1p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

A karácsonyi rohamra kisebb áremeléssel készültek a hipermarketek, december elején egyelőre csak az ajándéknak való árukat próbálják fokozottan a vevők bevásárlókocsijába tolni. A krumpli ára rohamtempóban halad a 200 forintos jóslat felé - aki pedig spórolni akar, alaposan nézze meg az apróbetűs egységárat.

December elején még az utolsó nagy karácsonyi roham előtti árak várták a hipermarketek vásárlóit: bár már árulták a bejglit, nem volt akciós a ponty. Az élelmiszerek helyett egyelőre főleg a karácsonyi ajándéknak való kütyük, serpenyők, játékok ára mellett szerepeltek a nagy piros százalékjelek - 30 termékből álló mintakosarunkba azonban csak élelmiszerek, élelmianyagok kerülnek be.

Az élelmiszerárak novemberben tovább emelkedtek - december első napjaiban végzett felmérésünk erről tanúskodik.

A Privátbankár Árkosár éves árindexe

 

A legutóbbi Árkosárhoz képest 0,7 százalékkal kúsztak feljebb az árak, egy év alatt 7,5 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 1161 forinttal kell többet fizetnie a kasszánál annak, aki teljesen átlagos bevásárlólistánkkal megegyező cetlivel érkezik az Auchan, a Tesco vagy az Interspar üzleteibe.

Az átlagos kosárérték 16 986 forint lett. Az Auchan megőrizte első helyét, egy hónap alatt átlagosan 2,9 százalékot engedtek az árakból. A 16 ezer forint alatti kosárérték 4 százalékkal magasabb a tavalyinál. A Tesco 2,7 százalékkal drágább, mint egy hónapja, tavalyhoz képest viszont már 11 százalékos az emelkedés. Az Interspar csak 2 százalékkal drágább, mint egy hónapja. (Az Intersparnak ez még csak a negyedik hónapja a felmérésben, a Cora távozásával került be az Árkosárba.)

Ha minden élelmiszert ott vettünk volna meg, ahol épp a legolcsóbb, 15 362 forintból is megúszhattuk volna a vásárlást - ehhez azonban három helyen is fel kell vonulnia a beszerzőknek, ami extra költségeket és időt jelenthet.

A kevesebb néha több?

A klasszikus értelemben vett nagybevásárlás egyik előnye az alkalomszerű beszerzéssel szemben, hogy a tartós fogyasztási cikkekből nagyobb kiszerelést is vehet az ember - a négyliteres mosószer elméletileg jobban megéri, mintha négyszer egy litert vásárolnánk. Az Árkosár összeállításakor azonban számos esetben találkozunk ennek ellenkezőjével. Egy friss példa az egyik hipermarketben talált kávé ára. A negyedkilós kiszerelés 645 forintba került (2580 Ft/kg), a - címkéje szerint - szuper áron kínált 500 grammos kiszerelés viszont 1390 forintba - ez kilónként 2780 forintot jelent, ami korántsem olyan szuper, mint két negyedkilós kávé ára. Még furcsább, hogy ugyanebből az őrölt kávéból 800 grammos kiszerelés is kapható, 3340 forintért, ami a három kiszerelés közül messze a legmagasabb.

Érdemes tehát alaposan megnézni az árcédulákat, amiken kötelezően szerepel - igaz, elég apró betűkkel - az adott termék egységára kilóra, literre, darabra stb. átszámítva - néha ugyanis a racionalitás ellenére olcsóbb lehet a kisebb kiszerelésű termékből többet venni, mint egy nagyot. Más kérdés, hogy így a csomagolóanyagból is többet veszünk meg, több szemetet termelünk, így ha megteheti, néhány forintért ne terhelje jobban a környezetét - emiatt a gyártókat, kereskedőket is logikusabb árképzésre buzdítanánk.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH kedden közli a pénzromlás novemberi adatait. Az üzemanyagárak csökkenése és a belépő bázishatások miatt elemzők szerint valószínűleg jelentősen lassult az éves szintű magyarországi infláció üteme novemberben. Részletek >>

Egy hónap alatt a tésztánál, a lisztnél és a felvágottnál mértünk 20 százalék körüli áremelkedést. Bár a szakmai szervezetek azt jósolták, karácsonyra 200 forintig emelkedhet a krumpli kilónkénti ára, ennek máris látszik jele: a hipermarketekben ugyan átlagosan 126 forintért is találtunk burgonyát, de tény: egy hónap alatt 15 százalékkal kúszott feljebb az átlagár, tavalyhoz képest pedig 60 százalékos az áremelkedés.

A szezonját élő banán közel 10 százalékkal olcsóbb, mint egy hónapja, a kávé és a tea ára 20 százalékkal csökkent, a chips és a csoki bő 10-zel.

Tavaly ilyenkor a rizst még 12 százalékkal drágábban adták, a tea 20 százalékkal lett olcsóbb. Egy év alatt a krumplin kívül a tészta drágult még 30 százalékot meghaladó mértékben. 20 százalék körüli az éves áremelkedés  a banán, az alma, a tojás, a liszt, a felvágott, a whisky esetében. 10 százalékot meghaladó az áremelkedés a sör, a tejföl, az étolaj esetében.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Krumplit kilónként 119 forintért kínált legolcsóbban a Tesco és az Auchan, az Intersparban közel 140 forint volt a legolcsóbb burgonya kilója. A csirkemellfilé az Auchanban mindössze 1398 forint volt kilónként, a Tesco 1599-ért adta a húst, az Interspar 1690-ért. Téli vitaminpótlásra kiváló az alma, az Auchan 179-ért, az Interspar 199-ért, a Tesco 269-ért adta a legolcsóbb fajta kilóját ottjártunkkor.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG