1p
Egész évre nem, húsvétra azonban a tavalyinál erősebb lesz a drágulás az élelmiszer-kereskedelemben. Mivel a szezon kezdetén még kicsi lesz a magyar árualap, importtal kell fedezni a keresletet, a jelenlegi euróárfolyam pedig 5-8 százalékkal magasabb, mint a tavalyi.

Drága lehet a húsvéti bevásárlás, ha tovább gyengül a forint, a kemény télutó ugyanis több primőr árunál késlelteti az érést, így a magyar árualapot importtal kell pótolni – írja a NAPI Gazdaság. A jelenlegi euró−forint árfolyam 5−8 százalékkal rosszabb, mint tavaly ilyenkor, ez pedig beépülhet a fogyasztói árakba − kérdés, miként alakul a regionális árualap. Néhány esetben, például a húsnál vagy a csokoládénál 5−10 százalékos növekedés sem kizárt.

A jelenlegi helyzet alapján az alapvető húsvéti élelmiszereknél jellemzően tarthatóak a tavalyi árak − mondta a lapnak Fodor Attila, a CBA Kereskedelmi Kft. kommunikációs vezetője. Jelentősebb drágulásra a tojásnál számít a lánc. A termelők jelzései alapján a zöldségeknél a hideg idő miatt nem lesz elegendő a hazai árualap, az ellátás biztosítása érdekében bizonyos mértékű behozatalra lesz szükség a legkeresettebb termékekből.

Az egész éves élelmiszer-drágulás kapcsán Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára elmondta, nem várható, hogy az meghaladná a hét százalékos tavalyi mértéket. Szerinte azonban jelenleg nehéz messzemenő jóslatokba bocsátkozni, mivel az élelmiszer-inflációt a mezőgazdasági alapanyagok árváltozása generálja, a várható termésátlagokra pedig még becslések sem nagyon születtek.

A tavalyi bázis azonban magas, a 2011-es élelmiszer-infláció 200 milliárd forintjába került a fogyasztóknak (ez is erősen rontotta a tavalyi forgalmi volumenindexet). A kemény tél miatt a palánták később fordulnak termőre, emellett a márciusi fagyok is késleltethetik a primőr beindulását, a magyar belpiaci árak azonban sokkal inkább a nemzetközi áraktól függnek, amelyek nem alakulnak jobban, mint tavaly ilyenkor. Az élelmiszer-inflációt utóbbi tarthatja kordában, azonban meghatározó lehet a regionális árualap alakulása is.

Az ipar költségszintje idén összességében nem nőtt drasztikusan, a feldolgozóipar így kénytelen a kereslethez igazodva alacsony beszállítói árakkal dolgozni, vagyis az élelmiszerárak ezen a területen sem nőnek drasztikusan. Idén 4,5−5 százalék közötti inflációt prognosztizálnak, ennek jelentős része az áfaemelkedésből származik. Az élelmiszerárakra hathat a kereslet esetleges növekedése, illetve az energiaárak alakulása is. Az üzemanyagok drasztikus drágulása pedig a jelenlegi feszített beszállítói költségszerkezet miatt gyorsan és maradéktalanul épülhet be a fogyasztói árakba.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG