4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Concorde, mint egyetlen szuperszonikus utasszállító leállítása nagy visszalépés volt a polgári repülésben, hisz így 60 éve ugyanakkora sebességgel zajlik a légiforgalom. Most egy új kísérlet zajlik a Concordnál is gyorsabb repülésre, kérdés, gazdaságos lesz-e, és bevállalják-e majd a légitársaságok.

Miközben a világ legnagyobb vállalkozói, mint Jeff Bezos, Elon Musk vagy Richard Branson a világűr határát súroló utazással kísérleteznek, meglepő, hogy a hosszú, kontinensek közötti repülőutakat ugyanakkora sebességgel lehet megtenni, mint 60 éve, amikor a most használatos sugárhajtású repülőmotorok első változatait üzembe állították. A gondot nem is a motorok jelentik, azok bírnának többet is, hanem maga a hangsebesség. Az lett a limit, egyszerű fizikai okokból.

Nem érte meg

A hangsebesség átlépésekor egy hagyományos repülőgép darabokra szakadna, ezért sokkal masszívabb törzsre és deltaszárnyra van szükség, ezek viszont roppantmód megnövelik az üzemanyag-fogyasztást, lecsökkentik a repülőben a férőhelyek számát, és ráadásul a hangsebesség átlépése iszonyatos zajjal jár. Mindezt a Concorde esetében brutális repülőjegy árakkal akartak kitermelni, így sokszor meg sem telt a repülő, és végig ráfizetéssel tudták csak működtetni.

Új próbálkozás

Egy startup társaság most elkezdett újra foglalkozni a dologgal, hisz az elmúlt évtizedekben azért elég komoly fejlődés zajlott a légiiparban: új, strapabíró, de könnyebb anyagok jelentek meg, a légijárművek üzemanyag fogyasztása pedig sokat csökkent. A Boom Technology nevű társaság egy olyan 45 üléses géppel kísérletezik, amely a hangsebesség 2,2-szeresével hasít, ami meghaladja a Concorde egykori utazósebességét. A jegyár pedig terveik szerint 5-10 ezer dollár lenne az interkontinentális utaknál, ami a mai legkomolyabb business osztályok árával összevethető, de így a szuperszonikus repülés távolról sem lesz mindenkié, mint most a fapados.

Ki reptetné?

A lényeg persze, azon kívül, hogy egy megfelelő repülőgépet kell építeni, a légitársaságok meggyőzése arról, hogy van is értelme üzemeltetni. Kis utasszámú gépet egyelőre nem nagyon akar senki forgalomba állítani, sőt az a trend, hogy a meglévő típusokon belül is a több férőhelyes változatot keresik. A nagy fogyasztástól is lúdbőrzik a légitársaságok háta, és végül a zajos járműveket is igyekeznek kerülni. A Concorde így mindazt megtestesítette, amit ma nagy ívben kerülnének.

Csodák pedig nincsenek, a mai sebesség duplája, sőt háromszorosa egyelőre csak kevés utassal, egy utasra jutóan a hagyományos repüléshez képest jóval nagyobb fogyasztással és zajjal oldható meg. A hangsebesség átlépésekor jelentkező hangrobbanás problémájának megoldására most sincs jobb ötlet, mint az óceán felé repülni, így eleve olyan járatokban gondolkoznak, ahol tengerközeli az indulás és érkezés.

Elsősorban a London-New York járat jöhet szóba, ahol a fizetőképes keresletet azt teremtheti meg, hogy az út 3 órásra rövidülésével megvalósíthatóvá válnak az egynapos üzleti utak. A népszerű San Francisco-Tokió járat 5 és fél órás lenne, ez a mai igen hosszú idővel szemben sok üzleti utazó számára vonzóvá válhat.

Vállalkozó szelleműek

Az egyik érdeklődő logikusan Richard Branson cégbirodalma, a Virgin Group. Ők nem csak repülnének a géppel, hanem magában a gyártásban is segítséget nyújtanának a Boom-nak: a Virgin Galactic gyártórészlege részt venne a tervezésben és a gép tesztelésében. Miután a Virgin eleve az űrhajózással is kísérletezik, érthető, hogy szívesen vennének részt a hangsebesség fölötti légiforgalomban is.

A Bloomberg szerint egy másik, meg nem nevezett európai légitársaság is érdeklődik, sőt opciót szerzett 15 gépre, és másokkal további 170 opcióról tárgyal. A Boom szerint összesen 500 útvonalon lehetne reálisan működtetni a gépet, elsősorban olyan üzleti központok között, melyek tengerközelben fekszenek, és elég sok üzleti utazó van, akik megfizetnék a repülési idő drasztikus csökkenését. A legnagyobbak ezek közül Hongkong, London, Tokió, New York, Sydney és Szingapúr.

Menetrend

A Boom eleinte számítógépes szimulációkon akarja bemutatni a modell életképességét, utána egy, a tervezett gép harmadának megfelelő tesztrepülővel akar kísérletezni és demonstrálni. A Concorde két motorjával szemben a gépen három hajtómű lenne. Az első gépek a Boom szerint a 2020-as évek elején állhatnának forgalomba.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nekiment a Temunak a legendás márka
Csernátony Csaba, Buksza blog | 2024. április 18. 08:42
Régi gondja a legismertebb márkáknak, hogy a hamisítók olyan árukkal bombázzák a vásárlókat, amelyek nagyon hasonlítanak legendás termékeikre, és a végeláthatatlan pereskedés nem segít rajtuk.
Vásárló Példátlan lépésre szánta el magát a magyar Penny tulajdonosa: teljesen új boltot nyitott Berlinben
Buksza blog | 2024. április 17. 10:43
A vegán étkezés egyre inkább „divatba jön”, ha lehet így fogalmazni, amivel igyekeznek lépést tartani az élelmiszergyártók is. Eljött az ideje annak, hogy a kiskereskedők is csatasorba álljanak.
Vásárló Egyértelmű mondás jött a magyar Tesco sorsáról
Buksza blog | 2024. április 16. 07:29
Bár legutóbb a Sparral csapott össze a kormány, de a Tesco is az "örök" felvásárlási célpontok között szerepel. Úgy tűnik, marad ebben a státuszban.
Vásárló Környezetvédelem a társasjáték csomagolásoknál
Márkázott tartalom | 2024. április 11. 09:41
Egyre gyakoribb, hogy a társasjátékok esetében is mind inkább odafigyelnek a csomagolásra. Ezzel előtérbe került az a törekvés, hogy ez az iparág is egyre “zöldebb” legyen. Kérdés persze, hogy a játékok minőségére és sérülékenységére mindez nincs-e negatív hatással?
Vásárló Észrevette? Szép csendben tovább kúszik felfelé a családi nagybevásárlás ára
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2024. április 10. 05:44
Idén szinte minden hónapban drágább lett egy kicsit a nagybevásárlás, nincs ez másképp áprilisban sem - megint feljebb kúsztak az árak az előző hónaphoz képest. Tavaly ilyenkor viszont még drágábban vásárolhattunk, így a bázishatás továbbra is kitart: éves szinten árcsökkenésről számolhatunk be, és pár hónapig ez így is marad még. Míg azonban 2 évvel ezelőtt még a 30 ezer forintos kosárérték is brutálisan drágának tűnt, most a 35 ezer is realitás. Itt a Privátbankár legfrissebb Árkosár-felmérése.
Vásárló Vége lett a marakodásnak, visszatértek a kiebrudalt termékek a carrefouros polcokra
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 12:51
Róka fogta csuka, csuka fogta róka helyzetbe kerültek a kiskereskedők és a legismertebb élelmiszer- és italmárkák tulajdonosai azzal, hogy a felek médiapartnerekké is váltak.
Vásárló Új frontot nyitott a Temu
Buksza blog | 2024. április 8. 11:51
A Temu csak másfél éve jelent meg a Kínán kívüli online piacon, ám máris csavar egyet azon a stratégián, hogy nagyon alacsony áraival elszívja a vevőket versenytársaitól.
Vásárló Megbukott a kísérlet a boltok pénztárainál
Buksza blog | 2024. április 8. 08:55
Az áruházláncok folyamatosan keresik a módját annak, hogy összekapcsolják a várlást és a mobilfizetési lehetőségeket, ám úgy tűnik göröngyös útra léptek kísérleteikkel.
Vásárló Hogyan befolyásolja a máj egészsége az epe működését?
Márkázott tartalom | 2024. április 5. 19:01
Az emberi test egy meglehetősen komplex felépítésű rendszer, melynek a működését még máig sem sikerült a tudósoknak teljes egészében megfejtenie. Az azonban már világos, hogy szinte minden mindennel összefügg, és ha egy szerv működése rendellenessé válik, az akár a teljes szervezetre, fizikai és mentális állapota is kihathat.
Vásárló Mit jelent valójában a szeretet, és hogyan függ össze az önzetlenséggel?
Márkázott tartalom | 2024. április 5. 10:17
Tetszik vagy sem, voltaképpen az egész életünk egy olyan út, amin folyamatosan fejlődünk, részben az eleve bennünk lévő vonásokból kiindulva, másrészt az életünk ránk gyakorolt hatásai által.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG