TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában
Háromszázezer magyar szerezhetett volna az elmúlt 5 évben több száz euróra rúgó kártérítést a légitársaságoktól, alig akadt azonban valaki, aki be is hajtotta a társaságokon a jogosan járó követelést. Egy cég most ebből csinál nagy üzletet, az összeg negyedéért beszedi a pénzt helyettünk – nagy pénzt húzhatnak ki a légitársaságok zsebéből.

Az európai törvények szerint a repülőjáratok 3 órát meghaladó késése, törlése illetve túlfoglalása esetén kártérítés jár az utasoknak – attól függően, hogy milyen hosszú az út, 250, 400 vagy 600 euró értékben. Ez az európai repterekről induló illetve az európai társaságok által üzemeltetett járatokra egyaránt érvényes.

A dolog érdekessége, hogy ez a kártérítés 5 évre visszamenőleg is jár – ez azt jelenti, hogy jelenleg 297 ezer magyar utas összesen 23 milliárd forintot követelhet vissza jogszerűen légitársaságától. A Claim it nevű társaság épp ezen követelések behajtására szakosodott; most megkezdték magyarországi működésüket, ezért egy sajtótájékoztatón mutatták be a tevékenységet.

23 milliárd forint vár a magyarokra

A társaság szerint a 23 milliárd forint értékű „bennhagyott pénz” úgy jön össze, hogy az elmúlt 5 évben 2300 járat késett 3 óránál többet, vagy törölték, túlfoglalták – a 297 ezer utas 97 százaléka azonban nem igényelte a kártérítést. Az, hogy Magyarországon 5 évre visszamenőleg is jár a kártérítés, egyébként igencsak utasbarát szabályozás: Európában jellemzően csak 2 év az elévülés ideje. (Belgiumban mellesleg mindössze 1 év a visszaigénylés lehetséges ideje.)

A társaság sikerdíjas rendszerben működik: a megszerzett kártérítés 25 százalékára tartanak igényt – magyarán ha nem járnak sikerrel, nem kérnek pénzt a szolgáltatásért sem. Az eljárás megkezdéséhez az utasok útlevelének és jegyének másolatára és egy meghatalmazásra van szükség.

Ha kell, bíróságra mennek

A Claim it azt állítja, általában sikerül megegyezniük a légitársaságokkal, de ha kell, bíróságra is elviszik az ügyet a jogerős ítéletig.

Amikor elkezdték a tevékenységüket Belgiumban, az ügyek 80 százaléka került bíróságra és csak 20 százalék esetében fizettek enélkül a bíróságok – mostanra ez az arány lement 50-50 százalékra. A bírósági ügyek 92-93 százalékát megnyerik annak köszönhetően, hogy előzetes szűrést végeznek, azaz csak olyan eseteket vállalnak, ahol tényleg visszajár a pénz (tehát ha például csak másfél órát késett a gép, akkor nem foglalkoznak az üggyel, hiszen 3 óra a kártérítési határ).

A légitársaságok nem szeretnek fizetni

Ralph Pais, a vállalat alapító-vezérigazgatója elmondta: a tapasztalatok szerint a biztosítókhoz hasonlóan a légitársaságokból is nehéz kipréselni azt a pénzt, ami egyébként jár az ügyfeleknek, sokszor nem veszik komolyan a hozzájuk kártérítésért forduló utasokat, nem fogadják el az anyagi felelősségüket. Ha azonban szakértők fordulnak hozzá, jóval nagyobb a megegyezés esélye.

A társaságok egyébként általában azzal utasítják vissza a kártérítési igényeket, hogy rajtuk kívül álló okokból volt késés - Pais szerint valóban előfordulhat ilyen helyzet, például terrorcselekmény vagy vulkánkitörés. A repülőgépek műszaki problémái azonban nem tartoznak ebbe a körbe (az Európai Bíróság is kimondta már), mégis megpróbálják ezzel magyarázni a kártérítés visszautasítását. A be nem jelentett sztrájk lehet olyan oka a késésnek, amiért nem felelős a társaság, de ha előre bejelentett a munkabeszüntetés, akkor már nem hivatkozhat erre a kártérítés elutasításánál.

Pais szerint a légitársaságok jogászai biztosan lázas munkába kezdenek azután, hogy a Claim it a magyar piacra lépett.

A jegyártól egyébként független a kártérítés összege: a kompenzáció összege fix, akkor is 250 euró a minimum, ha a jegyet egyébként 5 ezer forintért vették (és akkor is 600 euró a maximum, ha egymilliós jegyről van szó).

Nem ők az elsők

A sajtótájékoztatón felvetették, más cégek és ügyvédi irodák is foglalkoznak már ezzel a szolgáltatással – miért pont a Claim it mozdíthatná meg a magyar utasokat? A cégvezető szerint a különbség az, hogy a cég lefedi egész Európát, így meghatározó szereplője lehet a piacnak. Másrészt sokan nem is tudnak erről a lehetőségről, vagy nem ér nekik annyit az ügy, hogy ügyvédhez forduljanak miatta – a sikerdíjas konstrukció miatt azonban a Claim it-nél nem kockáztatnak semmit az ügyfelek. Ez a cég egyébként azért tudja bevállalni, mert nagy volumenben foglalkozik ilyen ügyekkel – mondta Pais.

A legjobbkor jöttek?

Marie-France Andre, Belgium magyarországi nagykövete elmondta: Budapesten virágzik a turizmus, rengeteg nemzetközi konferencia és sportesemény helyszíne az ország, a zenei fesztiválok is rengeteg embert vonzanak az országba – így kézenfekvő egy légi utazással kapcsolatos szolgáltatást ezen a piacon is elindítani. A '90-es évek óta vannak egyébként jelen belga cégek a magyar piacon, a gazdaság majdnem minden területét lefedik, a Claim it-hez hasonló cég azonban még nem volt nálunk.

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.

Lapunk Minőségi Újságírás díjat kapott 2020. júliusában


Jól jönne 1,5 millió forint?

A Bank360.hu és a Privátbankár kalkulátora alapján az alábbi induló törlesztőkre számíthatsz a THM-plafon után, ha 1,5 millió forintra van szükséged 60 hónapra: az Erste Bank személyi kölcsöne 32 418 forintos törlesztőrészlettel lehet a tiéd. A Cetelemnél 32 738 forint, a K&H-nál pedig 33 912 forint a törlesztőrészlet. Más kölcsönt keresel? Ezzel a kalkulátorral összehasonlíthatod a bankok ajánlatait!

Vásárló Fűtési kisokos a fától a hőszivattyúig: hogyan működnek?
Natív tartalom | 2020. november 25. 12:47
Dübörög a fűtési szezon Magyarországon. Ez nem csak akkor válik nyilvánvalóvá, ha a hőmérőre nézünk: a légszennyezettségi adatokat nézve is látszik, hogy országszerte füstölnek a kémények. Magyarországon a szakértői becslések szerint 800 ezer és 1 millió közé tehető az elavult, több mint 20 éve felszerelt kazánok száma, így sok háztartásban esedékes vagy válik hamarosan esedékessé a fűtőberendezés cseréje.
Vásárló Újra visszajöhet az idősek vásárlási idősávja
Privátbankár.hu | 2020. november 23. 10:47
Az Idősek Tanácsa javasolja.
Vásárló Hagyományos vagy modern karikagyűrű?
Márkázott tartalom | 2020. november 18. 10:35
Milyen is az a hagyományos karikagyűrű? Mivel érdemli ki egy gyűrű ezt a titulust, és mitől válik modernné? Ezekre keressük ma a választ, és ezzel talán segítünk abban, hogy ki tudd választani azt is, hogy hozzád melyik stílus áll a legközelebb.
Vásárló Ragyogó tisztaság a HORECA szektorban is!
Márkázott tartalom | 2020. november 16. 12:22
A vendéglátóipar egyes szegmenseiben, az éttermek, a szállodák és a kávéházak személyében, azaz a HORECA szektorban kifejezetten fontos a vendégek számára a higiénikus és egészséges környezet biztosítása. Hiszen ahol az ember alszik és ételeket vagy italokat fogyaszt, ott érzékenyebb a megfelelő higiéniára. Amennyiben ezzel nincsen megelégedve, akkor többször garantáltan nem fogja látogatni az adott helyszínt, és más lehetőség után néz.    Az ő helyzetében könnyű a váltás, míg a szektorban tevékenykedő szálloda, kávéház vagy étterem hírneve egyetlen rossz tapasztalat hatására is romolhat. Ennek tükrében érdemes beszerezni a legideálisabb ipari tisztítószereket, hiszen jó minőségű szerek segítségével képes az ember biztosítani a megfelelő higiéniát és elégedetté tenni a vendégeit. 
Vásárló Ne féljen a budapesti költözéstől! Így néz ki a költöztetés egy profi csapattal
Márkázott tartalom | 2020. november 15. 12:43
Sajnos a legtöbben félnek a költözéstől. Akik nem vesznek igénybe költöztető cégtől segítséget, azoknak többféle félelmük is van. Egyrészt attól félnek, hogy hogyan fogják kilogisztikázni az egész fuvart. Gondolok itt a segítőkre, a parkolásra, a fel-le cipelésre, a sérülésmentes szállításra, stb. Ez mind-mind jogos félelem, mert nem profi költöztetők végzik a költöztetést, a pakolást, a rakodást.   Akik viszont költöztető segítségét veszik igénybe, részben másfajta félelemmel rendelkeznek. Persze ők is félnek attól, hogy valóban épségben meg fog-e minden érkezni, vagy megérkezik-e egyáltalán minden. Attól is tartanak, hogy a felpakolás pillanatában valóban meg fog-e érkezni a teherautó, és megkezdik-e a felpakolást. És természetesen ott van a végösszegtől való félelem, nehogy többe kerüljön, mint amire számítanak. Nézzük, hogy miért érdemes költöztető cég segítségét kérni, és kis körültekintéssel miért alaptalanok a félelmek!
Vásárló Így lehet megoldani házilag a gumicserét a robogón
Márkázott tartalom | 2020. november 14. 17:55
Mi szükséges ahhoz, hogy a robogó gumicseréje akár önállóan, házilag is megoldható legyen? Ezt a kérdést fogjuk részletesen megválaszolni ebben a bejegyzésben. Megnézzük a műveletet indokoló tényezőket, a beavatkozás eszközigényét, illetve a leghasznosabb tudnivalókat a robogó gumicseréjére vonatkozóan. Szóval, amennyiben előszeretettel javítjuk és tartjuk karban a motorunkat önállóan, akkor a házilag történő gumicserét is sikeresen oldhatjuk meg.
Vásárló Szigorítások - mit léptek a vidéki városok?
Privátbankár.hu / MTI | 2020. november 12. 18:18
Több helyen is korlátozták, hogy egy időben hányan tartózkodhatnak a piacokon. Van, ahol újra bevezették az idősek vásárlási idősávját.
Vásárló A magyar GDP háromnegyedét költötték el pár nap alatt két áruházban
MTI | 2020. november 12. 08:19
Majdnem kéthetesre húzták el a szinglik napját, és egyébként is pörög az internetes vásárlás - el is költötték pár nap alatt a tavalyi éves magyar GDP háromnegyedét két áruházban.
Vásárló Sehol sincs már a fekete péntek: ma van a legnagyobb vásárlási őrület
MTI | 2020. november 11. 06:43
Úgy tűnik, hogy nem a fekete péntek lesz idén sem a vásárlók legnagyobb ünnepe, hanem a szinglik napja: már a felvezető időszakban megdőlt a tavalyi rekord az Alibabán.
Vásárló A jövő innovatív technológiái egy helyen: Moon Store
Márkázott tartalom | 2020. november 10. 13:10
Most egy olyan hazai céget fogok bemutatni neked, ahol felismerték, hogy a jövő elkezdődött. A Moon Store azért jött létre, hogy globális, vezető, innovatív márkák termékeit hozza el Magyarországra. Olyan termékeket, melyekről egyszerűen bűn lenne lemaradni.    Fókuszban az innováció és a minőség, valamint a kiváló felhasználói élmény. Ezeket az igényeket, elvárásokat, vágyakat veszik figyelembe egy-egy innovatív termék forgalmazásának megkezdésekor. Ha szeretnél betekinteni a jövőbe, jó helyen vagy, ugyanis a Moon Store elhozta számodra is a jövő innovatív technológiáit. Lássuk, hogy az Anker cégcsoport milyen innovatív termékeit érheted el immár te is Magyarországon az otthon, biztonság és szórakozás területén.
hírlevél