Itt van minden, amit az Otthon Start programról tudni kell, mielőtt belevágna

Szeptembertől indul az Otthon Start Program, amely akár 50 millió forintos, fix 3 százalékos, államilag támogatott kamatozású hitellel segíti a lakást vásárlókat, építőket – családi állapottól és gyermekszámtól függetlenül, gyermekvállalási kötelezettség nélkül. Összeszedtük a legfontosabb tudnivalókat az igénylés feltételeiről.
Itt van minden, amit az Otthon Start  programról tudni kell, mielőtt  belevágna
1p
Úgy tűnik, hogy az újabb megszorításoknak köszönhetően már ősszel sor kerülhet a pedagógusok béremelésére, vagy más költségvetési lazításra. Persze ha még az idén elkaszálja az EU a telekomadót, akkor újabb csomagra lehet szükség.

Ahogy közeledünk a 2014-es választásokhoz és a túlzottdeficit-eljárás megszüntetésével lazul az uniós felügyelet, egyre gyakrabban merül fel a kérdés, hogy milyen mértékben támaszkodik a kormány a büdzsére szavazatszerzés céljából. Mivel az ezzel kapcsolatos hírek és elemzések is meglehetősen ellentmondásosak, ezért érdemes részletesen áttekinteni, hogy az első öt hónap után hogy áll a költségvetés, valamint hogy milyen mértékben bővítik a kormány mozgásterét a nemrég meghozott intézkedések.

A központi alrendszer hiánya májusig 559 milliárd forintra emelkedett, ami az előirányzatban szereplő, GDP-arányosan 2,7 százalékos éves deficit 66 százaléka. Ez az arány nem tekinthető kiugrónak a korábbi évekhez képest, ám fontos hangsúlyozni, hogy önmagában a hiány nagysága sem időarányosan, sem pedig az elmúlt évek adataival összehasonlítva nem hordoz szinte semmiféle információt a várható éves deficit alakulásáról, elsősorban (a kiadási oldalon különösen gyakori) egyedi tételek jelentős súlya miatt. Éppen ezért érdemes a nagyobb költségvetési tételek szintjén megvizsgálni az adatokat, kiegészítve az új intézkedések várható hatásaival.

Nem a tranzakciós illetéknél van a legnagyobb lyuk

Bár a májusi számok némileg kedvezőbb képet mutatnak az első négy hónap adataihoz képest, az egyes adónemek esetében továbbra is nagyon jelentős a különbség a várható és a tervezett összegek között. Azt már a kormány is belátta, hogy a pénzügyi tranzakciós illetékből várható bevételek meg sem közelítik a tervezett összeget, de nem is volt más választása, miután öt hónap alatt összesen 52 milliárd forintot realizált a költségvetés az előirányzatban szereplő 301 milliárd forint helyett.

Talán még súlyosabb a helyzet az általános forgalmi adó esetében: miután a kormány jelentősen felültervezte az inflációt, az Európai Bizottság pedig nem járult hozzá, hogy a fordított áfa rendszerét kiterjeszthesse a sertéságazatra is, az adónemből várható bevétel több száz milliárd forinttal elmarad a tervezett összegtől. Bár külön-külön nagyságrendileg csak kisebb mértékben veszélyeztetik a hiánycélt, együttesen viszont már komoly gondot jelenthet az is, hogy az első öt hónap adatai alapján várhatóan kevesebb összeget realizál idén a költségvetés bányajáradékból, játékadóból, jövedéki adóból és a távközlési adóból is.

A katából és a kivából is nagy az elmaradás - szerencsére...?

Jócskán felültervezte a bevételeket a szaktárca a cégek életét megkönnyíteni hivatott kisadózók tételes adója, valamint a kisvállalati különadó esetében is. A két adónemből befolyt 12 milliárd forint nem éri el az előirányzatban szereplő 204 milliárd forint 6 százalékát sem.

Ez azonban nem hogy nem veszélyezteti a hiánycélt, hanem kifejezetten jól jön a költségvetésnek. Miután az új adók oly módon váltanak fel más egyéb terheket (szja, társasági adó, járulékok), hogy az összességében a vállalatok számára adócsökkenést jelent, így a vártnál kisebb érdeklődés a tervezettnél kisebb bevételkiesést jelent a költségvetés számára. Elsősorban ezzel magyarázható a társadalombiztosítási járulékokból, valamint a személyi jövedelemadóból várható jelentős többlet, míg kisebb mértékben, de felülmúlhatja az előirányzatban szereplő összeget a társasági adóból, valamint az egyszerűsített vállalkozói adóból származó bevétel.

Bár az első öt hónap után még rendkívül nagy bizonytalanság övezi az éves előrejelzéseket, a várható adóbevételek (az évközi intézkedések nélkül) 540 milliárd forinttal is elmaradhatnak a tervezett összegtől.

Mire megy el a pénz?

A kiadási oldalon egyelőre kevesebb probléma látszik, bár ez abból is adódhat, hogy e téren sokkal nehezebb év közben előre jelezni a várható folyamatokat. Valószínűnek tűnik, hogy a korábbi évekhez hasonlóan idén is többet költ az állam az egészségügyre, mint tervezte, ami részben a gyógyszerkiadások emelkedésére, részben pedig az ágazatban dolgozók bérfejlesztésével magyarázható.

Emellett nem látható a forrása a felsőoktatásnak év közben ígért többlettámogatásnak sem, valamint némileg meghaladhatják a tervezett szintet a költségvetési szervek kiadási is. Javítja ugyanakkor a költségvetési egyenleget, hogy várhatóan kevesebbet kell költeni lakástámogatásokra, a korhatár alatti ellátásokra és a bérkompenzációra is.

Változók a képletben: csomagok, zárolások, adóemelések, új adók

Jelentősen befolyásolják ugyanakkor az eddig felsoroltakon túl a költségvetési egyenleg alakulását az évközi intézkedések. Első lépésben 93 milliárd forint zárolásáról döntött a kormány, amely nettó értelemben (tehát az elmaradó kifizetések adótartalma nélkül) nagyjából 70 milliárd forint kiadáscsökkentést jelent. A múlt héten bejelentett intézkedések (tranzakciós illeték, telekomadó, bányajáradék megemelése, stb.) a kormány szerint akár 100-120 milliárd forint plusz bevételt hozhatnak, a Költségvetési Felelősségi Intézet  számításai szerint azonban a csomag várhatóan nettó 70 milliárd forinttal javítja az egyenleget. Tegnap bejelentette a kormány, hogy az év utolsó hónapjaiban pedig 80 milliárd forint extra illeték befizetésére kötelezi a bankokat, amely nettó értelemben nagyjából 60 milliárd forinttal javítja az egyenleget.

A fentieken kívül még komoly segítséget jelenthet a kormány számára, hogy az önkormányzati szektor egyenlege várhatóan 120 milliárd forinttal kedvezőbb lehet az előirányzatban szereplő összeghez képest, és biztosan jól jön még a költségvetésben szereplő 400 milliárd forintos tartalék is.

160 milliárdos mozgástér: elkölthetjük, ha nem kell visszafizetni a telekomadót

 

 

Összességében az évközi intézkedéseknek köszönhetően a tervezettnél mintegy 160 milliárd forinttal, akár a GDP 0,5 százalékával is kisebb lehet az idei hiány a tervezett 2,7 százalékhoz képest – illetve ekkora a kormány pénzügyi mozgástere az év második felében. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy ősszel várhatóan döntés születik, a telekommunikációs különadó ügyében folyó bírósági eljárásban, és ha hazánk számára kedvezőtlen ítélet születik, az önmagában közel 200 milliárd forinttal rontja az egyenleget.

Ha viszont nem kell visszafizetni (idén) a telekomadót, és kedvezően alakulnak a költségvetési folyamatok, az érdemi mozgásteret jelenthet a költségvetés számára. Futja belőle a pedagógusi életpálya modell bevezetésére, a zárolások feloldására, vagy más intézkedésekre is.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter kiakadt: Trump mégsem szólt oda a magyar kormánynak?
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 8. 13:35
Nem konkrétan Magyarországnak üzent az amerikai elnök.
Makro / Külgazdaság Augusztusban megnőtt a munkanélküliség Csehországban
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 8. 12:58
Augusztusban 4,5 százalékra emelkedett a munkanélküliség Csehországban a júliusi 4,4 százalékról – közölte a cseh munkaügyi hivatal (ÚP CR) hétfőn Prágában. Megszokott jelenségről van szó, mert a nyári hónapokban a cégek új embereket nem vesznek fel – mutatott rá a hivatal.
Makro / Külgazdaság Trump most pezsgőt nyithat: kínlódik a kínai export
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 8. 12:44
Kína kivitelének növekedése hathavi mélypontra lassult augusztusban az amerikai import visszaesése miatt – derül ki a kínai vámhivatal számításaiból.  
Makro / Külgazdaság Gazdaság: rosszabbak lettek a kilátások
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 8. 12:29
Az elemzők által vártnál erőteljesebben romlott a befektetők borúlátátása az euróövezetben szeptemberre a Sentix GmbH gazdaságkutató intézet hangulatindexe szerint.
Makro / Külgazdaság Örvendeznek az NGM-ben, jól alakul a hiány
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 8. 11:44
Nőttek az adóbevételek, érkeznek a brüsszeli források, időarányosan jók voltak a számok augusztusban. 
Makro / Külgazdaság Nem bírtak a vámok a német gazdasággal, hasít az ipar
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 8. 11:22
Németországban az elemzők által vártnál erőteljesebben nőtt az ipari termelés júliusban havi összevetésben – áll a statisztikai hivatal (Destatis) hétfői jelentésében.  
Makro / Külgazdaság Európa „trumposodik” – a mérsékelteket eltiporják
Káncz Csaba | 2025. szeptember 8. 10:37
A populisták fantázia-gazdaságtant árulnak: adócsökkentéseket, plusz mesebeli megtakarításokból „finanszírozott” segélyeket. A kötvénypiacok azonban átlátnak a szitán és ezt nem hajlandók finanszírozni. Káncz Csaba jegyzete.
Makro / Külgazdaság Kellemes meglepetést okozott a japán gazdaság
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 8. 10:15
Japán hazai összterméke (GDP) 0,5 százalékkal nőtt az idei második negyedévben az előző negyedévhez képes a kormány hétfőn ismertetett végleges adata szerint, ami jobb a korábban előzetesként közölt 0,3 százaléknál.
Makro / Külgazdaság Lemondott a világ 4. legerősebb gazdaságának vezetője
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 7. 14:23
A japán kormányfő távozása a világ negyedik legnagyobb gazdaságában elhúzódó politikai bizonytalanságot okozhat.
Makro / Külgazdaság Szijjártó Péter egy mondatban reagált az ukrán támadásra
Privátbankár.hu | 2025. szeptember 7. 13:02
Ez a csapás most tényleg csak az oroszoknak fájt, a magyaroknak nem.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG