3p

Az elmúlt évek a kávé látványos drágulását hozták, miután előállításának költsége a nyersanyag termelésének szintjén ugrott meg. Nagyon úgy néz ki, hogy ez a folyamat nem áll meg.

A kávépiaci képlet az elmúlt években igen egyszerűvé vált: a klímaváltozás miatt nincs elég kávényersanyag a piacon. Egy mexikói termelő a CNN-nek arról számolt be, hogy hiába alakítottak ki egy olyan rendszert, amelyben a kávécserjék a nap egy részét árnyékban töltik, így ellenállóbbak a szárazságnak, ha nem hullik elég eső, az elkerülhetetlenül mérsékli a termés mennyiségét. Ez növeli a fajlagos költségeket, amelyek azután megjelennek a kávé árában.

A legfrissebb előrejelzések szerint a kávé számtalan szerelmese nyugodtan borítékolhatja, hogy a jövőben többe fog kerülni ez a szenvedélye, mint amit megszokott. Az ENSZ támogatását élvező International Coffee Organization (ICO) júliusi jelentése szerint a kávéár legismertebb mutatója, az ICO Composite Indicator Price 226,83 dollárcent/fonttal 13 éves csúcsra emelkedett.

Sokba fog kerülni, de megmarad a kereslet
Sokba fog kerülni, de megmarad a kereslet
Fotó: Depositphotos

A kávé érzékenyebb a hőmérséklet változására, mint számos más termény – mondta Michael Hoffmann, a Cornell University agrár- és élettudományi college-ának professzora. Az elmúlt időszakban a klímaváltozás hatására megváltozott időjárás enyhén szólva nem kedvez a kávébab termesztésének.

Nincs mese

A Föld légköre egyre melegebb lesz, ami szélsőségesebbé teszi az időjárást. A növekvő hőmérséklet, nem csupán a növényre hat, hanem azokra az emberekre is, akik terményének betakarítását végzik – fejtegette a professzor.

Végül arra lyukadt ki, hogy minden jel az emberek asztalára kerülő kávé drágulásának irányába mutat.

A kávészakmában az a mondás járja, hogy ha Brazília tüsszent, az egész ágazat megfázik. Ez arra utal, hogy ha a világ legnagyobb Arabica kávét termelő országában valami történik, annak messze ható következményei vannak. Például a 2021 nyarán érkezett váratlan fagy 260 cent/fontra lökte a kávé nyersanyagának piaci jegyzését, miközben a sokéves átlag 100–140 cent. Amikor az Arabica drágul, akkor sokan áttérnek a gyengébb minőségű, de olcsóbb Robusta fajtából készült kávé fogyasztására. Az elmúlt évek ugyanakkor ezen a piacon is rossz híreket hoztak. Hiába tűri

jobban a szárazságot ez kávéfajta, amit mostanában kapott a nyakába, az már neki is sok volt. Vietnámban, a világ legnagyobb Robusta-termelőjénél az egymást követően kedvezőtlen időjárást hozó évek miatt hét százalékkal csökkent a termény exportja. A Starbucks megúszta az áremelést – egyelőre Giuseppe Lavazza, a nevét viselő olasz kávécég vezetője egy sor tényezővel indokolja, miért növelték idén áraikat. Ezek között szerepel a gyenge termés, a klímaváltozás, az Ukrajnában dúló háború, a vörös-tengeri válság és az erős dollár. Ezt egyfajta viharként élik meg, ami forgószélként emeli magasba a fekete ital árát a járvány vége óta.

A kereslet marad, akármennyibe kerül is

A cégvezető ennek alapján arra számít, hogy például Nagy-Britanniában további tíz százalékkal fog megugrani a napi kávé ára. A Nescafénál, a Nestle instant kávé tulajdonosánál a profitrátát zabálta fel a Robusta drágulása. A Starbucks fogyasztói várhatóan egy ideig még a korábbi áron kaphatják a feketéjüket, ám ezt csak annak köszönhetik, hogy a cég hosszú távú szerződések alapján vásárolja a nyersanyagot, amelyeket alacsonyabb áron kötött.

Egy dologban szinte biztosak lehetnek a piaci elemzők. Abban, hogy a kávé iránti kereslet rövid távon nem fog csökkenni. A reggeli feketének nincs alternatívája. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
Vásárló Kiderült, melyik márka tarol a hazai újautó-piacon
Privátbankár.hu | 2025. július 5. 11:10
Megőrizte első helyét a BMW a prémium márkák mezőnyében az első fél évben.
Vásárló A tökéletes téglavágás titkai
Márkázott tartalom | 2025. július 5. 09:11
Sokan azt hiszik, hogy a téglavágás egyszerű feladat, de aki már próbálta, tudja, hogy közel sem az. Egy pontosan vágott tégla nemcsak az esztétikai megjelenést javítja, hanem a falazat stabilitását is nagymértékben befolyásolja. Legyen szó kisebb házi projektről vagy nagyobb építkezésről, a precíz vágások elengedhetetlenek. Kézi módszerrel gyakran több időt veszíthetünk a hibás darabok javításával vagy cseréjével.
Vásárló Egészséges hajkorona: hogyan nyerjük vissza a ragyogást?
Márkázott tartalom | 2025. július 4. 12:20
Bármilyen divatos is a hajszín vagy a frizura, ha maga a haj nem egészséges, a megjelenésünk sem lesz teljes. Egy fényes, dús hajkorona nemcsak az önbizalmunkat növeli, hanem az egészségi állapotunk tükre is. Az idő múlásával és a stresszes hétköznapok hatására egyre nehezebb lehet megőrizni a haj életerejét.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG