4p

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Eddig nem terjedtek gyorsan az elektromos autók, de ahogy az áruk versenyképes lesz a 100 éve használt belsőégésűekkel összevetve, vélhetően átáll rájuk a világ. Nézzük, hogy történhet mindez, különös tekintettel Kínára, amely már ma is messze az új autók legnagyobb piaca.

Az elektromos autók gyártása az utóbbi egy évtizedben indult meg érdemben, hisz előtte nem volt olyan megfelelő méretű akkumulátor, amely képes lett volna akkora energiát tárolni, ami egy személygépkocsi vagy kisteherautó több száz km-es közlekedését megoldotta volna. Ez az iparág azonban most gyorsan fejlődik, a következő években felfut az akkumulátorgyártás világszerte, és annak ára évről évre csökkenni fog.

Az akkun múlik

Az elektromos autózást a közvélemény eddig a Teslával azonosította, és noha egyelőre csak kevesebb, mint évi 100 ezer autót ad el a cég, a befektetők beárazták, hogy a világ legnagyobb autógyára lesz. Hogy így lesz-e, kérdéses, mindenesetre, ha az igény elkezd tömegesen az elektromos autók felé fordulni, minden autógyártó át kell, hogy álljon, ha tovább akar működni.

De vajon mikor is jön el ez a döntő pont? Jelenleg az elektromos autók ára még lényegesen magasabb a hasonló belsőégésűeknél, de ez kizárólag az akkumulátor számlájára írható. A Bloomberg New Energy Finance szerint ma még az akkumulátor az autó árának felét teszi ki, ez 2025-ben a negyede lesz, és ekkor lesz körülbelül egy szinten a két típus ára, miközben addigra már meredeken megemelkedik az elektromos autók gyártásának volumene.

Gyors fordulat

Vélelmezhető, hogy ez lesz az a pont, ahol a kereslet és hirtelen átfordul, hisz ha azonos az ár, akkor a vásárlók többsége vélhetően már az elektromos autókra szavaz. Feltételezve, hogy a megtett út addigra nem lesz rövidebb, mint egy benzintankkal, és a töltés sem lesz túl hosszú idő (bár annyi sosem lehet, mint egy tankolás), sőt egy töltés ára sem lesz több mint a benziné, akkor az előnyök nyilvánvalóan átbillentik a mérleget. Csendes lesz, egyszerű, nincs sebességváltás, elöl is lesz csomagtartó, és nem utolsósorban a környezetszennyezés is megszűnik.

A Bloomberg szerint 2030-ra már csak 18 százalék lesz az akkumulátor árának részaránya az autó teljes árán belül, maga az autó pedig 15-20 százalékkal olcsóbb lesz, mint egy hasonló belsőégésű. Ha az így lesz, feltételezhetjük, hogy 13 év múlva már senki nem vesz belsőégésű autót, így azok kb. 30 év múlva teljesen el is tűnnének az utakról, 2050-ben már a gyűjtők keresnék őket, mint ma a Trabantokat.

Kína vezet

Ez nagyon biztatónak tűnik, de egyelőre csak egy elemzés, bár nagyon is reális feltételezéseken alapul. Az autópiac óriási, egy ilyen átrendeződés nagyon nagy számokat jelent, vagyis ha megvalósul ez a forgatókönyv, évente legalább 100 millió elektromos autót kell gyártani. Tavaly összesen 88 millió új autó talált gazdára (2007-ben még csak 63), ezek közül a legtöbb, 28 millió Kínában. Kínai becslések szerint ez a szám 2025-ben 35 millió lesz, és már most azt szeretnék, ha ezek 20 százaléka elektromos lenne. Persze ha megvalósul az árkiegyenlítődés, ez a szám már jóval magasabb is lehet addigra.

Nagy piac lesz

Amerikában és az Európai Unióban 15-15 millió autó talált gazdára, Japánban 5 millió, Indiában 2,5 millió (ez az a piac, ami idővel Kína méretűre nőhet, remélhetőleg, mire ez bekövetkezik, már csak elektromos autók jönnek szóba). Érdekes helyzet lehet, ha az elektromos autók versenyképessé válásakor jelentkezik egy olyan hatás, hogy sokan addigi autóik lecserélését előrébb hoznák az átállás miatt, és így pár évig a normál keresletnél jóval nagyobb igény mutatkozna az új autókra. Ekkor jóval évi 100 millió fölé is kerülhet az eladások száma, és ha ebből csak 10 milliót szállít a Tesla, már visszaigazolja a részvény mostani árát.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
Vásárló Ha benzines autója van, kárörvendhet a hétvégén!
Privátbankár.hu | 2025. július 4. 12:03
A nagykereskedelmi árváltozás csak a dízelt érinti negatívan.
Vásárló Hogyan egyensúlyozz teljesítmény és pihenés között az üzleti életben?
Márkázott tartalom | 2025. július 3. 13:46
A mai üzleti világban gyakran előfordul, hogy a teljesítményt minden elé helyezzük, még akkor is, ha ez hosszú távon a jóllétünk rovására megy. Valójában az igazi siker kulcsa abban rejlik, mennyire tudatosan képes valaki pihenni és regenerálódni. A határidők betartása nem elég, figyelmet kell fordítani arra is, hogyan lehet feltöltődni a mindennapi terhek okozta stressz után.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG