó. 

„Az újratervezés jellemzően stratégiai szinten zajlik, a vezérigazgatók fele a szervezeti célokat is változtatja a Covid-19 okozta válság hatására. Akik változtatnak, döntően vállalatuk jövőállóvá tételét, fenntarthatóságát jelölik meg célként, és erősebben akarnak visszatérni az új normalitásba. A magyar vezérigazgatók több mint háromnegyede digitális transzformációra tervez többet költeni, 77 százalék költséghatékonysági kezdeményezésekbe invesztál. Az viszont nem jó hír, hogy csökkent a külpiaci fókusz. A digitális transzformáció mellett az export a legjobb eszköz a sikerhez” – emelte ki Lőcsei Tamás, a PwC Magyarország vezérigazgatója.

A legtöbb szektor esetében a hosszú távú hatásokkal kapcsolatos várakozások közül kiemelkednek az online térben való jelenléttel, az automatizálással és a technológiai fejlődéssel összefüggők. Tízből hat vállalatvezető tervez továbbá innovációs, vagy kutatás-fejlesztési befektetést, és a kiberbiztonságba is ennyien fektetnek többet a jövőben. Szintén több mint a vállalatok fele növeli a ráfordításait a vezetőfejlesztés terén, és alig marad el az 50 százaléktól azok aránya, akik a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási kezdeményezésekre akarnak többet áldozni a következő időszakban. 

Miközben a vállalatok egyharmada kénytelen volt 2020-ban csökkenteni munkavállalói létszámát, a tervek szerint ez a csökkenés csak átmeneti. Ugyanakkor a megváltozott és megtanult új működésben a munkavállalóhoz kapcsolódó elvárások is változtak. A versenyképességhez való hozzájárulást elsősorban a szervezeti kultúra fontosságában, az elkötelezettség és belső kommunikáció erejében, a munkavállalói alkalmazkodóképességen és a munkavállalók jólétében látják ma a vezetők. A hatékonyság növelését az automatizálás és a technológia alkalmazásával szándékoznak elérni.

Koncz Barbara, a PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának cégtársa elmondta, hogy a felmérés alapján a vállalatok több mint egyharmadát (38 százalék) nem érintette hátrányosan a járványhelyzet. Azok a vállalatok, amelyek működésére negatívan hatott a pandémia, a legtöbben 2022-re teszik, hogy teljesítményük eléri a járvány kitörése előtti szintet. Tehát gyors javulást remélnek a vezetők. 

Az eredmények szerint a digitalizáció és automatizáció jelentőségét szinte minden iparágban fokozta a koronavírus-járvány. A pénzügyi szektorban például az online vásárlás térnyerését a vállalatvezetők 86 százaléka várja a következő 12 hónapban. Ezzel párhuzamosan az árukhoz és a szolgáltatásokhoz való fizikai helyszínen történő hozzáférés igényének csökkenését közel 70 százalék prognosztizálja, és a készpénzhasználat visszaszorulására is számítanak.

A személyes munkakörülményei szinte mindenkinek megváltoztak, így azok a vezetők is hiányolnak valamit a Covid előtti életükből, akik cégének teljesítményét nem érintette hátrányosan a vírus. A legtöbben, a megkérdezettek háromnegyede, a munkavállalókkal és a vásárlókkal vagy az ügyfelekkel folytatott személyes kapcsolatépítést hiányolja, és szintén a többségnek hiányérzete van amiatt, hogy az irodában most nincs lehetősége motiválni a munkavállalóit.

Egyharmaduknak hiányoznak az utazások, az irodai spontán találkozások, és egynegyedük jobban értené az ügyfeleit vagy munkavállalóit, ha személyesen látná reakcióikat. Önmagában az irodai munkavégzés azonban csak a válaszadók 8 százalékának hiányzik, mutat rá a PwC kutatása.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Furcsa mozgás a Lukoil tulajdonosi szerkezetében
Privátbankár.hu | 2025. november 26. 07:41
Leonid Fedun, a Lukoil egyik társalapítója eladta nagyjából 7 milliárd dollár értékű részesedését az orosz olajvállalatban – mondta három forrás, és ezt az adatok is alátámasztják.
Vállalat Egy ligába kerülne az OTP-vel az MBH Bank a pesti tőzsdén
Imre Lőrinc | 2025. november 24. 19:14
Eladja saját tulajdonában álló részvényeit az MBH Bank. A lakossági befektetőknek 14 munkanapjuk lesz arra, hogy lecsapjanak a maximum 3848 forinton árult papírokra. Az MBH Bank a 7 százaléknyi tulajdont megtestesítő részvénycsomagjától azért válna meg, hogy hosszabb távon a blue chipek közé is betörjön a Budapesti Értéktőzsdén.
Vállalat Nagyon jól ment a DH-nak
Privátbankár.hu | 2025. november 24. 09:51
Milliárdos profit a DH Groupnál.
Vállalat Tömeges leépítés: rengeteg mérnököt küld el az Amazon
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 18:32
14 ezer munkahelyet szüntet meg az Amazon, és ebből több ezer mérnöki pozíció – derítette ki a CNBC. A techszektorban folytatódik az elbocsátási hullám, januárban újabb dolgozókat küldhetnek el az Amazontól.
Vállalat Lemond a 4iG egyik vezetője
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 14:31
Az egyik igazgatósági tag, Pedro Vargas Santos David négy éve tagja a cégvezetésnek a 4iG-nél, de pénteken leköszönt. December 17-én rendkívüli közgyűlést tart a vállalat.
Vállalat Csendes nyitvatartást vezet be a Magyar Telekom
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 13:41
Tesztelték, bejött: országszerte, minden üzletben lehetőség lesz nyugodtabb környezetben ügyet intézni a Magyar Telekomnál. A kezdeményezés november 24-én, hétfőn indul, és havonta egyszer lesz elérhető.
Vállalat Komoly gyógyszeripari beruházást adtak át Budapesten
Privátbankár.hu | 2025. november 21. 11:01
Komoly mérföldkőhöz ért az Egis Gyógyszergyár.
Vállalat Utolérni Ausztriát? Ezzel a cégszerkezettel nehéz lesz – Klasszis Podcast
Imre Lőrinc – Izsó Márton | 2025. november 21. 10:05
Rendkívül individualisták a magyarországi vállalkozók, ami sok esetben gátja a hatékonyabb működésnek, a céges összeolvadásoknak – mondta el a Klasszis Podcast legújabb epizódjában a Concorde MB Partners ügyvezetője, az MGYOSZ elnökségi tagja. Szendrői Gábor hozzátette, hogy a lengyel és a cseh átlaghoz képest is nagyon magas, 70-75 év a magyar tulajdonosok átlagéletkora. Az egyre nagyobb számban megjelenő ázsiai beruházókkal pedig az a baj, hogy – a nyugati cégekkel ellentétben – elvétve működnek csak együtt a helyi beszállítókkal.
Vállalat „A bizalom új nyelve az adat” – interjú Peltzer Árminnal, az Opten marketingigazgatójával
PR | 2025. november 21. 09:13
A gazdasági környezet ingadozik, a partnerek fizetési fegyelme lazul, a vállalkozói bizalom pedig sok helyen megkopott. Mégis: az üzleti világ nem állhat meg. Hogy ki kivel üzletel, az ma már nem intuíció, hanem döntéstámogatott, adatvezérelt folyamat.
Vállalat Teljes egészében a Waberer’s tulajdona lesz a Posta Biztosító
Privátbankár.hu | 2025. november 20. 19:26
A kisebbségi tulajdonos kivásárlását a tőzsde honlapján jelentették be.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG