10p

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Az a pár termék, amit az Árstop érint, kevésbé drágult tavalyhoz képest, minden másnak elszállt az ára - így lehetne összegezni a Privátbankár Árkosár-felmérésének júliusi eredményeit. 15 éve tart felméréssorozatunk, de ekkora áremelkedést még sosem láttunk. Még az előző hónaphoz képest is hatalmasat drágult a családi nagybevásárlás. Aki spórolni akar, az most már kénytelen lesz beszállni valamelyik hűségprogramba.

Gyakorlatilag a hétköznapi beszélgetések első számú témájává változott mostanra az áremelkedés - hüledezve mesélik egymásnak az ismerősök, családtagok vagy épp a közösségi médiában az idegenek, hogy mennyivel lett drágább egy-egy termék, amelyet egyébként rendszeresen vásárolni szoktak. Kormányzati szinten is egyre gyakrabban kerül elő az infláció témája - amelyet Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter "a szegények adójaként" jellemzett a minap.

Mondhatnánk, hogy a hónapok óta kitartóan emelkedő infláció tükrében már a szemünk sem rebben egy újabb vészjósló adatsor láttán, de a Privátbankár.hu júliusi Árkosár-felmérése szerint olyan csúcsok dőlnek meg mostanában élelmiszer-fronton, amelyeket teljesen elképzelhetetlennek tartottunk a felméréssorozat több mint 15 éves története során. Mert bár az elmúlt hónapokban több rekord is megdőlt (az Árkosár végösszegét és az éves áremelkedés ütemét tekintve is), arra mindeddig egyszer sem volt példa, hogy a 15 éve változatlan összeállítású élelmiszer-kosárért átlagosan közel 30 ezer forintot kelljen fizetni, ahogy arra sem, hogy a három vizsgált hipermarket átlagos áremelkedése meghaladja a 30 százalékot. Egészen mostanáig. 

Durva: egy hónap alatt 6,6, egy év alatt 31,5 százalékkal emelkedtek az árak

Július 5-én jártuk végig három hazai hipermarket-lánc egy-egy egységét, hogy megvizsgáljuk, hogyan alakult 30 termékből álló minta-élelmiszerkosarunk ellenértéke. Az Auchan, az Interspar és a Tesco egy-egy üzletét kerestük fel ezúttal is. Azt sejtettük, hogy lendületes lesz az áremelkedés, de arra nem számítottunk, hogy 

egyetlen hónap alatt is 6,6 százalékkal kúsznak fel az átlagos élelmiszerárak.

A három áruház közül kettőben is 10 százalék fölötti áremelkedést mértünk egyetlen hónap alatt, míg egy áruház 2 százalékkal olcsóbbra árazta a szimulált családi nagybevásárlást, mint júniusban - így jött ki a 6,6 százalékos átlagos havi (!) áremelkedés. Átlagosan 1 855 forinttal kellett többet hagynunk a kasszánál, mint egy hónappal ezelőtt - ez egészen extrém áremelkedést jelent.

Ami pedig az éves adatokat jelenti, ott már elfogytak a jelzők: még a "legszolidabb" áremelkedés is 25 százalék fölött volt, míg két másik áruházban 33 illetve 35 százalékot meghaladó áremelkedést mértünk. Ez azt jelenti, hogy 

az éves élelmiszerár-emelkedés mértéke elérte a 31,5 százalékot a hazai hipermarketekben.

Még utoljára bevásárolhatunk 30 ezer alatt - ennyit az áthárításról

Átlagosan így 7 159 forinttal többet kell most a kasszánál hagynunk, mint tavaly júniusban. A teljes kosárérték két áruházban is 30 ezer forint fölé került, míg egy áruház egy hajszállal a 28 ezer forintos szint alatt tartotta árait. Ez azt jelenti, hogy az átlagos Árkosár-érték, vagyis 

az átlagos havi családi nagybevásárlás ellenértéke 29 863 forintra emelkedett.

Lassan tehát végképp érdemes leszámolni azzal az illúzióval (ha valaki még nem tette), hogy az árstop vagy a szektorra kivetett újabb különadók miatti veszteséget csuklás nélkül lenyelik a piaci szereplők. Semmi sem tarthatja vissza a kereskedőket attól, hogy az árstop miatt benyelt veszteséget szétterítsék a többi terméken, vagy hogy a különadók jelentette extra terhet legalább részben ne csapják hozzá az egyébként is vaskos áremelésekhez. Gyakorlatilag az (árstopon kívüli) teljes termékskála szédületes tempóban drágul - minden kasszánál azért is sorbaállnak a vevők, hogy kipengethessék a gazdaságpolitika irányítói által a gazdasági szereplőkre kivetett "extra" terheket.

Az árstopos termékekre nincs többé akció

Amire már nem szentelnénk sok szót: az árstopos termékek ára természetesen továbbra is változatlan. A liszt, az olaj, a kristálycukor és a csirkemell is fillérre ugyanannyiba kerül most, mint egy hónapja. Ez egyébként azt is jelenti, hogy ezeknél a termékeknél mostanra már elképzelhetetlen az akciózás - korábban még előfordult, hogy a vevőcsalogatás jegyében akciót hirdettek akár az árstopos termékek közül is néhányra egy-egy áruházban, júliusban azonban ennek már nyoma sincs. 

Az árstopos termékek közül tavalyhoz képest csak a liszt kerül érdemben (17,8 százalékkal) többe, mint egy éve, az olaj 9,8 százalékkal drágult, a cukor 4,5 százalékkal, a csirkemell pedig 0,7 százalékkal olcsóbb most, mint egy éve. (A tej esetében nem az árstoppal érintett 2,8 százalék zsírtartalmú termék szerepel az Árkosárban.)

Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

Az első kérdés könnyen elintézhető, mivel érdemi árcsökkenésről nem beszélhetünk - bár tény, hogy egy-egy akció javíthat valamit a képen (a kávé és a tea például 18 százalékkal olcsóbb volt most, mint egy hónapja). Az árstopon kívüli termékek közül szinte minden drágább, mint egy hónapja volt, a legnagyobb áremelkedést az almánál (+55 százalék), a banánnál (+27 százalék), a krumplinál (+25 százalék) mértük, de ezen kívül is van több termék, ami 10 százalékot meghaladó mértékben drágult egyetlen hónap alatt (chips, csokoládé, sajt, narancslé). 

Ami pedig az éves áremelkedést illeti: az árstopon kívüli termékek közül

a sertésmájas az egyetlen termék, amely nem drágult LEGALÁBB 10 százalékos mértékben.

Máskor a 10 százalékot meghaladó áremelkedést produkáló termékeket szoktuk kiemelni cikkeinkben, most 30-ból 26 termék tartozik ebbe a kategóriába... Egy év alatt a sajt drágult a legtöbbet, több mint kétszer annyiba kerül, mint 2021 júliusában (+102 százalék). Egészen elképesztő, ami a kenyér árával történik: gyakorlatilag ez is kétszer annyiba kerül, mint egy éve (+98 százalék - ezzel később külön is foglalkozunk). A dobogóra ezúttal is felfért a margarin, ami 70 százalékkal kerül többe, mint egy éve. 

A legdurvább éves áremelkedést tehát a teljes élelmiszerkosarunkból a sajtnál, a kenyérnél és a margarinnál mértük.

Ez három olyan termék, amely jellemzően minden család asztalán ott szokott lenni... de a folytatás sem szívderítőbb, hiszen több mint 60 százalékkal drágult a tojás és a tejföl (valamint az árstopon kívüli 1,5 százalékos tej), több mint 50 százalékkal drágult a krumpli és a tészta - csupa olyan termék, amelyek nem luxuscikkek, rendszeresen kerülhetnének nem csak a felmérésünk alapját képező átlagos, de egy szegényebb család asztalára is.

Hogyan lehet védekezni a brutális áremelkedés ellen? Stratégiát válthatnak az üzletek

A legolcsóbb és a legdrágább áruház között most az utóbbi időben szokásosnál valamivel nagyobb, 3 370 forintos volt a különbség - ezen az árszinten ez 12 százalékot jelent, ennyit lehetne spórolni az áruház-választással. 

Ha valaki mindent abban az áruházban szeretne megvásárolni, ahol épp a legolcsóbban adják, annak is 26 522 forintot kellene kifizetnie az egésznapos bevásárlótúra végén (ami a jelenlegi kánikulában azért különösen megterhelő lenne).

A hagyományos értelemben vett akciókban többé nem igazán bízhatunk. Stratégiaváltást látunk kibontakozni: háromféleképpen lehet érdemben árelőnyt elérni élelmiszer-fronton. Az egyik, ha többet vásárolunk (már akinek ez egyáltalán opció) - mennyiségi kedvezményből egészen sokat hirdetnek az áruházak, két vagy több termék vásárlása esetén hajlandóak valamennyit engedni az árból. A másik, hogy olcsóbb, jellemzően sajátmárkás terméket választunk - az akciós újságokat böngészve is látható, hogy a sajátmárkás termékek előtérbe kerülnek az élelmiszerosztályokon.

A harmadik fajta "akció" a hűségprogramokhoz kapcsolódik: azok kaphatnak kedvezményes árat, akik visszatérő vásárlók, vagy legalábbis regisztráltak az adott áruházlánc hűségprogramjába. Az Intersparban is láthatunk olyan árakat és ajánlatokat, amelyek csak a MySpar alkalmazással rendelkezőknek érhetőek el; megújította Bizalomprogramját az Auchan, változott a pontgyűjtés menete és hetente megújuló ajánlatokkal jelentkeznek a bizalomkártyásoknak; a Tescóban pedig rengeteg termék mellé kikerült a "Clubcarddal olcsóbb" felirat - tényleg széles körben kínálnak így értelmezhető árkedvezményeket az áruházban, a program megújulásáról felmérésünk elkészülése után közleményt is kiadtak. 

Ez egyrészről örvendetes folyamat, hiszen érdemi spórolási lehetőségeket kínálnak a törzsvevőknek az áruházak - másfelől viszont ideje hozzászoknunk, hogy az akció mostantól nem jár mindenkinek. Simán az utcáról betévedve többé nem érdemes kedvezményekre apellálnunk. Fel kell iratkoznunk a hűségprogramokra, le kell töltenünk az applikációkat, személyes adatainkat és vásárlási szokásainkat pedig át kell adnunk az üzleteknek, ha nem akarunk extra mélyen benyúlni pénztárcánkba egy sima bevásárlásnál is.

Havi legolcsóbbak - drága kenyér, dinnye és sör

Ezúttal is kiválasztottunk 3 terméket, és megvizsgáltuk, márkára és minőségre való tekintet nélkül (az Árkosár általános módszertanától eltérve), hol szerezhetjük be a legolcsóbban.

Korábban már jeleztük, milyen durva áremelkedést mértünk kenyér-fronton - gyakorlatilag duplázódott mindennapi kenyerünk ára egy év alatt. A Tescóban és az Intersparban is 519 forint volt a legolcsóbb, 1 kilós félbarna kenyér. A legolcsóbb versenyzőt az Auchanban azért találtuk, mert épp akcióztak: az eredetileg 549 forintos kilónkénti árról 400 forintos kilónkénti árra vitték le az 50 dekás szeletelt parasztkenyér árát. A folyamat egyáltalán nem szívderítő: ahogy laptársunk, az Mfor.hu írta a napokban, nemcsak Nyugat-Európához, hanem a régióhoz képest is durván drágult a kenyér ára Magyarországon. Egész Európa egyik legdurvábban dráguló kenyerét eszik a magyarok >>

500 forint alatt már csak akciós kenyeret találni. Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt
500 forint alatt már csak akciós kenyeret találni. Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

A legolcsóbb dinnyét a Tesco kínálja, 259 forint volt a magyar termés kilója ottjártunkkor. Az Auchan és az Interspar kilónként 299-ért görög termesztésű görögdinnyét kínált - azzal a különbséggel, hogy az Intersparban csak az árcímkét hozhattuk volna el, maga a dinnye ugyanis éppen kifogyott. 

A hőség továbbra is kitart, így felmerülhet az igény egy jó hideg dobozos sörre (persze nem rögtön a dinnye után) - ebből a legolcsóbb 169-ért az Auchanban kínált Holstein. Lehet azért ennél is olcsóbbat venni: a Tesco sajátmárkás Rastinger light söre ugyan 179 forintba kerül az átlagos halandónak, de Clubcarddal akár 129 forintért is beszerezhetjük a félliteres dobozt. Az Interspar legolcsóbb dobozos söre 199 forintért a Löwenbrau, de ehhez az árhoz 24 darabot kell megvennünk - MySpar alkalmazás használatával 209-ért Kőbányai sört tudtunk venni ottjártunkkor.

A KSH pénteken teszi közzé az infláció júniusi alaukulásáról szóló adatait - Privátbankár Árkosár felmérésünket szokás szerint egy nappal ezt megelőzően publikáljuk.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Nincsen még vége a horrornak a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. október 29. 10:36
Újabb áremelkedés jön.
Vásárló Egész évben karácsony – de hová tűnik az ünnep varázsa?
Elek Lenke | 2025. október 27. 19:22
Kint 17 fokot mutat a hőmérő, még októberben vagyunk, de az egyik nagy bevásárlóközpont lakberendezési üzletében már ömlenek ránk a halloweeni mellett a karácsonyi áruk is. Mire eljön az ünnep, elvész annak a varázsa, gondolhatja sok magyar vásárló. De hogyan és miért kezdtek a hazai kereskedők is elmozdulni ebbe az irányba?
Vásárló Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
Natív tartalom | 2025. október 27. 16:18
Salgótarján új fejezethez érkezik: a város központjában, a Lidl melletti területen megkezdődött a régió legújabb STOP SHOP bevásárlóparkjának építése. A CPI Hungary fejlesztésében megvalósuló projekt nemcsak új vásárlási lehetőségeket, hanem modern, fenntartható és közösségbarát környezetet is hoz a nógrádi megyeszékhelyre.
Vásárló Csak ebben a magánkórházban található újszülött/koraszülött intenzív centrum
Natív tartalom | 2025. október 27. 14:33
A természetes szülés fontosságára hívta fel a figyelmet Dr. Siklós Pál, hiszen szerencsére már akár két császár után is lehetséges a hüvelyi szülés, ahogyan ikreknél is. A szülészfőorvos kiemelte a magánegészségügy azon vitathatatlan előnyét, hogy személyhez kötött szülésznő és/vagy szülészorvos választására is lehetőség van. A TritonLife magánkórház közleményében továbbá kiemelik, hogy intézményükben van a magánegészségügyben egyedüliként elérhető újszülött/koraszülött intenzív centrum (PIC II).
Vásárló Nagy öröm érte az Aldi vásárlóit
Privátbankár.hu | 2025. október 21. 08:14
Megduplázza az online vásárlás elérhetőségét.
Vásárló Milyen termékeket érdemes értékesíteni a magyar online piactereken?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 16:56
A magyar online kereskedelem folyamatosan bővül, és a piacterek egyre népszerűbbek a vásárlók körében. Az eladók számára ez hatalmas lehetőségeket kínál, ugyanakkor egy fontos kérdést is felvet: mely termékek fogynak a legjobban? A megfelelő termékkör kiválasztása döntő lehet a siker és a stagnálás között.
Vásárló Brand safety vs. bevétel: mit kezdjenek a kiadók a „szürke zónás” hirdetőkkel?
Márkázott tartalom | 2025. október 20. 10:17
A hazai online médiapiac egyszerre él meg két nyomást: az egyik az olvasói bizalom megőrzése, a másik a hirdetési bevétel növelése. A kettő általában együtt halad – amíg nem kerül szóba a „szürke zóna”. Ez az a tér, ahol a hirdető jogilag tiszta, a termékkategória nem tiltott, mégis felmerülhetnek reputációs, ízlésbeli vagy kontextusbeli kérdések. Klasszikus példa, amikor egy komoly, tragédiával foglalkozó cikk mellé fut be harsány, „garantált eredményt” ígérő kreatív. Nem illegális, csak rossz helyen van – és a kiadó márkájától idegen.
Vásárló Egyre jobb magyar autósnak lenni
Privátbankár.hu | 2025. október 20. 09:49
Megint csökkentek az üzemanyagok átlagárai, a dízelről pedig újabb jó hír érkezett.
Vásárló A családi büdzsé megfelelő kezelése
Márkázott tartalom | 2025. október 17. 11:12
Napjainkban a család pénzügyeinek tervezése egyre inkább tudatos gazdálkodást jelent, miközben a cél a gyermekek fejlődésének és boldogságának is támogatása is. 
Vásárló Olyan boltokat jelentett be a Lidl Magyarország, amilyeneket még nem láttunk
Privátbankár.hu | 2025. október 16. 16:20
Október közepétől egy mozgó üzletté alakított kisbusszal járja körbe az országot a Lidl.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG