4p
A tisztítószereknél is megpróbált minőségbeli különbségeket feltárni a kormány a magyar és nyugati termékek között.

Az eredmény azonban valószínűleg nem tetszett, így egészen addig ültek rajta, amíg más forrásból ki nem szivárgott az Indexhez.

A szóban forgó vizsgálatot a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság jogutódjaként eljáró Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) végezte a hatóság laborjában, hogy ellenőrizzék, rosszabb-e a magyar polcokon azonos márkanéven forgalmazott háztartási vegyi áru, mint a nyugati. Csakhogy a végén született eredményeket (a nagy dobra vert, részben félremagyarázott és utólag elferdített Nébih-teszttel ellentétben) mostanáig nem hozták nyilvánosságra.

A szokatlan csend oka a lap forrásai szerint az lehet, hogy a végeredmény nem illett az előre kitalált narratívába, amelyben a multik mindenből a silányabb minőségűt hozzák Magyarországra, sőt, több termék esetében éppen a magyar változat javára találtak különbséget.

Az önálló fogyasztóvédelmi hatóság 2016. december 31-én szűnt meg, azóta helyettes államtitkárságként működik az NFM-en belül.

Szándékosan próbáltak gagyit venni?

A tisztítószerek és kozmetikumok vizsgálata nagyjából egyszerre zajlott a Nébih átfogó osztrák–magyar élelmiszertesztjével, Kara Ákos infokommunikációért és fogyasztóvédelemért felelős államtitkár legalábbis arról beszélt március közepén, hogy már hetek óta folyamatban van. Az élelmiszerteszthez hasonlóan laboratóriumban megnézték a termékek pontos összetételét, és érzékszervi vizsgálatoknak is alávetették őket.

Az Indexhez eljutott két összehasonlító táblázatban 16 háztartási vegyi árucikk (többnyire különféle mosó- és mosogatószerek) és 16 kozmetikum (hajápolók, tusfürdők, fogkrémek) található, minden egyes terméket négyféle helyen vásároltak meg a fogyasztóvédők: egy magyarországi Spar/Müller/DM üzlet, a budapesti Ázsia Center , egy osztrák Merkur és egy német Kaufland

A korábbi felmérések eredményeiről itt és itt írtunk bővebben is. >>>

Az Index úgy tudja, hogy a vizsgálatokat eredetileg egy budapesti és bécsi üzlet termékválasztékára akarták alapozni, azonban ez nem hozta a „várt eredményt”, így az Ázsia Centerbe mentek, hátha ott találnak gyengébb minőségű, esetleg hamisított termékeket, amivel a gyártók fejére lehet húzni a vizes lepedőt.

Mivel az ottani áruknál sem tapasztalták az elvárt különbséget, végül kimentek Németországba termékmintákért, hátha ott jobb minőséget találnak, mint Ausztriában. Az utólag beiktatott beszerzési helyek egyébként állítólag a vizsgálat tervezett időtartamát is kitolták egy-két héttel.

A magyar mosószer is mos

De ez sem jött be, az eredmények alapján nem lehet hangzatos állításokat tenni a multik által másodrendűként kezelt magyar fogyasztókról. Az egyetlen trendszerű eltérés, ami a táblázatokat böngészve felfedezhető, hogy a német és osztrák tisztítószerek, samponok a fogyasztóvédelem véleménye szerint gyakran sűrűbb állagúak, mint a magyarok (ez egyébként érdekes módon az ételeknél is jellemző volt).

A tisztítószerek és kozmetikumok világában azonban ez tényleg huszadrangú szempont, feltételezve, hogy a felhasználók nem azt várják a mosószertől, hogy nagyon sűrű legyen, hanem hogy kiszedje a koszt a ruhából.

Ezen a téren viszont nem úgy tűnik, hogy rosszabbak lennének a Magyarországon beszerzett áruk: a felületaktív anyagtartalom és a szintetikus anionaktív anyagtartalom (ezek a szakkifejezések a legfontosabb hatóanyagok arányát jelölik) igen kevés termék esetében múlta alul az osztrák vagy a német mintát, a különbség pedig többnyire tizedszázalékokban volt mérhető.

Bár több terméknél kimondottan a magyar (beleértve az Ázsia Centerben vásárolt mintákat is) nyerte a hatóanyagversenyt, ilyen kicsi eltéréseknél, amiket a vizsgálat kihozott, ez az egész talán nem is érdekes, mélyen a hibahatár alatt mozognak itt is a különbségek. A lényeg pedig az, hogy a csomagoláson feltüntetett értékhez képest mennyi kerül a termékbe.

Nem tetszett az eredmény?

A vegyi árukról és kozmetikumokról készült NFM-vizsgálat eredményeit nem hozták nyilvánosságra az elmúlt hetekben, pedig a hatóság honlapján is elolvasható működési szabályzat egyik pontja szerint „az NFH és a fogyasztóvédelmi hatáskörben eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalok termék-összehasonlító vizsgálatokat végeznek, illetve végeztetnek, és közzéteszik azok eredményét”.

Felmerül a kérdés, miért nem kommunikálta a minisztérium az eredményeket, miközben a Nébih hasonló vizsgálata körül hatalmas felhajtást csaptak. Elképzelhető az is, hogy mivel ennél a termékcsoportnál az élelmiszerekhez képest sokkal kisebb a szubjektív faktor az értékelésben, az illetékesek belátták, hogy nincs esély tovább fújni  a magyar vásárlók trendszerű diszkriminációjának lufiját , és inkább meghagyták az eredményeket a fióknak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Hogyan rögzíts stabilan korlátot egyenetlen felületekre?
Márkázott tartalom | 2025. április 17. 11:38
Képzeld el, hogy végre eljött az idő, amikor a terasz vagy a lépcsőház korlátja a helyére kerülhetne, de ahogy elkezdődne a munka, kiderül: a betonfelület messze nem olyan egyenes, mint ahogy azt a tervezőasztalon elképzelted. Ismerős helyzet? Sokaknak igen. Egyenetlen aljzatokkal dolgozni nem csupán bosszantó, hanem technikai kihívás is. Ilyenkor jönnek képbe a különféle konzolmegoldások, amelyekkel még a legmakacsabb betonhibákat is ellensúlyozni lehet.
Vásárló Munkavédelem, digitalizáció: ezekre biztos költ az ipar
Márkázott tartalom | 2025. április 15. 17:27
Az ipari vállalatok 2025-ben még jóval tudatosabban költenek, mint akár néhány évvel ezelőtt. A klasszikus gépbeszerzéseken túl egyre nagyobb figyelmet fordítanak az energiahatékonyságra, a munkavédelemre, a digitális átállásra és természetesen az emberi erőforrások fejlesztésére is. A cél már nem a túlélés, hanem a hosszú távú versenyképesség biztosítása.
Vásárló Nem csupán a magyarokat hagyta faképnél a zsugorodó áruházlánc
Privátbankár.hu | 2025. április 15. 10:07
Nemcsak Magyarországnak fordított hátat a Cora áruházlánc, amelynek hipermarketjei itt az Auchan kezébe kerültek. A vállalat tovább zsugorodik, mert már a nyugat-európai piac is kifog rajta.
Vásárló Trump rácsapott a konyhaasztalra is
Buksza blog | 2025. április 15. 07:54
Jó példája a juharszirup annak, milyen mélyen összefonódott az elmúlt évtizedekben az Egyesült Államok és Kanada gazdasága. Hiába termelik amerikaiak a szirupot, ha kanadai eszközöket használnak hozzá.
Vásárló Egyre súlyosabb a helyzet, már keresik az utódot a csokipiacon
Buksza blog | 2025. április 13. 16:59
Egyre valószínűbb, hogy a hagyományos csokoládé luxuscikké válik, miután egyik fő alapanyaga, a kakaó ritkaság lesz. Az élelmiszer-fejlesztők keresik, mivel lehetne pótolni a kakaót.
Vásárló „Egy euróval sem adunk többet a kormánynak” – kellemetlen meglepetés érheti a Szlovákiában vásárló magyarokat
Buksza blog | 2025. április 13. 12:15
Az új tranzakciós adó bevezetése miatt előfordulhat, hogy a Szlovákiába látogató magyaroktól is készpénzt kérnek olyan vásárlásoknál, amelyeket korábban bankkártyával fizettek ki.
Vásárló Az árrésstopról is beszélt a magyar Spar
Privátbankár.hu | 2025. április 10. 14:41
A jelenlegi piaci környezet egy akadálypálya a kiskereskedelmi láncoknak. Ezen próbál lavírozni a Spar. Most kiderült, mennyire sikerült. 
Vásárló Mire számíthatunk 2025-ben a betonozás áraival kapcsolatban?
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 09:40
Az építkezéseknél és a lakásfelújítások során sokszor találkozunk azzal a kihívással, hogy pontosan kalkulálni kell a betonozás költségeit. Hiszen ezek az alapmunkálatok nélkülözhetetlenek, gyakran a projektek kiindulópontját jelentik, és minden további munkálatra hatással lehet a minőségük.
Vásárló A jövő autómosása – víz nélkül
Márkázott tartalom | 2025. április 10. 08:53
El tudod képzelni, hogy autód ragyogó tiszta legyen anélkül, hogy közben egy csepp vizet is elhasználnál? Sokak számára ez a gondolat új és talán hihetetlen is, hiszen a hagyományos autómosási szokásokkal nőttünk fel. Az autómosók többnyire bőséges vízfelhasználással dolgoznak, hiszen azt gondoljuk, minél több víz és tisztítószer kerül a kocsira, annál tisztább lesz az. De mi van, ha van erre egy alternatíva?
Vásárló Nagyot csökken az üzemanyagok ára, így időzítse a tankolást!
Privátbankár.hu | 2025. április 9. 10:29
600 forint alá is benézhetnek az árak.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG