3p

A mesterséges intelligencia lehetővé teszi a valós idejű kereskedést a ruházati cikkek piacán, azaz a fogyasztói ízlés változásainak azonnali lekövetését és kiszolgálását. Ennek azonban nagy ára van.

Az elmúlt évben a kínai Shein online ruhakereskedő vált a fast fashion néven ismert kiskereskedelmi értékesítés koronázatlan királyává. Ezt részben annak köszönhette, hogy rendkívül jól alkalmazza a mesterséges intelligenciát (MI) – derült ki a Wired magazin összefoglalójából. Elsősorban az emberi viselkedés mintáinak gyors lekövetésére használják az MI-t.

Ez párosul az ultragyors beszállítói láncokkal, azaz azzal, ami lehetővé teszi a szakértők szakzsargonjában valós idejű kereskedésnek nevezett tevékenységet. Más szóval, miután a Shein több mint ötezer gyártó partnere is hozzáfér az MI információhoz, azonnal hozzá tudja igazítani ruhagyártását az új trendekhez. Szakértői becslések szerint a cég hálózatában mindössze tíz napra van szükség a ruhatervezési ötletek megjelenésétől az annak megfelelő kész ruhák gyártásáig.

Nincs minek örülni összességében
Nincs minek örülni összességében
Fotó: Pixabay

További becslések szerint naponta tízezer új termék kerül fel a kínai e-kereskedő platformjára és a vállalat összesen 600 ezer terméket kínál. Ezek átlagára 10 dollár (3540 forint). A Shein nem erősíti meg ezeket a becsléseket. Egy felmérés szerint az USA-ban a 2000 után született Z generáció minden egyes tagja legalább egy terméket vásárol a Sheinen havonta egyszer.

Árfolyamok és grafikonok

A gond az, hogy az értékesítésnek ez a tempója irdatlan nagy szén-dioxid-kibocsátással jár. Ez kiderült a Shein friss fenntarthatósági jelentéséből is, amely szerint a cég 2022 és 2023 összehasonlításában közel megduplázta emisszióját. Bár erre az a válaszuk, hogy a tevékenységük bővüléséből fakad a többlet, valójában a kibocsátás gyorsabban nő, mint az árbevétel. A légszennyezés mértékét jelzi, hogy a cég tevékenységéhez kapcsolódóan 2023-ban 16,7 millió tonna szén-dioxid került a levegőbe, ami több, mint amit négy szénerőmű produkál. Emellett óriási a jelentősége a Sheinnek a textilpazarlásban. A ruháihoz használt poliészternek csak hat százalékát gyűjtik vissza. Egy munkaügyi felmérés szerint az e-kereskedőnek dolgozó gyárak alkalmazottai 75 órát dolgoznak egy héten.

A University of Delaware kutatói szerint nem az MI a felelős a nagy károsanyag-kibocsátásért, hanem az, hogy a Shein légi szállítással juttatja el új termékeit a felhasználókhoz. A baj forrása az online kereskedési platform üzleti modelljében van. Ez arra ösztönzi a vállalat fogyasztóit, hogy pánikszerű gyorsasággal cseréljék ruháikat és eldobják az alig használt „régit”. Amíg a vásárlók nem változnak, addig nem fog javulni a helyzet. Addig csak a Shein ígéretében lehet bízni, miszerint 2030-ra 25 százalékkal csökkenti szén-dioxid-kibocsátását és 2050-re eléri a nettó karbonsemleges működést.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
Vásárló Futárok nevében verik át a gyanútlan online vásárlókat a csalók: figyelmeztet a szlovák rendőrség
Privátbankár.hu | 2024. december 12. 12:59
Egy újfajta csalásra hívja fel a figyelmet a magyar nyelvű szlovákiai sajtó, ami vélhetően nem csupán Magyarország északi szomszédjának lakóit veszélyezteti.
Vásárló Földbe döngölheti a bíróság a „junk food” élelmiszerek és italok gyártóit
Buksza blog | 2024. december 12. 07:44
Egy magánember olyan pert kezdeményezett az úgynevezett ultrafeldolgozott élelmiszerek gyártói ellen, amely a dohánygyártók elmeszeléséhez hashonló végeredménnyel járhat.
Vásárló Váltás jöhet a boltokban: nyugdíjba mehetnek a mostani bevásárlókocsik
Buksza blog | 2024. december 10. 17:47
Hamarosan megjelenhetnek az okosnak mondott bevásárlókocsik az áruházakban, amelyek két szempontból is kiérdemlik ezt a jelzőt. Sokat tudó elektronikus kütyük és tudják hogyan húzzák ki a pénzt a vevők.
Vásárló Egy speciális hajápoló termék, amelyet érdemes megismerni
Márkázott tartalom | 2024. december 9. 15:29
A keratinos samponok népszerűsége töretlen, de vajon hányan ismerik közelebbről is ezeket a termékeket? Miért jó, ha ezeket használjuk a már megszokott samponok helyett? Cikkünkből ez is kiderül!
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG