4p
A katalán klub összekapcsolja a sportot a tudománnyal, és futurisztikus fejlesztésekkel készül a jövőre. A Financial Times nemrég beleshetett a kulisszák mögé, és beszélhetett a főszereplőkkel. A riport harmadik, utolsó részéből kiderül, hogy miként globalizálódik a Barca, hogyan lesznek a nézőkből fogyasztók, és miért jönnek tömegesen a turisták.
A megújuló Camp Nou látványterve. Forrás: FC Barcelona

(Első rész: A futball forradalma. Második rész: Transzferek, sérülések és csodaitalok)

A STADION

Bár a klub képviselői soha sem mondanának ilyesmit, néha mégis úgy tűnik, hogy a Barca egy katalán, nacionalista klubból globális szórakoztatóipari vállalattá válik. A megújuló óriásstadion nagy részében például turisták ülhetnek majd, bevásárlószatyorral a kezükben.

Espai Barca

A szerényen a világ legjobb sportkomplexumaként emlegetett Espai Barca (Barca Övezet) 630 millió euróba (197 milliárd forintba) kerül, és 2023-ra készül el. A létesítmény egy hatalmas pláza lesz, szívében  Európa legnagyobb futballstadionjával, a felújított és 105 ezer férőhelyesre bővített Camp Nouval. Gyakorlatilag egy nyitott kampusz jön létre, stadionnal, Barca-irodákkal, éttermekkel, múzeummal és egy óriási, modernizált Barca-bolttal.

A klubvezetés reményei szerint a csúcsmodern sportkomplexum nagy hatással lesz a sportvilágra. A stadion már ma is 5G-s hálózattal rendelkezik, az Espai Barca pedig valószínűleg a virtuális valóság felé is nyit majd.

A Barca-bolt, amely az egy négyzetméterre jutó árbevételt tekintve már most megelőzi a világ összes Nike boltját, egy Apple Store-szerű üzletté alakul át, és elsősorban nem termékeket, hanem élményeket kínál majd. A Barca-múzeum, amely a klubvezetők szerint Spanyolország harmadik leglátogatottabb múzeuma a Prado és a Reina Sofia után, pedig „alibiként” szolgálhat majd a stadiontúrához. A fejlesztések célja, hogy a látogatók minél tovább maradjanak a helyszínen.

Globalizált közönség

Az elmúlt napokban Simon Kuper brit szakíró angol nyelvű riportjának rövidített változatát közöltük három részben. A cikk eredetileg a Financial Timesban jelent meg.

Mindez persze összefügg azzal, hogy a Barca közönsége "globalizálódott". Bő tíz évvel ezelőtt szinte csak a helyiek jártak a Camp Nouba, a klubtagok („socios”) pedig barátoknak, szomszédoknak adták át a helyüket, ha épp nem tudtak kijönni egy meccsre. Ma már azonban a Barca honlapján árulják a jegyeiket, amiket többnyire turisták vesznek meg.  A meccseket átlagban 78 ezren nézik a helyszínen, ezen belül a külföldiek száma elérheti a 30 ezret.

Sok turista élete meccsére érkezik, és szeretné kiélvezni annak minden pillanatát. Eddig kevés olyan hely volt a stadionon belül, ahol elkölthette a pénzét, és inkább a környező tapasbárokban múlatta az időt. Az Espai Barcában viszont naphosszat időzhetnek majd, ráadásul nem csak meccsnapokon. A klub szenzorokkal fogja követni a mozgásukat, hogy felmérje az igényeiket, és ezek alapján fejleszti tovább a komplexumot. A know-how-t pedig eladhatja ingatlanfejlesztőknek szerte a világban.

Életük meccse: La Liga mérkőzés a Camp Nouban. Forrás: The National

TÁRSADALMI HATÁS

Egy 13 éves, vékony kisfiú ül mosolyogva kórházi ágyán. Polnak hívják. Arról álmodik, hogy egyszer eljut a Camp Nouba. Bár ez az álma nem válhat valóra, virtuálisan mégis ott lehet a stadionban: az ágyáról irányít egy robotot, amely végigkalauzolja a szentélyben. Egyszer csak feltűnik a képernyőn Eric Abidal, a klub korábbi játékosa és jelenlegi sportigazgatója, aki már túlélt egy májrákot. A pályán áll, és megszólítja Polt. A videó végén pedig besétál a kórházi szobába, és átöleli a kisfiút. Édesanyja az ágy szélén ül, és dermedten figyel. A felvétel után néhány héttel Pol meghalt.

A robot – aki a kisfiú után a Robot Pol nevet kapta – azokat a beteg gyermekeket és más Barca-szurkolók millióit szolgálja, akik soha nem juthatnak el a Camp Nouba. Egyben szimbolizálja a társadalmi felelősségvállalást, ami része a Barca missziójának. Van egy jótékonysági alapítványuk is (FC Barcelona Foundation), és remélik, hogy kutatásaik eredményei a közjót is szolgálják, nem csak Messiéket. Persze ha a projektek beindulnak, a klubnak is jut majd némi jogdíj.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra A Beatles örök: hisztéria, titkok és a legenda újraéledése
Elek Lenke | 2025. január 5. 14:06
A Beatles nemcsak zenekar, hanem korszakalkotó világnézet is volt, ami máig hat. Dokumentumfilm, turizmus és új filmek is őrzik a legendát – a Fab Four örök!
Kultúra Királyi családok a változó világban: mítoszból valóság
Elek Lenke | 2025. január 4. 17:08
Hogyan formálódnak át a hercegek a monarchiák élő szimbólumaiból a modern kor elvárásaihoz igazodva? Tradíciók és úttörő változások találkozása.
Kultúra Így mulat az orosz elit szilveszterkor: döbbenetes összegek
Elek Lenke | 2024. december 29. 17:31
Csajkovszkij Diótörője presztízskérdés Oroszországban. Nem annyira a művészet a meghatározó.
Kultúra Újabb aukciósház húzott hasznot Magyar Péter pártjának népszerűségéből
Kenessei András | 2024. december 24. 16:35
Az idén negyvenéves Nagyházi Galéria az egyetlen a magyar aukciós piacon, amely felveheti a verseny az idén 250 éves BÁV-val, noha csak harminc éve lépett be a hazai aukciós piacra. A verseny természetesen az árverési műfajok sokféleségére is értendő, nemcsak az elért árakra és csúcsárakra.      
Kultúra Ferenc pápa ezért falat bontatott
Privátbankár.hu | 2024. december 24. 11:45
Az egyházfő szenteste megnyitja a Szent Péter-bazilika szent kapuját és ünnepi misét vezet.
Kultúra Mi lehet a baj a nagy művész meghalt kishúgát ábrázoló képpel?
Kenessei András | 2024. december 22. 11:08
Zsolnay, Csontváry, Munkácsy – akárhogy is nézzük, ez a három név határozta meg a Virág Judit Galéria (VJG) 77. árverését és természetesen az aukció sikerét. Semmit sem veszélyeztetett az a tény, hogy a VJG a négy, legnagyobb hazai művészeti aukciós ház közül sorrendben utolsóként lépett a karácsonyi árverések sorába.
Kultúra Ma is tarol a népi demokráciában kissé túlértékelt festő
Kenessei András | 2024. december 21. 16:56
A Kieselbach-festményárverések mindig nagyon tartalmasak, a kalapács alá vitt darabok értékesek, a leütési árak pedig (néha szinte váratlanul) magasak. Az idei karácsonyi árverésen 266 tétel volt az árverőház ajánlata, közülük 213 talált vevőre, ami 80 százalékos elkelési arány.
Kultúra Hatalmas kasszasiker a Tisza név
Kenessei András | 2024. december 14. 19:18
Ahogy tavaly, úgy az idén is a BÁV kezdte a legkorábban a karácsonyi árverések sorozatát  – már ami a legnagyobb árverőházakat illeti.
Kultúra Lehet, hogy Önnél is rejtőzködik egy milliókat érő Zsolnay-kerámia?
Kenessei András | 2024. november 24. 17:46
November közepén negyedik alkalommal tartott árverést a Virág Judit Galéria (VJG). Ezen csak és kizárólag Zsolnay kerámiákat vittek kalapács alá, két, külföldi tulajdonos gyűjteményéből. Azonban nemcsak ez volt újdonság, hanem az árverés helyszíne és egy megváltozott árverési szabály is. Ezek ellenére (vagy talán éppen ezért) az aukció nagy sikerrel zárult.
Kultúra Danny vagyok, hajóval jöttem Magyarországról – ilyen egy élő legenda a filmvásznon!
Elek Lenke | 2024. november 17. 17:47
Bob Dylan az elmúlt években leginkább arról híresült el, hogy az irodalmi Nobel-díj   stockholmi átadójára se ment el, hanem maga helyett mást küldött. De ki is ez a különc énekes, aki politikai-társadalmi kérdésekben oly sokszor – és legtöbbször zavarba ejtően – hallatta a hangját? És mit tudunk meg róla a decemberben bemutatandó filmből, amely Sehol se otthon címmel kerül majd a magyar mozikba?
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG