3p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ráadásul az emberek nem táplálkoznak egészségesebben, az adó bevezetése óta mindössze 0,14 százalékkal fogy kevesebb ropi, mogyoró és chips.

A 2011 szeptemberében bevezetett Népegészségügyi Termékadó (NETA) drámai fordulatot hozott a korábban nagyjából évi 27 ezer tonnás sós snack piacon: az addig lassan, de biztosan emelkedő fogyasztás az adó hatására mostanra 16%-kal esett vissza. A Magyarországon gyártó cégek közül többeket drámaian érintett a NETA: egyikük már beszüntette termelését, mások pedig a 2011 előtti mennyiség 40-60%-át tudják csak értékesíteni.

A NETA befizetések nagy része édességek, szénsavas üdítőitalok és sós snackek étékesítéséből származik. Az érintett szektorok közül azonban a sós snack szakma járt a legrosszabbul, legyen szó akár az előállított késztermékről, a felhasznált alapanyag mennyiségéről, vagy a foglalkoztatottak számáról.  A sós snackeket egyfelől ugyanis dupla akkora adó (250 Ft/kg) terheli, mint az édességeket vagy az üdítőitalokat. De a NETA nemcsak az adó mértékén keresztül érinti kirívóan kedvezőtlenül a sós snack szakmát: az édesipari és üdítőipari termékek nagy része ugyanis olyan nemzetközi gyártóktól származik, amelyek árbevétele részben más, NETA-mentes termékkörök értékesítéséből, vagy NETA-köteles termékek exportra történő gyártásából származik. Így az adóterhet a legtöbb esetben egy nagyobb, adómentes vállalati összárbevétel viseli. A sós szakma azonban jellemzően családi tulajdonú, csak snacket és csak a hazai piacra gyártó vállalatokból áll, amelyek semmilyen más tevékenységgel nem tudják kompenzálni az aránytalanul magas adót és a piac zsugorodását.

Kevés a chips, sok a túlsúlyos

Mindezek mellett kérdéses az is, hogy a sós snack piac csökkenése közelebb vitt-e a Népegészségügyi Termékadó eredeti céljához, azaz a lakosság egészségesebb táplálkozásához. A magyarok ugyanis egyfelől már a törvény életbelépése előtt is a legkevesebb snacket elropogtató európaiak közé tartoztak (2,6 kg/fő/év), így a sóbevitelünk mindössze 1,3%-a származott a ropi, mogyoró, chips formájában elfogyasztott sóból. Az értékesítés csökkenése így eleve csak nagyon korlátozott hatást gyakorolhatott a táplálkozásunkra. A Hazai Snackgyártók Érdekegyeztető Fóruma más szakmai szervezetekkel közösen végzett számításai szerint sóbevitelünk végül csupán 0,14%-kal csökkent a sós snackek fogyasztásának visszaszorulása révén.

Az egy főre eső éves sós snack fogyasztás és az egyes országok testtömeg indexének összehasonlítása egyébként is azt támasztja alá, hogy az egészséges táplálkozás és a snackfogyasztás mértéke között valószínűleg semmilyen összefüggés sincs. Magyarország pl. magas indexet és alacsony fogyasztást mutat fel, Románia viszont az EU legalacsonyabb BMI indexét és szintén alacsony fogyasztást. Ugyanakkor az európai csúcsfogyasztó norvégoknál nagyon alacsony a testtömeg index, míg a szintén sok snacket ropogtató britek elhízottnak számítanak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG