5p

Októberben idei csúcsára ért az éves áremelkedés mértéke: kétszámjegyű drágulást mértünk a hazai hipermarketekben. 24 ezer forint közelébe, mindenkori csúcsra emelkedett a havi nagybevásárlás ára; a drágulást továbbra is az étolaj és a margarin vezeti, de tucatnyi termék drágult 10 százalékot meghaladó mértékben tavaly októberhez képest.

Ezúttal október 6-án jártuk végig három hazai hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Egy hónappal ezelőtt harmadik hónapja tartó emelkedő trendről számolhattunk be, szeptemberben ugyanis 7,2 százalékkal nőtt a nagybevásárlás átlagos ára - ekkor azonban még nem került veszélybe az idei áremelkedési csúcs. Októberben viszont a trend folytatódott, így az éves csúcs is megdőlt: az Auchan, az Interspar és a Tesco árai 

összességében átlagosan 10,3 százalékkal emelkedtek tavaly októberhez képest.

10 százalékot meghaladó éves áremelkedést utoljára bő egy évvel ezelőtt, 2020. szeptemberében mértünk az áruházakban.

Egy hónap alatt "csak" 0,5 százalékkal emelkedtek az árak, átlagosan 112 forinttal többet kellett a kasszáknál hagynunk, mint szeptemberben. A tavaly októberhez képest mért éves, 10 százalékot meghaladó emelkedés azt jelenti, hogy 

2246 forinttal drágább most ugyanaz a családi nagybevásárlás, mint egy évvel ezelőtt.

Átlagosan 23 986 forintot kellett a kasszánál hagynunk - mivel az előző hónapban történelmi csúcson voltak az árak, amelyek most tovább emelkedtek, ismét rekordról beszélhetünk a bő 14 éve futó Árkosár-felmérések történetében.

A KSH egyébként holnap teszi közzé a friss, ezúttal szeptemberre vonatkozó inflációs adatait (az Árkosár-felmérés eredményeit hagyományosan a statisztikai hivatal előtt 1 nappal publikáljuk). Az előző adatközlésben a vártnál magasabb, 4,9 százalékos inflációról és az élelmiszerárak gyorsuló emelkedéséről adtak jelentést.

Ismét nincsenek nagy különbségek az áruházak között

Egy évvel ezelőtt, 2020. októberében épp az Interspar volt a legolcsóbb, most náluk mértük a legmagasabb kosárértéket, ezért látszik náluk magasabb ugrás az éves adatban - a kosár összértéke azonban kevesebb mint 30 forinttal haladja meg a második helyezett Tescóét. A legolcsóbb és a legdrágább áruház között mindössze 2,4 százalék a különbség a végösszeg tekintetében, magyarán 575 forint csak az eltérés. 

Igazán nagyot akkor sem tudnánk spórolni, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják: ezesetben 22 429 forint lenne a bevásárlás végösszege, mindössze 1556 forinttal kevesebb, mint a három áruház átlaga - ekkora spórolásért cserébe viszont komolyabb logisztikai mutatványt kellene végrehajtanunk.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az előző hónaphoz képest négy terméknél is komolyabb árcsökkenést mértünk: a kávé és a tea bő 20 százalékkal olcsóbb lett szeptemberhez képest, az alma 18 százalékkal kerül kevesebbe, mint egy hónapja, a krumpli 12 százalékkal. Komolyabb áremelkedést egyes szénsavas üdítőknél mértünk (+14 százalék), igazán nagyot a margarin drágult: a vizsgált terméket mindhárom áruházban pontosan ugyanannyiért kínálták, az előző havi átlagnál mintegy 34 százalékkal magasabb áron.

A margarin ezzel az éves áremelkedésben is átvette az első helyet az étolajtól: a margarin 50 százalékkal kerül többe, mint egy éve, az étolaj 36 százalékkal. A háttér a két termék esetében megegyezik, többször írtunk már róla: részben az időjárás kedvezőtlen alakulása, részben a takarmánynövények piacán a globális kereslet megugrása miatt bekövetkezett árrobbanás miatt drágul az étolaj, a margarin (és egyébként a bioüzemanyag is). 

A rekordszinten lévő üzemanyagárak, energiahordozó-árak, az ellátási láncok akadozása, a gyenge forint és a munkaerőhiány együttes hatásaként számos más terméknél is mértünk jelentősebb áremelkedést. 30 százalék fölött emelkedett például a liszt ára egy év alatt, 20 százalékot meghaladó mértékben drágult a banán, a rizs, a chips, a csokoládé, a csirkemell, a tejföl és a narancslé is. 10 százaléknál nagyobb éves áremelkedést mértünk a száraztésztánál, a túródesszertnél, a gyümölcsjoghurtnál és egyes tömény szeszes italoknál tavaly októberhez képest. 10 százalékot meghaladó árcsökkenést ezzel szemben most csak az almánál (a tavalyi árrekordernél) tapasztaltunk: a gyümölcs 37 százalékkal kevesebbe kerül most, mint egy évvel ezelőtt.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ezúttal is kiválasztottunk három terméket, és - az általános módszertantól eltérve - márkára és minőségre való tekintet nélkül megnéztük, hol kínálják a legolcsóbban őket. Egy igazi szezonális. sütőtök-krémleves főbb hozzávalóit jártuk körül az októberi körképben: közülük maga a sütőtök az Auchanban volt a legolcsóbb, kilónként 298 forintért adták. 349 forintért szintén magyar termésű sütőtököt kínált a Tesco, ahogy 399-ért az Interspar is. Az áruházak kínálatában a dísztökök és a faragni való, úgynevezett Halloween-tökök is megjelentek - arra fontos odafigyelni, hogy bár a zöldségek közt árulják őket, ezek nem emberi fogyasztásra valók, erről jól látható táblákkal minden áruházban tájékoztatták is a vásárlókat.

Nem enni: faragni! Archív fotó - MTI/Komka Péter
Nem enni: faragni! Archív fotó - MTI/Komka Péter

A sütőtök-levest (ha nem a vega változatok valamelyikét készítjük) némi pirított baconnel lehet jól feldobni; a szeletelt változatot a legolcsóbban a Tescóban találtuk, az Öcsi füstölt szeletelt bacon kilónként 2398 forintért volt elérhető. Az Auchan sajátmárkás baconje 2497 forint volt kilónként, az Intersparé pedig 2895 forint.

A vega és a szalonnás verzió is tovább javítható egy kis pirított tökmaggal; ebből hántolt verziót a legolcsóbban a Tescóban találtuk, a sajátmárkás termék kilónként 1995 forintért került a polcokra. Az Auchan sajátmárkás pucolt tökije 3390 forintba került kilónként, az Intersparban a Kalifa volt a legolcsóbb 3990 forintért.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Magyar szakmai partnert választott a dán bajnok: együttműködésre lép a BioTechUSA és a Brøndby IF
PR | 2025. július 29. 12:52
Legendás dán labdarúgó egyesület felkészülését segíti idéntől a BioTechUSA: a tisztán hazai tulajdonú étrendkiegészítők gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégcsoport Dánia egyik legmeghatározóbb futballklubja, a Brøndby IF hivatalos táplálékkiegészítő partnere lett.
Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG