BUX
36 591.83
-0.45%
-165.00
OTP
11 070.00
-0.27%
-30.00
MOL
1 770.00
-0.84%
-15.00
RICHTER
7 200.00
-0.41%
-30.00
MTELEKOM
383.00
-0.26%
-1.00
 
TÁMOGASSA A FÜGGETLEN, MINŐSÉGI ÚJSÁGÍRÁST! TÁMOGASSON MINKET!
2019. augusztus 5. 13:44

Vásároltál már valamiből nagyobbat azért, mert alig került többe, mint az eggyel kisebb opció? Ha igen, van egy rossz hírünk – te is áldozatául estél a „csali-effektnek”. A marketingesek által előszeretettel használt kognitív trükk sok pénzt hoz a konyhára a cégeknek, de az élet más területein is feltűnik.

Azt, hogy a gyakorlatban mit jelent mindez, talán a repülőjegyek példájával a legegyszerűbb megérteni. Tegyük fel, hogy van három jegy ugyanazzal az úti céllal, ugyanabban az időpontban:

  • A-opció: 400 dollárba kerül, 60 perces várakozási idővel
  • B-opció: 330 dollárba kerül, 150 perces várakozási idővel
  • C-opció: 435 dollárba kerül, 60 perces várakozási idővel

A jelenséget kutatók ebben az esetben arra jutottak, hogy a megkérdezettek döntő többsége az A-opciót fogja választani, mivel olcsóbb a C-nél és rövidebb átszállási idő tartozik hozzá, mint az egyébként sokkal olcsóbb B-hez.

A csali ebben az esetben a C-opció volt, ugyanis azzal, hogy a jegyeket árusítók egy eltérő, és két hasonló opciót kínáltak, a tesztalanyok figyelmen kívül hagyták a lényegesen olcsóbb B-opciót, és a két drágább lehetőség közül választottak.

A kutatók úgy tervezték meg a csalit, hogy hasonló, csak kevésbé csábító opció legyen, mint az A, mivel ennek segítségével jelentősen (kb. 40 százalékkal) nőni tudott azok aránya, akik a 400 dolláros opciót választották, összességében jóval több pénzt hozva a légitársaságnak.

Nem tudni, hogy miért működik

A pszichológusok közt nincsen egyetértés arról, hogy pontosan miért működik az eladási csali. Az egyik teória szerint a csalétekként megjelenő opció segít abban, hogy a vásárlóról lekerüljön a döntéshozatal terhe. Ha csak két opció közül kéne választani, akkor felmerül az a kérdés, hogy pontosan mennyi pénzt ér meg 90 percnyi plusz várakozás? Viszont ha létezik a csali, hirtelen máris van egy rosszabb választás, mint a drágább jegy, és a fogyasztó megnyugodhat, jó döntést hozott.

Nem mindenkire ugyanúgy hat

A kutatók arra is kíváncsiak voltak, hogy vajon mindenki ugyanannyira érzékeny-e az ilyen eladási csalikra. A válasz egyszerű: nem. Egyrészt a kitöltött kérdőívekből az derült ki, hogy az intuitív, megérzésekre alapulóan döntéseket hozó embereket sokkal inkább tudják befolyásolni a csalik. Másrészt a hormonok is komoly szerepet játszanak a kérdésben – a magasabb tesztoszteronszint hajlamosabb impulzívvá tenni, azaz a férfiak biológiája arra mutat, hogy könnyebben bedőlnek az e fajta csaliknak.

Csalik a mindennapi életben

A vásárlási preferenciáktól eltekintve más területeken is megjelenik és működik ez az jelenség – például a párválasztásnál is. Egyes kutatások szerint valakit sokkal vonzóbbnak találunk akkor, hogyha egy hasonló, de valamivel rosszabb külsejű ember mellett látjuk először.

Sőt, mindez akár a politikában is megjelenhet, igaz, ott jellemzően csak véletlenszerűen. Ugyanis ha két hasonló kvalitású jelölt küzd egymással egy pozícióért, akkor hajlamosak a választók azt, aki valamiben erősebb, sokkal jobb fényben látni, mint azt egyébként tennék.

(BBC)

Az Ön bizalma a mi tőkénk

A Privátbankár HITELES, MEGBÍZHATÓ és EGYEDI információkat kínál, most, a válság alatt és békeidőben is. Tényszerű, politikai és gazdasági befolyástól mentes, világos és érthető elemzéseket, amelyek segítenek a gazdasági, befektetési döntések meghozatalában.


Vásárló Nincs maszk? Leszállíthatják a BKK járatairól
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 14. 07:56
Lazul a maszkviselési fegyelem.
Vásárló Drágulnak az üzemanyagok - mire lehet számítani a kutakon?
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 10. 11:43
Aki tankolni akart, jobban jár, ha még szerdáig elintézi.
Vásárló Durván elszálltak az élelmiszerárak: 10 százalék fölé került az éves áremelkedés
Gáspár András | 2020. augusztus 10. 06:04
Bár a kosarunkat szinte forintra ugyanannyiért tölthetjük meg most, mint egy hónappal ezelőtt, a kép csalóka: két és fél éve nem mértünk akkora éves áremelkedést a hazai hipermarketekben, mint most augusztusban. A három vizsgált hazai hipermarket mindegyikében legalább 10 százalékkal emelkedett a Privátbankár Árkosár ellenértéke; a vizsgált termékek felénél két, az alma esetében három (!) számjegyű az áremelkedés.
Vásárló Az utazási irodák menteni akarják a menthetőt
Privátbankár.hu | 2020. augusztus 8. 19:15
A koronavírus miatti globális leállás legnagyobb vesztesei között természetesen ott találjuk az utazási irodákat. Mit tehet egy iparág, amely a határok átlépéséből él, egy olyan időszakban, amikor az összes ország bezárt? Megpróbálja valahogy kihúzni, amíg tisztul a kép, és újra zöld jelzést kapnak az útlevelek, addig pedig – tulajdonképpen érthető módon – hallgat.  
Vásárló Lehetséges külföldi munkát találni nyelvtudás nélkül?
Márkázott tartalom | 2020. augusztus 3. 12:45
Bár a vírusválság megakasztotta a szabad mozgást a világban, még mindig sokan gondolkoznak külföldi munkavállaláson. De lehet-e külföldi munkát találni nyelvtudás nélkül?
Vásárló Nyáron is táplálkozhatsz egészségesen
Márkázott tartalom | 2020. augusztus 3. 10:17
Végre itt az igazi nyár, amikor szinte az ember nem is kíván semmilyen nehéz és bonyolult ételt. Ez annak is köszönhető, hogy a testünk a meleg miatt nem kíván semmi olyat, amit nehezen lehet emészteni. Éppen ezért a legjobb, ha inkább a zöldségekre és hasonló finomságokra koncentrálunk a fokozott folyadékpótlás mellett.
Vásárló 5 hasznos tipp mikrohullámú sütő vásárlásához
Márkázott tartalom | 2020. augusztus 2. 10:22
A mikrohullámú sütő minden konyha egyik leggyakrabban használt praktikus eszköze, sokan mégsem fordítanak elegendő figyelmet a kiválasztására, pedig az egyes típusok között igen jelentős különbségek lehetnek.
Vásárló Így rendeltünk online a járvány alatt
Kollár Dóra - Valkai Nikoletta | 2020. augusztus 1. 11:44
A GKI Digital mérései szerint a koronavírus okozta járványhelyzet miatt március közepe és április vége között több mint 50 ezer új vásárló jelent meg a magyar online kiskereskedelmi piacon, így az aktív online vásárló felnőtt lakosság száma elérte a 3,35 millió főt. De nem csak a digitális világhoz köthető vállalatok tudtak nőni a vírusválság idején.
Vásárló Ezért bizonyulhat okos döntésnek a hővisszanyerős szellőztető rendszer használata
Márkázott tartalom | 2020. augusztus 1. 10:27
Miként lehet hatékonyan és szemmel láthatóan csökkenteni a fűtési rendszer működése közben akaratlanul is fellépő hőveszteséget? Erre a kérdésre ad egyértelmű választ a hővisszanyerős szellőztető rendszer alkalmazása.
Vásárló Kerékpáros computer, amely segít az előtted álló célok elérésében
Márkázott tartalom | 2020. július 31. 10:44
A kerékpározás sokaknál több, mint szabadidős kikapcsolódást jelentő tevékenység. Vannak, akik versenyszinten foglalkoznak a sportággal, és céljuk a győzelem elérése, méghozzá teljesítményük folyamatos monitorozása és fokozása mellett.
Friss
hírlevél