3p

Az elmúlt évek a kávé látványos drágulását hozták, miután előállításának költsége a nyersanyag termelésének szintjén ugrott meg. Nagyon úgy néz ki, hogy ez a folyamat nem áll meg.

A kávépiaci képlet az elmúlt években igen egyszerűvé vált: a klímaváltozás miatt nincs elég kávényersanyag a piacon. Egy mexikói termelő a CNN-nek arról számolt be, hogy hiába alakítottak ki egy olyan rendszert, amelyben a kávécserjék a nap egy részét árnyékban töltik, így ellenállóbbak a szárazságnak, ha nem hullik elég eső, az elkerülhetetlenül mérsékli a termés mennyiségét. Ez növeli a fajlagos költségeket, amelyek azután megjelennek a kávé árában.

A legfrissebb előrejelzések szerint a kávé számtalan szerelmese nyugodtan borítékolhatja, hogy a jövőben többe fog kerülni ez a szenvedélye, mint amit megszokott. Az ENSZ támogatását élvező International Coffee Organization (ICO) júliusi jelentése szerint a kávéár legismertebb mutatója, az ICO Composite Indicator Price 226,83 dollárcent/fonttal 13 éves csúcsra emelkedett.

Sokba fog kerülni, de megmarad a kereslet
Sokba fog kerülni, de megmarad a kereslet
Fotó: Depositphotos

A kávé érzékenyebb a hőmérséklet változására, mint számos más termény – mondta Michael Hoffmann, a Cornell University agrár- és élettudományi college-ának professzora. Az elmúlt időszakban a klímaváltozás hatására megváltozott időjárás enyhén szólva nem kedvez a kávébab termesztésének.

Nincs mese

A Föld légköre egyre melegebb lesz, ami szélsőségesebbé teszi az időjárást. A növekvő hőmérséklet, nem csupán a növényre hat, hanem azokra az emberekre is, akik terményének betakarítását végzik – fejtegette a professzor.

Végül arra lyukadt ki, hogy minden jel az emberek asztalára kerülő kávé drágulásának irányába mutat.

A kávészakmában az a mondás járja, hogy ha Brazília tüsszent, az egész ágazat megfázik. Ez arra utal, hogy ha a világ legnagyobb Arabica kávét termelő országában valami történik, annak messze ható következményei vannak. Például a 2021 nyarán érkezett váratlan fagy 260 cent/fontra lökte a kávé nyersanyagának piaci jegyzését, miközben a sokéves átlag 100–140 cent. Amikor az Arabica drágul, akkor sokan áttérnek a gyengébb minőségű, de olcsóbb Robusta fajtából készült kávé fogyasztására. Az elmúlt évek ugyanakkor ezen a piacon is rossz híreket hoztak. Hiába tűri

jobban a szárazságot ez kávéfajta, amit mostanában kapott a nyakába, az már neki is sok volt. Vietnámban, a világ legnagyobb Robusta-termelőjénél az egymást követően kedvezőtlen időjárást hozó évek miatt hét százalékkal csökkent a termény exportja. A Starbucks megúszta az áremelést – egyelőre Giuseppe Lavazza, a nevét viselő olasz kávécég vezetője egy sor tényezővel indokolja, miért növelték idén áraikat. Ezek között szerepel a gyenge termés, a klímaváltozás, az Ukrajnában dúló háború, a vörös-tengeri válság és az erős dollár. Ezt egyfajta viharként élik meg, ami forgószélként emeli magasba a fekete ital árát a járvány vége óta.

A kereslet marad, akármennyibe kerül is

A cégvezető ennek alapján arra számít, hogy például Nagy-Britanniában további tíz százalékkal fog megugrani a napi kávé ára. A Nescafénál, a Nestle instant kávé tulajdonosánál a profitrátát zabálta fel a Robusta drágulása. A Starbucks fogyasztói várhatóan egy ideig még a korábbi áron kaphatják a feketéjüket, ám ezt csak annak köszönhetik, hogy a cég hosszú távú szerződések alapján vásárolja a nyersanyagot, amelyeket alacsonyabb áron kötött.

Egy dologban szinte biztosak lehetnek a piaci elemzők. Abban, hogy a kávé iránti kereslet rövid távon nem fog csökkenni. A reggeli feketének nincs alternatívája. 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Döntöttek a vásárlók, lépéskényszerben a cégek
Buksza blog | 2025. április 1. 07:17
Egy friss felmérésből az derült ki, hogy megszűnőben van az az igényes fogyasztóréteg, amely ragaszkodott az ismert, megszokott, bevált termékmárkákhoz vásárlásai során.
Vásárló Ilyen is nagyon régen volt a magyar boltláncokban
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2025. március 31. 05:44
Újra csökkent a Privátbankár Diszkont Árkosarában szereplő termékek átlagára havi szinten, amire legutóbb tavaly nyáron volt példa. 
Vásárló Gigasztár állt a volt first lady mellé
Buksza blog | 2025. március 29. 12:11
Két évvel ezelőtt indította útjára Michelle Obama egészséges üdítőitallal foglalkozó közhasznú vállalkozását, amelybe beszállt az egyik legismertebb, jelenleg is aktív kosárlabdázó.
Vásárló Politika, pirula, profit – így tarol a modern reklámipar
Elek Lenke | 2025. március 26. 15:02
A reklámipar ma már nem a klasszikus kampányokról szól, hanem a kreativitás, a gyors reagálás és a digitális jelenlét uralja. A politikától a gyógyszeriparig minden ágazat használja, miközben a reklámformák egyre sokszínűbbek: influenszerek, mesterséges intelligencia és álcsatornák is beléptek a játékba. De hol húzódik az etika határa?
Vásárló Riasztó eredményre jutott a brit Aldi az időszakos termékeknél
Buksza blog | 2025. március 23. 16:24
Az Egyesült Királyság a gazdagabb országok közé tartozik, ám most egy kiábrándító adat érkezett. 
Vásárló A BYD megirigyelte a Dacia sikerét, indul a gőzhenger
Privátbankár.hu | 2025. március 23. 16:16
Még el sem indult a termelés a BYD szegedi üzemében, de az értékesítés terén már gőzerővel folyik a terjeszkedés. 
Vásárló Kiborítja a boltosokat az árrésről szóló legújabb ötlet, új címkék jöhetnek a romániai üzletekben
Buksza blog | 2025. március 23. 12:12
Romániában azt találta ki az állami fogyasztóvédelmi hatóság, hogy a boltok tüntessék fel a termékek árában foglalt árrést az árcímkéken. A kiskereskedők szerint csacsiság a javaslat.
Vásárló Vészjósló eredményeket tettek közzé Európa egyik központi repterén
Privátbankár.hu | 2025. március 22. 15:41
Finoman szólva sem teljesített jól a biztonsági szolgálat.
Vásárló A Lidl elárulta, miről lehet felismerni az árrésstopos termékeket
Privátbankár.hu | 2025. március 20. 10:17
A kereskedelmi vásárlókat nem szolgálja ki árrésstopos termékekkel a Lidl, a lakosságra viszont semmilyen korlátozás nem vonatkozik – jelentette be a társaság.
Vásárló Amin nem szabad spórolni: a gyermek gumipapucs
Márkázott tartalom | 2025. március 20. 09:20
Semmilyen gyermekeknek szánt lábbelin nem szabad a fogunkhoz verni a garast, mert komoly károkat tudunk okozni. Egyrészt anyagilag is rosszabbul járhatunk, ha mindenképpen az olcsóbb változathoz ragaszkodunk, másrészt pedig a gyermek lábának fejlődése és a járása kerülhet veszélybe, ha nem a megfelelő kialakítású és minőségű cipőt adjuk rájuk.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG