7p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Ez az év is úgy kezdődik, ahogy az előző abbamaradt: masszív élelmiszerár-emelkedéssel. Januárban is több mint 41 százalékos drágulást mért a Privátbankár Árkosár-felmérése, ami ráadásul a tavalyi masszív áremelkedésre rakódik rá - már majdnem 36 ezer forint egy átlagos családi nagybevásárlás. Duplázott a kenyér és a krumpli – de megpróbáltunk olcsó homárt is találni.

2022 ott ütött minket, ahol a legjobban fájt - írtuk a tavalyi év élelmiszerárainak alakulásáról szóló cikkünkben, amelyben a közel 16 éve futó Privátbankár Árkosár-felmérések tavalyi eredményeit foglaltuk össze. A drágulás évtizedek óta nem látott tempójúra gyorsult az év végére a hivatalos adatok szerint is, és az inflációs vonaton egyelőre nincsen fék, sőt: az MNB alelnöke szerint decemberben és az idei év első hónapjaiban újabb csúcsokat láthatunk. (A KSH a decemberre és a teljes 2022-es évre vonatkozó adatokat pénteken publikálja - szokás szerint az adatközlés előtt egy nappal tesszük most közzé a Privátbankár Árkosár-felmérés aktuális eredményeit.)

Az élelmiszerárak jelentős emelkedése természetesen erőteljes nyomot hagyott a vásárlói szokásokon. A kiskereskedők jelzései alapján a vásárlók egyre nagyobb arányban fordulnak az "alsó polcos", olcsóbb és alacsonyabb minőségű termékek felé, kiugró mértékben emelkedett a saját márkás termékek forgalma is a drágább élelmiszerek rovására. Emellett az év utolsó hónapjaira drasztikusan csökkenni kezdett a fogyasztás is: a legfrissebb adatok szerint novemberben az élelmiszer- és élelmiszer jellegű vegyes üzletekben már 6,7 százalékkal esett a forgalom a megelőző év azonos hónapjához képest. 

Továbbra is 40 százalék fölött az élelmiszer-infláció

Azt, hogy a trend még messze van a fordulóponttól, nem csak az MNB-alelnök jóslatai valószínűsítik, hanem a Privátbankár Árkosár-felmérés legfrissebb eredményei is. Január 10-én jártuk végig három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 élelmiszerből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke, amely egy átlagos magyar család havi (élelmiszer-)nagybevásárlását hivatott leképezni. Ezúttal is az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy üzletét látogattuk meg.

Érdemi jó hírrel nem tudunk szolgálni: az idei évet ott kezdjük, ahol az előzőt abbahagytuk. Januárban is bőven 40 százalék fölött ragadt az éves élelmiszerár-emelkedés mértéke:

átlagosan 41,3 százalékkal kerül többe a családi nagybevásárlás, mint egy évvel ezelőtt.

Ez azt jelenti, hogy pontosan ugyanazt (!) az élelmiszerkosarat

átlagosan 10 462 forinttal drágábban tudjuk most megvásárolni, mint egy évvel ezelőtt.

Ha ebben jó hírt kell keresni, akkor talán azt mondhatjuk: 4 egymást követő hónap után végre nem dőlt meg a Privátbankár Árkosár történelmi áremelkedés-rekordja, a mostani eredmény ugyanis "csak" a harmadik legmagasabb az elmúlt 16 év történetét tekintve. Ami miatt ez mégis duplán fájdalmas: a mostani óriási áremelkedés a tavalyi, akkor még szintén hatalmasnak tűnő (pedig még 20 százalékot sem elérő) áremelkedésre rakódott rá - itt már tehát valamiféle bázishatásnak kell érvényesülnie, mégis ezzel együtt is 41,3 százalékos lett az éves a drágulás mértéke.

Az előző hónaphoz képest 1,5 százalékkal nőttek az átlagos élelmiszerárak. Összességében a 30 élelmiszerért átlagosan

35 795 forintot kellett a kasszánál hagynia minta-családunknak.

Az egyes áruházak között most valamivel nagyobb volt a szórás a szokásosnál - a legolcsóbb és a legdrágább áruház között 10,9 százalék volt a különbség, ez 3716 forintot jelent. Ha pedig képesek lennénk mindent ott megvásárolni, ahol a legolcsóbban adják, valamivel 32 ezer forint alatt is megúszhatnánk a nagybevásárlást.

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A kormány 2022. február 1-jei hatállyal vezette be az élelmiszer-árstop első körét. Ez azt jelenti, hogy épp egy évvel ezelőtt jártunk azokon az árszinteken, amelyeknél a kormány elérkezettnek látta a beavatkozás idejét. Az intézkedést akkor ideiglenesnek harangozták be, most, közel egy év elteltével látjuk, hogy tartósan ragaszkodik hozzá a kormány - hiába bizonyosodik be napról napra, hogy több kárt okoz, mint hasznot hoz. Amit sikerült elérni:

  • a liszt most 8 százalékkal olcsóbb, mint egy éve,
  • az étolaj 11,8 százalékkal,
  • a cukor 3,2 százalékkal kerül kevesebbe,
  • a csirkemell pedig csak 3 százalékot drágult

tavaly januárhoz képest. Emellett azonban sikerült elérni az időről időre visszatérő ellátási zavarokat és összességében az EU-rekorder magyar élelmiszer-inflációt is, amihez még az MNB szakértői szerint is hozzájárult az ellentétes hatást kiváltani hivatott árstop intézménye is.

Más termékeknél ugyanis jó eséllyel az indokoltnál magasabb áremelést hozott az árstop. Az árstopon kívüli tej például 125 százalékkal lett drágább, a kenyér 114,8 százalékkal, a krumpli pedig - ami azóta szintén bekerült az árstop-ernyő alá - 114 százalékkal kerül többe, mint egy évvel ezelőtt.

Ezeknek az élelmiszereknek az ára tehát több mint duplájára nőtt egyetlen év alatt.

Nincs ettől messze a tejföl sem (+90,5 százalék), de 50 százaléknál többet drágult a tészta, a kávé, a tojás, a sajt, a párizsi és a rizs is 2022. januárjához képest. (A tojás átlagárát egyébként még alaposan le is húzta egy extra akció: az Intersparban mindössze 399 forint volt egy doboz tojás ára - ilyet 2022. márciusa óta nem láttunk, valóban alkalmi vétel volt.)

A pia viszont nem drágult olyan sokat: az árstopon kívül a legalacsonyabb áremelkedést a tömény szeszesitalnál (+6,1 százalék) és a pezsgőnél (+12,7 százalék) mértük.

Havi legolcsóbbak: saláta, baracklekvár - és persze homár

Ezúttal is kiválasztottunk az áruházak polcairól 3 terméket, és megnéztük, hogy márkára és minőségre való tekintet nélkül (tehát az Árkosár-felmérés általános módszertanától elszakadva) hol szerezhetjük be őket a legolcsóbban.

Január sokak számára a fogyókúra hónapja - akár a karácsonyi ünnepkörben bevitt extra kalóriák ledolgozása, akár újévi fogadalom miatt. Megnéztük ezért, hogy a legolcsóbb zacskós salátakeverék mennyibe kerül az év elején. A legalacsonyabb árat az Intersparban találtuk: a Harmónia Mix kilónként 1939 forintért volt kapható, ebből MySpar applikációval még le is faraghatunk valamennyit. A Tescóban az Eisberg Bátor Sali 2268 forintba kerül kilónként, az Auchanban 2345 forintos kilónkénti áron szintén Eisberg salátát vehetünk - akár Pántlika, akár Puszta keveréket.

Január 6., tehát vízkereszt ünnepe óta tart hivatalosan a farsangi szezon, annak emblematikus étele pedig a farsangi fánk. Érdekesség, hogy ennek főbb összetevői - liszt, tej, cukor, tojás - árstoposak. Jár hozzá azonban a sárgabarack-lekvár is: ebből a legolcsóbbat az Intersparban találtuk, az Ocean lekvár kilónként 999 forintba került ottjártunkkor. Ugyanez a Tescóban 1269 forintos árcímkével került a polcokra. Az Auchanban a legolcsóbb a sajátmárkás "sárgabarack extradzsem" volt, 1731 forintos kilónkénti áron.

Január 4-én járta be a magyar sajtót egy fotó, amelyen a miniszterelnök egy olaszországi étteremben - egyebek mellett - homárt falatozgat feleségével. (Nem a megszokott kolbászos-disznóvágásos-magyaros vonal, dehát ahogy a mondás tartja: Si fueris Romae, Romano vivito more.) Megnéztük, mit vásárolhat olcsón az, aki kedvet kapott Orbán Viktortól a tenger gyümölcséhez. Konkrétan homárt csak az Auchan mirelit-osztályán találtunk, a MyFood egész főtt homár 350 grammos kiszerelésben 6899 forint (kilónként 19 711 forint). Ez egyáltalán nem megfizethetetlen - de természetesen nem az egész állat fogyaszható, csak egy része, ezért egy romantikus vacsorához többet kell vennünk belőle. Ha beérjük más rákfajtával is, akkor az Auchanban egész kaliforniai vörösrákot vehetünk boröntettel kilónként 3736 forintért (bár itt is csalóka, hogy nem az egész állatot ehetjük meg ennyiért). A Sparban a sajátmárkás fagyasztott garnéla volt a legolcsóbb, kilónként 8398 forintért, a Tescóban pedig MyFood garnéla fokhagymás vajjal, kilónként 11 956 forintért.

Címlapkép: Tojások árcímkéje egy boltban. Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Búcsú az 1687 milliárd forintos értéktől: eladósorba kerülhet a Dr. Martens
Buksza blog | 2024. április 23. 10:07
Az elmúlt hónapokban egymás után érkeztek a rossz hírek a legendás Dr.Martens bakancsokat gyártó vállalat háza tájáról, aminek a márka önállóságának elvesztése lehet a következménye.
Vásárló Inkább a pénzre szavaztak: maradnak a kínálatban az egészségtelenebbnek mondott élelmiszerek
Buksza blog | 2024. április 23. 07:44
Elbukott egy olyan civil szervezet támadása a kényeztető csokoládék ellen, amely azt gondolja magáról, hogy a hozzá hasonló felvilágosult csoportoknak meg kell védeniük az embereket saját maguktól.
Vásárló Visszafordultak a magyar diszkontok
Csernátony Csaba - Kollár Dóra | 2024. április 22. 05:31
Fordult a kocka a magyarországi diszkontláncokban a Privátbankár Diszkont Árkosár-felmérése szerint áprilisban. Miközben februárról márciusra drágább, most olcsóbb lett a kosár. 
Vásárló Miért nehéz fogást találni a legnagyobb boltláncokon?
Buksza blog | 2024. április 21. 13:16
A kereskedés a legősibb mesterségek közé tartozik, ám egy friss tanulmány szerint nagyot téved az, aki azt hiszi, hogy talpon maradhat az a kereskedő, aki csak a kereskedői szimatára támaszkodik.  
Vásárló Kihívás, szórakozás és megmérettetés is; minden, amit a futóversenyekről tudni kell!
Márkázott tartalom | 2024. április 19. 10:51
A futás egy olyan természetes mozgásforma, amely egyszerűen kivitelezhető, nem igényel komoly anyagi beruházást, hatékony a test számára, ráadásul könnyen beiktatható a napirendünkbe. 
Vásárló Automatikusan megírt SEO szövegekkel a nagy kínai áruház ellen?
Márkázott tartalom | 2024. április 18. 12:11
Az újdonsült nagy kínai webáruház idehaza is tarol, így nem véletlen, hogy a hazai cégek többek között automatikusan megírt SEO szövegekkel és egyéb marketingmegoldásokkal is próbálnak tenni a cég térnyerése ellen. Mivel árban egyszerűen lehetetlen velük versenyezni, így nincs más lehetőség, minőségben és vásárlási élményben kell, még akkor is, ha ez sem olyan egyszerű.
Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG