6p

Nem járja, hogy az oroszok a hanyatló Nyugat termékeiben parádézzanak. Ezen változtatna többek közt a Nina Donis divatház is - a cári és a nyugati kulturális panelek kevergetésével.

A nagy orosz impérium fogalma már beszüremkedett a divatiparba is: azon elmélkedik az egyik divatmárkát bemutató cikk írója a Kommerszant nevű, tekintélyes napilapban, hogy mennyire kellene nemzetinek lennie az új orosz ruházati cikkeknek.

Az apropót az adja, hogy a világmárkák és fast fashion cégek nagy része kivonult az orosz piacról, vagy legalábbis úgy tett. Mi helyettesítheti termékeiket? Nyilvánvalóan a hazai gyártás. De az milyen legyen?

A fast fashion sem volt elég

Az oroszországi rendszerváltás és privatizáció nem tette oly mértékben tönkre az ottani textilipart, mint Magyarországon. A két piac nagyságát persze nem lehet összehasonlítani, mint ahogy a textiliparét sem. Ott, a szocialista időkben korántsem volt annyira jellemző – és sokáig megbecsült – része az ágazatnak például a nyugati bérmunka, mint nálunk.

Több mint 143,4 millió – az oroszországi népesség számának meghatározása mostanában különösen nehéz, hiszen százezrek menekültek el, vagy haltak meg az ukrán fronton – embert felruházni sosem voltak képesek a külföldi cégek. A kínai boltok térhódítása nem volt annyira jellemző, mint nálunk, jóllehet, a beáramló külföldi áru nagy része Ázsiában készült. Arról nem beszélve, hogy ennyi embert munkaruhával, alsóneművel, pizsamával ellátni csak hazai nagyüzemek képesek.

A hazai tervezők egy szűk értelmiségi rétegre számíthatnak

Az orosz milliárdosok többnyire eddig sem – mondjuk - a Krasznij Oktyabr nevű, egyébként neves ruhagyár öltönyeit és kosztümjeit hordták, hanem világmárkás cuccokban tetszelegtek és tetszelegnek ma is. Csak egy szűk, értelmiségi, tehetősebb réteg az, amelyik a hazai fiatal tervezők alkotásait megvásárolja.

Ennyit érdemes tudni annak, aki elolvassa a fent említett cikket, amely bemutatja az egyik legnépszerűbb, a Nina Donis-t. (Most maradjunk a nem fonetikus írásmódnál, ugyanis márkanévről van szó.)

Ki öltöztette a bábuskákat?

Eddig szó sem volt arról, hogy mennyire kellene nemzetinek lenni az orosz divatnak, főleg a szovjet időkben, amikor a bábuskákat és gyévuskákat elsősorban az érdekelte, hogy meleg és kényelmes legyen a ruha. Az árral nem volt gond, azt mindenki meg tudta fizetni.

A jelenlegi, importhelyettesítésre kényszerülő helyzetben ugyanakkor szinte elkerülhetetlenül felmerül, mennyire legyen az orosz divat nemzeti – olvasható a lapban. A modern orosz design eklatáns példájaként a Nina Donis ruhákat emeli ki a szerző..

Tekintetüket az új orosz viselet megteremtésére szegezik. Fotó: Nina Donis
Tekintetüket az új orosz viselet megteremtésére szegezik. Fotó: Nina Donis

Most akkor jó a nyugati dizájn vagy sem?

Azt mindnyájan tudjuk, hogy a nyugati márkák távozásával párhuzamosan szintet ugrott az orosz ruhaipar jelentősége. ”A legtöbb gyár azonban olyan - jobb vagy rosszabb minőségű - öltözékeket készít, amelyek a világ bármely pontjáról származhatnának, vagy hagyományos stílusúak, vagy másolják az átlagos nyugati dizájnt. Pedig vannak olyanok is, amelyek ragaszkodnának nemzeti viseleteikhez, és a hagyományos orosz divat mai változatát keresnék” – olvasható a lapban.

Nina Neretina és Donis Pupis 2000-ben alapították márkájukat. Tudatosan soha nem akartak nemzeti divatot teremteni. Ők abban a szellemben alkották meg modern ruhaterveiket, miszerint „az egész orosz kultúra az elmúlt három évszázadban elválaszthatatlan volt az európai kultúrától”. (Ez kissé meglepő logikai ugrás az eddigi okfejtéshez képest.)

Matrózöltönyös fiúk és Bergman filmjei

De nézzük, mit is tud az alkotópáros. Nos, a leírás alapján ebből nem lesz tömegdivat… Legújabb téli kollekciójuk mindössze két színre, a sötétkékre és a fehérre épül, kontrasztos tengerész-kontúrokkal. Nina és Donis a  svéd (!) Fanny és Alexander című film egy képkockáját is felidézi. Miközben, a kék rövidnadrágos és matrózöltönyös fiú az orosz kulturális emlékezetben a cári család utolsó fotóját idézheti fel. Bő nadrág, hosszú ujjú kabát, melynek mellrészén sötétkék kereszt van. Az öltözék leírója több festő nagyságra is utal, mint ihletadóra, köztük Watteau-ra, és Cezanne-ra, a Bergman filmen kívül.

Az orosz cári család 1914-ben - nem sejthették, hogy mennyire sötét idők közelednek. Fotó: Wikimedia
Az orosz cári család 1914-ben - nem sejthették, hogy mennyire sötét idők közelednek. Fotó: Wikimedia

Kérdés, hogy minden ma élő orosz fiatal tisztában van-e azzal, mit viselt a cárevics azon a bizonyos fotón, amikor még nem sejtette, hogy megölik. Az sem biztos, hogy felismerik a piros és sárga színblokkokban Malevics 1920-as évekbeli parasztfiguráit.

A Bauhaustól a Michelin-hirdetésig

Ezután még inkább átmegy a nemzetieskedés európai művészeti leltárrá. A szerző szerint a ruhák fő motívumai, amelyek minden tekintetben azonnal „orosznak” tűnnek, a moszkvai avantgárdból, a német Bauhausból, a francia modernizmusból, az amerikai pop artból, valamint a Deauville-i tengerpart sokszínű esernyőiből állnak.

Megemlíti még ihletadóként Rodcsenko grafikai munkáit és Majakovszkij könyveinek borítóját, a retro sportruházatot, és a szovjet rajzfilmeket is. A Nina Donis által rendszeresen készített steppelt (kissé pufajkás) termékek között szerepel egy pulóver, amely a híres Michelin-hirdetésből származó alakra emlékeztet.

Kitalálni az orosz népviseletet

Nem másolni kell, hanem kitalálni – legalábbis ez a tervezőpáros ars poeticája. Nyugaton a divattervező kollégák - állítólag - Nina Donis ruháit elsősorban az orosz kultúra kvintesszenciájaként érzékelik, akárcsak egykor Bakst és Benois jelmezeit Gyagilev balettelőadásaihoz. Ezek nem másolták az orosz történelmi viseletet, hanem kitalálták.

Lerajzolni könnyebb, mint megvenni és hordani. Fotó: Nina Donis
Lerajzolni könnyebb, mint megvenni és hordani. Fotó: Nina Donis

Nina Neretina és Donis Pupis Oroszországa megközelítőleg hasonló módon épül fel. Semmilyen divatot – és egyáltalán valódi dizájnt – nem lehet létrehozni ismétléssel, valaminek a múltból való mechanikus átvételével, hanem csak egy új esszencia megalkotásával, beleértve a nemzeti identitást is – vallja a sztárpáros.

Rendben, de mindezt mennyiért? A márka webáruházában felsorakoznak az androgén küllemű, 180 centis csontsovány manökenek. A néhol a pufajkákra emlékeztető részletekben gazdag pulóverek 500 dollárnál kezdődnek, a ruhák némelyike közelít a 900 dollárhoz.

Matrózpulcsi, nőknek is. Fotó: Nina Donis
Matrózpulcsi, nőknek is. Fotó: Nina Donis

Cárevicsek, a 21. században

Az öltözékeket megpillantva, tényleg van benne valami, ami fiatal cárevicsekre emlékeztet, bár azok sosem hordtak a méretükhöz képest kétszer akkora holmikat. Abban tehát biztosak lehetünk, hogy avantgárd műveik nem befolyásolják majd a milliók igényeit kiszolgáló, textilipari gyártófolyamatokat.

Valahogy az a helyzet a tehetséges, neves alkotópárossal, mint annak idején volt Judaskinnal, aki Zajcev után a legnépszerűbb orosz divattervező volt, már a rendszerváltás után. A milliárdosok és a Nyugat dédelgette, de öltözékei csak egy szűk réteg számára voltak elérhetők. Sok pedig „csupán” műalkotás maradt, amelyik jól mutat a kifutókon, főleg Párizsban.

 

 

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Kultúra Újabb aukciósház húzott hasznot Magyar Péter pártjának népszerűségéből
Kenessei András | 2024. december 24. 16:35
Az idén negyvenéves Nagyházi Galéria az egyetlen a magyar aukciós piacon, amely felveheti a verseny az idén 250 éves BÁV-val, noha csak harminc éve lépett be a hazai aukciós piacra. A verseny természetesen az árverési műfajok sokféleségére is értendő, nemcsak az elért árakra és csúcsárakra.      
Kultúra Ferenc pápa ezért falat bontatott
Privátbankár.hu | 2024. december 24. 11:45
Az egyházfő szenteste megnyitja a Szent Péter-bazilika szent kapuját és ünnepi misét vezet.
Kultúra Mi lehet a baj a nagy művész meghalt kishúgát ábrázoló képpel?
Kenessei András | 2024. december 22. 11:08
Zsolnay, Csontváry, Munkácsy – akárhogy is nézzük, ez a három név határozta meg a Virág Judit Galéria (VJG) 77. árverését és természetesen az aukció sikerét. Semmit sem veszélyeztetett az a tény, hogy a VJG a négy, legnagyobb hazai művészeti aukciós ház közül sorrendben utolsóként lépett a karácsonyi árverések sorába.
Kultúra Ma is tarol a népi demokráciában kissé túlértékelt festő
Kenessei András | 2024. december 21. 16:56
A Kieselbach-festményárverések mindig nagyon tartalmasak, a kalapács alá vitt darabok értékesek, a leütési árak pedig (néha szinte váratlanul) magasak. Az idei karácsonyi árverésen 266 tétel volt az árverőház ajánlata, közülük 213 talált vevőre, ami 80 százalékos elkelési arány.
Kultúra Hatalmas kasszasiker a Tisza név
Kenessei András | 2024. december 14. 19:18
Ahogy tavaly, úgy az idén is a BÁV kezdte a legkorábban a karácsonyi árverések sorozatát  – már ami a legnagyobb árverőházakat illeti.
Kultúra Lehet, hogy Önnél is rejtőzködik egy milliókat érő Zsolnay-kerámia?
Kenessei András | 2024. november 24. 17:46
November közepén negyedik alkalommal tartott árverést a Virág Judit Galéria (VJG). Ezen csak és kizárólag Zsolnay kerámiákat vittek kalapács alá, két, külföldi tulajdonos gyűjteményéből. Azonban nemcsak ez volt újdonság, hanem az árverés helyszíne és egy megváltozott árverési szabály is. Ezek ellenére (vagy talán éppen ezért) az aukció nagy sikerrel zárult.
Kultúra Danny vagyok, hajóval jöttem Magyarországról – ilyen egy élő legenda a filmvásznon!
Elek Lenke | 2024. november 17. 17:47
Bob Dylan az elmúlt években leginkább arról híresült el, hogy az irodalmi Nobel-díj   stockholmi átadójára se ment el, hanem maga helyett mást küldött. De ki is ez a különc énekes, aki politikai-társadalmi kérdésekben oly sokszor – és legtöbbször zavarba ejtően – hallatta a hangját? És mit tudunk meg róla a decemberben bemutatandó filmből, amely Sehol se otthon címmel kerül majd a magyar mozikba?
Kultúra Megfejtették a 27-esek Klubjának misztikus titkát?
Kormos Olga | 2024. november 9. 14:49
Nyáron került a mozikba az Amy Winehouse életét bemutató film, amitől újra erőre kapott az a gondolat, miszerint a világ legfényesebb csillagai 27 évesen kihunynak. Az úgynevezett 27-es Klub fél évszázada foglalkoztatja a közvélemény fantáziáját. Amy mellett tagjai között olyan legendás zenészeket találunk, mint Jimi Hendrix, Janis Joplin, Jim Morisson és Kurt Cobain.
Kultúra Ismét Halloweenről posztolt a szigetszentmiklósi református óvoda
Privátbankár.hu | 2024. október 30. 17:15
A múlt heti Halloweent démoni ünnepként leíró posztot tett ki a szigetszentmiklósi Hajnalcsillag Református Óvoda. Bár a bejegyzés azóta eltűnt, ma újabb posztot tettek ki ezzel kapcsolatban. 
Kultúra Dél-koreai író kapta az irodalmi Nobel-díjat
Privátbankár.hu | 2024. október 10. 13:27
Intenzív, költői prózájáért.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG