Az európai törvények szerint a repülőjáratok 3 órát meghaladó késése, törlése illetve túlfoglalása esetén kártérítés jár az utasoknak – attól függően, hogy milyen hosszú az út, 250, 400 vagy 600 euró értékben. Ez az európai repterekről induló illetve az európai társaságok által üzemeltetett járatokra egyaránt érvényes.
A dolog érdekessége, hogy ez a kártérítés 5 évre visszamenőleg is jár – ez azt jelenti, hogy jelenleg 297 ezer magyar utas összesen 23 milliárd forintot követelhet vissza jogszerűen légitársaságától. A Claim it nevű társaság épp ezen követelések behajtására szakosodott; most megkezdték magyarországi működésüket, ezért egy sajtótájékoztatón mutatták be a tevékenységet.
23 milliárd forint vár a magyarokra
A társaság szerint a 23 milliárd forint értékű „bennhagyott pénz” úgy jön össze, hogy az elmúlt 5 évben 2300 járat késett 3 óránál többet, vagy törölték, túlfoglalták – a 297 ezer utas 97 százaléka azonban nem igényelte a kártérítést. Az, hogy Magyarországon 5 évre visszamenőleg is jár a kártérítés, egyébként igencsak utasbarát szabályozás: Európában jellemzően csak 2 év az elévülés ideje. (Belgiumban mellesleg mindössze 1 év a visszaigénylés lehetséges ideje.)
A társaság sikerdíjas rendszerben működik: a megszerzett kártérítés 25 százalékára tartanak igényt – magyarán ha nem járnak sikerrel, nem kérnek pénzt a szolgáltatásért sem. Az eljárás megkezdéséhez az utasok útlevelének és jegyének másolatára és egy meghatalmazásra van szükség.
Ha kell, bíróságra mennek
A Claim it azt állítja, általában sikerül megegyezniük a légitársaságokkal, de ha kell, bíróságra is elviszik az ügyet a jogerős ítéletig.
Amikor elkezdték a tevékenységüket Belgiumban, az ügyek 80 százaléka került bíróságra és csak 20 százalék esetében fizettek enélkül a bíróságok – mostanra ez az arány lement 50-50 százalékra. A bírósági ügyek 92-93 százalékát megnyerik annak köszönhetően, hogy előzetes szűrést végeznek, azaz csak olyan eseteket vállalnak, ahol tényleg visszajár a pénz (tehát ha például csak másfél órát késett a gép, akkor nem foglalkoznak az üggyel, hiszen 3 óra a kártérítési határ).
A légitársaságok nem szeretnek fizetni
Ralph Pais, a vállalat alapító-vezérigazgatója elmondta: a tapasztalatok szerint a biztosítókhoz hasonlóan a légitársaságokból is nehéz kipréselni azt a pénzt, ami egyébként jár az ügyfeleknek, sokszor nem veszik komolyan a hozzájuk kártérítésért forduló utasokat, nem fogadják el az anyagi felelősségüket. Ha azonban szakértők fordulnak hozzá, jóval nagyobb a megegyezés esélye.
A társaságok egyébként általában azzal utasítják vissza a kártérítési igényeket, hogy rajtuk kívül álló okokból volt késés - Pais szerint valóban előfordulhat ilyen helyzet, például terrorcselekmény vagy vulkánkitörés. A repülőgépek műszaki problémái azonban nem tartoznak ebbe a körbe (az Európai Bíróság is kimondta már), mégis megpróbálják ezzel magyarázni a kártérítés visszautasítását. A be nem jelentett sztrájk lehet olyan oka a késésnek, amiért nem felelős a társaság, de ha előre bejelentett a munkabeszüntetés, akkor már nem hivatkozhat erre a kártérítés elutasításánál.
Pais szerint a légitársaságok jogászai biztosan lázas munkába kezdenek azután, hogy a Claim it a magyar piacra lépett.
A jegyártól egyébként független a kártérítés összege: a kompenzáció összege fix, akkor is 250 euró a minimum, ha a jegyet egyébként 5 ezer forintért vették (és akkor is 600 euró a maximum, ha egymilliós jegyről van szó).
Nem ők az elsők
A sajtótájékoztatón felvetették, más cégek és ügyvédi irodák is foglalkoznak már ezzel a szolgáltatással – miért pont a Claim it mozdíthatná meg a magyar utasokat? A cégvezető szerint a különbség az, hogy a cég lefedi egész Európát, így meghatározó szereplője lehet a piacnak. Másrészt sokan nem is tudnak erről a lehetőségről, vagy nem ér nekik annyit az ügy, hogy ügyvédhez forduljanak miatta – a sikerdíjas konstrukció miatt azonban a Claim it-nél nem kockáztatnak semmit az ügyfelek. Ez a cég egyébként azért tudja bevállalni, mert nagy volumenben foglalkozik ilyen ügyekkel – mondta Pais.
A legjobbkor jöttek?
Marie-France Andre, Belgium magyarországi nagykövete elmondta: Budapesten virágzik a turizmus, rengeteg nemzetközi konferencia és sportesemény helyszíne az ország, a zenei fesztiválok is rengeteg embert vonzanak az országba – így kézenfekvő egy légi utazással kapcsolatos szolgáltatást ezen a piacon is elindítani. A '90-es évek óta vannak egyébként jelen belga cégek a magyar piacon, a gazdaság majdnem minden területét lefedik, a Claim it-hez hasonló cég azonban még nem volt nálunk.