Az okostelefon (internetezésre viszonylag kényelmesen használható mobiltelefon) hódító útja mindössze 10 éve kezdődött, és mára az emberiség egyik kedvenc, sőt, talán legfőbb használati eszköze lett. Ez így volt a gyorsan fejlődő Kínában is, persze ott azért még kisebb a vásárlóerő, mint Európa nagy részén vagy Amerikában.
Kínai gyártók
Az Apple által gyártott iPhone mindazonáltal ott is népszerű volt, de annak sok év után is igen magas az ára, miközben Kínában egyre több alternatíva jelent meg, hazai cégektől. Az Apple a tavalyi utolsó negyedévben még a 4. helyet foglalta el a legtöbbet eladott típusok listáján, az idei első negyedévben már az ötödik helyre szorította a Xiaomi, amely 37 százalékkal 12 millió darabra növelte kínai eladásait a negyedévben.
Túl a zeniten
Az első helyen álló Huawei is növelte eladásait, mégpedig 2 százalékkal, miközben az eladott telefonok teljes száma 21 százalékkal 91 millió darabra csökkent. Növelni csak a Xiaomi és a Huawei tudta eladásait, a 10 legnagyobb szállítóból 8 visszaesést szenvedett el. A piacot egyre inkább négy belföldi gyártó uralja: a Huawei, az Oppo, a Vivo és a Xiaomi. Ők szállították a Kínában eladott telefonok 73 százalékát az első negyedévben.
A Xiaomi erős növekedése annak köszönhető, hogy a cég nagyot erősített az olcsóbb szegmensben, az ezer jüan (kb. 160 dollár) alatti árkategóriában a Redmi típussal. A kínai piac, első körben telítődött, vagyis 10 év alatt majdnem mindenki, aki akart, vett már okostelefont. Persze a régebbieket már le kellett cserélni, akár többször is, de tény, hogy most már kevés új vevőt lehet majd bevonni, a gyártóknak a már meglévő tulajdonosok készülékcseréjére kell koncentrálni.
Egymás rovására
Mindazonáltal negyed év alatt 91 millió darab is igen szép mennyiség, ha megszorozzuk néggyel, éves szinten 364 milliót kapunk, ami feltételezve, hogy az 1,4 milliárd lakosú országban minden második ember telefontulajdonos, átlagosan két évenkénti telefoncserét jelent. Ennél sokkal többre nem is lehet számítani, és noha a cégek még várnak némi fellendülést, a piac feltehetően elérte azt a szintet, ahol a gyártók már csak egymás rovására növekedhetnek.