Hirdetés
Hirdetés

Örülhetnek az Astra-ügyfelek - hamarosan jöhet a pénz

2016. január 12., 09:37

A román pénzügyi felügyelet az MNB-nek küldött tájékoztatása szerint elindult az Astra Biztosító felszámolása.

A nagy összegű, nem kötelező gépjármű-felelősség biztosítási (kgfb) kárral, díjköveteléssel rendelkező magyarországi fogyasztóknak, s a nem biztosítási hitelezőknek január 18-ig be kell jelentkezniük a felszámolásba. A többi hazai ügyfelet, károsultat – ők a döntő többség –a garanciaalapok kártalanítják. Az Astra még meglévő kgfb-ügyfeleinek szerződését a felszámoló felmondhatja.

Nem vártak a románokra

A Magyar Nemzeti Bank megkeresésére az ASF 2016. január 7-én azt közölte, hogy a Societatea Comerciala de Asigurare-Reasigurare Astra S.A. (Astra Biztosító) felszámolása annak ellenére megindult, hogy a romániai törvényi előírások ellenére a törvényszéki döntés még nem jelent meg a hivatalos román közlönyben (ennek a törvényszéki döntés után 20 nappal kellett volna megtörténnie, ami után még 7 napig fellebbezés is lehetséges a döntés ellen). A döntés tehát még nem jogerős, s a felszámoló nem küldött tájékoztatást a potenciális hitelezőknek sem.

 

Hirdetés

 

A román pénzügyi felügyelet (ASF) mellett működő biztosítási garanciaalap (FGA) honlapján 2015. december 22-én közzétett információ szerint a hitelezők a biztosítóval szemben 2016. január 18-ig nyújthatják be követelési igényeiket a felszámolónál, melyet a román Astra Biztosító honlapján található információk is megerősítenek. Felszámolónak a KPMG Restructuring SPRL-t jelölték ki (elérhetőségei: Bucharest, DN1, Ploiesti-Bucharest Street, no. 69-71. 1st District, tel/fax: +40 372 377 700).

A KPMG Restructuring SPRL január 29-ig ellenőrzi az igényeket, s teszi közzé a hitelezőkről szóló előzetes táblázatot. Ezután február 24-ig véglegesítik a hitelezők listáját, s aznap kerül sor a hitelezők első találkozójára is.

Mégsem kell a román gyorstalpaló?

A felszámolás kapcsán a január 18-i bejelentési határidő a nem biztosítási szerződéssel kapcsolatos magyarországi hitelezőket, és a nem kötelező gépjármű-felelősségbiztosításhoz (kgfb) – hanem például lakás, utas vagy casco biztosítási kárhoz – kapcsolódó, 450 ezer lej (mintegy 30 millió forint) feletti biztosítási kár vagy díjköveteléssel rendelkező ügyfeleket érinti alapvetően.

A nem kgfb követelések 450 ezer lej feletti részére ugyanis sem a magyar, sem pedig a román garanciaalap nem terjed ki. Egy uniós irányelv alapján az ügyfelek a hitelezői követelést magyar nyelven is benyújthatják, ám annak kötelező tartalmú címét („Követelés benyújtása”) románul kell megfogalmazni.

A román és magyar garanciaalapok kártérítése elkülönítendő a felszámolási eljárástól. Az Astra magyarországi fióktelep kgfb-ügyfeleitől kárt szenvedett fogyasztók jelenleg is bejelenthetik és rendezhetik jogos kgfb-káraikat a Magyar Biztosítók Szövetsége (MABISZ) Kártalanítási Számlájánál. Amint a felszámolási eljárást elrendelő döntés jogerőssé válik, illetve megállapodik a magyar és a román garanciaalap (az MNB tudomása szerint utóbbi rövid időn belül várható), a még nem rendezett jogos kgfb-károk rendezését a MABISZ Kártalanítási Alapja fogja intézni.

Az egyéb, nem kgfb jellegű biztosítási károk, illetve az Astra-biztosítottak által befizetett, de meg nem szolgált biztosítási díjakat az FGA fogja visszafizetni. Ezt az érintett ügyfelek legfeljebb a felszámolási eljárás jogerőssé válását követő 90 napig kérhetik írásban az FGA-nál, az erre szolgáló űrlapok az Astra Biztosító magyarországi fióktelepének honlapján érhetők el. Az FGA-hoz történő magyar nyelvű igénybenyújtás mielőbbi lehetővé tételét az MNB kérte a román felügyeleti hatóságtól, mellyel kapcsolatban pozitív visszajelzés érkezett. Nincs információ ugyanakkor arról, hogy lesz-e a hazai kártalanítás megkönnyítésére az FGA-nak magyarországi kárrendezési megbízottja.

Értékeld a cikket
Jelenlegi értékelés

Címlapon

A pénztártól való távozás után – te mersz reklamálni a boltban?

A pénztártól való távozás után – te mersz reklamálni a boltban?

Bár egy friss felmérés szerint valamivel jobb lett a magyarok fogyasztói tudatossága, nemcsak a vásárlók, de a kereskedők se tudják mindig, hogy mi a teendő a reklámació során. A szabályozás évek óta nem változott, mégis kevesen vannak, akik tudják, meddig élhetnek jogaikkal. Az élelmiszerekkel, ruhákkal és cipőkkel van a legtöbb baj.

Hirdetés
Hirdetés

További cikkek

Hirdetés
Hirdetés

Napi kommentár - videó

Utánajártunk

Hírlevél

Feliratkozáshoz kérjük adja meg e-mail címét:

Powered by Saxo Bank

Heti várható események, adatok

  • április 24
    Fogyasztói bizalmi index
    KSH: Kiskereskedelem (második becslés, február)
    IFO üzleti hangulatindex
    Alcoa (2017 Q1)
    T-Mobile USA (2017 Q1)
    április 25
    MNB: Monetáris Tanács kamatdöntő ülése
    ÁKK: 3 hónapos diszkont kincstárjegy aukció (20 mrdFt)
    McDonald's (2017 Q1)
    Újlakás értékesítések és építések
    április 26
    Daimler (2017 Q1)
    PepsiCo (2017 Q1)
    Twitter (2017 Q1)
    Boeing (2017 Q1)
    április 27
    Lufthansa (2017 Q1)
    Fogyasztói bizalom (végleges)
    EKB kamatdöntés
    Fogyasztói árindex
    Microsoft (2017 Q1)
    Alphabet (2017 Q1)
    április 28
    KSH: Foglalkoztatottság és munkanélküliség (január–március)
    KSH: Ipari termelői árak (március)
    Fogyasztói árindex
    Munkanélküliségi ráta
    Ipari termelés
    Fogyasztói árindex
    GDP (Q1)

Szavazás

Ön szerint hogyan kellene hívni a 2018-as költségvetést?