6p

Kíváncsi rá, hogyan befolyásolják a világpolitikai viharok az Ön pénztárcáját?
Csatlakozzon azokhoz, akik nemcsak figyelik,
hanem értik is, mi történik a világban - és a tőkepiacokon!

Klasszis Befektetői Klub

2025. május 27. 17:00, Budapest

Részletek és jelentkezés

A K&H Bank a rendelkezésre álló hitelkeret 99 százalékát tudta kiadni a vállalatoknak a Növekedési Hitelprogram keretében. A programot a bank szakemberei sikeresnek találták, és érezték élénkítő hatását, ezért javasolják annak folytatását a jegybanknak. A feltételekkel kapcsolatban azonban néhány módosítási javaslatot is tettek.

A K&H Bank összesen 95 és fél milliárd forintos keretet kapott a jegybanktól, amit kkv-knak nyújthatott kedvező kamatok mellett. Az első pillérre nagyobb érdeklődés volt a kkv-k körében, így miután az MNB lehetővé tette az átjárhatóságot a két pillér között, a K&H Bank 18,2 milliárdot csoportosított át az első pillérbe - mondta Huszár Róbert, a bank vállalati szolgáltatások üzletágának vezetője sajtótájékoztatón hétfőn Budapesten.

A keret  99 százaléka elkelt

A teljes összegből 59 milliárd forintot tettek ki a beruházási, forgóeszközhitelek és a forinthitelek kiváltására felhasználható hitelek, és közel 36 milliárd forintot a devizahitelek kiváltására kaptak az ügyfelek, amelynek jelentős részét euróhitel kiváltásra használták, a svájci frankhitelekre fordított összeg elenyésző volt.


A Magyar Nemzeti Bank június elején indult növekedési hitelprogramja keretében a K&H kapta a legnagyobb összeget, összesen 95,5 milliárd forintot, amelyet több mint 99 százalékban kihasznált a szerződéskötésre rendelkezésre álló határidőig, augusztus végéig - ismertette Huszár Róbert.

A kicsik időszűkében nem rúgtak labdába

A hitelprogram a K&H szakemberei szerint sikeresnek mondható, és mindenképpen érezni az élénkítő hatását, de sok feltétel megnehezítette a bankok és az ügyfelek dolgát is - mondta Németh Lászlót, a K&H kkv marketing főosztályának vezetője. A legszembetűnőbb ezek közül az időkeret volt. Nem csak a banknak okozott nehézséget az időszűke, de bankon belül is átszervezéseket, átcsoportosításokat és egyszerűsítéseket kellett eszközölni, hogy határidőre megszülessenek a szerződések.

Németh László (fotó: Piac&Profit)


A feszített tempó miatt voltak olyan ügyfelek, akiket vissza kellett utasítani. Ezt leggyakrabban a kevesebb hitelt, vagy a túl nagy hitelt igénylők voltak. A túl nagy igényt nem tudta a bank kielégíteni, a kicsikkel pedig az volt a baj, hogy akik alacsony hiteligénnyel fordultak a bankhoz, azokkal adminisztráció szempontjából ugyanannyi teendő volt. A bank így a nagyobb igénylőket részesítette előnyben, a kisebb összeget igénylők figyelmét pedig más hitelek, szolgáltatások felé irányították. Huszár Róbert elmondta, hogy volt olyan ügyfelük, aki másik banknál vette fel a hitelt.

Rövid idő alatt kevés beruházás

Az idő rövidsége miatt alig voltak, akik beruházásra vették volna fel a hitelt, egy-egy nagyobb beruházásnál csak az engedélyeztetés hónapokig eltart, így nem tudtak ilyen gyorsan erre igényelni, legfeljebb, ha egy beruházás már a vége felé tart, de legalábbis már folyik. A leggyakrabban a beruházások esetén a gépvásárlásra költötték ezeket a hiteleket a cégek.



Az, hogy az idő kevés volt a programra -  ráadásul a nyári hónapokban volt esedékes -, abból is látszik, hogy milyen erős volt a véghajrá: a hitelszerződések több, mint felére a program utolsó 3 hetében szerződtek és a folyósítás még mindig (szeptember végéig) tart. Az érdekes volt, hogy még határidő után is jelentkezett ügyfél a programba, tehát lenne még igény rá.

Az is az időhiányra utal, hogy a program június 3-án indult, az első szerződést egy szegedi céggel 2 nappal később, 5-én kötöttük meg és 9 nappal később, 15-én már folyósítottunk, ez az eredmény rekordnak számít a K&H-nál a vállalati hitelezés terén - mondta Huszár Róbert.

Kevesebb feltétellel jobban működne

A K&H szakemberei szerint, ha folytatódna a Növekedési Hitelprogram, akkor a legideálisabb az lenne, ha nem kötődne határidőhöz, hanem hosszú távon bármikor lehetne igényelni, de minimum 6-9 hónapos futamidőre lenne szükség.

A K&H Bank szakemberei szerint továbbá sikeresebb lehetne a program, ha hitelkereteket a bankok szabadabban vehetnék fel, tehát amelyik banknál igény mutatkozik, a jegybank oda adna kerete, és nem előre meghatározott kvóta alapján. Nem véletlen persze, hogy a K&H Bank ezt javasolja, hiszen ebből a konstrukcióból a nagyobb bankok profitálnának. A javaslat abból a szempontból azonban valóban hasznos lenne, hogy a programban van olyan keret, ami bent ragadt egyes bankoknál, voltak olyanok, akik pedig ügyfeleket utasítottak el, mert már a teljes összegre szerződtek.

A két végén lehetne bővíteni: kicsiknek és nagyoknak

A program egy másik feltétele az volt, hogy csak az unió szabályai által kis- és középvállalkozásnak számító cégek vehetnek benne részt, ami azt jelenti, hogy a cégnél 250 alkalmazottnál kevesebb van és az árbevétel nem éri el a 15 milliárd forintot vagy a mérlegfőösszeg a 13 milliárd forintot. A bankok azonban ettől eltérő szegmentációt alkalmaznak, így ez is komplikációhoz vezetett.

A szakemberek a kis cégek és a nagy cégek terén látnak még a programban potenciált. A bank a jegybanknak elküldött javaslataiban is jelezte ezeket az észrevételeket. A bankoknak továbbá természetesen az lenne az érdeke, ha 2,5 százalékos maximális marzsot megemelnék, így a bankok többet tudnának profitálni a programból.

Sok új ügyfelet nem hozott a program

A K&H Bank további tapasztalata az volt a program során, hogy iparági eloszlás szerint a mezőgazdasági vállalatok vették fel a legtöbb hitelt, őket követte a feldolgozó élelmiszeripar és a kereskedelem, valamivel kevesebb hitelt adtak az ipari cégeknek, azon belül a legjelentősebb a gépgyártás volt.

A bank egyébként nem sok új ügyfelet szerzett a program által, de ennek oka részben üzletpolitikai döntés volt. A K&H úgy vélte, nem lenne szerencsés, ha azért, hogy új ügyfelet szerezzenek, a régieket kellene visszautasítani. Volt egyébként arra is példa, hogy a K&H régi ügyfele máshol kötött szerződést, mert a K&H nem tudott neki akkora összeget adni, amit igényelt volna.

Mi a Növekedési Hitelprogram?

A Növekedési Hitelprogram két pillérben összesen 750 milliárd forintot bocsátott a bankok rendelkezésére, akik a nekik allokált összeget maximum 2,5 százalékos kamattal nyújthatták kis- és középvállalatoknak. Az első pillérben új beruházási, új forgóeszköz hitelek vagy EU támogatásokhoz kapcsolódó hiteleket lehetett igényelni és az ezekre a célokra korábban folyósított forint hiteleket lehetett kiváltani. A második pillérben pedig a devizahiteleket lehetett forint hitelre váltani.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Pénzügyi szektor Egyre több Mol-kúton lesz bankautomata – belehúz az MBH Bank
Privátbankár.hu | 2025. május 8. 13:12
Az MBH Bank és a Mol stratégiai partnerség keretében tovább bővíti a hitelintézet országos ATM-hálózatát. Az együttműködés első szakaszában az MBH Bank 55 Mol-töltőállomáson helyez el új ATM-eket. Az 55 ATM-ből 42 már üzemel is. 
Pénzügyi szektor Brokerslink konferencia Budapesten – Hová tart a nemzetközi biztosítási piac?
Natív tartalom | 2025. május 8. 07:32
A Klasszis Podcast legújabb epizódjában a biztosítási piac ez évi egyik legfontosabb eseményéről beszélgetünk.
Pénzügyi szektor Jöhet az újabb árbefagyasztás, megszólalt Nagy Márton
Privátbankár.hu | 2025. május 6. 09:43
Ezúttal a biztosítási területen.
Pénzügyi szektor Hatalmas bejelentést tett az Erste
Privátbankár.hu | 2025. május 5. 10:15
Az Erste célpontja a Santander lengyel érdekeltsége.
Pénzügyi szektor Befektetési szolgáltatók: a szó elszáll, de írásnak kell maradnia
Dr. Jónás Dorottya | 2025. május 1. 16:51
A befektetési vállalkozásoknak több kommunikációs csatorna is rendelkezésre áll, hogy szolgáltatásnyújtás céljából kapcsolatba lépjenek ügyfeleikkel. Bármelyiket is választják, kötelezően rögzíteniük kell az elhangzott szolgáltatási információkat, akár telefonon, akár szóban vagy elektronikus üzenetváltás során került sor a kommunikációra. Minderről nyilvántartást kell vezetniük az MNB esetleges későbbi ellenőrzése érdekében. A cél, hogy később is alá tudják támasztani, hogy milyen szempontok alapján nyújtottak szolgáltatásokat, adtak tanácsot az ügyfeleknek.
Pénzügyi szektor Gránit Bank: Rekordév növekedéssel, nemzetközi terjeszkedéssel és történelmi IPO-val
Privátbankár.hu | 2025. április 30. 19:39
A pénzintézet közgyűlése elsöprő részvényesi részvétel mellett egyhangú szavazással elfogadta a bank és a bankcsoport 2024. évi üzleti jelentését.
Pénzügyi szektor Orbán Viktor szerint az OTP is nyer majd a háború lezárásával
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 14:31
A miniszterelnök a hatalmas magyar nemzetgazdaság kiemelkedő szereplőjének, ékkövének nevezte az OTP Bankot annak rendes éves közgyűlésén pénteken Budapesten.
Pénzügyi szektor Újabb részletek derültek ki az OTP vezérigazgató-váltásáról
Privátbankár.hu | 2025. április 25. 12:56
Csányi Péter arra számít, hogy vezérigazgatóként hozzá tud járulni a hatékony működéshez szükséges még gyorsabb és még jobb minőségű döntéshozatalhoz.
Pénzügyi szektor Tizenötmillió forintra bírságolta az MBH Bankot a jegybank
Privátbankár.hu | 2025. április 23. 10:52
A pénzintézet a január végi határidőig nem küldte meg minden ügyfelének a bankszámlához kapcsolódó egyéni éves díjkimutatást.
Pénzügyi szektor Itt az OTP Bank bejelentése, erre kell figyelniük az ügyfeleknek
Privátbankár.hu | 2025. április 17. 11:50
Fejlesztések miatt több szolgáltatás is szünetel az OTP Banknál tavasszal.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG