4p

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

De már vannak figyelmeztető jelek.

Egy évvel ezelőtt, így az év végén óriási lendületről számoltunk be, az akkori utolsó negyedévben több mint 160 ezer négyzetméterrel és öt épülettel bővült a budapesti korszerű raktárállomány, a bérlői kereslet is meghaladta a 100 ezer négyzetmétert. Idén az év első felében még kitartott a lendület, az állomány már elérte a 4,5 millió négyzetmétert. Ám az ősz végére egyértelmű lett, hogy 2022-ben nem lesz rekorddöntés. Kicsit emelkedett a kihasználatlanság (most 4,8 százalék) de aggódni semmi ok, legalábbis rövid távon. Még mindig sok bérlő cég szeretné felhalmozni készleteit, készülvén az inflációra és egyes esetekben az áruhiányra. 

A logisztikai szolgáltatóknak sok pénzt kell költeni az automatizációra. Fotó: QLM
A logisztikai szolgáltatóknak sok pénzt kell költeni az automatizációra. Fotó: QLM

Az állomány megoszlását nézve a fővárosi agglomerációban található kicsit több mint 3 millió négyzetméter, míg a regionális piacokon 1,4 millió négyzetméter. A sok átadás ellenére csökkent az üresen álló területek aránya, úgy tűnik tehát, hogy a magas kereslet továbbra is kitart.
 
Elfogyóban vannak viszont a fejlesztésre alkalmas telkek, az idén bejelentett vagy elkezdett beruházások alatti földeket már évekkel ezelőtt megvették. Ennélfogva a telekárak továbbra is igen magas tartományban vannak a főváros körül, sőt, most már a tágabb agglomerációban is. Az ipari központokban sem lehet olcsón ipari telket venni, de az árak 10-20 százalékkal elmaradnak az ország középső részén tapasztaltaktól. 

A szerződések túlnyomó része továbbra is ’big‐box’ logisztikai parkokban köttetett, míg a városi‐logisztikai állomány esetében csupán néhány szerződés született. A jövőben azért az utóbbi csoportnál növekedés várható, hiszen kisebb fejlesztések megkezdődtek az M0 körgyűrűn belül is, továbbá egyes belső rozsdaövezetekben. 

Európában a jövőbiztos épületek befogadására alkalmas területek hiánya lesz az egyik fő kihívás, különösen a legnagyobb fogyasztási központokban, mint London és Párizs. Közben a helyettesítési költségek továbbra is emelkedő tendenciát mutatnak, mivel az urbanizáció tovább fokozza az ingatlanszolgáltatók közötti versenyt. A telekárak 10-15 százalék körüli mértékben emelkedtek, 2023-ban nem várható ennek az ütemnek a csökkenése. Az engedélyezési és jogosultsági eljárások mára már bonyolultabbak, drágábbak és időigényesebbek mint valaha. A Prologis Research számításai szerint a fejlesztések átfutási ideje az átminősítésre szoruló projektek esetében nagyjából kétszerese az olyan projektekéhez képest, mint amelyek egy már ipari övezetbe sorolt területeken valósulnak meg. 

Igazán nagy regionális elosztóközpontból eddig nem túl sok épült Magyarországon, de a dán Jysk bútor és lakberendezési cég ecseri objektuma méretesre sikeredett, lehet, hogy más vállalat is követi ezt. Októberben álltak munkába a vállalat több mint 40 méteres magasraktárai ebben a központban, ahová hetente 300 kamion gördül be. A 200 millió eurós beruházásból létrejött logisztikai bázis az ország legnagyobb ilyen létesítménye. Ősztől a magyar üzletek mellett már Horvátország, Szlovákia és Szlovénia üzleteit is innen látják el, jövőre pedig az online rendeléseket is Ecserről szolgálják ki. 

Az ipari-logisztikai ingatlanfejlesztők főszereplői között több magyar cég is van, például a Wing és a Futureal, de náluk kisebbek is belevágtak 20-40 ezer négyzetméteres beruházásokba. Ezen kívül aktívak lettek a külföldiek, köztük a CTP, továbbá a tavaly piacra lépett páneurópai nagy játékos, a Panattoni. A régen itt lévő Prologisnál új vezető irányítja a fejlesztéseket és a bérbeadásokat.

Újabb jelenség, hogy már nem csak a raktárakat, csarnokokat fejlesztők, hanem a végfelhasználók is a vevők között vannak, maguk akarnak építkezni. Az árak a járvány másfél-két éve alatt legalább 30-50 százalékkal nőttek. A boom egyértelműen az e-kereskedelem gyors felfutása miatt alakult ki. A pezsgést érzékelve az ipari ingatlanok immár a befektetők fókuszába kerültek és újabb tranzakciók vannak előkészületben.

Több cégvezető utalt egy olyan tényezőre, ami alátámasztja a későbbi fejlesztések létjogosultságát. Sok ázsiai vállalat alternatív helyeket keres raktáraknak és gyártóüzemeknek, mivel ma már számos autóipari vállalat található az országban. Ezenkívül kínai forrásokat fordítanak a Budapest és Belgrád közötti vasút megépítésére, amely a Balkánt egy speciális közlekedési útvonallal fogja összekötni a kínai tulajdonban lévő athéni Pireusz tengeri kikötővel. Így Magyarország egyre fontosabb hídfőállomássá válik a kínaiak számára Európában, hogy megközelítsék a nyugati országokat.

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Szerkesztőségünkben mindig azon dolgozunk, hogy higgadt hangvételű, tárgyilagos és magas szakmai színvonalú írásokat nyújtsunk Olvasóink számára.
Előfizetőink máshol nem olvasott, minőségi tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Előfizetésünk egyszerre nyújt korlátlan hozzáférést az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz, a Klub csomag pedig egyebek között a Piac és Profit magazin teljes tartalmához hozzáférést és hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmaz.


Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Ingatlan Közel felére esett vissza a lakásépítési kedv a szomszédunkban
Privátbankár.hu | 2024. április 18. 13:18
Az első két hónapban, a nyers adatok alapján, 41,2 százalékkal csökkent Romániában a lakásépítés volumene éves összevetésben - közölte csütörtökön az Országos Statisztikai Intézet (INS).
Ingatlan Mennyit ér az ingatlanom? Kádár-kocka küzd a luxusnyaralóval a Tisza-tónál
Mester Nándor | 2024. április 17. 18:47
Idén várhatóan tovább növekszik a Tisza-tó népszerűsége. Az ok igen prózai: még mindig jóval olcsóbb, mint a Balaton vagy a Velencei-tó környéke, egy-két ottani kistelepülésen használható a Falusi CSOK és ha nyaralót keres valaki, akkor javuló és bővülő szabadidős és kiskereskedelmi szolgáltatásokra számíthat. Az ingatlankínálat egyre színesebb, már a luxus is megjelent – derül ki sorozatunk mostani részéből.
Ingatlan Mi az a hatalmas, ami a Duna Plaza mögött épül?
Privátbankár.hu | 2024. április 17. 07:49
A Futureal Csoport kezd egy óriásberuházást. 
Ingatlan Nagy biznisz a magánkollégium és a közösségi társasház, de nem nálunk
Privátbankár.hu | 2024. április 13. 13:55
Más régiós országokban érdemesebb kiadásra lakóingatlant építeni, mint Magyarországon. Leginkább az adózás miatt.
Ingatlan Mennyit ér az ingatlanom? A Velencei-tónál lassan beérik az árak a pesti agglomeráció átlagát
Mester Nándor | 2024. április 10. 19:10
Lapunk az elmúlt években többször is írt arról, hogy a főváros agglomerációja gyakorlatilag elért a Velencei-tóig. Azzal a különbséggel, hogy sokáig a Budapestet ölelő településgyűrű árai jóval magasabbak voltak. Mára ez a különbség erősen csökkent, főleg azért, mert annyira megugrott a kereslet a Balaton kis testvére körül, hogy az fölvitte az árakat, bár a használt lakások-házak ára még mindig nem érte el a budapesti agglomeráció legdrágább részein tapassztalható szintet. 
Ingatlan Nagy dobás a budapesti irodapiacon
Privátbankár.hu | 2024. április 10. 14:01
Szinte egy teljes épületet kibérelt a Wizz Air a pesti Dunaparton.
Ingatlan Digitális? Nem, figitális - új fogalom született
Privátbankár.hu | 2024. április 8. 18:11
Mutatjuk, mit is jelent.
Ingatlan Mennyit ér az ingatlanom? Az Audi miatt is már egymilliós négyzetméterárak vannak Győrben 
Mester Nándor | 2024. április 3. 18:31
Egyértelműen árfelhajtó hatású, hogy a nyugat-magyarországi nagyvárosban számos autóipari és technológiai cég telepedett meg, élén az Audival. Bár a lakásépítés üteme ott is lassult az elmúlt másfél-két évben, ez vélhetően átmeneti, ugyanis a városba és környékére folyamatosan érkező új munkaerő fenntartja a keresletet és az új lakástámogatási feltételek miatt kicsit növekedhet a belső lakásmobilitás. Nagy kérdés, hogy további külső körzetekben is megjelennek-e lakóparkok és hogy a belvárosban folytatódik-e a nagyon régi épületek lakáscélú felújítása.
Ingatlan Úgy fest, a kormány ráerőlteti a budapestiekre a betonprojektet
Privátbankár.hu | 2024. március 29. 08:59
A parlament elé kerül a budapesti „mini vagy más néven maxi Dubaj” építése, amely a város egyik rozsdaövezetének helyén egy betonkomplexumot képzel el. A főváros vezetősége próbál ellenállni.
Ingatlan Debrecen mellett épít logisztikai csarnokot a belga WLP
Privátbankár.hu | 2024. március 28. 17:05
Bérlő még nincs, saját kockázatra indították el a beruházást.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG