Szépen húz Amerika
A válság hat éve után felpattanási fázisba ért a világgazdaság. Immár olyan területek is növekedési pályára álltak, amelyeket korábban a befektetési szakemberek a ’futottak még’-kategóriába soroltak.
Az Egyesült Államok profitablitása történelmi csúcson van, a vállalatok megerősödtek, és a palagáz-forradalom évtizedekre nettó energiaexportőri szerepet biztosíthat az USA-nak, amire még nem volt példa. Mindez és a kutatásba, innovációs szektorba fektetett összeg, valamint a tudományos szakemberek elszívása a világ minden tájáról hosszú távon is biztosítja a növekedést ebben a régióban. Egyre kisebb a vállalatok eladósodottsága és a vállalati felvásárlások száma és volumene is növekszik.
Nem igaz, hogy csak a baj van Európával
Eközben Európa – bár gazdasági növekedésben elmarad például az USA-tól vagy a kínai bővüléstől – megelőzi a világátlagot profitnövekedésben. Az éllovas Németországban a növekedést hajtja a belső fogyasztás és az export is, a részvények pedig nincsenek túlárazva. „Összességében az európai cégek megerősödve kerültek ki a válságból, tanultak korábbi hibáikból, hatékonyabbak, stabilabbak lettek és az innovációra koncentrálnak. A tőzsdék szárnyalnak. Nem igaz, hogy csak a baj van az európai gazdasággal” – mondta Al-Hilal István, a Fidelity Worldwide Investment értékesítési vezetője az Aegon Prémium legutóbbi ügyfélklub rendezvényén tartott előadásában.
Hozzátette: a Fidelity eszközallokációs portfólió menedzserei most a részvényeket súlyozzák felül az államkötvényekkel szemben, a szektorok között az egészségügy és a technológia mellett tették le a voksukat. Ami a régiókat illeti, elsősorban az USÁ-tól várnak további jó teljesítményt, és számítanak a dollár további erősödésére is.
Mi lesz, ha az afrikaiak elkezdenek rendesen sört inni?
Várakozásaik szerint 2015 is nagyon jó év lesz. Aki befektetésben gondolkodik, annak érdemes figyelnie a növekedési sztorikra és a feltörekvő piacokra is. Példaként hozta fel az az afrikai sörpiacban rejlő óriási a potenciált, hiszen az éves alkoholfogyasztás döntő részét a házi készítésű alkoholos italok adják, miközben a sör és borfogyasztás rendkívül alacsony. Vajon mi történne, ha az afrikaiak úgy döntenének, hogy megisszák életük első márkás sörét? – tette fel a kérdést Al-Hilal István.
Felhívta azonban a figyelmet arra is, hogy a feltörekvő piacok esetében érdemes mindig régiókban gondolkodni, mert egy ország gazdaság helyzete könnyen és gyorsan meginoghat.
Havas Gábor, az Aegon Magyarország Prémium Üzletágának vezetője elmondta, hogy kínálatukban a másfél éve Magyarországon is értékesítő Fidelity termékei is elérhetők. Május óta egyebek mellett a Fidelity Global Dividend, a Fidelity America, a JPMorgan Highbirdge US STEEP, az Equilor Fregatt Prémium Kötvény Alap és a Concorde Részvény Alap is a kínálatban szerepel.