5p

Hamarabb hazhozná az uniós pénzeket egy Tisza-kormány, mint az Orbán-kormány?
Maradt még szövetségese Magyarországnak Európában?

Online Klasszis Klub élőben Szent-Iványi Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves külpolitikai szakértőt!

2025. július 30. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ez a cikk Privátbankár.hu / Mfor.hu archív prémium tartalma, amelyet a publikálástól számított egy hónap után ingyenesen elolvashat.
Amennyiben első kézből szeretne ehhez hasonló egyedi, máshol nem olvasható, minőségi tartalomhoz hozzáférni, akár hirdetések nélkül, válasszon előfizetői csomagjaink közül!

Az első negyedévben ugyan számos korlátozás élt, amely hatott az emberek szabad mozgására, ám vélhetőleg elsősorban a megugró üzemanyagárak miatt tankoltak a magyarok jóval kevesebb benzint.

Az utóbbi hónapokban Magyarországon is fókuszba került az infláció. Több ok is volt, amely miatt az általános árszínvonal megugrott, ezek közül az egyik legfontosabb az egy évvel korábbihoz képest elszálló üzemanyagár volt. Ebben persze az is közrejátszik, hogy tavaly a koronavírus-járvány kitörését követően elrendelt nagyon szigorú korlátozásokra és a várható gazdasági zuhanásra reagálva az üzemanyagárak világszerte zuhantak. Jellemző, hogy Magyarországon például 2020-ban 280 forint is volt a 95-ös benzin ára, ami sokéves mélypontot jelentett. Ezzel szemben idén áprilisban stabilan 400 forint feletti összeget kellett literenként a 95-ös benzinért leszurkolni, sőt volt olyan hét, amikor erősen közelített a 2012-es történelmi maximumhoz is a fizetendő összeg.

Megdobta az inflációt

A nominálisan is magas árak, illetve a bázishoz képest különösen fájdalmas megugrás az első negyedévben több alkalommal is visszaköszönt az inflációban. Ez persze abból a szempontból nem meglepő, hogy a KSH által számított inflációs kosár egyik meghatározó tagjának számít, hiszen abban 6 százalékos súlyt tesz ki.

2021 januárjában az éves összevetésben számított infláció 2,7 százalék volt, míg a maginfláció 4,2 százalékon alakult. Emögött a Magyar Nemzeti Bank (MNB) elemzése szerint elsősorban az alkohol és dohánytermékek magasabb árdinamikája állt. Megjegyezték ugyanakkor, hogy az üzemanyagárak az előző hónaphoz képest a kőolaj világpiaci árának emelkedésével párhuzamosan nőttek. Az infláció februári alapértéke már meghaladta az MNB által kívánatosnak tartott 3 százalékos szintet, igaz az egy százalékos toleranciasávon bőven belül volt. Az infláció ekkor 3,1 százalék volt, míg a maginfláció 4,1 százalékon alakult, az MNB értékelése szerint az infláció emelkedését az üzemanyagok árnövekedése okozta. Márciusban tovább „ballagott felfelé” az általános árszint, az éves összevetésben számított infláció 3,7 százalék volt, míg a maginfláció 3,9 százalékon alakult. Az MNB értékelésében azt írta, hogy az infláció emelkedését döntően az üzemanyagok árnövekedése okozta.

Nem túl jó hír, hogy várhatóan áprilisban és májusban is nagyon sokat fog dobni az infláción az üzemanyagok ára. Az elemzők előrejelzése szerint a negyedik és ötödik havi árszínvonalat tovább fogja felfele tolni. Olyannyira, hogy az áprilisi és a májusi inflációhoz is 3-3 százalékpontot adhat, ami miatt kifejezetten ijesztő lehet az általános áremelkedés. A piaci konszenzus úgy tartja, a (publikálás szerint) következő két hónapban mindkét alkalommal 5 százalék feletti lehet az infláció megugrása. Más kérdés, hogy mivel a jegybank szerint jellemzően egyedi tételek miatt növekszik az árszínvonal, rövid távon valószínűleg nem nyúlnak majd a kamatokhoz.

Az infláció szempontjából pozitívum, hogy nyártól az üzemanyagárak már jóval kisebb mértékben fogják felfele tolni az inflációt. Legalábbis az árak száguldása megtorpant, míg a bázist tekintve tavaly nyáron már elindult a drágulás. Így, ha a nyár elején nem emelkedik meg az üzemanyagok ára, akkor valóban szelídülhet az infláció.

Hogyan reagáltak a magyarok?

Az üzemanyagokat is jellemzően az úgynevezett árrugalmatlan termékek közé sorolják a közgazdászok, ami azt jelenti, hogy drágulás esetén is kénytelenek megvenni az emberek. A mostani járványhelyzet miatt ugyanakkor sokak számára adódik választási lehetőség az irodai és otthoni munka között. Mindez azt jelenti, hogy nem volt mindenki rákényszerítve a tankolásra, amennyiben valaki spórolni akart ezen, azt bizonyos fokig megtehette. Emellett a fogyasztás szempontjából az sem elhanyagolható, hogy a szállodák, az éttermek és szórakozási lehetőségek korlátozás alá estek (zárva voltak). Így sokan, akik normál esetben valahova útnak indultak volna, most ezt nem tudták megtenni, így ez is hozzájárulhatott ahhoz, hogy a lakosság kevesebb benzint tankolt.

Ha megnézzük az ábrát, akkor láthatjuk, hogy nemcsak a még „békeidőnek” számító január-februári időszakhoz képest esett vissza számottevően a 95-ös fogyasztása, hanem a már tavaly is korlátozásokkal terhes márciushoz képest is. Erre pedig a leginkább logikus magyarázat az, hogy a megugró üzemanyagárakra reagált a lakosság, és igyekezett spórolni, ezért tankoltak a gépjármű-tulajdonosok kevesebb benzint.

Más a helyzet az áruszállítás szempontjából fontosabbnak tekinthető gázolaj esetén. A tehergépjárművekben használt üzemanyagoknál az első két hónap visszaesése nagy valószínűséggel az úgymond eltérő bázisra vezethető vissza. 2020 elején ugyanis még nem volt semmilyen korlátozás, ezzel szemben – a kormány ugyan próbálta „tehermentesíteni” a gazdaságot”, de – idén év elején például a már említett szabadidős és turisztikai korlátozások miatt ezen vállalkozások rendeléseit nem kellett kiegyenlíteni. Ha megnézzük a márciusi számokat, akkor az általános gazdasági helyzet kapcsán bizakodásra adhat okot az a tény, hogy márciusban a fogyasztás már meghaladta az egy évvel korábbit.

Mind a gázolaj, mind a benzin fogyasztása szempontjából a májusi adatok lehetnek érdekesek. Ami a bázist illeti, az összevetésre alapot adhat, 2020-ban ugyanis e hónap második felében indult el a lazítás, igaz, idén ez már a hónap elején megtörtént, ám így is számos korlátozó intézkedés maradt életben. Amennyiben az ötödik havi adatok is visszaesést jeleznek, azok vélhetőleg a magas árakat tükrözik, és nem az esetleges életben lévő korlátozásoknak tudhatók be.

A rovat támogatója a 4iG

LEGYEN ÖN IS ELŐFIZETŐNK!

Előfizetőink máshol nem olvasott, higgadt hangvételű, tárgyilagos és
magas szakmai színvonalú tartalomhoz jutnak hozzá havonta már 1490 forintért.
Korlátlan hozzáférést adunk az Mfor.hu és a Privátbankár.hu tartalmaihoz is, a Klub csomag pedig a hirdetés nélküli olvasási lehetőséget is tartalmazza.
Mi nap mint nap bizonyítani fogunk! Legyen Ön is előfizetőnk!

Makro / Külgazdaság Lezárult az idei egyik legnagyobb NER-es üzlet?
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 11:05
Nyerges Zsolt nevére vett egy évi 50 milliárdos csomagot.
Makro / Külgazdaság Már 27 halálos áldozata van a katasztrófának, köztük 25 gyerek
Privátbankár.hu | 2025. július 22. 08:35
A 27 áldozatból 25 iskolás gyerek volt. 
Makro / Külgazdaság Erősen visszavágta Kína két olyan nyersanyag exportját, amely a fegyver- és napelemgyártáshoz kell
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 15:01
Kína jelentősen visszafogta két fontos nyersanyag – a fegyverek, a távközlési berendezések és a napelemek gyártásához szükséges alapanyag – exportját a Reuters hírügynökség által a hivatalos kínai vámadatokon végzett elemzés alapján.
Makro / Külgazdaság Románia és Görögország lett az EU rossztanulója hiány és államadósság terén
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 14:07
Az euróövezetben és az Európai Unióban is csökkent a GDP-arányos államháztartási hiány az idei első negyedévben a tavalyi utolsó negyedévvel összevetve, miközben nőtt az államadósság aránya – közölte az EU statisztikai hivatala, az Eurostat hétfőn.
Makro / Külgazdaság Nyissa ki a pénztárcáját, többet kell fizetni a kutakon!
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 11:18
Újra...
Makro / Külgazdaság Ezt mindenképpen tudnia kell a 3 százalékos lakáshitelről!
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 10:43
Tisztábbak a feltételek.
Makro / Külgazdaság Sereghajtóvá vált a magyar gazdaság: három év alatt a térség minden állama lehagyott minket
Sasvári Péter | 2025. július 21. 10:21
Vészesen lemaradt a magyar gazdaság a többi V4-es országtól egy új kimutatás szerint. Az elmúlt néhány évben a magyar gazdaság sokkal rosszabb számokat produkál, mint a Visegrádi Négyek többi állama. De mi áll emögött? Hogyan lettünk éllovasból ismét sereghajtók?
Makro / Külgazdaság „Nincs új a nap alatt” – így léphetnek Varga Mihályék
Privátbankár.hu | 2025. július 21. 10:05
Hogy látják a szakértők?
Makro / Külgazdaság Ezt sem teheti ki Orbán Viktor a Karmelita ablakába
Csabai Károly | 2025. július 21. 05:43
Hiába lett májushoz képest magasabb az adataikat cikkünk megjelenéséig közzétett 43 európai országból 33-ban – így nálunk is – az éves infláció 2025 hatodik hónapjában, Magyarország helyezése nem változott. Ez azt jelenti, hogy az öreg kontinensen továbbra is a miénk a nyolcadik legmagasabb fogyasztóiár-index, a 27 tagú Európai Unióban pedig csak két országban nagyobb a pénzromlás, Észtországban és Romániában. A visszatekintő reálkamatok összevetésében pedig eggyel még romlott is a helyezésünk – derül ki lapunk legfrissebb Privátbankár Európai Inflációs Körképéből.
Makro / Külgazdaság Aggódnak a cégek, de itt a német kormány új dobása
Privátbankár.hu | 2025. július 20. 08:55
Eloszlatnák az aggodalmat.
hírlevél
Ingatlantájoló
Együttműködő partnerünk: 4iG