Amikor James Quincey 2017-ben a Coca-Cola vezérigazgatója lett, a vállalat rossz helyzetben volt, mert termékeire ráapadt az „egészségtelen” jelző. A cég új vezetése úgy döntött, hogy visszatér az alapokhoz: a cukros és édesítőszeres szénsavas üdítők mellé bevezeti a jó öreg tejet a vállalat kínálatába – írta a CNN az ezen a téren azóta megtett utat bemutató cikkében.
Valójában már korábban elkezdődtek a kísérletek: a cég tejjel foglalkozó, Fairlife névre keresztelt vállalkozását 2012-ben alapították közösen a Select Milk Producers tejtermék-nagykereskedő vállalattal. A cég fura, a minimalista divathoz illeszkedő csomagolásban kínált termékei az elmúlt években jobban teljesítettek az áruházláncokban, mint a nagy tejes szakcégek árucikkei.
Fotó: Coca-Cola
A Coca-Cola 2020-ban kivásárolta partnerét a Fairlife-ból egy olyan megállapodás keretében, amelyben a 980 millió dolláros vételár csak az első részlet volt. A többi attól függ, hogy miként teljesít a vállalat. Ez egy ismert módszer olyan portékák megszerzése esetén, amelyeknél bizonytalan, hogy végső soron mire képesek.
Bejött az egészségesital-biznisz, de nem vált dominánssá
Az üzlet ennek alapján ma már a beugrón felül 6,2 milliárd dollárnál tart, ugyanis úgy tűnik, az amerikaiak az élelmiszerek drágulása ellenére értékelik a Fairlife laktóz- és cukormentes, fehérjében gazdag termékeit. Az élen a cég Core Power nevű márkája halad, amelynek a maga kategóriájában kevés közvetlen versenytárssal kell megküzdenie.
A Coca-Cola ezzel együtt óvatosan nyilatkozott legutóbbi pénzügyi jelentésében a Fairlife várható 2025-ös teljesítményéről. Tény az is, hogy a vállalat eladásainak döntő többségét még mindig hagyományos üdítőitalai adják. Ugyanakkor a tejes vállalkozás sokkal jobban teljesít, mint a Coca-Cola másik nagy szerzeménye, a Costa Coffee, amelyet 2018-ban vásárolt fel.
Várhatók még egészségesnek tartott újdonságok a kólakirálytól
A TikTok felhasználói gyakran posztolnak magukról olyan jeleneteket, amelyekben az látható, hogy a Fairlife egészségesnek tartott tejével fogyasztják a kávéjukat. Ugyanakkor a divat forgandó, így ez is gyorsan lecsenghet.
Emellett nem tett jót a Fairlife-nak az a 2022-ben kötött, 21 millió dolláros peren kívüli megállapodást egy olyan jogi eljárásban, amelyben azzal vádolták, hogy a tej, amit felhasznál rosszul tartott tehenektől származik. A vásárlók becsapásával vádolták a céget, mondván: azon a címen kér többet termékeikért, hogy beszállítói babusgatják teheneiket.
A történet tanulsága a CNN szerint, hogy bár a Fairlife vállalkozás bejött a Coca-Colának, ám van még terjeszkedési lehetősége az egészséges élelmiszerek piacán. Vélhetően ki fogják használni, hogy ezek óriási divatját az USA-ban.