Az elmúlt évben a kínai Shein online ruhakereskedő vált a fast fashion néven ismert kiskereskedelmi értékesítés koronázatlan királyává. Ezt részben annak köszönhette, hogy rendkívül jól alkalmazza a mesterséges intelligenciát (MI) – derült ki a Wired magazin összefoglalójából. Elsősorban az emberi viselkedés mintáinak gyors lekövetésére használják az MI-t.
Ez párosul az ultragyors beszállítói láncokkal, azaz azzal, ami lehetővé teszi a szakértők szakzsargonjában valós idejű kereskedésnek nevezett tevékenységet. Más szóval, miután a Shein több mint ötezer gyártó partnere is hozzáfér az MI információhoz, azonnal hozzá tudja igazítani ruhagyártását az új trendekhez. Szakértői becslések szerint a cég hálózatában mindössze tíz napra van szükség a ruhatervezési ötletek megjelenésétől az annak megfelelő kész ruhák gyártásáig.
További becslések szerint naponta tízezer új termék kerül fel a kínai e-kereskedő platformjára és a vállalat összesen 600 ezer terméket kínál. Ezek átlagára 10 dollár (3540 forint). A Shein nem erősíti meg ezeket a becsléseket. Egy felmérés szerint az USA-ban a 2000 után született Z generáció minden egyes tagja legalább egy terméket vásárol a Sheinen havonta egyszer.
A gond az, hogy az értékesítésnek ez a tempója irdatlan nagy szén-dioxid-kibocsátással jár. Ez kiderült a Shein friss fenntarthatósági jelentéséből is, amely szerint a cég 2022 és 2023 összehasonlításában közel megduplázta emisszióját. Bár erre az a válaszuk, hogy a tevékenységük bővüléséből fakad a többlet, valójában a kibocsátás gyorsabban nő, mint az árbevétel. A légszennyezés mértékét jelzi, hogy a cég tevékenységéhez kapcsolódóan 2023-ban 16,7 millió tonna szén-dioxid került a levegőbe, ami több, mint amit négy szénerőmű produkál. Emellett óriási a jelentősége a Sheinnek a textilpazarlásban. A ruháihoz használt poliészternek csak hat százalékát gyűjtik vissza. Egy munkaügyi felmérés szerint az e-kereskedőnek dolgozó gyárak alkalmazottai 75 órát dolgoznak egy héten.
A University of Delaware kutatói szerint nem az MI a felelős a nagy károsanyag-kibocsátásért, hanem az, hogy a Shein légi szállítással juttatja el új termékeit a felhasználókhoz. A baj forrása az online kereskedési platform üzleti modelljében van. Ez arra ösztönzi a vállalat fogyasztóit, hogy pánikszerű gyorsasággal cseréljék ruháikat és eldobják az alig használt „régit”. Amíg a vásárlók nem változnak, addig nem fog javulni a helyzet. Addig csak a Shein ígéretében lehet bízni, miszerint 2030-ra 25 százalékkal csökkenti szén-dioxid-kibocsátását és 2050-re eléri a nettó karbonsemleges működést.