8p

Ha nem hosszabbítják meg az árstopot, jelentős emelkedés vár az érintett termékek árára – pedig enélkül is súlyos ezresekkel kerül többe egy átlagos nagybevásárlás, mint egy évvel ezelőtt. A margarin ára duplázódott, a kenyér és a sajt több mint 40 százalékkal kerül többe, 30-ból 29 termék drágult egy év alatt – itt a friss Privátbankár Árkosár-felmérés.

A margarin jelzi, mi lenne az étolaj árával árstop nélkül

Az élelmiszerárstop február 1-jén lépett életbe, három hónapos időtartamra - ez azt jelenti, hogy ha nem hosszabbítja meg a kormány az intézkedést, akkor (ha a csirkehús-féléket egy kalap alá vesszük), hat termék jelenleg októberi szinten befagyaszott ára ugorhat meg május elején - a kristálycukor, a búzafinomliszt, a napraforgó-étolaj, a házi sertéscomb, egyes csirkehúsok (far-hát, hát, far, szárnyvég) és a 2,8 százalékos zsírtartalmú UHT tehéntej. Hogy a nemrég kétharmados többségét újabb 4 évre bebetonozó kormányzat meghosszabbítja-e az intézkedést, arról egyelőre nincs konkrét információ. Ahogy egy hónappal ezelőtti cikkünkben is jeleztük, az érintett élelmiszerek közül az étolaj két jelentős napraforgótermelő ország háborúja miatt biztosan óriásit drágul, ha elengedik az árstopot - ennek jó indikátora az árstoppal nem érintett margarin, ami friss felmérésünk szerint ugyan áprilisra valamivel olcsóbb lett, mint egy hónapja, de

az egy évvel korábbihoz képest 92,7 százalékkal, tehát közel a duplájára emelkedett az ára.

Raskó György agárközgazdász nemrég úgy számolt: május elején az árstoppal érintett élelmiszerek ára 20-25 százalékkal emelkedhet. Emellett az emelkedő energiaárak, a megnövekedett fuvarköltségek, általában véve az infláció, az országos aszály és a hektikus euróárfolyam miatt a zöldségek és gyümölcsök is többe fognak kerülni.

Egyelőre nem csak azt nem tudjuk, hogy lesz-e folytatása az árstopnak, hanem még azt sem, hogy ez mikor derül ki. A választások elsöprő kormánypárti sikert hoztak, ennek érdekében azonban fergeteges osztogatást hajtott végre az utolsó hónapokban a kormány - a költségvetés hiánya ugyanakkor február közepére elérte az éves tervezett összeg közel 50 százalékát. Miután az élelmiszerek esetében azonban nincs érdemleges költségvetési hatása az árstopnak, így a megtartása a kormány számára nem okoz nehézséget, hiszen számukra úgy hoz népszerűség növekedést, hogy közben „nem kerül semmibe” - derül ki az Mfor.hu-n nemrég megjelent átfogó elemzésből: Orbán Viktor számára nem lesz sétagalopp a következő négy év >> 

Orbán Viktor szerdai sajtótájékoztatóján annyit mondott: mindent meg fog tenni, hogy ameddig csak lehet, megvédjék a családokat a gazdasági hatásoktól, szeretné fenntartani később is az árstopot, erről pedig tárgyalni kell az érintettekkel is - addig, amíg az infláció ilyen magas. Konkrétum egyelőre nem hangzott el.

Azt tehát nem tudhatjuk, hogy vajon a mostani volt-e az utolsó, árstoppal is érintett Privátbankár Árkosár felmérés - április 1-jén jártuk végig három hazai hipermarket egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke, ahogy 15 éve, hónapról hónapra tesszük. Az árstop továbbra is maradéktalanul teljesül az Auchanban, az Intersparban és a Tescóban is azon termékek körében, amelyek a Privátbankár Árkosárban is benne vannak:

  • A liszt ára pár forinttal, 0,7 százalékkal alacsonyabb, mint egy hónapja; a rögzített ár 17,8 százalékkal magasabb, mint az egy évvel ezelőtti.
  • Az étolaj ára is február óta ugyanazon a szinten áll, ami 13,7 százalékkal több, mint egy éve.
  • A kristálycukornál egy akció 10 százalékos árcsökkenést hozott az előző hónaphoz képest; a tavalyinál viszont még így is 15,6 százalékkal magasabb az átlagos ár.
  • A csirkemell pont ugyanannyiba kerül, mint egy hónapja - ez az ár 12,5 százalékkal magasabb, mint egy éve.

Azt persze nem tudhatjuk, hogy az árstop miatt benyelni kényszerült veszteséggel mit kezdenek általában véve a kereskedők –

könnyen lehet, hogy az egyébként a többi terméket érintő masszív áremelkedésben szétterítve ennek a veszteségnek a kompenzálása is szerepet játszik.

Egy év alatt 16,5 százalékkal ugrottak az árak

Míg az előző hónapban hét hónapnyi szakadatlan emelkedés után először csökkent az Árkosár ellenértéke, áprilisban már csak egy áruház mérsékelte tovább árait: az Auchanban közel 2 százalékkal csökkentek az árak az előző hónaphoz képest, míg az Interspar közel 6, a Tesco pedig közel 4 százalékkal drágult márciushoz képest.

Az átlagos havi áremelkedés 2,6 százalékos lett - ennyivel lett drágább átlagosan az élelmiszer egyetlen hónap alatt a hipermarketekben.

Éves szinten természetesen sehol sem tapasztaltunk árcsökkenést, bár az Auchan ezúttal csak 5 százalékot drágult tavaly áprilishoz képest. Az Intersparban és a Tescóban 20 százalékot meghaladó áremelkedést mértünk.

Összességében tehát egy hónap - lélegzetvételnyi szünet - után újra emelkedett a kosár ellenértéke, a mostani érték 25 981 forint lett. Ez azonban 108 forint híján nem történelmi rekord, a két hónappal ezelőtti, 26 ezer forint feletti értéket nem éri el.

Egy év alatt 16,5 százalékot emelkedett a Privátbankár Árkosár ellenértéke - 3 682 forinttal többe kerül most egy átlagos családi élelmiszer-nagybevásárlás, mint 2021. áprilisában.

Ez az elmúlt 15 évben a harmadik legnagyobb áremelkedés az Árkosár történetében - és az első két helyezett is az elmúlt fél évben történt.

Rég volt már olyan, hogy a legolcsóbb és a legdrágább áruház között érdemi különbséget mérjünk, most azonban az Auchan összehozott némi árelőnyt a többiekhez képest: 2 ezer forinttal, bő 9 százalékkal olcsóbban adta április elején ugyanazt az élelmiszerkosarat, mint a versenytársak. Ha pedig mindent ott vettünk volna meg, ahol a legolcsóbban kínálják, 23 099 forintból úsztuk volna meg a nagybevásárlást, ehhez azonban komolyabb logisztikai bravúrra lenne szükség.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Ezúttal találtunk egy olyan terméket, aminek az ára nagyobb mértékben csökkent egy hónap alatt: a száraztészta épp 10 százalékkal olcsóbb volt most, mint márciusban. 10 százalék fölötti mértékben drágult a tömény szeszesital (+13 százalék), az alma (+15 százalék), a tojás (+17 százalék) és a krumpli (+21,5 százalék) egyetlen hónap alatt.

Éves összehasonlításban egyetlen termék van a vizsgált 30 közül, amelyik nem drágult: a sertéspárizsi néhány forinttal olcsóbb lett.

Minden másért többet kell fizetni, mint egy évvel ezelőtt.

A legdurvább áremelkedést már említettük - a margarin 92,7 százalékkal toronymagas első), de

  • 43,8 százalékkal drágább lett a kenyér,
  • 41,7 százalékkal a sajt
  • 37,4 százalékkal a kávé
  • 28 százalékkal a tojás
  • 26,7 százalékkal a májas
  • 26,5 százalékkal a tejföl
  • 25,1 százalékkal a tej
  • 24,5 százalékkal a túródesszert
  • 22,3 százalékkal a tea
  • 20,7 százalékkal a rizs
  • 19,8 százalékkal a krumpli
  • 18,9 százalékkal a jeges tea
  • 17,8 százalékkal a liszt
  • 16,1 százalékkal a chips
  • 15,6 százalékkal a száraztészta
  • 15,3 százalékkal a pezsgő
  • 13,7 százalékkal az olaj
  • 12,5 százalékkal a csirkemell
  • 12,5 százalékkal a narancslé
  • 11,4 százalékkal a szénsavas üdítő

- a többi vizsgált termék ára 10 százalék alatti mértékben emelkedett.

Havi legolcsóbbak

Ahogy minden felmérésünkben, ezúttal is kiválasztottunk 3 terméket, és megvizsgáltuk, hogy – az Árkosár általános módszertanától elszakadva – márkára és minőségre való tekintet nélkül hol lehet a legolcsóbban beszerezni őket. Ezúttal a húsvéthoz kapcsolódó termékeket vettünk górcső alá.

Kötözött sonkából a legolcsóbbat az Intersparban találtunk, itt sajátmárkás lapockát kínáltak 1 390 forintos kilónkénti áron. Az Auchanban 1 490 forint volt a füstölt kötözött comb kilója, a Tescóban pedig a Kaiser és a Tona lapocka is kilónként 1690 forintba került ottjártunkkor.

Az üreges nyúlfigura, azaz a "csokinyuszi" kilónként 3 116 forintba került az Auchanban - ez tejbevonó masszából készült, csak úgy, mint a Tesco kilónként 3 316 forintos legolcsóbb versenyzője. Az Intersparban a Microse gyártmányú csokinyúl kilónként 6650 forintért volt a legolcsóbb.

A húsvét kedvelt szeszesitala a tojáslikőr: ebből a legolcsóbb literenként 3 198 forintba került. Ennyiért az Auchan sajátmárkás terméket kínált, a Tesco pedig a Tokaj spirit gyártmányát - ez utóbbi az Intersparban 3 398 forint volt literenként.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új korszakba lép a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. december 3. 12:56
Hiába a hírnév, a Dr. Martensnél a túlélésről szólt az elmúlt fél év.
Vásárló A Temu megtalálta a vásárlók gyenge pontját
Buksza blog | 2024. december 3. 11:48
Egy évvel ezelőtt a két kínai online óriás, amelyek hatalmas felfordulást hoztak a kiskereskedelemben, még nem tudták kimazsolázni az év végi bevásárlási szezon legjobb falatját.
Vásárló Ijesztő drágulás a magyar diszkontokban – majdnem a duplájára nőtt a legolcsóbb tojások ára
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. december 2. 05:41
Összességében visszafogottan emelkedett havi és éves szinten is a diszkontokban megvehető alapélelmiszerek ára a Privátbankár Diszkont Árkosara szerint. Ugyanakkor a tojás egészen durva mutatvánnyal rukkolt elő, ami a külföldi helyzetet tekintve annyira nem is meglepő. 
Vásárló A kozmetikai ipar trükkjei – nesze neked, fogyasztóvédelem
Elek Lenke | 2024. december 1. 14:46
Elképesztő mennyiségű, márkájú, fajtájú arc-, kéz- és lábkrémet, lemosót, tonikot, arcmaszkot, szemránckrémet lehet kapni – de hogy melyiket válasszuk, abban senki sem segít. Közben trükkök százaival próbálnak minket befolyásolni.
Vásárló Éves megyei matrica – egy költséghatékony opció
Márkázott tartalom | 2024. november 28. 10:54
Az autópálya matrica kínálat változásainak első lépése a 2015-ben, vármegyékre érvényes matricák bevezetése volt. Az új termék népszerűsége pedig azóta is töretlen, hiszen évek óta az eladási statisztikák élén találhatjuk azt, ez pedig várhatóan jövőre sem változik.
Vásárló A nap képe: dupla annyiba kerül a kolbász Budapesten, mint Bécsben
Privátbankár.hu | 2024. november 27. 17:04
Hihetetlenül hangzik, de igaz: a magyar fővárosban sokkal drágább az utcán kolbászozni, mint az osztrákban.
Vásárló Mi kell egy modern ergonomikus irodába?
Márkázott tartalom | 2024. november 25. 17:48
A modern, egészséges munkakörnyezet már régen nem csupán egy asztal és egy szék kombinációját jelenti. Az ergonomikus iroda kialakítása kulcsfontosságú a munkavállalók egészsége, kényelme – és produktivitása szempontjából is. A dolgozók fizikai és mentális jólétének támogatása kulcsfontosságú egy vállalat működése során, hiszen ezáltal elhivatottságuk, munkakedvük és hatékonyságuk is nő, de mi mindenre van szükség egy ergonomikus iroda kialakításához? Ezt vizsgáljuk az alábbiakban. 
Vásárló Árat csökkentett a Penny tulajdonosa az egyik kedvenc piacán
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. november 24. 19:44
A kelet- és közép-európai országok kiskereskedelmének sokszínűségére példa, hogy a Magyarországon a Pennyvel jelen lévő német REWE Group Bulgáriában a Billa áruházakkal szerzett nagy piaci részesedést.
Vásárló Kedves Temu, kérlek, menj innen!
Buksza blog | 2024. november 24. 14:31
Miközben a számos országban letarolják az online kereskedelmet az ágazat kínai óriásai, Délkelet-Ázsiában nem fogadják tárt karokkal a „nagy sárkányokat”. Magyarország és ellencsapásra készül. 
Vásárló Ikonikus termékével csábítja a vásárlókat legújabb boltjába az Ikea
Buksza blog | 2024. november 23. 16:49
Egy olyan, már-már prózai termék, mint a bevásárlószatyor, akár ikonná is válhat, amelyre marketingkampányt lehet építeni. Az Ikea pontosan ezt teszi az igencsak elegánsnak ígérkező új boltjában.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG