4p
Az élelmiszergyártás meglehetősen rugalmasan alkalmazkodik a különböző kultúrák és diéták szokásaihoz, így az édességek között is találunk már mindenféle mentes, vagy épp szigorú előírásoknak megfelelő termékeket. A csokoládé sem kivétel, ráadásul most egy igen nagy támogatói kört sikerült megnyernie magának – könnyen lehet, hogy ezentúl a sarki üzletben is lehet majd muszlim csokit kapni?

A különböző vallások különféle előírásokat szabnak arról, hogy a követők mit és mit nem ehetnek, illetve, hogy ezeket a termékeket milyen módon kell elkészíteni. Akárcsak a zsidó vallásban, a muszlimoknál is vannak kifejezetten tiltott élelmiszerek (ilyen például a disznóhús, vagy bármi olyan, ami ezt tartalmazza, illetve az alkohol), és vannak a „halal”, vagyis a törvényesen fogyasztható ételek és italok. Bármilyen meglepő azonban, az olyan ártatlan dolgok, mint az édességek, köztük a csokoládé is felkerülhet a tiltólistára.

Nem csak a miből – a miként is számít

A halal besorolás nem csak azt írja elő, hogy milyen alapanyag nem szerepelhet az élelmiszerekben, hanem azok elkészítési módját is. Így például a gyárak nem alkalmazhatnak állati eredetű kenőanyagot vagy alkatrészeket a gyártósoron, emiatt helyből kiesnek a különböző emulgeálószerek, vagy épp a cukorkák egyik népszerű alapanyaga, a zselatin is. Ha ez még nem lenne elég, a muszlim vallás tiltja az alkohol bárminemű használatát, így semmilyen tisztító- vagy kenőanyagot nem lehet használni a gyárban, ami alkoholt tartalmaz.

Azok a gyárak, ahol bármelyik előfordul, nem kaphat halal besorolást. Jó hír viszont (különösen az állatvédőknek), hogy gyakorlatilag bármi, amit muszlim országban (vagy halal-besorolású gyárban) gyártanak – legyen az élelmiszer vagy kozmetikum –, az biztosan állati alapanyagok és állati tesztek nélkül készül.

Tényleg a gazdagok kiváltsága lesz? Grafikonunkon kiderül, mikor lesz olcsóbb a csokoládé. >>>

A legnagyobb nyertes: Malajzia

A Bloomberg cikke szerint egyre nagyobb a kereslet a muszlim kultúrákban a csokoládé iránt, ám ezeket először meg kell feleltetni a rendkívül szigorú étkezési szabályoknak. Malajziában ugyan nem igazán termesztenek kakaóbabot, viszont ők a világ második legnagyobb feldolgozója, akik mossák, pörkölik és előkészítik a – főleg Indonéziából érkező – kakaóbabot. Mivel az ország lakosságának számottevő többsége a muszlim vallást követi, így a gyárak már eleve a szigorú szabályoknak megfelelően vannak kialakítva, vagyis az általuk előkészített termékek már a halal címkével kerülnek ki.

Csoki

Az iszlám jelenleg a leggyorsabban növekvő vallás, a cikk szerint 2050-re több mint 2,8 milliárd követője lehet. Nem csoda hát, ha több gyár is szeretné előre meglovagolni ezt a hullámot, és mihamarabb átalakítani a gyáraikat, hogy ne essenek el a hatalmas vevőkörtől. Becslések szerint 2020-ra már 1,7 milliárd dolláros piaca lehet csak a halal-szabályoknak megfelelő édességeknek, és akkor a többi termékről még szó sem esett.

Elvek kontra profit

Malajzia nem csak eladja a csokoládét, hanem exportálja is – tavaly 1,3 milliárd dolláros forgalmat bonyolítottak alapanyagok és késztermékek szállítmányozásával. Míg azonban a hozzá hasonló országok és számos gyár felkarolja az új irányzatot, vannak, akik felhagynak a halal gyártással. Így tett például a Nestlé is, aki visszavonta a halal besorolású csokoládéit 2016 márciusában az ausztrál piacról. A világ egyik legnagyobb gyára, a Cadbury pedig ugyan fenntartja a lehetőségét, hogy „igény szerint” ilyen csokoládét gyártson, ám eszükben sincs erre kihegyezni a termékpalettát.

Ráadásul a szigorú követelmények előírják, hogy a termékeken matrica vagy felirat formájában ott legyen a besorolás, ezt pedig sok gyár – bár a gyártás megfelel az előírásoknak – nem teszi fel a csomagolására. Ez a fajta átállás ugyanis sokak számára még költséges lenne, vagy egész egyszerűen nem fedné a termékpaletta egészét. Malajzia ezért is van előnyben a versenytársakhoz képest, a várakozások szerint pedig – hacsak össze nem fognak hirtelen a nagy gyárak – 2020-ig elhalászhatják az édességpiac 20 százalékát.

Mi a helyzet itthon?

Idén ünnepli fennállásának 25. évfordulóját a Magyar Édességgyártók Szövetsége. Az elmúlt két évtizedben nem csak a gyártási folyamatokban láttunk hatalmas fejlődést, de a magyarok ízlésvilága is karakteresen változott. De mit vásárolunk húsvétkor? Kinek adunk ajándékot, és hová lettek a bevonós csokoládék a polcokról? Hogyan érintette az élelmiszerbotrány az iparágat? A Privátbankár.hu utánajárt a kérdéseknek. >>>

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Vásárló Új címke került a régi élelmiszerekre, amitől „egészségesebbek lettek”
Buksza blog | 2024. december 22. 17:09
A korábban mérgelődő élelmiszeripari vállalatok észrevették, hogy egyre többen kapnak súlycsökkentő gyógyszereket, ami magában hordoz egy jó lehetőséget.
Vásárló Luxuscikkek „bagóért”: megjelent a „lefelé eladás”
Buksza blog | 2024. december 22. 16:16
A luxustermékek egyik jellemzője volt, hogy a piacuk válságálló, érzéketlenek az általános kereslet hullámzására, ám ez sem látszik már örök igazságnak.
Vásárló Veszedelmes járvány jelent meg Magyarország határánál
Privátbankár.hu | 2024. december 22. 13:21
Szerbiában a magyar határ közelében ismét megjelent az afrikai sertéspestis, ami jelenős veszteséget okozhat a sertésállományban. A belgrádi kormány rendkívüli intézkedéseket vezetett be.
Vásárló Kapaszkodjon: ilyen idén egy trendi karácsonyfa
Elek Lenke | 2024. december 21. 10:19
Az idei karácsonyi dekorációkban a fenntarthatóság, a természetesség és a letisztult stílus keveredik a fényűző, csillogó elemekkel.
Vásárló Így kell ételt és pénzt menteni – Ön már muncholt?
Elek Lenke | 2024. december 20. 15:12
Egy magyar startup forradalmasította az ételmentést, miközben divattá tette a fenntarthatóságot.
Vásárló Már a munkavállalók vannak jobb alkupozícióban, nem a munkáltatók – interjú Szimeiszter Sándorral, a JYSK vezérével
Csernátony Csaba | 2024. december 19. 05:46
A vásárlóknak kínált termékek kiválasztásában a mesterséges intelligencia helyett inkább az emberi döntésben bízik Szimeiszter Sándor, a JYSK Magyarországért, Görögországért és Ausztriáért felelős országigazgatója. A dán kiskereskedő cég nem tervez jelentős további áruháznyitásokat Magyarországon, mert közel lefedettnek tekintheti a piacot. Ugyanakkor más, hagyományos boltláncokkal szemben jól boldogul az online értékesítéssel a JYSK.  A cégvezető beszélt arról is, hogy a gyenge forint milyen hatással lehet az árcímkékre. 
Vásárló Ezért éri meg az állítható asztal beszerzése az irodába
Márkázott tartalom | 2024. december 16. 10:49
Minden döntés, ami magas beruházási költséget igényel, alapos megfontolás eredménye. Az üzleti környezetben ez már megszokott dolog, de elkerülhetetlen, hogy olyan környezetet alakítsunk ki magunk körül, ami az irodai munkavégzés fizikai terheit csökkentheti.
Vásárló Megjelent az űrkutatásból származó technológia a fogkrémeknél
Buksza blog | 2024. december 15. 18:03
Az űrhajók és a fogkrémek meglehetősen távol állnak egymástól, ám összekötheti őket, hogy hasonló módszerekkel készülnek. Legalábbis a Colgate ebbe az irányba megy. 
Vásárló Ki lehet törni a bejgli, halászlé, töltött káposzta háromszögből? A franciák mutatják a karácsonyi lakomadivatot
Buksza blog | 2024. december 15. 11:13
A franciák karácsonyi ételválasztása megmutatja, hogy ki lehet törni a halászlé, töltött káposzta, bejgli készítésének Bermuda-háromszögéből, ha egy kicsit bonyolultabban gondolkodik a házi szakács.
Vásárló Furcsa balesetben halt meg egy Magyarországon is népszerű márka alapítója
Privátbankár.hu | 2024. december 15. 08:26
Kirándulás közben történt a szerencsétlenség.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG