Hirdetés
Hirdetés

ÁSZ: a költségvetés adóbevételeinek harmada nem megalapozott

2012. június 22., 12:09
MTI

Az ÁSZ véleménye szerint a jövő évi költségvetési törvényjavaslatban a jövőre tervezett 1,6 százalékos GDP növekedés mellett tartható a 2,2 százalékos hiánycél. Ugyanakkor a vártnál kedvezőtlenebb makrogazdasági környezet komoly kockázatot jelent. A számvevőszék véleménye szerint az adóbevételek harmada nem megalapozott, többek között a pénzügyi tranzakciós illeték és a regisztrációs adó.

Junior portfólió-menedzsert keres az Aegon Alapkezelő!

Ha ismered a tőke-, pénz- és kötvénypiacokat, érdekel a makroökonómia, egyetemi közgazdasági végzettséged van, precíz vagy és haladó szinten kezeled az Excelt, akkor várjuk a jelentkezésed!”

Hirdetés

Az Állami Számvevőszék bemutatta a 2013. évi költségvetési törvényjavaslatról alkotott véleményét. A számvevőszék ellenőrzése a bevételi főösszeg 88 százalékát, a kiadási főösszeg 82 százalékát fedte le, és 11 költségvetési fejezetet érintett. Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) véleménye szerint a 2013. évi költségvetési javaslat felkészíti az országot arra, hogy a bizonytalan nemzetközi környezetben bekövetkező eseményekre is jól reagálhasson.

A 2013. évi költségvetési törvényjavaslat szerint az egykulcsos szja végre egykulcsos lesz, a bankadó marad, az ágazati különadók nem vesznek el csak átalakulnak, valamint a nyugdíjak reálértéke csökkenhet. Részletek>>

Domokos László, az ÁSZ elnöke kiemelte: a törvényjavaslatban foglaltak szerint érvényesül jövőre az adósságszabály, vagyis az államadósság mértéke megfelel a Stabilitási törvény szerinti csökkenésnek, miután az államadósság a 2012. végi 78 százalékról a jövő év végére 76,8 százalékra csökken.

Tartható lesz a hiánycél, de sok a kockázat

Horváth Margit, az ÁSZ felügyeleti vezetője kiemelte: az előirányzott 2,2 százalékos hiánycél tartható, ugyanakkor a központi tartalékok csak a fejezeti tartalékokkal kiegészítve nyújtanak kellő fedezetet a nem tervezett, de szükségképpen teljesítendő kiadásokra.

Domokos László kiemelte: minél bizonytalanabb a külső környezet, annál fontosabb, hogy biztos kapaszkodók legyenek. Felhívta a figyelmet arra, hogy a költségvetési törvényjavaslat Országgyűléshez történő benyújtási határidejét a kormány szeptember 30-ról június 15-re hozta előre. Az ÁSZ az új időponthoz igazította véleményezését, emellett először alkalmazott új módszertant a törvényjavaslat előirányzatainak elemzésére.

Az ÁSZ véleményében azt is megjegyzi, hogy kockázatot hordoz a bevételek teljesíthetősége, és az egyeztetések rövid határideje hiányossá tette a tervezés alátámasztottságát. Megjegyzik: az idei, a vártnál kedvezőtlenebb makrogazdasági feltételek komoly kockázatot jelentenek a 2013. évi költségvetési célok teljesülésére. A világgazdaság növekedési folyamatainak lassulása és az euró-övezeti válságjelenségek a 2012. évi adóbevételek mérséklődését, a kiadások növekedését vetítik előre. A számvevőszék véleménye szerint a 2013. évi kockázatot elsősorban az export tervezett növekedési ütemének tartása jelenti.

Az adóbevételek 30 százaléka nem megalapozott

Azt is kockázatosnak tartják, hogy a Országvédelmi Alap 2013. évi előirányzata alacsonyabb az ideinél, és külön kamatkockázati tartalékot nem tartalmaz. A bázishoz képest tehát 168 milliárddal csökken a makrogazdasági kockázatok ellensúlyozására alkalmas tartalékok összege az ÁSZ szerint.

Az ÁSZ véleménye szerint a 2013. évi költségvetési törvényjavaslatban az adóbevételek tervezett előirányzatai nincsenek teljes körűen részletes számításokkal alátámasztva, továbbá egyes jogszabályok hiányoztak, illetve a törvényjavaslatok egy részét az OGY még nem fogadta el. A költségvetés adóbevételeinek 58 százaléka megalapozott, 12 százaléka részben megalapozott, 30 százaléka nem megalapozott.

Az adóbevételek közül nem megalapozott (nem teljesíthető és nincs alátámasztva) a gazdálkodó szervezetek befizetései közül 23 százalék (225,3 Mrd Ft), ezen belül a hitelintézeti járadék, a cégautóadó és az eva. Nem megalapozott továbbá a fogyasztáshoz kapcsolt adókból a regisztrációs adó (15,0 Mrd Ft), a pénzügyi tranzakciós illeték (283,0 Mrd Ft) és a lakosság költségvetési befizetésein belül 91 százalék (1541,4 Mrd Ft) az szja, az egyéb lakossági adók és a magánszemélyek jogviszony megszűnéséhez kapcsolódó különadó.

Nem megalapozott minősítést kapott továbbá az elektronikus útdíj bevétel 75,0 Mrd Ft-os összege. A nem megalapozottnak értékelt előirányzatok esetében hiányoztak az adott bevételtípus bevezetéséhez szükséges jogszabályok, nem volt megfelelő a tervezés bázisa, hiányoztak egyes számítások, egyéb dokumentumok, ezért a bevétel nem teljesíthető.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés
Hozzászólások : 0 db Hozzászólok »
Szóljon hozzá - számít a véleménye!
Hirdetés

Címlapon

Kinek mekkora szelet jut az internetes tortából?

Kinek mekkora szelet jut az internetes tortából?

Egy 20 éve még nem is létező iparág mára az egyik legnagyobb lett, őrületes árbevételt és profitot generál világszerte, és ennek nagy részén néhány gigantikus cég osztozik. Megnézzük, melyiknek mennyi jut belőle, és tudnak-e még növekedni.

Hirdetés

Utánajártunk

Mi történt az elmúlt órákban?

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Hirdetés

Facebook

Szavazás

A lakosság több mint kétharmada enyhének tartja a hazai bevándorlási törvényeket, és szigorítaná a szabályozást – derítette ki a Századvég közvéleménykutatása. Ön mennyire van tisztában a magyar bevándorlási törvényekkel?