4p

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jól láthatóan nem tudja megemészteni a Pepsi, hogy nem képes lenyomni a Sprite-ot a citrusos üdítőitalok világpiacán, hiszen sokadik sikertelen kísérlete után most ismét frontot nyit. Ezúttal a Starry lemon-lime márkájával próbálkozik legalább enyhíteni a Sprite nyomasztó fölényét.

A PepsiCo azt reméli, hogy új Starry márkájával legalább megszorongatja az örök rivális Coca-Cola pusztítóan domináns márkáját, a Sprite-ot a citrusos üdítőitalok világpiacán. Januárban mutatták be a Starryt, egy citromos-lime-os üdítőt, amely a vállalat szerint "a tiszteletlen optimisták generációját" célozza meg. Az igazi optimisták azonban a Pepsi marketing vezetői, akik az üdítőital-gyártó negyedik próbálkozását teszik egy olyan kategóriában, amelyben a siker eddig reménytelenül elérhetetlennek bizonyult.

Nagyjából hetven év alatt immár negyedszer tesz kísérletet a PepsiCo arra, hogy legalább értelmezhető közelségbe kerüljön ezen a piacon a Coca-Colához, eddig azonban semmiféle sikerrel nem jártak az erőfeszítések – derül ki a Bloomberg elemzéséből. A legutóbbi kísérlet, az 1999-ben indult és tavaly megszűnt Sierra Mist volt, de a piaci részesedések alapján ez is egyértelmű földbe állással végződött.

Ezt megelőzően a Pepsi 1984-ben indította el a Slice-t, amely pedig az 1950-es évekből származó Teem márkát követte. A kettő között volt a Storm, egy félresikerült termék, amely soha nem került piacra. "A PepsiConak addig kell próbálkoznia, próbálkoznia és újra próbálkoznia, amíg nem talál egy olyan márkát, amely sikeres lesz" – mondja John Sicher, egy italipari tanácsadó, akinek az ügyfelei között volt többek között a Coca-Cola is.

Stabilan uralja a piacot a Sprite Fotó: Depositphotos
Stabilan uralja a piacot a Sprite Fotó: Depositphotos

A Pepsi reményei szerint a Starry segít megállítani, vagy legalábbis lelassítani a Coca-Cola Sprite-ját – az előző próbálkozások erre képtelenek voltak.

Az Euromonitor piackutató szerint az Egyesült Államokban értékesített szénsavas üdítőitalok 10 százaléka citromos-lime-os, és ennek közel háromnegyedét a Sprite és a Sprite Zero teszi ki. Az üdítőital-fogyasztás az elmúlt évtizedben 12 százalékkal csökkent, mivel a Z generációs fogyasztók egészségesebb alternatívákat keresnek, a gyártók számára az igazi harcot így az jelenti, hogy piaci részesedést lopjanak el egymástól.

A második számú szénsavas italgyártó reménybeli üdvöskéje kicsit lágyabb és édesebb, mint a Sprite, hasonlóan a Coke és a Pepsi közötti ízbeli különbséghez. Erős rajtot vett a Starry azzal, hogy az NBA hivatalos üdítője lett, miután a Pepsi – amely 2015-ben nyerte el a partnerséget – lecserélte a Mountain Dew. "Sikeres bevezetésen vagyunk túl" – mondta Michael Smith, a márka marketingfőnöke.

Alig várjuk, hogy az elkövetkező hónapokban még többet mutassunk be a Starryből.

Smith nem árult el részleteket a Starry bevezetési tervéről, de az elmúlt években a Pepsi kiépített egy spanyolajkúakra fókuszáló irányt, s a vállalat vélhetően ezen a tracken marad, amikor a Starryval a multikulturális fogyasztókat, a citromos-lime-os üdítők kulcsfontosságú piacát támadja. Ha a PepsiCo az elkövetkező néhány évben komolyan befektet a Z generáció megcélzásába, akkor iparági szakértők szerint a Starry képes lehet arra, hogy a Sprite vásárlóinak 5-10 százalékát elrabolja.

A szegmens 1929-ben jött létre, amikor egy St. Louis-i vállalat bevezette a későbbi 7Up-ot, amely az első két évtizedben lítiumot tartalmazott nyugtatóként. Az évek során a 7Up több tulajdonos kezén is átment, köztük a Westinghouse, a Philip Morris és legutóbb a Keurig Dr Pepper (a PepsiCo viszont az Egyesült Államokon kívül forgalmazza a 7Up-t.) A márka uralta a kategóriát, amíg a Coca-Cola 1961-ben be nem vezette a Sprite-ot. A 70-es években a Coke új kínálata egyre nagyobb részesedést kezdett szerezni az eladásokból, de a 7Up egy rendkívül sikeres reklámkampánnyal vágott vissza. A 7Up ennek ellenére sem tudta felvenni a versenyt a Coke marketingerejével, a Sprite pont a 7Up nyomán reklámjaiban kiemelten szerepeltette az afroamerikaiakat, a 80-as években pedig a márka az első mainstream termékek között volt, amelyek felkarolták a hip-hop kultúrát.

A Beverage Digest szaklap szerint a Coca-Cola márkái az USA-ban az éves 49 milliárd dolláros „szökőkút”-értékesítés – amikor gépből jönnek az italok – 70 százalékát ellenőrzik.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Durva hibákat vétett a Boeing, lesújtó jelentés látott napvilágot
Privátbankár.hu | 2025. június 24. 18:11
A repülőgépgyártó hírneve tovább romlik.
Vállalat Kínos autóvisszahívás: darabok válhatnak le a Fordokból
Privátbankár.hu | 2025. június 24. 14:27
Amerikában akadt gondja a márkának.
Vállalat Furcsa manővereket láttak a Tesla önvezető taxijától
Privátbankár.hu | 2025. június 24. 08:40
Csinált egy-két furcsa manővert a Tesla önvezető taxija, de a befektetőket egyelőre úgy tűnik, meggyőzte a Robotaxi.
Vállalat Bejelentést tett a Graphisoft Park, több mint duplázódhat a nyereség
Privátbankár.hu | 2025. június 23. 15:46
Értékesíti leányvállalatát a Graphisoft Park SE, a tranzakció eredményeképpen a társaság a korábban becsült 7 millió euró pro forma eredmény helyett mintegy 18 millió euró pro forma eredményt vár 2025-re – tette közzé a vállalat a Budapesti Értéktőzsde (BÉT) honlapján hétfőn.
Vállalat A Tesla most már tényleg bevezeti robottaxi szolgáltatását
Privátbankár.hu | 2025. június 22. 11:38
Elon Musk Tesla jövőjéről alkotott elképzelését vasárnap nyilvánosan tesztelik, amikor Austinban, Texasban körülbelül egy tucat önvezető autó indít korlátozott, fizetős robottaxi szolgáltatást.
Vállalat A Boeingnek kisebb baja is nagyobb az indai tragédiánál – de ez akár az utolsó szeget is beverheti a cég koporsójába
Litván Dániel | 2025. június 21. 16:55
Még mindig nem tudjuk, alapvetően a gép vagy a pilóták hibája okozta a múlt heti katasztrófát. De a Boeing akkor sincs kint a vízből, ha nem a 787-essel van nagy baj. Hiába a hatalmas megrendelésállomány, a jövőben újabb veszélyes turbulenciák jöhetnek az óriáscég életében.
Vállalat A kkv-knak kedveskedik a Garantiqa
Privátbankár.hu | 2025. június 21. 13:44
A kormány reményei szerint a hazai kis- és középvállalkozások könnyebben juthatnak hitelhez azáltal, hogy az év végéig nem kell garanciadíjat fizetniük a Széchenyi Kártya Program beruházási hiteleik után.
Vállalat Besült az amerikai fegyvergyártó
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 07:24
A Smith & Wesson jelentős negyedéves nyereségcsökkenésről jelentett.
Vállalat Meghozta döntését Trump a TikTokról
Privátbankár.hu | 2025. június 20. 06:43
Az amerikai elnök újabb 90 nap haladékot adott.
Vállalat A szemünk előtt vesztik el munkájukat tömegek az AI miatt
Privátbankár.hu | 2025. június 19. 08:40
A Microsoftnál is zajlik az AI-forradalom, újabb ezrek kerülnek lapátra – az OpenAI viszont nem kell bármi áron a cégnek, ki is szállhatnak belőle.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG