A kávépiaci képlet az elmúlt években igen egyszerűvé vált: a klímaváltozás miatt nincs elég kávényersanyag a piacon. Egy mexikói termelő a CNN-nek arról számolt be, hogy hiába alakítottak ki egy olyan rendszert, amelyben a kávécserjék a nap egy részét árnyékban töltik, így ellenállóbbak a szárazságnak, ha nem hullik elég eső, az elkerülhetetlenül mérsékli a termés mennyiségét. Ez növeli a fajlagos költségeket, amelyek azután megjelennek a kávé árában.
A legfrissebb előrejelzések szerint a kávé számtalan szerelmese nyugodtan borítékolhatja, hogy a jövőben többe fog kerülni ez a szenvedélye, mint amit megszokott. Az ENSZ támogatását élvező International Coffee Organization (ICO) júliusi jelentése szerint a kávéár legismertebb mutatója, az ICO Composite Indicator Price 226,83 dollárcent/fonttal 13 éves csúcsra emelkedett.
A kávé érzékenyebb a hőmérséklet változására, mint számos más termény – mondta Michael Hoffmann, a Cornell University agrár- és élettudományi college-ának professzora. Az elmúlt időszakban a klímaváltozás hatására megváltozott időjárás enyhén szólva nem kedvez a kávébab termesztésének.
Nincs mese
A Föld légköre egyre melegebb lesz, ami szélsőségesebbé teszi az időjárást. A növekvő hőmérséklet, nem csupán a növényre hat, hanem azokra az emberekre is, akik terményének betakarítását végzik – fejtegette a professzor.
Végül arra lyukadt ki, hogy minden jel az emberek asztalára kerülő kávé drágulásának irányába mutat.
A kávészakmában az a mondás járja, hogy ha Brazília tüsszent, az egész ágazat megfázik. Ez arra utal, hogy ha a világ legnagyobb Arabica kávét termelő országában valami történik, annak messze ható következményei vannak. Például a 2021 nyarán érkezett váratlan fagy 260 cent/fontra lökte a kávé nyersanyagának piaci jegyzését, miközben a sokéves átlag 100–140 cent. Amikor az Arabica drágul, akkor sokan áttérnek a gyengébb minőségű, de olcsóbb Robusta fajtából készült kávé fogyasztására. Az elmúlt évek ugyanakkor ezen a piacon is rossz híreket hoztak. Hiába tűri
jobban a szárazságot ez kávéfajta, amit mostanában kapott a nyakába, az már neki is sok volt. Vietnámban, a világ legnagyobb Robusta-termelőjénél az egymást követően kedvezőtlen időjárást hozó évek miatt hét százalékkal csökkent a termény exportja. A Starbucks megúszta az áremelést – egyelőre Giuseppe Lavazza, a nevét viselő olasz kávécég vezetője egy sor tényezővel indokolja, miért növelték idén áraikat. Ezek között szerepel a gyenge termés, a klímaváltozás, az Ukrajnában dúló háború, a vörös-tengeri válság és az erős dollár. Ezt egyfajta viharként élik meg, ami forgószélként emeli magasba a fekete ital árát a járvány vége óta.
A kereslet marad, akármennyibe kerül is
A cégvezető ennek alapján arra számít, hogy például Nagy-Britanniában további tíz százalékkal fog megugrani a napi kávé ára. A Nescafénál, a Nestle instant kávé tulajdonosánál a profitrátát zabálta fel a Robusta drágulása. A Starbucks fogyasztói várhatóan egy ideig még a korábbi áron kaphatják a feketéjüket, ám ezt csak annak köszönhetik, hogy a cég hosszú távú szerződések alapján vásárolja a nyersanyagot, amelyeket alacsonyabb áron kötött.
Egy dologban szinte biztosak lehetnek a piaci elemzők. Abban, hogy a kávé iránti kereslet rövid távon nem fog csökkenni. A reggeli feketének nincs alternatívája.