A Pénzügyi Békéltető Testület (PBT) létrejötte óta, tehát az elmúlt két évben 6590 fogyasztói jogvita rendezésére irányuló kérelmet dolgozott fel. A kérelmek 91százalékát lezárták az eljáró tanácsok, míg 588 ügy folyamatban van - hozta nyilvánosságra a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete.
A kérelmek majdnem felében nem tudott eljárni a Testület
Mit csinál a PBT? A Pénzügyi Békéltető Testület feladata a fogyasztók és a pénzügyi szervezetek között létrejött szerződés megkötésével és teljesítésével kapcsolatos vitás ügyek bírósági eljáráson kívüli rendezése. |
A beérkezett kérelmek 60 százaléka esetén indult eljárás. A kérelmek 40 százaléka esetén olyan kéréssel fordultak a Pénzügyi Békéltető Testület felé, melyben annak nem volt hatásköre, vagy a kérelem nem felelt meg a jogszabályi követelményeknek.
Az eljárás ugyanis csak akkor indítható el, ha a kérelem megfelel a legfőbb követelményeknek. Ennek következtében a kérelmek 55 százaléka esetén hiánypótlásra volt szükség. A leggyakrabban az a hiba, hogy a kérelmező nem csatolja a pénzügyi szolgáltató felé benyújtott panaszt és annak elutasítását, sokszor hiányzik továbbá a kérelmet megalapozó bizonyíték. Nyilatkozni kell tovább arról, hogy az ügyben peres vagy közvetítői eljárás nem indult, ez gyakran elmarad, de az is előfordult, hogy a kérelmező nem ismertette álláspontját, az azt alátámasztó tényeket és azok bizonyítékait.
Legtöbbször egyezség született, de sokszor kell elutasítani a kérelmet
A lezárások jogcímét vizsgálva megállapítható, hogy legnagyobb számban egyezségkötéssel zárult az eljárás, mely a Pénzügyi Békéltető Testület elsődleges célja.
Forrás: PSZÁF
Az eljáró tanácsok 2742 kérelmet meghallgatás nélkül zártak le. Jól látható, hogy kiugró azon kérelmek száma, melyek hiányosan érkeztek a Pénzügyi Békéltető Testülethez, és a hiánypótlásra történő felhívásra már nem küldött visszajelzést a kérelmező. A Pénzügyi Békéltető Testület akkor tud hatékony segítséget nyújtani a jogvita lezárásában, ha a kérelmezők a jogszabályokban előírt információkat a rendelkezésére bocsátják.
Az elutasítás leggyakoribb oka a hiánypótlás elmulasztása, de sokszor el kell utasítani a kérelmezőket, mert nem fogyasztói jogvita vagy a kérelmező nem fogyasztó. Olyan is előfordult, hogy per vagy ítélet volt már a kérelem tárgyában, és ilyenkor a békéltető testület nem járhat el.
A legtöbb kérelem a devizahitelekkel kapcsolatban érkezett
A két év során legnagyobb arányban a bankokkal kapcsolatban érkeztek kérelmek, de sok volt a panasz a biztosítókkal kapcsolatban is. A bankokkal, és egyéb pénzpiaci szolgáltatókkal kapcsolatos kérelmek közel két-harmada a hitelezéshez (devizahitelezés) kapcsolódott. Biztosítások esetén jellemzően nem-életbiztosításokkal, azon belül is lakásbiztosításokkal kapcsolatban érkeztek kérelmek.
Forrás: PSZÁF
Nem fordult meg a trend az elmúlt félév során sem: még mindig a bankokkal kapcsolatban érkeztek kérelmek, melyek kétharmada devizahitelezéshez kapcsolódott.
Forrás: PSZÁF
Az azonban jól látszik az adatokból, hogy egyre többen fordulnak a Pénzügyi Békéltető Testülethez jogvitákkal: az összes 6590 kérelemből a idén első félévben 2196 új kérelem érkezett. A frissen beérkezett kérelmek esetében már kevesebbel volt gond, mint az elmúlt két évben, mert 65 százalék esetén elindult az eljárás.