7p

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

A vezető magyar politikusok, köztük a miniszterelnök is azt hangsúlyozta többször az elmúlt napokban, hogy haderőfejlesztés nélkül nincs béke. Magyarország ezen törekvéseivel nincs egyedül, hiszen az Európai Unióban számos ország növelte az ilyen típusú kiadásait az elmúlt években. Bod Péter Ákos heti elemzésében arra is keresi a választ, hogy a védelmi kiadások növelésére milyen mozgástér van a költségvetésben.

Az európai országok zöme az utóbbi évtizedben – sőt mondhatjuk: negyedévszázadban – a védelmi kiadásokat visszafogottan növelte. A NATO-tagállamok joggal számíthattak a szervezet, és főképpen a legerősebb tagállam által nyújtott ernyőre. Igaz, az Egyesült Államok kormányzata régebb óta és elég határozottan sürgette a többi NATO-tagot a védelmi kiadások növelésére, és mind elégedetlenebb lett az európai szövetségek hozzáállásával. A GDP 2 százalékában megnevezett NATO-szintű elvárt kiadási normától sok ország valóban nagyon messze állt egészen a legutóbbi időkig.

Az amerikaiak joggal teszik szóvá, hogy olyan gazdaságilag erős ország, mint Németország messze az elvárt norma alatt költ védelmi kiadásokra. Kimondva, kimondatlanul az is benne van a kritikában, hogy így kevesebb katonai technológiát, fegyvert vásárol az Egyesült Államoktól, miközben hatalmas a külkereskedelmi mérlegtöbblete az amerikai relációban. A NATO 2 százalékos GDP-arányos normája nyilván csak egy jól kommunikálható, egyszerű adat; nehéz lenne amellett érvelni, hogy pont ez a mérték, és nem más lenne az ideális. Mindenesetre az jól látható, hogy mely európai országok fordítanak az átlagosnál többet, és melyek sokkal kevesebbet védelmi képességük fejlesztésére.

A balti országok (Észtország, Lettország, Litvánia) különös tekintettel a keleti szomszédságukra, az átlagnál sokkal többet költenek védelemre. Franciaország atomhatalomként szintén többet költ, és egyébként is elég aktív a volt gyarmatvilágának konfliktusos térségeiben, valamint kiveszi részét a közös nyugati védelmi, rendfenntartó missziókban. Ugyancsak elég nagy a katonai büdzsé Görögországban, amely NATO-tagsága ellenére nem érzi magát teljes biztonságban az egyébként formailag ugyancsak NATO-tag Törökországgal szemben. A volt Varsói Szövetség egykori tagjai között hazánk szintén az uniós átlag alatti mértékben költ a katonai büdzsére, és a többiek is hasonlóan messze vannak az Amerika által rendszeresen felemlegetett határértéktől. Figyelemre méltó viszont a román érték, és annak több éve óta látható emelkedése.

Magyar katonák hadgyakorlaton, idén már 1000 milliárd feletti a terület költségvetése. Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt
Magyar katonák hadgyakorlaton, idén már 1000 milliárd feletti a terület költségvetése. Fotó: MTI/Czeglédi Zsolt

2021-re azonban már több országban nagyot nőtt a védelmi kiadások mértéke, valamint a GDP-hez mért aránya az előzetes, még statisztikai korrekcióknak kitett adatok szerint. Ezzel együtt a legtöbben még mindig távol vannak az említett 2 százalékos szinttől.

A különböző forrásokból származó adatok nem teljesen esnek egybe, statisztikai osztályozási, árszint-összehasonlítási okokból, és a különféle költségvetési tételek nemzeti besorolása, prezentációja is különbözhet. Ez nehezíti a nemzetközi összehasonlítást. De még adott országon belül is bonyodalmas az idősor adatainak értelmezése. Például a nagyértékű beszerzések több év alatti kifizetése kisimíthatja a kiadási adatok alakulását, valamint a védelemmel kapcsolatos kiadások, különösen, ha vegyes felhasználású termékekről, technológiákról, infrastrukturális tételekről van szó, sokfaja módon terhelhetők rá az egyes évekre. Emelkedést eredményezhet a katonai állomány fizetésének egyszeri emelése is. Mindezen módszertani bizonytalanságok mellett is jól látható, miként emelkedett meg ez elmúlt öt év alatt az európai NATO-tagok katonai büdzséjének mértéke, miközben az Egyesült Államok magas arányszáma nem nőtt tovább, a kanadai költési hányad viszont nőtt.

Ezek az újabb adatok természetesen nem tükrözhetik az oroszok által indított ukrajnai háború hatásait. Roppant figyelemre méltó, hogy a február 24-i támadás után csupán néhány nappal milyen jelentős kiadás-növelési elkötelezettségeket jelentettek be európai országok. A legjelentősebb fordulat Németország esetében következett be, és nemcsak a védelmi kiadások mértékét tekintve, hanem a véderő határon túli felhasználási lehetőségének további kiterjesztése terén is.

A hirtelen kiadás-emelési bejelentések nem tekintendők csupán az orosz támadás által kiváltott improvizált intézkedéseknek, pusztán politikai üzenetnek. Az EU-szintjén régebb óta folyó egyeztető munkálatok nyomán 2020-ban már kialakult egy új iparpolitikai megegyezés, majd annak folyamatos továbbfejlesztése során erősödött az a gondolat, hogy  erősíteni kell az EU közös védelmi képességét. Az EU-szintű stratégia szuverenitás is megjelent a dokumentumokban, még jóval az orosz támadás előtt.

Költségvetési és gazdasági hatások

A védelmi kiadások megemelkedésének költségvetési korlátjai azokban az országokban erősek, amelyek államadósság amúgy is nagy, és a nemzetközi kamatszint várható további emelkedésével a finanszírozási terhet tovább nőnek. Ez a magyar eset is: a térségi átlaghoz képest már eleve jóval nagyobb magyar államadósság mellett a védelmi büdzsé további jelentős növelése csak más kiadási tételek kiszorítása mellett következhet be.

Németország, Svédország, Lengyelország, Csehország, Románia esetében kemény költségvetési korlát nem áll fenn (a román deficit mérete és az ország tőkepiaci kockázati besorolása azonban természetesen nagyon eltér a gazdaságilag fejlettebb tagállamok viszonyaitól). Európa déli felének a helyzete, beleértve Franciaországot is, e vonatkozásban kedvezőtlenebb, de az euróövezeti kamatkörnyezet továbbra is mérsékeltnek tételezhető. Az uniós költségvetési szabályrendszer felülvizsgálat alatt áll, és az EU-szintű stratégiai szuverenitást szolgáló többletkiadások ügyét minden bizonnyal rugalmasan kezelné a miniszterelnökökből álló Tanács, és döntésük nyomán az Európai Bizottság. A finanszírozás felől tehát nem mutatkozik komoly korlát.

A védelmi kiadások növelésének társadalmi elfogadtatását az ukrajnai háború nagyban megnöveli. Abban a tragikus esetben, ha a háború jelentősen elhúzódik, a kiadásnövelés mellett még szélesebb konszenzus alakul ki. A háborús fejlemények tovább növelik az inflációs nyomást, és rontanak a gazdasági növekedés kilátásain. Ugyanakkor a védelmi iparoknak adott megnövelt megrendelések, a véderő feltöltése, a katonai büdzsé növelése mind makrokeresletet növelő tényező. Mint ilyen, többlet növekedési impulzust adhat az európai gazdaságnak, még akkor is, ha a technikabeszerzés egy része import, legfőképp az Egyesült Államokból. Ugyanakkor a fejlett nyugat- és észak-európai iparok is kedvezményezettek lennének). Az európai energiamix gyors átállítására költött források mellett a védelmi stratégia fordulat is gazdaságélénkítő hatású.

Mind ezek a nagy trendek a magyar gazdaság külső körülményeit is erőteljesen érintik. Ugyanakkor a hazai hatások prognosztizálásához figyelembe kell venni a 2020-2022 között óriási költségvetési megcsúszásunk miatti mind erősebb forrás-szűkét: a következő években sokkal nehezebb helyet szorítani a büdzsében a katonai kiadásoknak. De lehet gond a stratégiai feltételekkel. Ha a magyar kormánypolitika továbbra is lebegtetni szeretné a geostratégiai hovatartozást, és nemzeti szuverenitási érveket kíván képviselni, úgy ez eddigieknél sokkal jobban összezáró uniós rendben gyengülnek a magyar esélyek arra, hogy az uniós védelmi fejlesztésnek a jelentős, nagy értékű, komolyabb gazdasági húzóerővel járó programjai megnyíljanak a magyarországi szereplők előtt.

A Benchmark rovat cikkei itt olvashatók el.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Benchmark Bod Péter Ákos: Elment két év, mire mentünk vele? És mi jöhet?
Bod Péter Ákos | 2025. március 7. 05:47
A KSH friss adatai szerint a magyar GDP 2024-ben 0,5-0,6 százalékkal nőtt, ám a gazdaság teljesítménye még mindig elmarad a két évvel ezelőtti szinttől. Az ipar és a mezőgazdaság visszaesése, valamint a beruházások jelentős csökkenése továbbra is fékezi a növekedést. A kormány az élénkülést a fogyasztás bővülésétől és a külföldi beruházásoktól várja, de a gazdaság szerkezeti problémái és a külső kockázatok miatt a fellendülés továbbra is bizonytalan. Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Beruházások – megvolt a mélypont?
Bod Péter Ákos | 2025. február 28. 05:43
A KSH közzétette a 2024-es év utolsó trimeszterének beruházási adatait: az előjel nem volt váratlan, de mégis kellemetlen hír, hogy az év vége nem hozott fordulatot. A beruházási volumen jó ideje csökken, mégis lehetett remélni, hogy az év során már elértük a gödör alját. A visszaesés mértéke pedig egyenesen aggasztó. Akkor is, ha tudjuk: a 2022-es tavaszi országgyűlési választás előtti nagy költségvetési kiköltekezés és a laza monetáris kondíciók fenntartása nemcsak a lakossági fogyasztásnak, hanem a beruházási aktivitásnak az élénkítését is célozta.
Benchmark Bod Péter Ákos: Növekedési potenciál, üzleti akciórádiusz – hol van jövője a magyar gazdaságnak?
Bod Péter Ákos | 2025. február 19. 05:41
Orbán Viktor legutóbbi kijelentése szerint Magyarország nem maradhat csak az Európai Unió keretrendszerében. Pedig inkább a fejlett maghoz való közel jutás a nemzeti érdek. Attól pedig markánsan különbözik a pártérdek, személyes érdekeltség vagy a NER-cégek különérdeke.
Benchmark Bod Péter Ákos: A vámháború első hete – és ami jöhet
Bod Péter Ákos | 2025. február 5. 05:46
Donald Trump elnökségének első két hete alatt meghozott, sokkoló vámintézkedések nem érhették volna váratlanul a gazdasági elemzőket, mégis komoly meglepetést okoztak. Az elnök „a vámok embereként” kampányolt, de a Mexikót és Kanadát sújtó büntetővámok és a nyílt területszerzési szándék váratlan fordulatként hatottak. Hogyan válhatott mindez valóra, és milyen rövid távú gazdasági következményekkel kell számolni az Egyesült Államok és partnerei számára? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank korábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: Ha Németország szerkezeti baja csak pénz kérdése, akkor van megoldás
Bod Péter Ákos | 2025. január 31. 05:42
A közelgő februári német parlamenti választás kétségtelenül az év fontos eseménye lesz. Amelynek természetszerűen lényeges tényezője a gazdasági helyzet.
Benchmark Bod Péter Ákos: Tavaly a recesszió segített az infláción, a forintgyengülés nem – és az idén?
Bod Péter Ákos | 2025. január 17. 05:46
2024 decemberében a fogyasztói árak 4,6 százalékkal emelkedtek, ami meghaladta a várakozásokat, míg az éves infláció 3,7 százalék lett. Hogyan befolyásolta az infláció alakulását a bázishatás és a recesszió? Miért emelkedett a maginfláció, és mit mutatnak az egyes termékkörök – például a szolgáltatások, élelmiszerek és tartós fogyasztási cikkek – árváltozásai? Mit jelez mindez a 2025-ös kilátások szempontjából? Bod Péter Ákos közgazdász, a Magyar Nemzeti Bank körábbi elnökének elemzése. 
Benchmark Bod Péter Ákos: A világgazdaság 2024-ben – megint állva maradt Magyarország
Bod Péter Ákos | 2024. december 24. 06:12
A magyar gazdaság idei folyamatainak és a sokféle állami intervenciónak a rövid elemzése ott maradt abba, hogy a gazdaságilag és pénzügyileg rendkívül nyitott, sőt törékeny helyzetű Magyarország állapota és kilátása csakis nemzetközi kontextusban ítélhető meg.
Benchmark Bod Péter Ákos 2024-ről: amikor a gazdaság erőlködött, az állam erősködött
Bod Péter Ákos | 2024. december 20. 05:42
A papírforma szerint 2024-nek érezhetően jobb esztendőnek kellett volna lennie, legalább gazdasági vonatkozásban, mint amilyen a megelőző volt. Az ugyanis a példázatbéli állatorvosi ló módjára az összes közgazdasági bajt bemutatta: rekordmagas inflációt, a fizetési mérleg hatalmas deficitjét, a költségvetés újabb megcsúszását, a lakossági fogyasztás csökkenését – ennél már csak jobb jöhet.
Benchmark Bod Péter Ákos: Trump és más kockázatok – európai, magyar nézőpontból
Bod Péter Ákos | 2024. december 5. 05:42
Erős dollár, magas globális kamatszint, nagy külkereskedelemi átrendeződés az USA-val szemben a jelenleg külkereskedelmimérleg-többletes országok és kereskedelmi tömbök kárára. Ezek lehetnek a Trump-éra alatti gazdaságpolitika hatásai. Nagy globális (európai) exportkitettsége miatt a magyar gazdaság különösen a veszélyeztetett szereplők listáján van.
Benchmark Bod Péter Ákos: Lesz-e gazdaságpolitikai vonalvezetése Amerikának?
Bod Péter Ákos | 2024. november 28. 05:41
Milyen lesz az amerikai gazdaságpolitika 2025. január huszadika után? Trillió dolláros kérdés.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG