A 18 és 34 év közötti korosztályban egyre többen fordítanak hátat a Facebooknak főleg az USA-ban, Németországban és Japánban: kevesebbet használják, vagy véglegesen szakítanak vele - derült ki a Socialbakers felméréséből.
A legfejlettebb országokban jelenleg már csak a 45 év felettiek korosztályában van növekedés. 163 millió felhasználóval még mindig az USA a fő „Facebook-ország”, de az év elején a közösségi oldal éppen ott van kevésbé jó passzban: a 25 és 34 év közötti felhasználók közül 1,2 millió hagyta ott a közösségi oldalt. Az elmúlt hat hónapban a felhasználók összesített száma 2,9 millióval csökkent.
Mark Zuckerberg és Frank Gehry a Facebook-központ makettjével (Fotó: Facebook) |
Az okostelefonok új szokásokat hoztak
Az USA-ban idén csak a 65 felettiek esetében volt enyhe növekedés. Azt persze figyelembe kell venni, hogy az aktív felhasználók száma mindig ingadozott. Azonban nemcsak a Socialbakers számai az egyedüli mutatói annak, hogy a Facebook az USA-ban teret vesztett a fiatalok körében. Az utóbbi hónapokban egyre többet beszélnek például a Snapchatről. Ez egy olyan okostelefon-alkalmazás, amivel képeket lehet küldeni, amelyeket azonban a fogadó csak néhány másodpercig láthat, aztán eltűnnek. A Snapchat nagyon népszerű az amerikai tinédzserek között. Emellett a Tumblr (mikro blog-platform) számít a Facebook egyik nagy riválisának.
Csaknem 40 éves az átlagos német felhasználó
Jelenleg Németországban 25 millió Facebook-felhasználó van. 2013 áprilisában csaknem 1,8 millióval több német tagot regisztráltak, mint egy évvel korábban azonban a megelőző évvel összehasonlítva már igencsak csekély eredmény.
A közösségi háló hatalmas növekedése, úgy tűnik legalábbis, Németországban is a múlté. Január óta csak a 45 felettiek között növekedett a belépők száma, ez azonban nem pótolja a fiatalabbak körében tapasztalható veszteséget. Egy átlagos német Facebook-felhasználó életkora 38,7 év. A trend az USA-ban a legerősebb, de Németországban is lassan változik a regisztráltak korösszetétele – az adatok szerint öregszik. Németországban az év első három hónapjában a 25 és 34 évesek között 121 ezerrel, a 18 és 24 évesek között pedig – valamivel kevesebbel – 90 ezerrel csökkent a felhasználók száma. Ez a két korosztály pedig a Facebook magját jelenti. De a 35–44 évesek között is inkább stagnálás, mintsem növekedés rajzolódik ki.
Japánban különösen drasztikusan csökkent a Facebook felhasználóinak száma, az elmúlt félévben csaknem a háromnegyedére esett vissza a számuk, ma már 13 millió alatt van. Az osztrák közösségi tagok is korosodnak. A Socialbakers adatai szerint a fiatal felhasználók nagy számban hagyják ott a Facebookot. Különösen a 13–15 évesek körében jelentős a csökkenés. Viszont a 45 év feletti tagok száma emelkedett az utóbbi három hónapban. Magyarországon a lakosság 44,8%-a használja havonta a Facebookot.
Nem kizárt, hogy itt valóban egy új trend kezd kirajzolódni, hiszen szinte kizárólag éppen a digitális világgal, az okostelefonokkal felnövekvő generáció használ bizonyos szolgáltatásokat – a Tumblr-t és az Instagramot fotók nézegetésére, Snapchatet és hasonlókat a közvetlen, személyes kommunikációra. A Facebook sok tizenéves számára nem túl személyes, mert egy olyan hely, ahol a szülők, a nagyszülők, a tanárok és az edzők is jelen vannak. Jelentős növekedést könyvelhet el a Twitter is, főleg a tinédzserek körében.
A változás sem mindig jó
Az is oka lehet a változásoknak, hogy a fiatal célcsoport különösen érzékenyen reagál a Facebook platformján végrehajtott változásokra. Eredetileg az egyszerűség sok felhasználó tetszését nyerte el. A felhasználók 45%-a ma már kifogásolja, hogy a Facebook egyre átláthatatlanabbá válik. A felmérés szerint a Facebooknál már régóta ismerik a problémát. Az egyik éves beszámolóban is szó van róla, és elfogadhatatlannak tartják, hogy a fiatalok más szolgáltatásokra szokjanak át.
India robbanás előtt
Sok országban azonban a növekedési potenciál még mindig hatalmas. Indiában a lakosság csak 5%-a rendelkezik Facebook-profillal, ami jelentősen elmarad Amerikától, vagy Németországtól. A föld más régióiban azért egyelőre még más a helyzet. Ott a Facebook még virágkorát éli.
Vietnamban január óta a 18 és 24 évesek között 200 ezerrel nőtt a felhasználók száma, összesen 24%-os növekedéssel 11 millióra emelkedett a közösségi oldal tagjainak a száma (ez a lakosság 12,5%-a). Egyiptomban még nagyobb a növekedés. Brazíliában a legifjabb felnőttek között 2013-ban csak eddig egymillióval többen kapcsolódnak a legnagyobb szociális hálóhoz, összesen 10%-kal több felhasználó van, és ezzel a brazilok egyharmada, 66,5 millió ember rendelkezik Facebook-profillal.