5p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Októberben idei csúcsára ért az éves áremelkedés mértéke: kétszámjegyű drágulást mértünk a hazai hipermarketekben. 24 ezer forint közelébe, mindenkori csúcsra emelkedett a havi nagybevásárlás ára; a drágulást továbbra is az étolaj és a margarin vezeti, de tucatnyi termék drágult 10 százalékot meghaladó mértékben tavaly októberhez képest.

Ezúttal október 6-án jártuk végig három hazai hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Egy hónappal ezelőtt harmadik hónapja tartó emelkedő trendről számolhattunk be, szeptemberben ugyanis 7,2 százalékkal nőtt a nagybevásárlás átlagos ára - ekkor azonban még nem került veszélybe az idei áremelkedési csúcs. Októberben viszont a trend folytatódott, így az éves csúcs is megdőlt: az Auchan, az Interspar és a Tesco árai 

összességében átlagosan 10,3 százalékkal emelkedtek tavaly októberhez képest.

10 százalékot meghaladó éves áremelkedést utoljára bő egy évvel ezelőtt, 2020. szeptemberében mértünk az áruházakban.

Egy hónap alatt "csak" 0,5 százalékkal emelkedtek az árak, átlagosan 112 forinttal többet kellett a kasszáknál hagynunk, mint szeptemberben. A tavaly októberhez képest mért éves, 10 százalékot meghaladó emelkedés azt jelenti, hogy 

2246 forinttal drágább most ugyanaz a családi nagybevásárlás, mint egy évvel ezelőtt.

Átlagosan 23 986 forintot kellett a kasszánál hagynunk - mivel az előző hónapban történelmi csúcson voltak az árak, amelyek most tovább emelkedtek, ismét rekordról beszélhetünk a bő 14 éve futó Árkosár-felmérések történetében.

A KSH egyébként holnap teszi közzé a friss, ezúttal szeptemberre vonatkozó inflációs adatait (az Árkosár-felmérés eredményeit hagyományosan a statisztikai hivatal előtt 1 nappal publikáljuk). Az előző adatközlésben a vártnál magasabb, 4,9 százalékos inflációról és az élelmiszerárak gyorsuló emelkedéséről adtak jelentést.

Ismét nincsenek nagy különbségek az áruházak között

Egy évvel ezelőtt, 2020. októberében épp az Interspar volt a legolcsóbb, most náluk mértük a legmagasabb kosárértéket, ezért látszik náluk magasabb ugrás az éves adatban - a kosár összértéke azonban kevesebb mint 30 forinttal haladja meg a második helyezett Tescóét. A legolcsóbb és a legdrágább áruház között mindössze 2,4 százalék a különbség a végösszeg tekintetében, magyarán 575 forint csak az eltérés. 

Igazán nagyot akkor sem tudnánk spórolni, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják: ezesetben 22 429 forint lenne a bevásárlás végösszege, mindössze 1556 forinttal kevesebb, mint a három áruház átlaga - ekkora spórolásért cserébe viszont komolyabb logisztikai mutatványt kellene végrehajtanunk.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az előző hónaphoz képest négy terméknél is komolyabb árcsökkenést mértünk: a kávé és a tea bő 20 százalékkal olcsóbb lett szeptemberhez képest, az alma 18 százalékkal kerül kevesebbe, mint egy hónapja, a krumpli 12 százalékkal. Komolyabb áremelkedést egyes szénsavas üdítőknél mértünk (+14 százalék), igazán nagyot a margarin drágult: a vizsgált terméket mindhárom áruházban pontosan ugyanannyiért kínálták, az előző havi átlagnál mintegy 34 százalékkal magasabb áron.

A margarin ezzel az éves áremelkedésben is átvette az első helyet az étolajtól: a margarin 50 százalékkal kerül többe, mint egy éve, az étolaj 36 százalékkal. A háttér a két termék esetében megegyezik, többször írtunk már róla: részben az időjárás kedvezőtlen alakulása, részben a takarmánynövények piacán a globális kereslet megugrása miatt bekövetkezett árrobbanás miatt drágul az étolaj, a margarin (és egyébként a bioüzemanyag is). 

A rekordszinten lévő üzemanyagárak, energiahordozó-árak, az ellátási láncok akadozása, a gyenge forint és a munkaerőhiány együttes hatásaként számos más terméknél is mértünk jelentősebb áremelkedést. 30 százalék fölött emelkedett például a liszt ára egy év alatt, 20 százalékot meghaladó mértékben drágult a banán, a rizs, a chips, a csokoládé, a csirkemell, a tejföl és a narancslé is. 10 százaléknál nagyobb éves áremelkedést mértünk a száraztésztánál, a túródesszertnél, a gyümölcsjoghurtnál és egyes tömény szeszes italoknál tavaly októberhez képest. 10 százalékot meghaladó árcsökkenést ezzel szemben most csak az almánál (a tavalyi árrekordernél) tapasztaltunk: a gyümölcs 37 százalékkal kevesebbe kerül most, mint egy évvel ezelőtt.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ezúttal is kiválasztottunk három terméket, és - az általános módszertantól eltérve - márkára és minőségre való tekintet nélkül megnéztük, hol kínálják a legolcsóbban őket. Egy igazi szezonális. sütőtök-krémleves főbb hozzávalóit jártuk körül az októberi körképben: közülük maga a sütőtök az Auchanban volt a legolcsóbb, kilónként 298 forintért adták. 349 forintért szintén magyar termésű sütőtököt kínált a Tesco, ahogy 399-ért az Interspar is. Az áruházak kínálatában a dísztökök és a faragni való, úgynevezett Halloween-tökök is megjelentek - arra fontos odafigyelni, hogy bár a zöldségek közt árulják őket, ezek nem emberi fogyasztásra valók, erről jól látható táblákkal minden áruházban tájékoztatták is a vásárlókat.

Nem enni: faragni! Archív fotó - MTI/Komka Péter
Nem enni: faragni! Archív fotó - MTI/Komka Péter

A sütőtök-levest (ha nem a vega változatok valamelyikét készítjük) némi pirított baconnel lehet jól feldobni; a szeletelt változatot a legolcsóbban a Tescóban találtuk, az Öcsi füstölt szeletelt bacon kilónként 2398 forintért volt elérhető. Az Auchan sajátmárkás baconje 2497 forint volt kilónként, az Intersparé pedig 2895 forint.

A vega és a szalonnás verzió is tovább javítható egy kis pirított tökmaggal; ebből hántolt verziót a legolcsóbban a Tescóban találtuk, a sajátmárkás termék kilónként 1995 forintért került a polcokra. Az Auchan sajátmárkás pucolt tökije 3390 forintba került kilónként, az Intersparban a Kalifa volt a legolcsóbb 3990 forintért.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG