5p

Túléli Budapest a következő öt évet is kormánytámogatás nélkül?
Milyen kapcsolatot lehet kialakítani a Fidesszel, Magyar Péterrel és Karácsony Gergellyel?
Online Klasszis Klub élőben Vitézy Dáviddal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 13. 16:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Októberben idei csúcsára ért az éves áremelkedés mértéke: kétszámjegyű drágulást mértünk a hazai hipermarketekben. 24 ezer forint közelébe, mindenkori csúcsra emelkedett a havi nagybevásárlás ára; a drágulást továbbra is az étolaj és a margarin vezeti, de tucatnyi termék drágult 10 százalékot meghaladó mértékben tavaly októberhez képest.

Ezúttal október 6-án jártuk végig három hazai hipermarketlánc egy-egy egységét, hogy megnézzük, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Egy hónappal ezelőtt harmadik hónapja tartó emelkedő trendről számolhattunk be, szeptemberben ugyanis 7,2 százalékkal nőtt a nagybevásárlás átlagos ára - ekkor azonban még nem került veszélybe az idei áremelkedési csúcs. Októberben viszont a trend folytatódott, így az éves csúcs is megdőlt: az Auchan, az Interspar és a Tesco árai 

összességében átlagosan 10,3 százalékkal emelkedtek tavaly októberhez képest.

10 százalékot meghaladó éves áremelkedést utoljára bő egy évvel ezelőtt, 2020. szeptemberében mértünk az áruházakban.

Egy hónap alatt "csak" 0,5 százalékkal emelkedtek az árak, átlagosan 112 forinttal többet kellett a kasszáknál hagynunk, mint szeptemberben. A tavaly októberhez képest mért éves, 10 százalékot meghaladó emelkedés azt jelenti, hogy 

2246 forinttal drágább most ugyanaz a családi nagybevásárlás, mint egy évvel ezelőtt.

Átlagosan 23 986 forintot kellett a kasszánál hagynunk - mivel az előző hónapban történelmi csúcson voltak az árak, amelyek most tovább emelkedtek, ismét rekordról beszélhetünk a bő 14 éve futó Árkosár-felmérések történetében.

A KSH egyébként holnap teszi közzé a friss, ezúttal szeptemberre vonatkozó inflációs adatait (az Árkosár-felmérés eredményeit hagyományosan a statisztikai hivatal előtt 1 nappal publikáljuk). Az előző adatközlésben a vártnál magasabb, 4,9 százalékos inflációról és az élelmiszerárak gyorsuló emelkedéséről adtak jelentést.

Ismét nincsenek nagy különbségek az áruházak között

Egy évvel ezelőtt, 2020. októberében épp az Interspar volt a legolcsóbb, most náluk mértük a legmagasabb kosárértéket, ezért látszik náluk magasabb ugrás az éves adatban - a kosár összértéke azonban kevesebb mint 30 forinttal haladja meg a második helyezett Tescóét. A legolcsóbb és a legdrágább áruház között mindössze 2,4 százalék a különbség a végösszeg tekintetében, magyarán 575 forint csak az eltérés. 

Igazán nagyot akkor sem tudnánk spórolni, ha mindent ott vennénk meg, ahol a legolcsóbban adják: ezesetben 22 429 forint lenne a bevásárlás végösszege, mindössze 1556 forinttal kevesebb, mint a három áruház átlaga - ekkora spórolásért cserébe viszont komolyabb logisztikai mutatványt kellene végrehajtanunk.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az előző hónaphoz képest négy terméknél is komolyabb árcsökkenést mértünk: a kávé és a tea bő 20 százalékkal olcsóbb lett szeptemberhez képest, az alma 18 százalékkal kerül kevesebbe, mint egy hónapja, a krumpli 12 százalékkal. Komolyabb áremelkedést egyes szénsavas üdítőknél mértünk (+14 százalék), igazán nagyot a margarin drágult: a vizsgált terméket mindhárom áruházban pontosan ugyanannyiért kínálták, az előző havi átlagnál mintegy 34 százalékkal magasabb áron.

A margarin ezzel az éves áremelkedésben is átvette az első helyet az étolajtól: a margarin 50 százalékkal kerül többe, mint egy éve, az étolaj 36 százalékkal. A háttér a két termék esetében megegyezik, többször írtunk már róla: részben az időjárás kedvezőtlen alakulása, részben a takarmánynövények piacán a globális kereslet megugrása miatt bekövetkezett árrobbanás miatt drágul az étolaj, a margarin (és egyébként a bioüzemanyag is). 

A rekordszinten lévő üzemanyagárak, energiahordozó-árak, az ellátási láncok akadozása, a gyenge forint és a munkaerőhiány együttes hatásaként számos más terméknél is mértünk jelentősebb áremelkedést. 30 százalék fölött emelkedett például a liszt ára egy év alatt, 20 százalékot meghaladó mértékben drágult a banán, a rizs, a chips, a csokoládé, a csirkemell, a tejföl és a narancslé is. 10 százaléknál nagyobb éves áremelkedést mértünk a száraztésztánál, a túródesszertnél, a gyümölcsjoghurtnál és egyes tömény szeszes italoknál tavaly októberhez képest. 10 százalékot meghaladó árcsökkenést ezzel szemben most csak az almánál (a tavalyi árrekordernél) tapasztaltunk: a gyümölcs 37 százalékkal kevesebbe kerül most, mint egy évvel ezelőtt.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk? Kosaras módszertan >>

Ezúttal is kiválasztottunk három terméket, és - az általános módszertantól eltérve - márkára és minőségre való tekintet nélkül megnéztük, hol kínálják a legolcsóbban őket. Egy igazi szezonális. sütőtök-krémleves főbb hozzávalóit jártuk körül az októberi körképben: közülük maga a sütőtök az Auchanban volt a legolcsóbb, kilónként 298 forintért adták. 349 forintért szintén magyar termésű sütőtököt kínált a Tesco, ahogy 399-ért az Interspar is. Az áruházak kínálatában a dísztökök és a faragni való, úgynevezett Halloween-tökök is megjelentek - arra fontos odafigyelni, hogy bár a zöldségek közt árulják őket, ezek nem emberi fogyasztásra valók, erről jól látható táblákkal minden áruházban tájékoztatták is a vásárlókat.

Nem enni: faragni! Archív fotó - MTI/Komka Péter
Nem enni: faragni! Archív fotó - MTI/Komka Péter

A sütőtök-levest (ha nem a vega változatok valamelyikét készítjük) némi pirított baconnel lehet jól feldobni; a szeletelt változatot a legolcsóbban a Tescóban találtuk, az Öcsi füstölt szeletelt bacon kilónként 2398 forintért volt elérhető. Az Auchan sajátmárkás baconje 2497 forint volt kilónként, az Intersparé pedig 2895 forint.

A vega és a szalonnás verzió is tovább javítható egy kis pirított tökmaggal; ebből hántolt verziót a legolcsóbban a Tescóban találtuk, a sajátmárkás termék kilónként 1995 forintért került a polcokra. Az Auchan sajátmárkás pucolt tökije 3390 forintba került kilónként, az Intersparban a Kalifa volt a legolcsóbb 3990 forintért.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Buksza: baktériumcunami vagy tisztaság a lakásban? Kisokos a mosogatószivacsokhoz, törlőkendőkhöz
Buksza blog | 2024. november 4. 16:17
A háztartásokban használt tisztítóeszközöket időnként ki kell dobni, ám az meglepő, hogy a szakértők szerint milyen gyakran kell ezt megtenni.
Vásárló Összeomlás előtt az étteremlánc, a magyar leány időben váltott
Privátbankár.hu | 2024. november 4. 12:36
A Magyarországon is ismert amerikai TGI Friday’s könnyen lehet, hogy teljesen eltűnik a színről.
Vásárló Kitört a tojásválság, elszálltak az árak: külföldről dobnak mentőövet a szlovák vásárlóknak
Buksza blog | 2024. november 4. 10:27
Szlovákiában a tavalyi madárinfluenza-járvány után ősszel is kitört egy hasonló fertőzés, így várhatóan hazai forrásból nem lesz elég tojás a boltokban. Az árak természetesen nőnek.
Vásárló Három rangos nemzetközi díj a fővárosi luxushotelnek
Natív tartalom | 2024. november 4. 07:00
Három díjat nyert a Mystery Hotel Budapest az Észak-Írországban található Galgormban megrendezett 18. World Luxury Hotel Awards gálán.
Vásárló A Penny célba veszi a nyugdíjasokat, dedikált termékeket kapnak az olasz boltokban
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 3. 10:37
Olaszországban a Penny kifejezetten az idősek, nyugdíjasok igényeire szabott termékcsaládot hoz forgalomba. A boltlánc szerint a cikkek nagyon egészségesek és csábító a márkanevük.
Vásárló Kid Rock, Elon Musk vagy épp Barack Obama is befolyásolja a nyereményszorzókat – Klasszis Podcast
Natív tartalom | 2024. november 2. 08:56
Milyen nüanszok befolyásolják az oddsokat? Kit látnak esélyesebbnek a Fehér Házért folyó versenyben a magyarok? Kire fogadnak a férfiak és kire a hölgyek? Mi alapján döntenek a fogadók? Milyen eseményekre lehet fogadni, és mekkora nyereményt remélhetnek? Milyen veszélyek leselkednek azokra, akik nem a kellő körültekintéssel választanak fogadóirodát? Ezekről a kérdésekről is beszélgettünk Tulik Ágnessel, a Vegas.hu marketingigazgatójával.
Vásárló A Lidl tényleg meghökkentő lépéssel rukkolt elő, bevetette Dr. Günstiget
Buksza blog | 2024. november 1. 14:35
Alaposan megdolgoztatta marketingeseit a Lidl az idei bevásárlási szezon előtt, hogy olyan reklámokkal álljanak elő, amelyek ki tudnak tűnni a vásárlókat elárasztó hirdetésözönből.
Vásárló Folytatódik a műanyagpalack-háború: nekimentek a Coca-Colának és a Pepsinek
Buksza blog | 2024. november 1. 12:58
Vásárlóik átverésével vádolja az Egyesült Államok legnépesebb megyéjének önkormányzata a két legismertebb kólacéget, mert műanyagpalackjaik szerinte nem igazán újrahasznosíthatók.
Vásárló Kihúzta a gyufát, nagy bajba kerülhet a Temu
Buksza blog | 2024. október 31. 18:57
Az Európai Bizottság elégedetlen a Temu által benyújtott jelentéssel, amely arról számolt be, milyen intézkedésekkel igyekeztek megakadályozni, hogy gyanús termékek kerüljenek fel az elektronikus piacterükre.
Vásárló 3 dolog, amitől férfiasabbnak érzik magukat a férfiak
Márkázott tartalom | 2024. október 31. 10:56
A férfiasság érzete az önértékelés egyik fontos alappillére, és számos tényező befolyásolja, hogy egy férfi mennyire érzi magát magabiztosnak és férfiasnak a mindennapokban. A következőkben három olyan tényezőt járunk körül, amelyek jelentős hatással vannak a férfiak önértékelésére és férfiasság érzetére.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG