5p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Háromszázezer magyar szerezhetett volna az elmúlt 5 évben több száz euróra rúgó kártérítést a légitársaságoktól, alig akadt azonban valaki, aki be is hajtotta a társaságokon a jogosan járó követelést. Egy cég most ebből csinál nagy üzletet, az összeg negyedéért beszedi a pénzt helyettünk – nagy pénzt húzhatnak ki a légitársaságok zsebéből.

Az európai törvények szerint a repülőjáratok 3 órát meghaladó késése, törlése illetve túlfoglalása esetén kártérítés jár az utasoknak – attól függően, hogy milyen hosszú az út, 250, 400 vagy 600 euró értékben. Ez az európai repterekről induló illetve az európai társaságok által üzemeltetett járatokra egyaránt érvényes.

A dolog érdekessége, hogy ez a kártérítés 5 évre visszamenőleg is jár – ez azt jelenti, hogy jelenleg 297 ezer magyar utas összesen 23 milliárd forintot követelhet vissza jogszerűen légitársaságától. A Claim it nevű társaság épp ezen követelések behajtására szakosodott; most megkezdték magyarországi működésüket, ezért egy sajtótájékoztatón mutatták be a tevékenységet.

23 milliárd forint vár a magyarokra

A társaság szerint a 23 milliárd forint értékű „bennhagyott pénz” úgy jön össze, hogy az elmúlt 5 évben 2300 járat késett 3 óránál többet, vagy törölték, túlfoglalták – a 297 ezer utas 97 százaléka azonban nem igényelte a kártérítést. Az, hogy Magyarországon 5 évre visszamenőleg is jár a kártérítés, egyébként igencsak utasbarát szabályozás: Európában jellemzően csak 2 év az elévülés ideje. (Belgiumban mellesleg mindössze 1 év a visszaigénylés lehetséges ideje.)

A társaság sikerdíjas rendszerben működik: a megszerzett kártérítés 25 százalékára tartanak igényt – magyarán ha nem járnak sikerrel, nem kérnek pénzt a szolgáltatásért sem. Az eljárás megkezdéséhez az utasok útlevelének és jegyének másolatára és egy meghatalmazásra van szükség.

Ha kell, bíróságra mennek

A Claim it azt állítja, általában sikerül megegyezniük a légitársaságokkal, de ha kell, bíróságra is elviszik az ügyet a jogerős ítéletig.

Amikor elkezdték a tevékenységüket Belgiumban, az ügyek 80 százaléka került bíróságra és csak 20 százalék esetében fizettek enélkül a bíróságok – mostanra ez az arány lement 50-50 százalékra. A bírósági ügyek 92-93 százalékát megnyerik annak köszönhetően, hogy előzetes szűrést végeznek, azaz csak olyan eseteket vállalnak, ahol tényleg visszajár a pénz (tehát ha például csak másfél órát késett a gép, akkor nem foglalkoznak az üggyel, hiszen 3 óra a kártérítési határ).

A légitársaságok nem szeretnek fizetni

Ralph Pais, a vállalat alapító-vezérigazgatója elmondta: a tapasztalatok szerint a biztosítókhoz hasonlóan a légitársaságokból is nehéz kipréselni azt a pénzt, ami egyébként jár az ügyfeleknek, sokszor nem veszik komolyan a hozzájuk kártérítésért forduló utasokat, nem fogadják el az anyagi felelősségüket. Ha azonban szakértők fordulnak hozzá, jóval nagyobb a megegyezés esélye.

A társaságok egyébként általában azzal utasítják vissza a kártérítési igényeket, hogy rajtuk kívül álló okokból volt késés - Pais szerint valóban előfordulhat ilyen helyzet, például terrorcselekmény vagy vulkánkitörés. A repülőgépek műszaki problémái azonban nem tartoznak ebbe a körbe (az Európai Bíróság is kimondta már), mégis megpróbálják ezzel magyarázni a kártérítés visszautasítását. A be nem jelentett sztrájk lehet olyan oka a késésnek, amiért nem felelős a társaság, de ha előre bejelentett a munkabeszüntetés, akkor már nem hivatkozhat erre a kártérítés elutasításánál.

Pais szerint a légitársaságok jogászai biztosan lázas munkába kezdenek azután, hogy a Claim it a magyar piacra lépett.

A jegyártól egyébként független a kártérítés összege: a kompenzáció összege fix, akkor is 250 euró a minimum, ha a jegyet egyébként 5 ezer forintért vették (és akkor is 600 euró a maximum, ha egymilliós jegyről van szó).

Nem ők az elsők

A sajtótájékoztatón felvetették, más cégek és ügyvédi irodák is foglalkoznak már ezzel a szolgáltatással – miért pont a Claim it mozdíthatná meg a magyar utasokat? A cégvezető szerint a különbség az, hogy a cég lefedi egész Európát, így meghatározó szereplője lehet a piacnak. Másrészt sokan nem is tudnak erről a lehetőségről, vagy nem ér nekik annyit az ügy, hogy ügyvédhez forduljanak miatta – a sikerdíjas konstrukció miatt azonban a Claim it-nél nem kockáztatnak semmit az ügyfelek. Ez a cég egyébként azért tudja bevállalni, mert nagy volumenben foglalkozik ilyen ügyekkel – mondta Pais.

A legjobbkor jöttek?

Marie-France Andre, Belgium magyarországi nagykövete elmondta: Budapesten virágzik a turizmus, rengeteg nemzetközi konferencia és sportesemény helyszíne az ország, a zenei fesztiválok is rengeteg embert vonzanak az országba – így kézenfekvő egy légi utazással kapcsolatos szolgáltatást ezen a piacon is elindítani. A '90-es évek óta vannak egyébként jelen belga cégek a magyar piacon, a gazdaság majdnem minden területét lefedik, a Claim it-hez hasonló cég azonban még nem volt nálunk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
Vásárló Nem csak akkor érdemes szervizbe menni, ha baj van
Márkázott tartalom | 2025. október 13. 10:09
Sokan csak akkor keresnek autószervizt, amikor már világít a hibajelző, esetleg furcsa hangokat ad ki a motor. Pedig a rendszeres karbantartás nemcsak a hibák megelőzésére jó, de segít abban is, hogy az autó hosszabb távon megbízható maradjon. Egy jól karbantartott jármű ritkábban hagy cserben, kevesebb váratlan költséget okoz, és az utazás is nyugodtabb vele. A szervizbe járás tehát nem csak a műszaki vizsga előtti kapkodásról szólhat, hanem egy tudatos, előrelátó hozzáállásról is.
Vásárló Töltsd le az 5 éves MySPAR appot – spórolj és nyerd meg az új Peugeot 2008-at!
PR | 2025. október 9. 10:03
Születésnapját ünnepli a MySPAR app, amit már több mint félmillióan használnak nap mint nap. Most a hetente frissülő digitális kuponok többsége akár 30% kedvezményt ad, a nyereményjáték fődíja pedig egy vadonatúj Peugeot 2008!
Vásárló Energiatakarékos hűtők 2025-ben: mennyit spórolhat egy A-osztályos modell?
PR | 2025. október 7. 13:44
A háztartások energiafogyasztásának jelentős részét a folyamatosan üzemelő készülékek adják. Közülük is a hűtőszekrény az, amely a nap 24 órájában működik, így választása hosszú évekre meghatározza a villanyszámlát. 2025-ben az energiahatékonyság már nemcsak környezetvédelmi kérdés, hanem egyre inkább pénzügyi döntés is: egy A-osztályos modell éves szinten tízezreket hagyhat a családi kasszában.
Vásárló Őszi hajtrendek: a legdivatosabb frizurák ebben a szezonban
Márkázott tartalom | 2025. október 7. 10:20
Az őszi időszak mindig kiváló lehetőséget ad arra, hogy kicsit megújítsa magát, akár egy új frizura segítségével. 
Vásárló Eldobja a „csodafegyverét” a kormány a választásokig? Kizártnak tűnik
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. október 7. 05:37
Már nem csak tavalyhoz képest drágább a nagybevásárlás: két hónap után újra emelkedésnek indultak az élelmiszerárak a hipermarketekben. Az viszont jó hír, hogy az éves drágulás tempója legalább egy kicsit újra lassult. Elképzelhetetlennek tűnik az árrésstop november végi kivezetése a Privátbankár Árkosár legfrissebb eredményei alapján.
Vásárló A hatékonyság titka: modern higiéniai megoldások
Márkázott tartalom | 2025. október 6. 10:12
Gondolta volna, hogy a tisztaság mennyire fontos szerepet játszik a vállalatok hétköznapjaiban? Akár szállodák, akár kórházak működtetése a cél, a megfelelő higiéniai rendszerek kialakítása nemcsak a komfortérzetet növeli, hanem közvetlenül befolyásolja a gazdasági teljesítményt is. 
Vásárló Motorkerékpár vásárlása lízinggel?
Márkázott tartalom | 2025. október 5. 13:40
Bizony erre is van lehetőség, de természetesen itt a részletekre kiemelten figyelni kell. Kevesen tudják, de több típusa is elérhető a lízingnek, a nyílt végű kifejezetten vállalkozók, cégek számára érheti meg, mivel még áfalevonásra is lehetőség van, így kevesebb kamatot kell visszafizetni.
Vásárló Vitaminok és ásványi anyagok a teljesebb életért
Márkázott tartalom | 2025. október 5. 11:09
Ma már teljesen hétköznapinak számít, ha étrend-kiegészítőkkel támogatjuk szervezetünk működését. Különösen az őszi, megfázásra hajlamosító időjárásban érezzük ennek szükségét. A termékek közt azonban könnyen zavarba jöhetünk, ha meglátjuk, milyen széles a kínálat a piacon, ezért nagyon fontos, hogy megtaláljuk azt a termékcsaládot, ami megbízható és minden tekintetben meg is felel az elvárásainknak. 
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG