6p

2022-ben az drágult a legjobban, ami mindenkinek leginkább fáj: az élelmiszerek ára elképesztő tempóban emelkedett. A családi nagybevásárlás során a kosárba kerülő termékek közül a kenyér drágult a legjobban a teljes év átlagában a Privátbankár Árkosár-felmérés adatai alapján - az elmúlt közel 16 év árait nagyon rossz érzés egy grafikonon megnézni. A nyugdíjasok és alacsony jövedelműek évek óta egyre nehezebb helyzetbe kerülnek.

A 2022-es év számos szempontból emlékezetes marad - bár ha nagyon akarunk, biztosan tudunk pozitív dolgokat is felsorolni, a gazdasági élet eseményei között sajnos túlnyomó többségben vannak a negatív fejlemények. Nyilván most is találunk olyat, akinek éppen 2022-ben jött be a számítása, sikerült egyenesbe jönnie vagy épp meggazdagodnia, de legtöbbünk számára rég nem látott nehézségeket hozott az év. Ezúttal is különösen azok szenvedhették meg a történéseket, akik alacsonyabb jövedelemből élnek, nem rendelkeznek érdemi megtakarításokkal - márpedig ilyenből van bőven Magyarországon.

Ennek hátterében elsősorban az elszálló infláció áll - a felboruló magyar gazdasági egyensúly negyedszázada nem látott árindexeket okozott.

Ha pedig az infláció összetételét vizsgáljuk, még borúsabb a helyzet az alacsonyabb jövedelműek, nyugdíjasok számára. A legutolsó, novemberre vonatkozó éves inflációs adat a maga 22,5 százalékával önmagában is sokkoló, ha azonban mellétesszük az élelmiszerekre vonatkozó hivatalos, 43,8 százalékos adatot, akkor látszik, milyen óriásit nőhettek a kiadások azok körében, akik jövedelmének nagyobb részét teszik ki az élelmiszerekre költött pénzek.

Ott volt a legnagyobb a drágulás, ahol a legjobban fáj

Az élelmiszerek drágulását a Privátbankár.hu közel 16 éve havi rendszerességgel futó Árkosár-felmérésének köszönhetően nem csak hogy követhettük, de - a KSH-énál egyszerűbb módszertannak köszönhetően - még előre is jeleztük. Hónapról hónapra három hazai hipermarketben feljegyeztük egy olyan 30 élelmiszerből álló minta-élelmiszerkosár árát, amely leképezi egy átlagos magyar család havi nagybevásárlását. A kosárba 23 étel, illetve élelmianyag, továbbá 7 alkoholos és alkoholmentes ital került be. Egyes termékeknél referenciatermékeket határoztunk meg, azaz ezek árait hasonlítjuk össze hónapról hónapra, illetve vannak olyan termékek, ahol az adott csoporton belül minőségre való tekintet nélkül a legolcsóbbat keressük. A felmérés célja egyrészt az, hogy megmutathassuk, hogy áll jelenleg az élelmiszer-árszínvonal, mennyit kell fizetni egy nagybevásárlás, másrészt pedig az, hogy ezek az adatok akár évekre visszamenőleg is összehasonlíthatóak legyenek. A kosár összetétele így 2007 óta változatlan. 

A felméréssorozat közel 16 éves történetében példátlan jelenségeknek lehettünk szemtanúi 2022-ben. Sorra dőltek a drágulási rekordok,

az eddigi csúcsot decemberben értük el - 44 százalékkal került többe a nagybevásárlás, mint 2021 utolsó hónapjában.

Több termék ára is megduplázódott egyetlen év alatt, így az árstopon kívüli tejet, a tejfölt és a kenyeret is több mint kétszeres áron vásárolhattuk meg a hipermarketekben. 

2022, az elhibázott árstop éve

Szinte egész évben jeleztük, hogy felmérésünk eredményei alapján az árstop (amelyet a kormány az élelmiszerárak letörése érdekében fő intézkedésként bevetett) teljes kudarc - kezdetben még csak hatástalannak, vagy legfeljebb marginális hatásúnak tűnt, de az idő előrehaladtával egyre komolyabb zavarokat idézett elő. Az év végére eljutottunk oda, hogy az árak megfékezésére hivatott árstopról bebizonyosodott, hogy több kárt okoz, mint hasznot - és ezt az ország vezető közgazdászai, az MNB szakértői pontos kalkulációk alapján mutatták ki.

Ennek ellenére a kormány nem hogy visszavonta, hanem kiterjesztette és meghosszabbította az intézkedés hatályát. Úgy tűnik, hogy a korábban választási ajándékként bedobott árstop esetében nem a valós gazdasági hatás a fontos, hanem a kormányzati kommunikáció fenntartása - akár azon az áron is, hogy a magyar élelmiszerár-emelkedés Európa csúcsára törjön.

Évek óta messze az átlag fölött drágulnak az élelmiszerek

Mindez tehát az Árkosár-felmérésre is rányomta bélyegét - különösen nehézzé teszi a helyzetet, hogy a 2022-es rekord a már 2020 óta tartó folyamatosan gyorsuló drágulásra rakódott rá. Az éves átlagos élelmiszerár-emelkedés 26,78 százalék lett 2022-ben, a 2021-es 7,43 százalékos  és a 2020-as 6,85 százalékos átlagos áremelkedés után. Ahogy a mostani, úgy a korábbi évek élelmiszer-inflációja is jelentősen meghaladja az átlagos inflációt - márpedig a nyugdíjak és sok esetben a bérek emelkedését is az átlagos inflációs adathoz igazítják, így reálértelemben tovább romlott az alacsonyabb jövedelműek pozíciója.

Mi drágult a legjobban 2022-ben?

Elkészítettük a toplistát abból a szempontból, hogy az egyes hónapokban mért áremelkedések átlaga alapján mely termékek drágultak meg a legnagyobb mértékben a hipermarketekben. A lista első helyén a kenyér végzett: mivel az utolsó hónapokra már bőven megduplázódott ennek az alapélelmiszernek az ára, az éves átlagos áremelkedés megközelítette a 80 százalékot. 76,5 százalék volt a margarin átlagos áremelkedése 2022-ben, míg a sajté 74,4 százalékos. Ezen kívül a tejföl, a tojás, az árstopon kívüli tej, a tészta és a rizs ára emelkedett 40 százalékot meghaladó mértékben átlagosan 2022-ben - akik tehát ezeket a termékeket egész évben vásárolták, a legnagyobb drágulással szembesülhettek.

A lista másik végén az árstoppal érintett termékek voltak: a cukor ára átlagosan 3,7 százalékot emelkedett az évben, a csirkemellé 8,9 százalékot, az étolaj ára pedig 10,7 százalékot - akik tehát csak ezeket vásárolták, azok kisebb áremelkedéssel szembesülhettek. Ezt az áruházak által életbe léptetett mennyiségi korlátozások és az egyre gyakrabban fellépő készlethiány miatt nem volt olyan egyszerű érvényesíteni, ráadásul az itt megspórolt pénzt az emiatt jobban dráguló más termékekre kellett kifizetnünk a bevásárlások során. Érdekesség, hogy az árstopos termékek közé felmérésünk alapján egy termék tudott "befurakodni" ebben a tekinteben: ez pedig a tömény szeszesital, amiért csak 6,8 százalékkal kellett többet adni 2022-ben, mint 2021-ben.

Végül álljon itt egy grafikon arról, hogyan alakult a legolcsóbb, 1 kilogrammos kenyér átlagos ára az elmúlt közel 16 évben a hazai hipermarketekben. Jól látszik, hogy míg érdemben csak több mint egy évtized után, 2018 végén léptük át a 200 forintos kilónkénti árat, és a 300 forintos átlagárat pedig csak 2022 elején haladta meg az árszínvonal, egyetlen év alatt 600 forint fölé került az árcímkére írt összeg.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG