4p

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jól láthatóan nem tudja megemészteni a Pepsi, hogy nem képes lenyomni a Sprite-ot a citrusos üdítőitalok világpiacán, hiszen sokadik sikertelen kísérlete után most ismét frontot nyit. Ezúttal a Starry lemon-lime márkájával próbálkozik legalább enyhíteni a Sprite nyomasztó fölényét.

A PepsiCo azt reméli, hogy új Starry márkájával legalább megszorongatja az örök rivális Coca-Cola pusztítóan domináns márkáját, a Sprite-ot a citrusos üdítőitalok világpiacán. Januárban mutatták be a Starryt, egy citromos-lime-os üdítőt, amely a vállalat szerint "a tiszteletlen optimisták generációját" célozza meg. Az igazi optimisták azonban a Pepsi marketing vezetői, akik az üdítőital-gyártó negyedik próbálkozását teszik egy olyan kategóriában, amelyben a siker eddig reménytelenül elérhetetlennek bizonyult.

Nagyjából hetven év alatt immár negyedszer tesz kísérletet a PepsiCo arra, hogy legalább értelmezhető közelségbe kerüljön ezen a piacon a Coca-Colához, eddig azonban semmiféle sikerrel nem jártak az erőfeszítések – derül ki a Bloomberg elemzéséből. A legutóbbi kísérlet, az 1999-ben indult és tavaly megszűnt Sierra Mist volt, de a piaci részesedések alapján ez is egyértelmű földbe állással végződött.

Ezt megelőzően a Pepsi 1984-ben indította el a Slice-t, amely pedig az 1950-es évekből származó Teem márkát követte. A kettő között volt a Storm, egy félresikerült termék, amely soha nem került piacra. "A PepsiConak addig kell próbálkoznia, próbálkoznia és újra próbálkoznia, amíg nem talál egy olyan márkát, amely sikeres lesz" – mondja John Sicher, egy italipari tanácsadó, akinek az ügyfelei között volt többek között a Coca-Cola is.

Stabilan uralja a piacot a Sprite Fotó: Depositphotos
Stabilan uralja a piacot a Sprite Fotó: Depositphotos

A Pepsi reményei szerint a Starry segít megállítani, vagy legalábbis lelassítani a Coca-Cola Sprite-ját – az előző próbálkozások erre képtelenek voltak.

Az Euromonitor piackutató szerint az Egyesült Államokban értékesített szénsavas üdítőitalok 10 százaléka citromos-lime-os, és ennek közel háromnegyedét a Sprite és a Sprite Zero teszi ki. Az üdítőital-fogyasztás az elmúlt évtizedben 12 százalékkal csökkent, mivel a Z generációs fogyasztók egészségesebb alternatívákat keresnek, a gyártók számára az igazi harcot így az jelenti, hogy piaci részesedést lopjanak el egymástól.

A második számú szénsavas italgyártó reménybeli üdvöskéje kicsit lágyabb és édesebb, mint a Sprite, hasonlóan a Coke és a Pepsi közötti ízbeli különbséghez. Erős rajtot vett a Starry azzal, hogy az NBA hivatalos üdítője lett, miután a Pepsi – amely 2015-ben nyerte el a partnerséget – lecserélte a Mountain Dew. "Sikeres bevezetésen vagyunk túl" – mondta Michael Smith, a márka marketingfőnöke.

Alig várjuk, hogy az elkövetkező hónapokban még többet mutassunk be a Starryből.

Smith nem árult el részleteket a Starry bevezetési tervéről, de az elmúlt években a Pepsi kiépített egy spanyolajkúakra fókuszáló irányt, s a vállalat vélhetően ezen a tracken marad, amikor a Starryval a multikulturális fogyasztókat, a citromos-lime-os üdítők kulcsfontosságú piacát támadja. Ha a PepsiCo az elkövetkező néhány évben komolyan befektet a Z generáció megcélzásába, akkor iparági szakértők szerint a Starry képes lehet arra, hogy a Sprite vásárlóinak 5-10 százalékát elrabolja.

A szegmens 1929-ben jött létre, amikor egy St. Louis-i vállalat bevezette a későbbi 7Up-ot, amely az első két évtizedben lítiumot tartalmazott nyugtatóként. Az évek során a 7Up több tulajdonos kezén is átment, köztük a Westinghouse, a Philip Morris és legutóbb a Keurig Dr Pepper (a PepsiCo viszont az Egyesült Államokon kívül forgalmazza a 7Up-t.) A márka uralta a kategóriát, amíg a Coca-Cola 1961-ben be nem vezette a Sprite-ot. A 70-es években a Coke új kínálata egyre nagyobb részesedést kezdett szerezni az eladásokból, de a 7Up egy rendkívül sikeres reklámkampánnyal vágott vissza. A 7Up ennek ellenére sem tudta felvenni a versenyt a Coke marketingerejével, a Sprite pont a 7Up nyomán reklámjaiban kiemelten szerepeltette az afroamerikaiakat, a 80-as években pedig a márka az első mainstream termékek között volt, amelyek felkarolták a hip-hop kultúrát.

A Beverage Digest szaklap szerint a Coca-Cola márkái az USA-ban az éves 49 milliárd dolláros „szökőkút”-értékesítés – amikor gépből jönnek az italok – 70 százalékát ellenőrzik.

A rovat támogatója:
A rovat támogatója az MVM

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vállalat Ez vár ránk is? Elérhetetlenné válnak a legnépszerűbb pornóoldalak egy EU-s országban
Privátbankár.hu | 2025. június 4. 15:40
Felfüggesztik több pornóoldal elérését Franciaországban az új életkor-ellenőrzési törvény elleni tiltakozásul. A weboldalak tulajdonosa, az Aylo nem ért egyet azzal, hogy a weboldal látogatóinak hitelkártyával vagy személyi igazolvánnyal kell igazolniuk életkorukat.
Vállalat Technológiai együttműködésről egyeztetett a 4iG elnöke Azerbajdzsánban
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 19:16
A 4iG elnöke, Jászai Gellért kétnapos látogatásán azeri kormányzati és üzleti szereplőkkel egyeztetett technológiai projektekről.
Vállalat Gigaleépítés után négynapos munkahetet vezetnek be a Volkswagennél
Herman Bernadett | 2025. június 3. 17:30
A 35 ezer fős leépítésből 20 ezer már megtörtént, most azt tervezi a német autógyártó, hogy 2027-től átáll a négynapos munkahétre a wolfsburgi üzemében.  
Vállalat Padlót fogott a Tesla Európában – egy, csak egy ország van talpon a vidéken
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 13:16
Se a főnök, se az autók nem tetszenek az európai vevőknek. De van egy kivétel.
Vállalat Nagyot húzott az AutoWallis, a fél régióban teríthetik a kínai márkát
Privátbankár.hu | 2025. június 3. 11:41
Az év végén indul a NIO értékesítése.
Vállalat Fügyült a Gap a vámokra
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 14:06
Nem vette figyelembe a vámok hatásait az előrejelzésében a Gap.
Vállalat Cápák között: díjazták azokat, akik nem csak profitot, hanem változást akarnak elérni
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 12:33
A Raiffeisen Bank négy különleges vállalkozást díjazott, ahol nemcsak az üzleti terv, hanem a szándék is számított.
Vállalat További nagy tervei vannak a 4iG-nek
Privátbankár.hu | 2025. június 2. 11:31
Az első negyedéves gyorsjelentés apropóján adott részletes tájékoztatást Fekete Péter, a társaság vezérigazgatója.
Vállalat Verseny nélkül kapta meg a Mol a BME-t fenntartó céget
Privátbankár.hu | 2025. május 31. 12:04
Versenyeztetés nélkül adják el a Molnak a Műegyetemet fenntartó céget, fenntartva az állam különleges jogait, de más tulajdonost nem engednek be.
Vállalat Nem panaszkodhat a 4iG
Privátbankár.hu | 2025. május 30. 19:40
Jól sikerült a tőzsdei cég negyedéve.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG