4p

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ismét áremelkedést mértünk a Privátbankár Árkosár-felmérésében a januári drágulás után. Úgy tűnik, a tavalyi szinte egész éven át tartó árcsökkenésnek egyelőre vége szakadt. Két fontos kérdés merül fel a februári eredmények alapján: mi a felelős a drágulásért és mennyiből jön ki egy farsangi fánk?

Mi az oka a drágulásnak?

Február 9-én ismét elmentünk a három kiskereskedelmi lánc egy-egy hipermarketébe megnézni, hogy hogyan alakultak az árak. Szokásunkhoz hűen, most is az Auchanban, a Tescóban és az Intersparban jártunk. A több, mint hét éve tartó vizsgálatnak most különös aktualitást ad a kormányzat és a kereskedelmi láncok viszonya.

A kormány idén több intézkedést is bevezet, amelyek rosszul érintik a hipermarketeket. A jogszabályváltozások alapján például a két egymást követő évben veszteséges, legalább 50 milliárd fölötti árbevételű cég nem forgalmazhat napi fogyasztási cikket. Emellett drasztikusan emelkedik az árbevétel-arányos élelmiszer-ipari felügyeleti díjat és vasárnap ki sem nyithatnak a 200 négyzetméternél nagyobb üzletek. Ezek súlyos milliárdokba kerülnek a cégeknek, akik válaszul elhalasztják beruházásaikat, üzleteket zárnak be, elbocsátják dolgozóikat. És az is biztos, hogy az új terhek előbb-utóbb a fogyasztói árakban is meglátszódnak majd. A kérdés csak az, hogy a mostani drágulás már ennek a jele, vagy ez csak a bázishatásnak köszönhető, tehát most csak azért emelkednek az árak, mert tavaly jóval olcsóbbak lettek hipermarketek.

Mennyivel drágultak a hipermarketek?

Februárban két hipermarket-lánc emelt árain az előző hónaphoz képest. Ha éves távlatban nézzük a számokat, ugyanezt látjuk: az Auchanban 5, az Interspar 2 százalékkal lett drágább, igaz a Tesco árai stagnáltak. 

Ezek a változások összébb rázzák a mezőnyt, az élen még sincs változás: továbbra is az Auchan az első, de a Tesco már csupán egy hajszálnyival drágább. Mintaárkosarunkért az Auchanban 17 494 forintot fizettünk volna, a Tescóban pedig ugyanezekért a termékekért 17 566 forintot kérnek. Az Intersparban most 18 205 forintot fizettünk volna. A három áruház átlagára így  17 755 forintra emelkedett, ez száz forinttal több, mint előző hónapban. Így éves alapon 2,3 százalékkal, havi alapon pedig 0,6 százalékkal lett magasabb az átlagár.

Az árak változása az előző év azonos időszakához képest, azaz a Privátbankár.hu éves árindexe

A legkevesebbet persze akkor kellene fizetni, ha mindent ott vennénk, ahol az a legolcsóbb: 1 646 forintot spórolhatnánk így az átlagárhoz képest. Ez azonban tripla utazgatással vagy tripla létszámú bevásárlócsapattal járna.



Mi lett olcsóbb? Mi drágult?

A KSH holnap (szerdán) közli az infláció januári alakulásáról szóló adatait.

Régen láttunk olyat, hogy havi alapon semmi nem lett olcsóbb, ez most megtörtént. Drágább lett viszont a kávé, a tea, a sajt, a májas és majdnem harminc százalékkal drágult az alma is egy hónap alatt. 

Tavaly februárhoz képest a tejföl és a szeszes ital drágult a legnagyobb mértékben (közel harmadával). Jóval drágább lett a banán és az alma is, de 10 százalékot meghaladó éves áremelkedést mértünk a teánál és a joghurtnál is. Jó hír azonban a vásárlóknak, hogy nagyot esett a krumpli ára: majdnem negyven százalékkal lett olcsóbb tavalyhoz képest. Olcsóbb lett a tej, a rizs, a sajt, a cukor és egyes felvágottak is.

Havi legolcsóbbak

Hogyan számoltunk?Kosaras módszertan >>

A hónap egyik nagy kérdése, hogy mennyiből jön ki egy jó farsangi fánk. Megnéztük, hogy melyik hipermarketben melyik a legolcsóbb liszt, olaj és baracklekvár.

A legolcsóbb lisztet az Auchanban találtuk, már 95 forintért hazavihetjük a Tuti Tipp márkájú terméket. Nem sokkal marad le a Tesco Value és a Spar Budget sem: mindkét termék ára 98 forint. Az Interspar két olcsó olajat is kínál: a szlovák Sunol és magyar Nap kincse is 289 forintért kapható. A Tesco Value olaj csak 10 forinttal kerül többe ennél, az Auchan legolcsóbb olaja pedig 319 forint, szintén Tuti Tipp termékről van szó.

A baracklekvárból is a lehető legolcsóbbakat választottuk ki, de azt is megnéztük, hogy mennyi barackot tartalmaznak az egyes termékek, ebben nagyobb eltérések vannak, mint az árban. A legolcsóbb az Auchan Tuti Tipp lekvárja 591 forintért, ebben van azonban a legkevesebb barack: csupán 35 gramm 100 grammonként. A Tesco és az Interspar legolcsóbb lekvárjai egyaránt 60-60 gramm gyümölcsöt tartalmaznak. A Tesco 598 forintért ad egy kilót az Óceán Prémium lekvárból, míg a Spar Budget lekvárja 613 forint.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Csütörtökön lesz némi mozgás a benzinkutakon
Privátbankár.hu | 2025. július 23. 11:13
Csak az egyik üzemanyagfajta ára változik.
Vásárló Veszélyes kínai csomagok szivárognak Magyarországra is? Megkongatták a vészharangot
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 10:21
Aggasztó híreket hozott az uniós biztos.
Vásárló Többet nem nyúl bele a kormány az üzemanyagok árába Magyarország szomszédjában
Privátbankár.hu | 2025. július 14. 17:36
Elengedik a horvát intézkedést.
Vásárló Summer Colors 2025 – a paletta, ami uralni fogja a gardróbunkat
PR | 2025. július 14. 11:54
Már javában tombol a nyár, a napfény szinte minden reggel biztos pontként köszönt minket, és a hosszú, meleg esték magukkal hozzák a szabadság, a könnyedség és az önkifejezés vágyát. A ruhatárunk ilyenkor természetesen átalakul – ahogyan mi is. Nem véletlen, hogy minden nyárnak megvannak a maga színei, amelyek nemcsak a kifutókon, hanem a mindennapjainkban is határozott jelenlétet követelnek. A 2025-ös szezon palettája egyszerre vibráló, friss és mégis klasszikusan kifinomult. Mi pedig boldogan öltöztetjük fel a stílusunkat ezekbe az árnyalatokba – mert ez a nyár rólunk szól.
Vásárló A 2025-ös év színtrendjei: a barna és a Mocha Mousse hódítása
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 11:30
Ahogy múlnak az évek, a színtrendek új lendületet vesznek, alkalmazkodva az aktuális divatigényekhez. Mire számíthatunk 2025-ben? A szakértők egy új divatos színt jeleznek előre: a Mocha Mousse-t. Vajon hogyan alakíthatja át ez a finom nevű árnyalat a babakocsi piacot? A sötétbarna visszahódítja régi helyét, új lehetőségeket nyitva meg.
Vásárló Modern iroda, régi szokások: miért nyomtatunk még mindig?
Márkázott tartalom | 2025. július 13. 10:33
A legtöbb munkahely ma már digitális, vagy legalábbis annak tűnik. Felhőalapú dokumentumok, online megbeszélések, digitális aláírás. Azt gondolnánk, a nyomtatók ideje lejárt. Ennek ellenére még mindig ott búgnak a sarkokban, és napi szinten használatban vannak. De miért nyomtatunk a modern irodában, amikor papír nélkül is hatékonyak lehetnénk? És vajon mit árul el ez a szokás a vállalati működésről?
Vásárló A Spar zöld jövőt épít mindannyiunkért
PR | 2025. július 8. 15:13
Tudtad, hogy bevásárlás közben is tehetsz a bolygóért? A Spar fenntarthatósági programjaival minden apró lépés számít – és ebben te is részt vehetsz.
Vásárló Várt a tankolással? Ennek nem fog örülni
Privátbankár.hu | 2025. július 7. 16:38
Enyhén emelkedhetnek az árak.
Vásárló Ettől féltünk: visszatért a két számjegyű áremelkedés a boltokba
Gáspár András, Valkai Nikoletta | 2025. július 7. 05:42
Második hónapja újra drágul a családi nagybevásárlás a hazai hipermarketekben, három hónap szünet után visszatért a két számjegyű drágulás is az élelmiszer-fronton. A Privátbankár Árkosár-felmérés megnézte, hol tart most az árrésstop, mennyibe kerül a dinnye és az alkoholmentes bor.
Vásárló Építsünk brandet a csomagolással!
Márkázott tartalom | 2025. július 6. 10:42
Ahhoz, hogy hosszú távú sikereket érjen el a vállalkozásunk, elengedhetetlen a tudatos márkaépítés. Azon túl, hogy kell egy jó logó és egy találó szlogen, stratégiára is szükség van hozzá. Ennek pedig jó esetben része a termékek külső megjelenése, csomagolása is.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG