5p

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Létezik olyan vasúti mellékhelyiség, amely nem büdös. Nem muszáj mindig minden metrónak elmenni a végállomásig. Van, ahol a kerékpárok leparkolása akkora nagy problémát jelent, mint az autóké. Egy hetijegy megvétele pedig komoly fejtörést.

München közlekedésénél előbb az odajutás szépsége tűnt fel: a Keleti pályaudvarról induló osztrák (ÖBB) railjet-szerelvények olyan kényelmesek és tiszták másodosztályon is, mint egy repülőjárat. Csak valamivel tágasabbak, és szebb a táj. A mosdó olyan tiszta, szinte illatos, és mindig van benne víz, szappan.

Ráadásul aki időben ébred, a fapados járatokhoz hasonlóan olcsóbban vásárolhatja meg a jegyét is (29 euró egy útra). A szerelvény helyenként 150 kilométer/órás sebességgel is megy ugyan, az út azért így is hosszadalmas, hét óra körüli.

Budapest zónás előnye

Sokat szidták már az itteni nagyvárosi közlekedést, de Budapest a városi közlekedés szempontjából nagyjából kétzónás: a város területére ugyanazok a jegyek és bérletek érvényesek, a városhatártól pedig sok környező településre kiegészítő jegyeket vagy bérleteket lehet venni.

Egy HÉV-pótló busz utánfutóval

Más nagyvárosokban viszont jól megbonyolították, és távolságarányosan kell fizetni, amihez zónákra osztották a várost. Ha csak belvárosi, hétvégi kocaturista valaki, sok helyen megússza egy zónával, ha viszont kicsit messzebbre akar menni, akkor bonyolódik a rendszer.

Jegyek minden variációban

Münchenben ez különösen bonyolult: jegyvásárlás szempontjából négy zónára oszlik a város környéke. A legbelső zóna („Innenraum”) lefedi a turistacentrumot, de aki kijjebb akar menni (például Dachauba), az vesződhet több zónával vagy kiegészítő jegyekkel.

A fehér belső kör a belváros

Ha viszont tovább marad valaki és heti, havi bérlet mellett dönt, akkor jön a neheze. Az említett négy urbanisztikai zóna mindegyike további négy zónára oszlik, így 16 zónát lehet beállítani a jegyautomatában, végtelen sok variációban. Például lehet venni hetijegyet csak az 1-2-es zónákra (pár belső kerület), vagy ha valaki csak a 4-es és a 8-as között ingázik, akkor oda.

Föld alatti labirintusok

A jegyárusítók viszont kedvesek és készségesek – mint szinte mindenki a turistákkal –, és tudnak angolul, ami nálunk nem annyira jellemző. A legkülső pár zóna egyébként már 40-60 kilométerre van a városmagtól, nagyjából mint ide Székesfehérvár.

Rengeteg a metróvonal és a HÉV (S-Bahn, azaz gyorsvasút), gyorsak és tiszták, ha nem is mindig újak a kocsik, villamosból és autóbuszból ugyanakkor kevesebbet látni. Egyes csomópontoknál a sok földalatti átszállófolyosó és lépcső miatt elképzelhető, hogy jobban megéri sétálni a belvárosban egy-két megállónyit, mint lent bolyongani.

Először úgy tűnik, mintha valahol elágazna a sárga metró, aztán rájössz, hogy ugyanarra mennek, csak nem megy el mindig mindegyik a végállomásig. Logikus is, legtöbben a belvárosban utaznak, a külvárosokba meg kevesebben, ott tehát ritkább a járat. Azért kellemetlen, ha fényes nappal a külvárosba csak 12-20 percenként megy a járműved, de ezt a budapesti buszok egy része is képes teljesíteni.

Emeletes biciklitároló

Ami nagyon meglepő Münchenben, az a rengeteg kerékpáros. Annyira sokan vannak, hogy komoly problémát jelent a bicajok parkolása. Ahogy ez a képünkön látható, a Városháza oldalában levő objektum is mutatja, az egyik megoldás az emeletes biciklitároló. Valószínűleg nem lopják túlságosan a járgányokat, erre utal, hogy sokat látni, amely le van ugyan zárva, de nincs semmihez rögzítve, vagy csak egy vékony zárral van védve.

Emeletes kerékpártároló

Amíg egy budapesti bicikliúton látunk öt bringást egy perc alatt, addig Münchenben ötvenet is. Az egyik magyarázat lehet, hogy nagyon sok a kerékpárút és kerékpársáv, szinte mindenütt van, mindenütt elfogadottak a kétkerekűek. Valószínűleg a kerékpár-útvonalak száma és hossza nem lineárisan, hanem négyzetesen növeli a kedvet – a négyszer annyi út lehet, hogy nem négyszer, hanem tizenhatszor annyi kerékpárosnak fogja meghozni a kerékpározhatnékját.

Folyópart sztráda nélkül

Egy másik ok lehet, hogy rengeteg a park és a zöldterület, Münchenben nem új betonmonstrumok felépítésével, hanem parkosítással próbálják élhetővé tenni a várost. Erről egy kis fotókiállítás is tanúskodik az Isar folyó partján levő több kilométeres sétányon, ahol folyamatosan áramlanak ilyenkor jó időben a kerékpárosok és a piknikező, sétáló gyalogosok.

Sétány a folyóparton

A kiállítás szerint a folyóágyat ahol lehet, visszaalakítják eredeti, természetes formájába, hogy a város élhetőbb legyen. Pedig a város már most is rengeteg parkkal büszkélkedhet, az egyik a világ egyik legnagyobb közparkja. (Englisher Garten.)

Birkózógép helyett karcsú gazella

A budapesti városi bicikli, a Bubi egyik legnagyobb hibája, hogy nagyon nehéz, lassú, lomha, nemrég egy rosszabb karban levő példány megállt a Margithíd lejtőjén. A Müncheni bérelhető városi biciklik (a képen a kékek) ehhez képest karcsú gazellák, de Bécsben is hasonlókat láttunk. Meg lehetett volna ezt jobban is oldani, fiúk...

Karcsú, könnyű bérbringák

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság MBH: az év második felében várható erőteljes munkaerőpiaci javulás
Privátbankár.hu | 2024. április 26. 12:55
A munkaerőpiac feszessége továbbra is oldódik, bár annak üteme lassul. Az inaktivitás csökken, és az év második felében a munkanélküliség is visszatérhet a 4 százalékos szint közelébe. A pénteki munkaerőpiaci adatokat értékelte Árokszállási Zoltán, az MBH Elemzési Centrum igazgatója.
Makro / Külgazdaság Varga Mihály elképesztőket mondott a magyar gazdaság stabilitásáról
Privátbankár.hu | 2024. április 26. 11:30
A magyar gazdaság stabilitását a teljes foglalkoztatás, a magas beruházási ráta, az államadósság csökkentése és az erős bankrendszer adja – jelentette ki Varga Mihály az OTP Bank éves közgyűlésén.
Makro / Külgazdaság Hihetetlen, de még drágábbak lehetnek a lakáshitelek
Privátbankár.hu | 2024. április 26. 11:00
Amióta csökken az infláció és az alapkamat, azóta egyre olcsóbbak a lakáshitelek is. A Bankmonitor szakértőinek ezért mind többen teszik fel a kérdést: meddig folytatódik a kamatcsökkenés, mikor érjük el a 2 évvel ezelőtti kamatszintet? A válasz azonban sajnos nem az, amit sokan várnak.
Makro / Külgazdaság Vegyen részt Ön is a Klasszis Média energiakörképet bemutató konferenciáján!
Privátbankár.hu | 2024. április 26. 10:29
Hogyan tároljuk a megújuló energiát? A jogi környezet mennyire felhasználóbarát? Haladunk-e a hálózatfejlesztéssel? Ezekre a kérdésekre is választ kaphat.
Makro / Külgazdaság Erre az adatra sem lehet büszke az Orbán-kormány
Privátbankár.hu | 2024. április 26. 08:53
Az előzetes adatok szerint márciusban 6413 gyermek született, és 10 524 ember halt meg; 2023 márciusához képest a születések száma 10, a halálozásoké 13, a házasságkötéseké 1,9 százalékkal csökkent - tájékoztatta a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) pénteken az MTI-t.
Makro / Külgazdaság Rossz hír: egyre súlyosabb a munkanélküliség Magyarországon
Privátbankár.hu | 2024. április 26. 08:31
4 millió 746 ezer fő volt a foglalkoztatottak száma, a munkanélküliségi ráta 4,4 százalék.
Makro / Külgazdaság Joe Biden nem lesz boldog: rossz hír jött Amerikából!
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 15:56
A gazdaság nem úgy halad, ahogy illene.
Makro / Külgazdaság A lakáshitelezés padlót fogott tavaly
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 12:57
A lakáshitelállomány tavaly kizárólag az államilag támogatott hitelek miatt bővült, de csak minimális mértékben. Hitelkiváltás gyakorlatilag nem volt - foglalta össze az adatokat a Bank360.hu. 
Makro / Külgazdaság 2024 a Budapest környéki területek ingatlanpiacán is fordulópontot hozott
Privátbankár.hu | 2024. április 25. 10:05
Az ingatlanpiaci aktivitással együtt mérséklődött a kiköltözési hullám a fővárosi agglomeráció településein, ahol tavaly 18 százalékkal kevesebb adásvétel zárult, mint az azt megelőző évben.
Makro / Külgazdaság Budapest helyett már a Kreml mellett lakik az amerikaiak által kiebrudalt orosz kémbank
Vég Márton | 2024. április 25. 08:58
Végleg törölték a budapesti címét az orosz hátterű Nemzetközi Beruházási Banknak, egy év kellett hozzá.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG