A megújuló Camp Nou látványterve. Forrás: FC Barcelona |
(Első rész: A futball forradalma. Második rész: Transzferek, sérülések és csodaitalok)
A STADION
Bár a klub képviselői soha sem mondanának ilyesmit, néha mégis úgy tűnik, hogy a Barca egy katalán, nacionalista klubból globális szórakoztatóipari vállalattá válik. A megújuló óriásstadion nagy részében például turisták ülhetnek majd, bevásárlószatyorral a kezükben.
Espai Barca
A szerényen a világ legjobb sportkomplexumaként emlegetett Espai Barca (Barca Övezet) 630 millió euróba (197 milliárd forintba) kerül, és 2023-ra készül el. A létesítmény egy hatalmas pláza lesz, szívében Európa legnagyobb futballstadionjával, a felújított és 105 ezer férőhelyesre bővített Camp Nouval. Gyakorlatilag egy nyitott kampusz jön létre, stadionnal, Barca-irodákkal, éttermekkel, múzeummal és egy óriási, modernizált Barca-bolttal.
A klubvezetés reményei szerint a csúcsmodern sportkomplexum nagy hatással lesz a sportvilágra. A stadion már ma is 5G-s hálózattal rendelkezik, az Espai Barca pedig valószínűleg a virtuális valóság felé is nyit majd.
A Barca-bolt, amely az egy négyzetméterre jutó árbevételt tekintve már most megelőzi a világ összes Nike boltját, egy Apple Store-szerű üzletté alakul át, és elsősorban nem termékeket, hanem élményeket kínál majd. A Barca-múzeum, amely a klubvezetők szerint Spanyolország harmadik leglátogatottabb múzeuma a Prado és a Reina Sofia után, pedig „alibiként” szolgálhat majd a stadiontúrához. A fejlesztések célja, hogy a látogatók minél tovább maradjanak a helyszínen.
Globalizált közönség
Az elmúlt napokban Simon Kuper brit szakíró angol nyelvű riportjának rövidített változatát közöltük három részben. A cikk eredetileg a Financial Timesban jelent meg. |
Mindez persze összefügg azzal, hogy a Barca közönsége "globalizálódott". Bő tíz évvel ezelőtt szinte csak a helyiek jártak a Camp Nouba, a klubtagok („socios”) pedig barátoknak, szomszédoknak adták át a helyüket, ha épp nem tudtak kijönni egy meccsre. Ma már azonban a Barca honlapján árulják a jegyeiket, amiket többnyire turisták vesznek meg. A meccseket átlagban 78 ezren nézik a helyszínen, ezen belül a külföldiek száma elérheti a 30 ezret.
Sok turista élete meccsére érkezik, és szeretné kiélvezni annak minden pillanatát. Eddig kevés olyan hely volt a stadionon belül, ahol elkölthette a pénzét, és inkább a környező tapasbárokban múlatta az időt. Az Espai Barcában viszont naphosszat időzhetnek majd, ráadásul nem csak meccsnapokon. A klub szenzorokkal fogja követni a mozgásukat, hogy felmérje az igényeiket, és ezek alapján fejleszti tovább a komplexumot. A know-how-t pedig eladhatja ingatlanfejlesztőknek szerte a világban.
Életük meccse: La Liga mérkőzés a Camp Nouban. Forrás: The National |
TÁRSADALMI HATÁS
Egy 13 éves, vékony kisfiú ül mosolyogva kórházi ágyán. Polnak hívják. Arról álmodik, hogy egyszer eljut a Camp Nouba. Bár ez az álma nem válhat valóra, virtuálisan mégis ott lehet a stadionban: az ágyáról irányít egy robotot, amely végigkalauzolja a szentélyben. Egyszer csak feltűnik a képernyőn Eric Abidal, a klub korábbi játékosa és jelenlegi sportigazgatója, aki már túlélt egy májrákot. A pályán áll, és megszólítja Polt. A videó végén pedig besétál a kórházi szobába, és átöleli a kisfiút. Édesanyja az ágy szélén ül, és dermedten figyel. A felvétel után néhány héttel Pol meghalt.
A robot – aki a kisfiú után a Robot Pol nevet kapta – azokat a beteg gyermekeket és más Barca-szurkolók millióit szolgálja, akik soha nem juthatnak el a Camp Nouba. Egyben szimbolizálja a társadalmi felelősségvállalást, ami része a Barca missziójának. Van egy jótékonysági alapítványuk is (FC Barcelona Foundation), és remélik, hogy kutatásaik eredményei a közjót is szolgálják, nem csak Messiéket. Persze ha a projektek beindulnak, a klubnak is jut majd némi jogdíj.