Mindenekelőtt fontos, hogy még időben lépjünk, ha problémás termékkel van dolgunk, így érdemes már a két ünnep között visszavinni az ajándékot, a vásárlástól számított három napon belül ezt kötelesek ugyanis visszavenni. A hibát elsősorban javítással vagy cserével orvosolhatja a kereskedő, ezt általában mi választhatjuk ki. Kivételt képez ez alól, ha a boltban nincs több az adott termékből, vagy a javítás aránytalanul drága lenne, ebben az esetben a bolt javasolhat megoldást a problémára, olvasható a fogyasztóvédelem oldalán.
Amennyiben nem a két ünnep között visszük vissza a terméket, erre később is lehetőségünk lesz – a jótállással rendelkező termékeket például a jótállás ideje alatt bármikor visszavihetjük, ezek listáját itt olvashatod. Amely termékekre nem vonatkozik kötelező jótállás (például ruha, cipő, 10 ezer forint alatti műszaki cikkek), azoknál a vásárlástól számított 2 évig élhetünk a szavatossági igényünkkel. Az online vásárolt termékek esetében a kézhezvételtől számított 14 napig – akár indoklás nélkül is! – elállhatunk a vásárlástól, és visszaküldhetjük azt. A minőségi problémákat ebben az esetben is 2 évig jelezhetjük a kereskedő felé.
Blokkpánik – mit tegyek, ha elromlott?
Általában nem illik blokkostul-árcédulástul ajándékozni valamit, ajándékozóként azonban feltétlenül tegyük el a vásárláskor kapott szelvényt, ezzel ugyanis megkönnyítjük a szeretteink dolgát, ha valami történik a kapott készülékkel. Amennyiben ez megvan, úgy gond nélkül kicserélhetjük a terméket, ha az meghibásodik. Ha azonban a blokk hiányzik, ne csüggedjünk; az alábbi esetekben is vissza lehet cserélni a terméket, igaz, valamivel több utánajárással.
Arról, hogy pontosan mit is jelent a jótállás, és hogyan érvényesíthetjük, korábban itt írtunk a Privátbankár.hu-n. >>> |
Ha megvan a jótállási jegy, és jótállás alá eső termékről van szó, akkor elég csak ezt a jegyet bemutatni, ebben az esetben számla bemutatására nem kötelezhet minket a kereskedő. A jótállási határidő a fogyasztási cikk fogyasztó részére történő átadása, vagy ha az üzembe helyezést a forgalmazó vagy annak megbízottja végzi, az üzembe helyezés napjával kezdődik. Amennyiben a termék korábban is volt szervizelve, úgy a javítás időtartamával meghosszabbodik a jótállás időtartama.
Mit tegyek, ha ez sincs meg?
Ha sem a blokk, sem más dokumentum nincs segítségünkre, ebben az esetben csak a kereskedő jóindulatán múlik az, hogy foglalkozik-e szavatossági jogok érvényesítésével. Szerencsés helyzetben a kereskedő emlékszik a vásárlás tényére, de még így sem biztos, hogy segítségünkre lesz. A főszabály az, hogy a kereskedő a vásárlást igazoló bizonylat bemutatása hiányában nem köteles foglalkozni a minőségi kifogás kezelésével.
Mikor nem köteles a bolt visszavenni?
Minőségileg kifogástalan terméket (így például egy második könyvet, ruhát, vagy nem tetsző színű pulóvert) a boltos nem köteles visszavenni vagy kicserélni. A vállalkozás azonban önként, fogyasztóbaráti okokból dönthet úgy, hogy erre mégis lehetőséget biztosít, erről érdemes előre tájékozódni. Ha a termék nem rendeltetésszerű használat miatt hibásodik meg, a kereskedőnek szintén nincs kötelessége azt cserélni vagy saját költségére javíttatni.