Megkezdődtek az azon irányú tárgyalások, hogy az Itáliában már jelen lévő Stellantis csoport mellett az autóiparban további jelentős szereplőt is magukhoz csábítsanak. Ennek a csoportnak a tulajdonába tartozik a legismertebb olasz autómárkák közül az Alfa Romeo, a Fiat, a Lancia, és a Maserati is.
A legfrissebb autóipari történésekkel, és finanszírozási lehetőségekkel foglalkozó szakmai és iparági cikkek közül most az olasz események kapcsán azt vesszük górcső alá, melynek témája a kínai autógyártók Európába költözése.
Felpörgetni az olasz autógyártást
Az olasz kormány célul tűzte ki, hogy felpörgesse a helyi autóipart. Nem elegendő a jelenlegi 800 ezer darab alatt legyártott modell, hanem 1,3 millió járműre szeretnék emelni ezt a számot. Az olaszok ennek elérése érdekében természetesen nem utasítják el a kínai szerepvállalást sem.
Itt jön a képbe a hamarosan Magyarországon is piacra lépő Chery. A Stellantis csoport 1 milliós előirányzott darabszáma mellé gördülne le a gyártósorokról a kínai autógyártó 300 ezres tervezett mennyisége.
Kínai terjeszkedés
Számos, eddig Európában ismeretlen gyártó keresi a lehetőségét annak, hogy helyben gyártott autóival hódítsa meg az európai piacokat és hasítson ki egy jelentős szeletet az autóeladásokból. A BYD például 5%-os részesedés elérését tűzte ki célként az elektromos autók európai piacán.
A kínai gyártók abban bíznak, elég magas eladásokat érhetnek el az európai piacokon, így megéri majd a saját összeszerelő üzem fenntartása. Ennek érdekében folyamatos tárgyalásokban vannak az olyan lehetséges befogadó országokkal, mint Magyarország és Spanyolország, vagy most éppen Olaszország.
A már említett Stellantis csoport is szeretné kínai partnere, a Leapmotor évi 150 000 darab autójának gyártását Olaszországba vinni, az olcsó elektromos autók szegmensébe.
Lépéselőnyben az ázsiaiak
Az ázsiai országok gyártóinak elektromos modelljei sokszor például fejlettebb szoftverekkel és nagyobb hatótávval rendelkeznek, mint európai vetélytársaik. Valamint a jelentős állami támogatások révén lényegesen kedvezőbb áron jutnak el a fogyasztókhoz.
Az európai márkák védelme érdekében az Európai Unió ennek az állami támogatásnak a kiküszöbölésére védelmi vámot vezetett be a Kínában gyártott és az EU-ban értékesített elektromos autók piacán. Ez jelentős, akár 38%-ot is elérheti bizonyos típusok esetében.
Nagy kérdés viszont, hogy a későbbiekben Európában gyártott kínai autók esetében is érvényesíteni tudják-e ezeket az intézkedéseket a helyi gyártók érdekében, vagy újfent lépéshátrányba kerül-e az európai autógyártás.
Bárhogy is alakuljon a terjeszkedés üteme, az garantált, hogy a legismertebb kínai gyártók, mint a BYD vagy a Great Wall Motors modelljeivel egyre többet találkozhat a jövőben az európai utakon, sőt az MG Motors bizonyos típusait megtalálja már a Next Auto kínálatában is.