1p
A karácsonyi rohamra kisebb áremeléssel készültek a hipermarketek, december elején egyelőre csak az ajándéknak való árukat próbálják fokozottan a vevők bevásárlókocsijába tolni. A krumpli ára rohamtempóban halad a 200 forintos jóslat felé - aki pedig spórolni akar, alaposan nézze meg az apróbetűs egységárat.

December elején még az utolsó nagy karácsonyi roham előtti árak várták a hipermarketek vásárlóit: bár már árulták a bejglit, nem volt akciós a ponty. Az élelmiszerek helyett egyelőre főleg a karácsonyi ajándéknak való kütyük, serpenyők, játékok ára mellett szerepeltek a nagy piros százalékjelek - 30 termékből álló mintakosarunkba azonban csak élelmiszerek, élelmianyagok kerülnek be.

Az élelmiszerárak novemberben tovább emelkedtek - december első napjaiban végzett felmérésünk erről tanúskodik.

A Privátbankár Árkosár éves árindexe

 

A legutóbbi Árkosárhoz képest 0,7 százalékkal kúsztak feljebb az árak, egy év alatt 7,5 százalékkal lett drágább a nagybevásárlás. Ez azt jelenti, hogy átlagosan 1161 forinttal kell többet fizetnie a kasszánál annak, aki teljesen átlagos bevásárlólistánkkal megegyező cetlivel érkezik az Auchan, a Tesco vagy az Interspar üzleteibe.

Az átlagos kosárérték 16 986 forint lett. Az Auchan megőrizte első helyét, egy hónap alatt átlagosan 2,9 százalékot engedtek az árakból. A 16 ezer forint alatti kosárérték 4 százalékkal magasabb a tavalyinál. A Tesco 2,7 százalékkal drágább, mint egy hónapja, tavalyhoz képest viszont már 11 százalékos az emelkedés. Az Interspar csak 2 százalékkal drágább, mint egy hónapja. (Az Intersparnak ez még csak a negyedik hónapja a felmérésben, a Cora távozásával került be az Árkosárba.)

Ha minden élelmiszert ott vettünk volna meg, ahol épp a legolcsóbb, 15 362 forintból is megúszhattuk volna a vásárlást - ehhez azonban három helyen is fel kell vonulnia a beszerzőknek, ami extra költségeket és időt jelenthet.

A kevesebb néha több?

A klasszikus értelemben vett nagybevásárlás egyik előnye az alkalomszerű beszerzéssel szemben, hogy a tartós fogyasztási cikkekből nagyobb kiszerelést is vehet az ember - a négyliteres mosószer elméletileg jobban megéri, mintha négyszer egy litert vásárolnánk. Az Árkosár összeállításakor azonban számos esetben találkozunk ennek ellenkezőjével. Egy friss példa az egyik hipermarketben talált kávé ára. A negyedkilós kiszerelés 645 forintba került (2580 Ft/kg), a - címkéje szerint - szuper áron kínált 500 grammos kiszerelés viszont 1390 forintba - ez kilónként 2780 forintot jelent, ami korántsem olyan szuper, mint két negyedkilós kávé ára. Még furcsább, hogy ugyanebből az őrölt kávéból 800 grammos kiszerelés is kapható, 3340 forintért, ami a három kiszerelés közül messze a legmagasabb.

Érdemes tehát alaposan megnézni az árcédulákat, amiken kötelezően szerepel - igaz, elég apró betűkkel - az adott termék egységára kilóra, literre, darabra stb. átszámítva - néha ugyanis a racionalitás ellenére olcsóbb lehet a kisebb kiszerelésű termékből többet venni, mint egy nagyot. Más kérdés, hogy így a csomagolóanyagból is többet veszünk meg, több szemetet termelünk, így ha megteheti, néhány forintért ne terhelje jobban a környezetét - emiatt a gyártókat, kereskedőket is logikusabb árképzésre buzdítanánk.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH kedden közli a pénzromlás novemberi adatait. Az üzemanyagárak csökkenése és a belépő bázishatások miatt elemzők szerint valószínűleg jelentősen lassult az éves szintű magyarországi infláció üteme novemberben. Részletek >>

Egy hónap alatt a tésztánál, a lisztnél és a felvágottnál mértünk 20 százalék körüli áremelkedést. Bár a szakmai szervezetek azt jósolták, karácsonyra 200 forintig emelkedhet a krumpli kilónkénti ára, ennek máris látszik jele: a hipermarketekben ugyan átlagosan 126 forintért is találtunk burgonyát, de tény: egy hónap alatt 15 százalékkal kúszott feljebb az átlagár, tavalyhoz képest pedig 60 százalékos az áremelkedés.

A szezonját élő banán közel 10 százalékkal olcsóbb, mint egy hónapja, a kávé és a tea ára 20 százalékkal csökkent, a chips és a csoki bő 10-zel.

Tavaly ilyenkor a rizst még 12 százalékkal drágábban adták, a tea 20 százalékkal lett olcsóbb. Egy év alatt a krumplin kívül a tészta drágult még 30 százalékot meghaladó mértékben. 20 százalék körüli az éves áremelkedés  a banán, az alma, a tojás, a liszt, a felvágott, a whisky esetében. 10 százalékot meghaladó az áremelkedés a sör, a tejföl, az étolaj esetében.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Krumplit kilónként 119 forintért kínált legolcsóbban a Tesco és az Auchan, az Intersparban közel 140 forint volt a legolcsóbb burgonya kilója. A csirkemellfilé az Auchanban mindössze 1398 forint volt kilónként, a Tesco 1599-ért adta a húst, az Interspar 1690-ért. Téli vitaminpótlásra kiváló az alma, az Auchan 179-ért, az Interspar 199-ért, a Tesco 269-ért adta a legolcsóbb fajta kilóját ottjártunkkor.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
Vásárló Következik a nagy leállás: félő, hogy senki nem fog költeni
Buksza blog | 2025. március 19. 15:01
A gazdaság minden ágazatát érintik Donald Trump amerikai elnök vámemelései. Csak a bizonytalanság biztos. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG