4p

Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is!

2024. november 28. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ismét áremelkedést mértünk a Privátbankár Árkosár-felmérésében a januári drágulás után. Úgy tűnik, a tavalyi szinte egész éven át tartó árcsökkenésnek egyelőre vége szakadt. Két fontos kérdés merül fel a februári eredmények alapján: mi a felelős a drágulásért és mennyiből jön ki egy farsangi fánk?

Mi az oka a drágulásnak?

Február 9-én ismét elmentünk a három kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketébe megnézni, hogy hogyan alakultak az árak. Szokásunkhoz hűen, most is az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban jártunk. A több, mint hét éve tartó vizsgálatnak most különös aktualitást ad a kormányzat és a kereskedelmi láncok viszonya.

A kormány idén több intézkedést is bevezet, amelyek rosszul érintik a hipermarketeket. A jogszabályváltozások alapján például a két egymást követő évben veszteséges, legalább 50 milliárd fölötti árbevételű cég nem forgalmazhat napi fogyasztási cikket. Emellett drasztikusan emelkedik az árbevétel-arányos élelmiszer-ipari felügyeleti díjat és vasárnap ki sem nyithatnak a 200 négyzetméternél nagyobb üzletek. Ezek súlyos milliárdokba kerülnek a cégeknek, akik válaszul elhalasztják beruházásaikat, üzleteket zárnak be, elbocsátják dolgozóikat. És az is biztos, hogy az új terhek előbb-utóbb a fogyasztói árakban is meglátszódnak majd. A kérdés csak az, hogy a mostani drágulás már ennek a jele, vagy ez csak a bázishatásnak köszönhető, tehát most csak azért emelkednek az árak, mert tavaly jóval olcsóbbak lettek hipermarketek.

Mennyivel drágultak a hipermarketek?

Februárban két hipermarket-lánc emelt árain az előző hónaphoz képest. Ha éves távlatban nézzük a számokat, ugyanezt látjuk: az Auchanban 5, az Interspar 2 százalékkal lett drágább, igaz a Tesco árai stagnáltak. 

Ezek a változások összébb rázzák a mezőnyt, az élen még sincs változás: továbbra is az Auchan az első, de a Tesco már csupán egy hajszálnyival drágább. Mintaárkosarunkért az Auchanban 17 494 forintot fizettünk volna, a Tescóban pedig ugyanezekért a termékekért 17 566 forintot kérnek. Az Intersparban most 18 205 forintot fizettünk volna. A három áruház átlagára így  17 755 forintra emelkedett, ez száz forinttal több, mint előző hónapban. Így éves alapon 2,3 százalékkal, havi alapon pedig 0,6 százalékkal lett magasabb az átlagár.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

A legkevesebbet persze akkor kellene fizetni, ha mindent ott vennénk, ahol az a legolcsóbb: 1 646 forintot spórolhatnánk így az átlagárhoz képest. Ez azonban tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal járna.



Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH holnap (szerdán) közli az infláció januári alakulásáról szóló adatait.

Régen láttunk olyat, hogy havi alapon semmi nem lett olcsóbb, ez most megtörtént. Drágább lett viszont a kávé, a tea, a sajt, a májas és majdnem harminc százalékkal drágult az alma is egy hónap alatt. 

Tavaly februárhoz képest a tejföl és a szeszes ital drágult a legnagyobb mértékben (közel harmadával). Jóval drágább lett a banán és az alma is, de 10 százalékot meghaladó éves áremelkedést mértünk a teánál és a joghurtnál is. Jó hír azonban a vásárlóknak, hogy nagyot esett a krumpli ára: majdnem negyven százalékkal lett olcsóbb tavalyhoz képest. Olcsóbb lett a tej, a rizs, a sajt, a cukor és egyes felvágottak is.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk?Kosaras módszertan >>

A hónap egyik nagy kérdése, hogy mennyiből jön ki egy jó farsangi fánk. Megnéztük, hogy melyik hipermarketben melyik a legolcsóbb liszt, olaj és baracklekvár.

A legolcsóbb lisztet az Auchanban találtuk, már 95 forintért hazavihetjük a Tuti Tipp márkájú terméket. Nem sokkal marad le a Tesco Value és a Spar Budget sem: mindkét termék ára 98 forint. Az Interspar két olcsó olajat is kínál: a szlovák Sunol és magyar Nap kincse is 289 forintért kapható. A Tesco Value olaj csak 10 forinttal kerül többe ennél, az Auchan legolcsóbb olaja pedig 319 forint, szintén Tuti Tipp termékről van szó.

A baracklekvárból is a lehető legolcsóbbakat választottuk ki, de azt is megnéztük, hogy mennyi barackot tartalmaznak az egyes termékek, ebben nagyobb eltérések vannak, mint az árban. A legolcsóbb az Auchan Tuti Tipp lekvárja 591 forintért, ebben van azonban a legkevesebb barack: csupán 35 gramm 100 grammonként. A Tesco és az Interspar legolcsóbb lekvárjai egyaránt 60-60 gramm gyümölcsöt tartalmaznak. A Tesco 598 forintért ad egy kilót az Óceán Prémium lekvárból, míg a Spar Budget lekvárja 613 forint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Visszaküldhető flakonok és biológiailag lebomló tisztítószerekkel hódít a Biobubi
Natív tartalom | 2024. november 22. 11:48
Fenntartható és hatékony tisztítószereket árusít Háromfai Balázs és felesége Százhalombattáról. A flakonvisszaváltó rendszert is üzemeltető magyar vállalkozás 2019-es indulása óta mára országos ismertségnek örvend. A sikert megalapozó vízkőoldó mellett folyamatosan nő a biológiailag lebomló anyagokból készült termékek palettája, mosószer, mosogatószer, duguláselhárító, ablaktisztító, zsíroldó, felmosószer és kávégép tisztító is helyet kapott a könnyen kezelhető webshopban.
Vásárló Hogyan őrizd meg az egyensúlyt otthoni munkavégzés mellett?
Márkázott tartalom | 2024. november 18. 09:36
Az otthoni munkavégzés ma már nem csak egy lehetőség, hanem sokak számára a mindennapi valóság. A home office vonzereje a rugalmas időbeosztásban, a kényelmes otthoni környezetben és az ingázással megspórolt időben rejlik.
Vásárló Kaptak egy újabb tockost a bolti kasszák
Privátbankár.hu | 2024. november 17. 15:48
Van olyan ország Európában, nevezetesen Spanyolország, ahol a vásárlók jelentős része még mindig idegenkedik attól, hogy az önkiszolgáló pénztáraknál fizessen az áruházakban.
Vásárló Garantáltan ki fogja borítani a szülőket az egyik legnépszerűbb karácsonyi gyerekjáték
Buksza blog | 2024. november 17. 08:19
Próbára teszi a szülők türelmét, amikor gyermekük a karácsonyra kapott mentőautóval napokon át nínózik, ám az idei ünnepek alatt nem csupán hangot, hanem szagot is kibocsáthat a legnépszerűbb játék.
Vásárló Méregdrága termék diszkontból: megjött közel 2 millió forintos edénykészlet
Buksza blog | 2024. november 17. 08:12
Az amerikai Costco a tagsági díjas diszkontkereskedelem mintapéldánya, ám rendszeresen előáll luxustermékkel is. A vásárlók körében általában nagy tetszést aratnak méregdrága csecsebecséi.
Vásárló A “mentes” trend előretörése a szépségápolásban
Márkázott tartalom | 2024. november 15. 10:14
A különböző divathullámok nemcsak a ruhaiparban ütik fel a fejüket az egyes korszakokban, hanem a szépségápolásban is. Nincs ez másképp a jelenben sem, amikor is a “mentes” trenddel találkozunk úton-útfélen.
Vásárló A boltláncok hadat üzennek az éttermeknek
Buksza blog | 2024. november 11. 12:58
Az európai fogyasztók Magyarország éves GDP-jének négy és félszeresét költik élelmiszerekre és italokra. Ennek egy részét vagy vendéglőben fogyasztják, vagy áruházban veszik, és otthon felmelegítik.
Vásárló A Lidl összes boltja bezár december 24-én
Buksza blog | 2024. november 11. 12:36
December 23-án sokáig lesznek nyitva a Lidl-boltok, utána jön a háromnapos szünet. 
Vásárló Egy hét alatt kiürítették a boltokat, de a Lidl tartja magát
Buksza blog | 2024. november 11. 11:57
Romániában az Ukrajnából importált olcsó tojás okoz gondot a termelőknek, Szlovákiában pedig a madárinfluenza miatt keletkezett tojáshiány. Magyarország északi szomszédjánál rossz a helyzet.
Vásárló Bajban a színes palackok, hirtelen jött az 500 százalékos áremelkedés a szlovákoknál
Buksza blog | 2024. november 11. 10:32
A vásárlóknak elvileg mindegy, hogy az üdítő, amit az áruházakban megvesznek színes vagy fehér műanyagpalackban van-e, ám kiderült, hogy gyakorlatilag a színes palackos innivaló drágább.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG