A Rábánál az árbevétel emelkedés mértéke negyedéves szinten az előző év azonos időszakához képest 28,1 százalékot tett ki, a még mindig zsugorodó európai piac valamint az emelkedő alapanyag- és energiaárak közepette. A társaság tájékoztatása szerint a gondos költségtervezés és a termelési hatékonyság ugyancsak hozzájárult a pozitív üzleti eredményhez.
A futómű üzletág hajtotta a vállalatot
A társaság közleménye szerint a kimagasló féléves teljesítmények hajtóereje a futómű üzletág volt, amellyel a nemzetközi piac azonosítja a Rábát. Az árbevétel csaknem 22 százalékkal emelkedett, a termékösszetétel is kedvező irányba mozdult. Határozott forgalomnövekedés jelentkezett az amerikai piacokon, de a prémium vevőkkel szorosabbra fűzött stratégiai partnerkapcsolatoknak köszönhetően a szűkülő EU piacon is több mint 18 százalékkal növelte árbevételét a vállalat. A jármű üzletágnál a belföldi piac rosszabbul teljesített, az európai export azonban 45 százalékkal nőtt a bázisidőszakhoz képest. Valamennyi üzletág az első negyedévhez hasonlóan ismét pozitív üzemi eredménnyel zárt.
EBITDA szinten a Rába csoport az első hat hónapban 1 482 millió forint eredményt ért el, ami 16,2 százalékos emelkedésnek felel meg. A futómű üzletágban az EBITDA közel 70 százalékkal, 607 millió forintra nőtt. A társaság összességében 958 millió forintos teljes átfogó eredményt ért el az év első hat hónapjában, szemben a tavalyi 252 milliós eredménnyel.
ezer Ft | 2011. I-II. negyedév | 2012. I-II. negyedév | változás (%) |
Árbevétel | 18 160 557 | 21 220 275 | 16,8 |
Bruttó eredmény | 3 130 854 | 4 072 936 | 30,1 |
EBITDA | 1 275 150 | 1 482 160 | 16,2 |
Üzemi eredmény | 162 601 | 400 838 | 146,5 |
Nettó pénzügyi eredmény | 365 939 | - 178 578 | - 148,8 |
Tárgyévi eredmény | 252 470 | 159 271 | - 36,9 |
Teljes átfogó jövedelem | 252 470 | 958 435 | 279,6 |
Forrás: Rába |
A kedvezőtlen környezet ellenére is jól teljesített a Rába
Pintér István, a Rába Nyrt. elnök-vezérigazgatója a második negyedéves eredményekkel kapcsolatban elmondta: az árbevétel dinamikus növekedését a nemzetközi élvonalba tartozó vevőkkel ápolt kapcsolatok és az intenzív termékfejlesztés alapozta meg, amelyek a negatív piaci mozgások ellenére is stabil növekedési lehetőséget nyitnak a vállalat előtt. Hozzátette, hogy a futómű üzletág az eredmények tükrében továbbra is fejlődés meghatározó motorja.