3p

A mesterséges intelligencia lehetővé teszi a valós idejű kereskedést a ruházati cikkek piacán, azaz a fogyasztói ízlés változásainak azonnali lekövetését és kiszolgálását. Ennek azonban nagy ára van.

Az elmúlt évben a kínai Shein online ruhakereskedő vált a fast fashion néven ismert kiskereskedelmi értékesítés koronázatlan királyává. Ezt részben annak köszönhette, hogy rendkívül jól alkalmazza a mesterséges intelligenciát (MI) – derült ki a Wired magazin összefoglalójából. Elsősorban az emberi viselkedés mintáinak gyors lekövetésére használják az MI-t.

Ez párosul az ultragyors beszállítói láncokkal, azaz azzal, ami lehetővé teszi a szakértők szakzsargonjában valós idejű kereskedésnek nevezett tevékenységet. Más szóval, miután a Shein több mint ötezer gyártó partnere is hozzáfér az MI információhoz, azonnal hozzá tudja igazítani ruhagyártását az új trendekhez. Szakértői becslések szerint a cég hálózatában mindössze tíz napra van szükség a ruhatervezési ötletek megjelenésétől az annak megfelelő kész ruhák gyártásáig.

Nincs minek örülni összességében
Nincs minek örülni összességében
Fotó: Pixabay

További becslések szerint naponta tízezer új termék kerül fel a kínai e-kereskedő platformjára és a vállalat összesen 600 ezer terméket kínál. Ezek átlagára 10 dollár (3540 forint). A Shein nem erősíti meg ezeket a becsléseket. Egy felmérés szerint az USA-ban a 2000 után született Z generáció minden egyes tagja legalább egy terméket vásárol a Sheinen havonta egyszer.

Árfolyam

A gond az, hogy az értékesítésnek ez a tempója irdatlan nagy szén-dioxid-kibocsátással jár. Ez kiderült a Shein friss fenntarthatósági jelentéséből is, amely szerint a cég 2022 és 2023 összehasonlításában közel megduplázta emisszióját. Bár erre az a válaszuk, hogy a tevékenységük bővüléséből fakad a többlet, valójában a kibocsátás gyorsabban nő, mint az árbevétel. A légszennyezés mértékét jelzi, hogy a cég tevékenységéhez kapcsolódóan 2023-ban 16,7 millió tonna szén-dioxid került a levegőbe, ami több, mint amit négy szénerőmű produkál. Emellett óriási a jelentősége a Sheinnek a textilpazarlásban. A ruháihoz használt poliészternek csak hat százalékát gyűjtik vissza. Egy munkaügyi felmérés szerint az e-kereskedőnek dolgozó gyárak alkalmazottai 75 órát dolgoznak egy héten.

A University of Delaware kutatói szerint nem az MI a felelős a nagy károsanyag-kibocsátásért, hanem az, hogy a Shein légi szállítással juttatja el új termékeit a felhasználókhoz. A baj forrása az online kereskedési platform üzleti modelljében van. Ez arra ösztönzi a vállalat fogyasztóit, hogy pánikszerű gyorsasággal cseréljék ruháikat és eldobják az alig használt „régit”. Amíg a vásárlók nem változnak, addig nem fog javulni a helyzet. Addig csak a Shein ígéretében lehet bízni, miszerint 2030-ra 25 százalékkal csökkenti szén-dioxid-kibocsátását és 2050-re eléri a nettó karbonsemleges működést.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG