4p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

Eddig nem terjedtek gyorsan az elektromos autók, de ahogy az áruk versenyképes lesz a 100 éve használt belsőégésűekkel összevetve, vélhetően átáll rájuk a világ. Nézzük, hogy történhet mindez, különös tekintettel Kínára, amely már ma is messze az új autók legnagyobb piaca.

Az elektromos autók gyártása az utóbbi egy évtizedben indult meg érdemben, hisz előtte nem volt olyan megfelelő méretű akkumulátor, amely képes lett volna akkora energiát tárolni, ami egy személygépkocsi vagy kisteherautó több száz km-es közlekedését megoldotta volna. Ez az iparág azonban most gyorsan fejlődik, a következő években felfut az akkumulátorgyártás világszerte, és annak ára évről évre csökkenni fog.

Az akkun múlik

Az elektromos autózást a közvélemény eddig a Teslával azonosította, és noha egyelőre csak kevesebb, mint évi 100 ezer autót ad el a cég, a befektetők beárazták, hogy a világ legnagyobb autógyára lesz. Hogy így lesz-e, kérdéses, mindenesetre, ha az igény elkezd tömegesen az elektromos autók felé fordulni, minden autógyártó át kell, hogy álljon, ha tovább akar működni.

De vajon mikor is jön el ez a döntő pont? Jelenleg az elektromos autók ára még lényegesen magasabb a hasonló belsőégésűeknél, de ez kizárólag az akkumulátor számlájára írható. A Bloomberg New Energy Finance szerint ma még az akkumulátor az autó árának felét teszi ki, ez 2025-ben a negyede lesz, és ekkor lesz körülbelül egy szinten a két típus ára, miközben addigra már meredeken megemelkedik az elektromos autók gyártásának volumene.

Gyors fordulat

Vélelmezhető, hogy ez lesz az a pont, ahol a kereslet és hirtelen átfordul, hisz ha azonos az ár, akkor a vásárlók többsége vélhetően már az elektromos autókra szavaz. Feltételezve, hogy a megtett út addigra nem lesz rövidebb, mint egy benzintankkal, és a töltés sem lesz túl hosszú idő (bár annyi sosem lehet, mint egy tankolás), sőt egy töltés ára sem lesz több mint a benziné, akkor az előnyök nyilvánvalóan átbillentik a mérleget. Csendes lesz, egyszerű, nincs sebességváltás, elöl is lesz csomagtartó, és nem utolsósorban a környezetszennyezés is megszűnik.

A Bloomberg szerint 2030-ra már csak 18 százalék lesz az akkumulátor árának részaránya az autó teljes árán belül, maga az autó pedig 15-20 százalékkal olcsóbb lesz, mint egy hasonló belsőégésű. Ha az így lesz, feltételezhetjük, hogy 13 év múlva már senki nem vesz belsőégésű autót, így azok kb. 30 év múlva teljesen el is tűnnének az utakról, 2050-ben már a gyűjtők keresnék őket, mint ma a Trabantokat.

Kína vezet

Ez nagyon biztatónak tűnik, de egyelőre csak egy elemzés, bár nagyon is reális feltételezéseken alapul. Az autópiac óriási, egy ilyen átrendeződés nagyon nagy számokat jelent, vagyis ha megvalósul ez a forgatókönyv, évente legalább 100 millió elektromos autót kell gyártani. Tavaly összesen 88 millió új autó talált gazdára (2007-ben még csak 63), ezek közül a legtöbb, 28 millió Kínában. Kínai becslések szerint ez a szám 2025-ben 35 millió lesz, és már most azt szeretnék, ha ezek 20 százaléka elektromos lenne. Persze ha megvalósul az árkiegyenlítődés, ez a szám már jóval magasabb is lehet addigra.

Nagy piac lesz

Amerikában és az Európai Unióban 15-15 millió autó talált gazdára, Japánban 5 millió, Indiában 2,5 millió (ez az a piac, ami idővel Kína méretűre nőhet, remélhetőleg, mire ez bekövetkezik, már csak elektromos autók jönnek szóba). Érdekes helyzet lehet, ha az elektromos autók versenyképessé válásakor jelentkezik egy olyan hatás, hogy sokan addigi autóik lecserélését előrébb hoznák az átállás miatt, és így pár évig a normál keresletnél jóval nagyobb igény mutatkozna az új autókra. Ekkor jóval évi 100 millió fölé is kerülhet az eladások száma, és ha ebből csak 10 milliót szállít a Tesla, már visszaigazolja a részvény mostani árát.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kezd kopni az árrésstop? Sokkal többe kerül a családi nagybevásárlás, mint egy éve
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. május 8. 05:36
A Privátbankár Árkosár-felmérésben szereplő árrésstoppal érintett termékek májusban valamivel drágábbak lettek, mint egy hónapja, összességében mégis csökkent a végösszeg áprilishoz képest – hála annak, hogy a hipermarketek nem próbálják meg a többi termék drágításával pótolni a veszteséget. Bár vannak árrésstopos termékek, amelyek jóval olcsóbbak most, mint tavaly, fájó látni, hogy mennyivel drágább a családi nagybevásárlás, mint 2024 májusában.
Vásárló Itt a magyarázat: ezért nem ösztökélhette az embereket vásárlásra az árrésstop
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 10:57
A Nemzetgazdasági Minisztérium, az Országos Kereskedelmi Szövetség és az elemzők is reagáltak a vártnál gyengébb márciusi kiskereskedelmi adatra.
Vásárló Kellemetlen meglepetéssel szolgált a statisztikai hivatal
Privátbankár.hu | 2025. május 7. 08:30
A KSH közlése szerint a kiskereskedelmi forgalom márciusban 0,5 százalékkal lett alacsonyabb a februárinál, miközben az éves növekedési dinamika is jelentősen mérséklődött.
Vásárló Egy óra, ami többet ér, mint egy budapesti villa
Kenessei András | 2025. május 3. 16:59
Melyik a világ legértékesebb órája? Egy svájci karóra, amely nem aranyból készült, mégis rekordáron kelt el egy hongkongi aukción. Miért éri meg több millió dollárt egyetlen acél karóra? Megmutatjuk a titkát és a háttértörténetét!
Vásárló Ezerboltos offenzívát indít a Penny Magyarország mellett
Buksza blog | 2025. május 3. 10:37
A Penny tulajdonosa, a német Rewe boltlánc a romániai piacban lát fantáziát Kelet-Közép-Európában, ezért úgy döntött, hogy egy rakás pénzt fordít ottani eladásai felpörgetésére.
Vásárló Nagyon berágtak a dánok, az amerikai ikont is büntetik Trump szívózása miatt
Buksza blog | 2025. május 1. 13:01
A dánok nagyon zokon vették, hogy az amerikai elnök arról lamentál, hogy az Egyesült Államoknak annektálnia kellene a Dániához tartozó Grönlandot, ahogy az oroszok lenyúlták Ukrajnától a Krímet.
Vásárló Egy termék mind felett – csalóka árváltozás a diszkontokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. május 1. 05:48
Első ránézésre jelentős, bő 2 százalékos drágulással zárult az április a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint. Ha azonban a sajtot kivesszük a képletből, akkor sokkal barátságosabb az összkép. 
Vásárló Így már nem lehet étrend-kiegészítőket reklámozni
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 15:03
Tilos az egészségre vonatkozó állításokat alkalmazni olyan étrend-kiegészítők reklámozásában, amelyek botanikai anyagokat – például gyógynövényeket vagy növényi kivonatokat – tartalmaznak, amíg ezek tudományos értékelése és uniós szintű engedélyezése le nem zárul – erősítette meg a Európai Unió bíróságának szerdai döntése.
Vásárló Itt a Szentkirályi válasza az energiaitalos szigorításra
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 14:49
Tiszteletben tartják.
Vásárló Május 1-jei hosszú hétvége: így lesznek nyitva a boltok
Privátbankár.hu | 2025. április 29. 13:23
Négynapos hosszú hétvége jön májusban.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG