4p
Rengeteg akció, hatalmas tömeg, óriási választék – rengeteg apróság van, ami miatt akár több ezer forinttal is többet költhetünk karácsonykor.

Az ünnepi időszakban még azok számára is kihívás lehet tudatos vásárlónak maradni, akik egyébként mindent megtesznek ennek érdekében – hiába írunk listát, vagy készítjük el előre a költségvetést, a karácsonyi időszakban könnyen becsúszik egy-két olyan dolog is a kosárba, amivel korábban nem számoltunk. Ráadásul a bőséges kínálat és a hatalmas tömeg miatt ilyenkor hajlamosabbak vagyunk elfelejteni ellenőrizni, pontosan mit és hogyan vásárolunk. A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság összegyűjtötte, mik azok az apróságok, amivel pénzt és kellemetlenséget spórolhatunk.

A biztonság az első!

Hiába akciós, hiába kihagyhatatlan és hiába az utolsó darab, fontos, hogy ne feledkezzünk el a biztonságos vásárlásról. Élelmiszerek esetén mindig ellenőrizzük a minőségmegőrzési és fogyaszthatósági dátumot, kiváltképp a „sárga címkés” akciós termékeknél. Nem-élelmiszer jellegű termékeknél amennyiben tehetjük, ellenőrizzük, hogy nem szerepel-e a tiltott termékek listáján, vagy az EU RAPEX rendszerében, ezek ugyanis köztudottan veszélyes termékek. Ha fenyőfát vásárolunk, az élő fát tartsuk vízben, távol a fűtőtestektől, műfenyő esetén ha tehetjük, vegyünk tűzálló darabot.

Elektromos eszközöknél vizsgáljuk meg a dugókat, csatlakozókat – ami láthatóan gagyi vagy törött, inkább ne vegyük meg, ez ugyanis tűzveszélyes. A karácsonyfaégőnél mindig ellenőrizzük, hogy a dobozon szerepel-e a CE jelzés, ez igazolja ugyanis, hogy az égősor biztonságos. Az sem mindegy, hogy milyen égősort veszünk: amennyiben a termék IP számában 0 található, úgy azt csak beltérben szabad használni (tehát akkor se vigyük ki, ha ezt a terméken egyébként betűvel ráírják). Amennyiben a második szám 1-es, úgy azt kültéren is üzemeltethetjük.

Őrizz meg mindent!

A tudatosság második fontos színhelye a kassza – mindig gondosan tegyük el a vásárláskor kapott számlát, nyugtát, blokkot, később ugyanis csak ennek bemutatásával tudunk reklamációval élni. Mindig ellenőrizzük, hogy a kapott blokkon valóban a feltüntetett ár és a megfelelő darabszám szerepel-e, illetve, hogy a kasszás valóban a feltüntetett, akciós árat ütötte-e be; amennyiben nem, úgy azt már a helyszínen jelezhetjük. Amennyiben két ár van feltüntetve, úgy az alacsonyabbat kötelesek figyelembe venni.

A nagy ajándékozásban és csomagolásban könnyű megfeledkezni a dobozok, csomagolóelemek megtartásáról, pedig sok helyen csak ezek és a blokk bemutatásával cserélhetjük vissza a terméket. Őrizzük meg a jótállási jegyet is, 10 ezer forintos vételár felett kötelező, egyéves jótállás jár hűtőre, mosógépre, mosogatógépre, porszívóra, varrógépre, kerékpárra, különböző konyhai kisgépekre, valamint gyermekgondozási cikkekre, ékszerekre és órákra. A 10 ezer forint alatti termékekre két év szavatosság jár.

Vigyázz a gyerekekre!

A karácsony elsősorban a gyerekeknek nagy ünnep, ilyenkor ugyanis ők a kiemelt ajándékozottak. Amennyiben mi is kisgyerekeknek keresünk ajándékot, vegyük figyelembe a gyermek életkorát: 3 évesnél fiatalabbnak például semmiképp se vegyünk apró, leválasztható darabokból álló játékot, mivel az fulladásveszélyes. Mindig nézzük meg, hogy az adott játékot mekkora gyerekeknek ajánlják, illetve, hogy az adott játék megfelel-e az ő érettségének, természetének.

Nem csak a játékgyártók, de más termékkategóriákban, például kozmetikumoknál, fürdőszobakellékeknél is találunk gyerekeknek valót. Ügyeljünk arra, hogy ne vásároljunk élelmiszerre hasonlító fürdő- és díszterméket (például süti alakú szappant, fürdőgolyót vagy gyertyát), valamint édesség illatú termékeket (kölni, tusfürdő, habfürdő), mivel ezeket egy kisgyerek megihatja, megeheti, a szappanból és a gyertyából leváló darabok pedig fulladást és emésztőrendszeri problémákat okozhatnak.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Váratlanul bezuhant a drágulás a boltokban – a kormányt ez hidegen hagyja
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. november 10. 05:42
Az előző hónaphoz képest régen látott mértékű árcsökkenést talált a legfrissebb Privátbankár Árkosár-felmérés a hipermarketekben. Éves szinten persze nőttek az árak, de a drágulás több mint egyéves mélypontra fékezett. Az árrésstop mégis maradt – ennek már csak politikai okai lehetnek, szakmaiak nem. Novemberi felmérésünk során lehet, hogy láttuk az ország utolsó szögletes trappistáját is.
Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Csapatépítés: befektetés vagy plusz kiadás?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 18:58
A legtöbb vállalat életében időről időre felmerül a kérdés, hogy vajon tényleg megéri-e csapatépítést szervezni, vagy ez csak egy újabb költség, amit a vezetőség jobb híján elkönyvel a „jó hangulat fenntartása” címen? A válasz azonban sokkal egyértelműbb, mint gondolnánk. Egy jól megválasztott program ugyanis nem csupán a közösséget erősíti, hanem hosszú távon a teljesítményre és a lojalitásra is hat. 
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Miért éri meg ökobarattá tenni egy szálláshelyet?
Márkázott tartalom | 2025. október 27. 12:22
A turizmusban is évről évre egyre fontosabb szempont a fenntarthatóság. Az utazók közül sokan ma már nemcsak a szállás kényelmét vagy elhelyezkedését mérlegelik, hanem azt is, hogy mennyire környezetbarát a hely, ahol megszállnak. Egy ökobarát szálláshely nemcsak a bolygónknak tesz jót, de hosszú távon a tulajdonosnak is, hiszen csökkenhetnek a költségek, nőhet a vendégek elégedettsége és a vállalkozás vonzóbbá válhat a piacon. 
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG