1p
A karácsonyi rohamra kisebb áremeléssel készültek a hipermarketek, december elején egyelőre csak az ajándéknak való árukat próbálják fokozottan a vevők bevásárlókocsijába tolni. A krumpli ára rohamtempóban halad a 200 forintos jóslat felé - aki pedig spórolni akar, alaposan nézze meg az apróbetűs egységárat.

December elején még az utolsó nagy karácsonyi roham előtti árak várták a hipermarketek vásárlóit: bár már árulták a bejglit, nem volt akciós a ponty. Az élelmiszerek helyett egyelőre főleg a karácsonyi ajándéknak való kütyük, serpenyők, játékok ára mellett szerepeltek a nagy piros százalékjelek - 30 termékből álló mintakosarunkba azonban csak élelmiszerek, élelmianyagok kerülnek be.

Az élelmiszerárak novemberben tovább emelkedtek - december első napjaiban végzett felmérésünk erről tanúskodik.

A Privátbankár Árkosár éves árindexe

 

A legutóbbi Árkosárhoz képest 0,7 százalékkal kúsztak feljebb az árak, egy év alatt 7,5 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 1161 forinttal kell többet fizetnie a kasszánál annak, aki teljesen átlagos bevásárlólistánkkal megegyező cetlivel érkezik az Auchan, a Tesco vagy az Interspar üzleteibe.

Az átlagos kosárérték 16 986 forint lett. Az Auchan megőrizte első helyét, egy hónap alatt átlagosan 2,9 százalékot engedtek az árakból. A 16 ezer forint alatti kosárérték 4 százalékkal magasabb a tavalyinál. A Tesco 2,7 százalékkal drágább, mint egy hónapja, tavalyhoz képest viszont már 11 százalékos az emelkedés. Az Interspar csak 2 százalékkal drágább, mint egy hónapja. (Az Intersparnak ez még csak a negyedik hónapja a felmérésben, a Cora távozásával került be az Árkosárba.)

Ha minden élelmiszert ott vettünk volna meg, ahol épp a legolcsóbb, 15 362 forintból is megúszhattuk volna a vásárlást - ehhez azonban három helyen is fel kell vonulnia a beszerzőknek, ami extra költségeket és időt jelenthet.

A kevesebb néha több?

A klasszikus értelemben vett nagybevásárlás egyik előnye az alkalomszerű beszerzéssel szemben, hogy a tartós fogyasztási cikkekből nagyobb kiszerelést is vehet az ember - a négyliteres mosószer elméletileg jobban megéri, mintha négyszer egy litert vásárolnánk. Az Árkosár összeállításakor azonban számos esetben találkozunk ennek ellenkezőjével. Egy friss példa az egyik hipermarketben talált kávé ára. A negyedkilós kiszerelés 645 forintba került (2580 Ft/kg), a - címkéje szerint - szuper áron kínált 500 grammos kiszerelés viszont 1390 forintba - ez kilónként 2780 forintot jelent, ami korántsem olyan szuper, mint két negyedkilós kávé ára. Még furcsább, hogy ugyanebből az őrölt kávéból 800 grammos kiszerelés is kapható, 3340 forintért, ami a három kiszerelés közül messze a legmagasabb.

Érdemes tehát alaposan megnézni az árcédulákat, amiken kötelezően szerepel - igaz, elég apró betűkkel - az adott termék egységára kilóra, literre, darabra stb. átszámítva - néha ugyanis a racionalitás ellenére olcsóbb lehet a kisebb kiszerelésű termékből többet venni, mint egy nagyot. Más kérdés, hogy így a csomagolóanyagból is többet veszünk meg, több szemetet termelünk, így ha megteheti, néhány forintért ne terhelje jobban a környezetét - emiatt a gyártókat, kereskedőket is logikusabb árképzésre buzdítanánk.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH kedden közli a pénzromlás novemberi adatait. Az üzemanyagárak csökkenése és a belépő bázishatások miatt elemzők szerint valószínűleg jelentősen lassult az éves szintű magyarországi infláció üteme novemberben. Részletek >>

Egy hónap alatt a tésztánál, a lisztnél és a felvágottnál mértünk 20 százalék körüli áremelkedést. Bár a szakmai szervezetek azt jósolták, karácsonyra 200 forintig emelkedhet a krumpli kilónkénti ára, ennek máris látszik jele: a hipermarketekben ugyan átlagosan 126 forintért is találtunk burgonyát, de tény: egy hónap alatt 15 százalékkal kúszott feljebb az átlagár, tavalyhoz képest pedig 60 százalékos az áremelkedés.

A szezonját élő banán közel 10 százalékkal olcsóbb, mint egy hónapja, a kávé és a tea ára 20 százalékkal csökkent, a chips és a csoki bő 10-zel.

Tavaly ilyenkor a rizst még 12 százalékkal drágábban adták, a tea 20 százalékkal lett olcsóbb. Egy év alatt a krumplin kívül a tészta drágult még 30 százalékot meghaladó mértékben. 20 százalék körüli az éves áremelkedés  a banán, az alma, a tojás, a liszt, a felvágott, a whisky esetében. 10 százalékot meghaladó az áremelkedés a sör, a tejföl, az étolaj esetében.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Krumplit kilónként 119 forintért kínált legolcsóbban a Tesco és az Auchan, az Intersparban közel 140 forint volt a legolcsóbb burgonya kilója. A csirkemellfilé az Auchanban mindössze 1398 forint volt kilónként, a Tesco 1599-ért adta a húst, az Interspar 1690-ért. Téli vitaminpótlásra kiváló az alma, az Auchan 179-ért, az Interspar 199-ért, a Tesco 269-ért adta a legolcsóbb fajta kilóját ottjártunkkor.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Folytatódhat a csokirémálom
Privátbankár.hu | 2025. január 2. 15:43
Az elmúlt évek arról szóltak, hogy a kakaóbab-termelő vidékeken kialakult kedvezőtlen időjárás miatt felment az ára a csokoládé nélkülözhetetlen összetevőjének. Most újabb rossz hírek jöttek. 
Vásárló Európa közepén rabszolgamunkával vádolnak egy vállalatot
Buksza blog | 2025. január 1. 15:21
Nem kell a világ szegény sarkaiba menni azért, hogy rabszolgamunkával vádolható cégeket találjanak a hatóságok, bírósági dokumentumok szerint elég Észak-Olaszországban körülnézniük.
Vásárló Átlépett az öt számjegyű ligába az Aldi, a Lidl és a Penny hármasa
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. december 30. 05:45
Tavaly még 10 ezer forintnál kevesebbet kellett fizetni a javarészt alapvető élelmiszereket tartalmazó kosárért a diszkontokban. Az idén viszont csaknem 12 ezer forintot. 
Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Ezért éri meg az állítható asztal beszerzése az irodába
Márkázott tartalom | 2024. december 16. 10:49
Minden döntés, ami magas beruházási költséget igényel, alapos megfontolás eredménye. Az üzleti környezetben ez már megszokott dolog, de elkerülhetetlen, hogy olyan környezetet alakítsunk ki magunk körül, ami az irodai munkavégzés fizikai terheit csökkentheti.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG